Toon posts:

[XP] koude boot zéér traag (30min.)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Sinds 2 dagen zit ik met het volgende probleem:

Het 'koud' opstarten van XP (dus niet een reboot of restart) duurt bij mij ontzettend lang, tot wel 30 minuten. Ik zie het Windows XP Logo verschijnen en dan verdwijnen en nog één keer verschijnen en verdwijnen, en dan een beetje geratel van m'n schijven en dan.... een half uur niets.
Dan opeens zit er weer leven in en komt m'n aanmeld-scherm.
Dit gebeurt zowel in de normale mode als in safe mode.

Ik heb 2 dagen geleden een Conceptronic PCI SATA Controller card gekocht en geïnstalleerd om een nieuwe S-ATA 160GB (Maxtor Plus 9) in mijn systeem te plaatsen. Mijn mobo ondersteunt geen S-ATA, vandaar.
De installatie daarvan ging prima, ook de schijf installeren, formatteren en partitioneren mbv Maxor's PowerMax ging prima. De benodigde reboot na die installaties ging prima.

Echter begonnen de problemen de volgende ochtend, toen ik mijn systeem wilde starten (koude boot).

Mijn volledige hardware-systeem specs (als Nederlandstalige output van AIDA system diagnostics) is hier te vinden: www.cyppher.nl/systeem/index.htm
  • Ik heb mijn Windows-HD (bij mij D-drive) geresized en gedegragmenteerd om te kijken of het wellicht aan het ruimtetekort lag ( eerst < 500MB vrij, nu 9 GB vrij), maar dat mocht niet baten.
  • Ik heb BIOS instellingen aangepast en weer teruggezet, mocht ook niet baten.
  • Ik heb userenv.log doorgespit, het enige opvallende is dit: "USERENV(abc.ac0) 00:13:05:875 ProcessAutoexec: Cannot process autoexec.bat."
  • Ik heb GOT-fora doorgespit om te kijken wat het dan wel zou kunnen zijn, maar niet concreet een oplossing voor dit specifieke probleem gezien.
  • S-ATA kabeltje is nieuw, kwam bij de Conceptronic controller.
Mijn hoop gaat uit naar jullie suggesties, kan zelf momenteel niets beters verzinnen dan uiteindelijk de SATA schijf en controller dan maar uit m'n systeem te verwijderen en genoeg moeten nemen met 160GB minder ruimte...

Mocht men meer info/specs verzoeken, kan ik dat tzt in deze start-post aanbrengen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:14
Controleer in wat voor DMA-modus je hardeschijf staat, ik heb ook eens gehad dat booten letterlijk 10-15 minuten duurde, wat dus kwam door een veel te lage DMA-modus.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
December schreef op zondag 22 januari 2006 @ 01:13:
Controleer in wat voor DMA-modus je hardeschijf staat, ik heb ook eens gehad dat booten letterlijk 10-15 minuten duurde, wat dus kwam door een veel te lage DMA-modus.
Volgens AIDA (sys-diag):
ATA Apparaat-eigenschappen
Model ID Maxtor 6Y160M0
Serienummer Y43JPW7E
Revisie YAR51EW0
Parameters 16644 cylinders, 16 koppen, 63 sectoren per track, 512 bytes per sector
LBA Sectoren 16777219
Buffer 7936 KB (Dual Ported, Read Ahead)
Meervoudige Sectoren 16
ECC Bytes 4
Maximale PIO Overdrachtmodus PIO 3
Maximale UDMA Overdrachtmodus UDMA 5 (ATA-100)
Actieve UDMA Overdrachtmodus UDMA 0
Ongeformatteerde Capaciteit 8192 MB

ATA Apparaat Eigenschappen
SMART Ondersteund
Beveiligingsmodus Ondersteund
Energiebeheer Niet ondersteund
Advanced Power Managment(APM) Ondersteund
Schrijfcache Ondersteund
Host Protected Area Niet ondersteund
Power-Up In Standby Ondersteund
Automatic Acoustic Management Niet ondersteund
48-bit LBA Niet ondersteund
Device Configuration Overlay Niet ondersteund

Technische Informatie ATA Apparaat
Fabrikant Maxtor
Harde Schijf Familie DiamondMax Plus 9
Groottefactor(Form Factor) 3.5"
Capaciteit Geformatteerd 160 GB
Schijven 2
Opnameopervlaktes 4
Fysieke Afmetingen 146.1 x 101.6 x 26.1 mm
Totaal Gewicht 630 g
Gemiddelde Rotatie Toegangssnelheid 4.17 ms
Rotatiesnelheid 7200 RPM
Interface Serial-ATA/150
Buffer naar Host Datadoorvoersnelheid 150 MB/s
Buffergrootte 8 MB

ATA-Apparaatfabrikant
Firmanaam Maxtor Corporation
Productinformatie http://www.maxtor.com/en/products/

Hoe pas ik dit aan?

• Hahn
Ik zou dat kaartje eens in een ander PCI slot proberen te stoppen, of 'm bij je hardwarebeheer eens te verwijderen, dat laatste heeft bij mij het probleem verholpen.

Verwijderd

Zoiets heb ik ook weleens gehad, was toen een probleempje met m'n HD die op PIO Mode 1 liep ofzo. Ben toen meteen naar de winkel gerend om een nieuwe HD te kopen en daar vervolgens een algehele backup mee te draaien, maar na een totale herinstall, backup en format bleek de oude schijf nog prima in orde.

Al met al een vaag verhaal dus, maar misschien brengt het je op ideeën. :)

/edit LOL anderen waren me al voor, zie ik :D

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 01:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
December schreef op zondag 22 januari 2006 @ 01:16:
of 'm bij je hardwarebeheer eens te verwijderen, dat laatste heeft bij mij het probleem verholpen.
Dank voor je suggestie, maar mij is even niet duidelijk naar welke naam/soort in in apparaatbeheer ik moet kijken. Ik zie nl wel een (SCSI / RAID) VIA VT6421 RAID controller, moet ik deze verwijderen?
Kan ik dan wel de Maxtor schijf blijven gebruiken (met 2 partities)?

• Hahn
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 01:21:
[...]

Dank voor je suggestie, maar mij is even niet duidelijk naar welke naam/soort in in apparaatbeheer ik moet kijken. Ik zie nl wel een (SCSI / RAID) VIA VT6421 RAID controller, moet ik deze verwijderen?
Kan ik dan wel de Maxtor schijf blijven gebruiken (met 2 partities)?
Je moet bij IDE ATA-controllers zoeken gok ik. Maar als je Windows op de S-ATA hardeschijf hebt staan kan je beter die drivers niet verwijderen, want dan wordt ie niet meer herkend. Mijn oplossing was namelijk om drivers te verwijderen en Windows die opnieuw te laten installeren, maar dat lijkt me niet slim in jouw geval.

Ik zou dus eerst eens een ander PCI-slot proberen.

Verwijderd

Topicstarter
December schreef op zondag 22 januari 2006 @ 01:25:
[...]

Je moet bij IDE ATA-controllers zoeken gok ik. Maar als je Windows op de S-ATA hardeschijf hebt staan kan je beter die drivers niet verwijderen, want dan wordt ie niet meer herkend. Mijn oplossing was namelijk om drivers te verwijderen en Windows die opnieuw te laten installeren, maar dat lijkt me niet slim in jouw geval.

Ik zou dus eerst eens een ander PCI-slot proberen.
Ga ik eerst proberen.

Windows staat btw niet op die SATA-schijf, maar nog op m'n oude schijf (maxtor sata als extra data-schijf geïnstalleerd).

Die SATA schijf staat overigens niet in mn BIOS, hoe kan ik dan wél de UDMA settings aanpassen naar UDMA 5?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 01:28 ]

• Hahn
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 01:27:
[...]

Ga ik eerst proberen.

Windows staat btw niet op die SATA-schijf, maar nog op m'n oude schijf (maxtor sata als extra data-schijf geïnstalleerd).
Dan moet het geen kwaad kunnen om de driver van je SATA-controller te verwijderen :)

Verwijderd

Topicstarter
December schreef op zondag 22 januari 2006 @ 01:27:
[...]

Dan moet het geen kwaad kunnen om de driver van je SATA-controller te verwijderen :)
Heb ik gedaan, maar dan 'verdwijnen' ook de 2 'schijven' (partities) die op die SATA-schijf staan, iig niet meer te zien in Verkenner...

Hoe pas ik de DMA aan, want de schijf staat niet in mn BIOS, is immers een schijf aan de controller(pci)kaart gekoppeld?

• Hahn
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 01:47:
[...]

Heb ik gedaan, maar dan 'verdwijnen' ook de 2 'schijven' (partities) die op die SATA-schijf staan, iig niet meer te zien in Verkenner...

Hoe pas ik de DMA aan, want de schijf staat niet in mn BIOS, is immers een schijf aan de controller(pci)kaart gekoppeld?
Je moet natuurlijk wel rebooten en eventueel zelf handmatig de drivers weer installeren. En de DMA-modus kan je alleen instellen als de drivers goed functioneren en dus ook herkennen dat je een hogere DMA-modus aankan, wat nu dus niet het geval is. Als je het wel in kan instellen kan je dat gewoon in Windows bij Apparaatbeheer doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 22-01-2006 02:09 ]

Verwijderd

Zie mijn thread eens :

[rml][ XP] Zoveelste Trage XP[/rml]

30min is erg erg lang, maar bij mijn deed deze ook 2min helemaal niets.. LED van de HDD bleef wel branden, maar geen logs, geen drivers in de weg niets...

Na het herinstall had ik prcies hetzelfde.. Tot ik erachter kwam dat 1 van mijn IDE kabels naar de kl*te was..
Pagina: 1