Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 23:03
Ik begrijp dat het mogelijk is voor mensen die een uitkering ontvangen, hetzij via de ABW of WW dat zij in aanmerking kunnen komen voor een zgn. woonlastentoeslag.

Zo'n toeslag is er voor als je woonlasten t.o.v. je inkomen te hoog zijn.

Als ik zoek op google kom ik als eerste uit bij de Gemeente Apeldoorn, daar kun je zo'n toeslag aanvragen. Zoek ik vervolgens op de website van mijn eigen gemeente (Veendam), dan kan ik hier geen informatie vinden over de woonlastentoeslag.

Heeft iemand ervaring met deze toeslag? En of deze landelijk geldt?

[ Voor 9% gewijzigd door Snowwie op 21-01-2006 22:02 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Dat zul je meestal op het gemeentehuis of bij je plaatselijke sociale dienst moeten uitvinden.

Vaak zijn die plaatselijke minimabeleid regels.
als het landelijk is dan moet je de site van sociale zaken eens grondig doorzoeken...

ik weet het zo niet maar misschien geeft die apeldoornse site wel enige info onder welke afdeling van de gemeente valt en kun je die maandag in Veendam bellen.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet via de gemeente dacht ik en als ik het me goed herinner is de tijd die je kwijt bent om de fomulier (zonder tje erachter :X ) in te vullen (met alle bijlages die je er zelf nog bij moet doen) zoveel werk dat je het er bijna wel uit kan halen door die tijd te besteden aan echt werk :P althans hier in de stad Groningen (nu ik er eens meer over denk kan het misschien ook wel de formulier belasting/gemeentetoeslag heten of iets in die trend, al die namen ook kan er wel vak van maken op scholen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:23

Wokschotel

Op 6 wielen

Is dat niet de oude huursubsidie maar dan met een andere naam :?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:23

SmartDoDo

Woeptiedoe

Kijk eens bij www.toeslagen.nl Daar vind je de huurtoeslag (voorheen huursubsidie), de zorgtoeslag en de kinderopvangtoeslag. Een toeslag voor woonlasten ken ik niet maar dat kan iets lokaals zijn. Beste kun je dus de huurtoeslag aanvragen als je daarvoor in aanmerking komt, soms kun je ook voor bepaalde lokale belastingen een kwijtschelding aanvragen en daarvoor moet je bij de gemeente zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

er is ook nog een gewennings toeslag voor de huur, voor die moet je bij de de gemeente zijn, net als voor de huursubsidie toeslag als je meer dan 30% in inkomen daalt na de peildatum van 1 juli.

(iig dat waren de twee huurdingen die je bij de gemeente moet doen, de normale zitsinds 1 januari bij de belastingen ipv bij VROM)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 21:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak een proefberekening op de site van de belasting sdienst en trek je conclusies.

Mijn beste maat zit ook in de uitkering (WAjong als ik me niet vergis) en hij krijgt wel eventjes 135 euro per maand aan huursubsidie en kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Ook zijn clubs worden vergoed door de gemeente.

Mag ik even:

Uitkeringsgerechtigde WAjong
+845 euro uitkering (bedrag weet ik niet precies, geschat)
+135 euro huurtoeslag
+34 euro zorgtoeslag
+35 kwijtschelding gem. belastingen en lastenverlichting
----------
1049 euro netto kassa per maand bij een volle huur van 340 euro

Ik, systeembeheerder GGZ
+1334 euro loon
+krijg niets extra
----------
1334 per maand netto bij een hypotheek van 414 euro

1049-340=709 te besteden aan vaste lasten en zakgelden

1334-414=920 te besteden aan vaste lasten en zakgelden

Zo lomp veel scheeld het niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 11:06:Ik, systeembeheerder GGZ
+1334 euro loon
+krijg niets extra
----------
1334 per maand netto bij een hypotheek van 414 euro

1334-414=920 te besteden aan vaste lasten en zakgelden

Zo lomp veel scheeld het niet hoor.
Mja, met dat inkomen heb ook jij recht op een euro of 20 zorgtoeslag hoor. En is die hypotheek bruto of netto? Dat scheelt namelijk ook behoorlijk en als je de huursubsidie mee neemt in de vergelijking moet je ook je hypotheekaftrek meenemen vind ik.....

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat morgen informeren bij de gemeente. Thnx in advance ;)

Maar toch vind ik dat ik geen recht op klagen heb. Ik heb een eigen huisje, een dure hobbie en ik kan gewoon zo nu en dan blowen en dan nog wat overhouden ook.
Mijn salaris is niet extreem hoog, maar verkijk je niet; ik werk parttime. Ik werk maar 25 uur in de week en meer kan ik om medische redenen niet aan. Het is best een zware baan waar er van je verwacht wordt dat je continue scherp en alert bent en vooral juist moet handelen.
Het hebben van verantwoordelijkheden voor persoonsgegevens dolt wel even na in je hoofd als je op je fiets onderweg naar huis bent.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Even ter aanvulling, het betreft dus een eventuele toeslag op de kosten van een hypotheek, niet huur.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 22:05:
Gaat morgen informeren bij de gemeente. Thnx in advance ;)
Dat kan je beter bij de belastingdienst gaan doen aangezien die dat regelen ;) Op hun website kan je ook precies berekenen waar je recht op hebt (ik heb het bedrag daarmee geschat namelijk :P)

En heb je nou je bruto of netto hypotheek in de vergelijking genomen ??
(niet omdat ik vind dat je klaagt of zo, maar wel omdat ik vind dat je eerlijk moet vergelijken...)

En ik ben het wel met je eens dat het verschil tussen mensen met een uitkering en mensen met een laag inkomen erg klein is in nederland .. Ik zou ook maar matig gestimuleerd worden om 40 uur te gaan werken voor 300 meer in de maand (bij wijze van spreken).

Aan de andere kant ben ik een groot voorstander van de regeling waarbij de sterkeren (waar ik overigens toe hoor) de zwakken ondersteunen. Ik ben dan ook geen voorstander van verlagen van uitkeringen en subsidies maar wel van het vehevingen van de controle daarop. Het probleem is (IMHO) namelijk niet dat de uitkeringen/subsidies te hoog zijn, maar dat er te weinig controle is op misbruik van de regelingen. Als iemand echt niet in staat is (volledig) zijn eigen leven te bekostigen vind ik het prima als hij/zij geld krijgt en ook genoeg om een paar pleziertjes daarvan te kunnen bekostigen; ik vind dat ook horen bij het leven in een welvaartsmaatschappij. Als ik kan roken, drinken, uit eten gaan en zo, waarom zou iemand die (buiten zijn/haar wil om) een uitkering krijgt daar volledig van uitgesloten moeten worden ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
Snowwie schreef op zondag 22 januari 2006 @ 22:12:
Even ter aanvulling, het betreft dus een eventuele toeslag op de kosten van een hypotheek, niet huur.
Dat ken ik niet vanuit een overheidsregel. Wel vanuit de NHG-garantie, maar daar betaal je ook voor op het moment dat je een hypotheek afsluit .. Een soort van verzekering dus.

Verder zijn er genoeg inkomensverzekeringen af te sluiten die er voor zorgen dat je (na verloop van tijd) extra geld krijgt als je in de WW/WAO komt. Daar heb ik er zelf ook een van.

Maar dat is het hele idee achter verzekeren; als je pech/geluk hebt betaal je je hele leven voor iets wat je niet nodig hebt. Als je geluk/pech hebt kom je in een situatie waarin je geld krijgt zodat je een situatie kan voortzetten die voor anderen scheef lijkt.

[ Voor 39% gewijzigd door Chemist op 22-01-2006 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Snowwie schreef op zondag 22 januari 2006 @ 22:12:
Dat heet toch koopsubsidie?
Koopsubsidie is een maandelijkse bijdrage in de hypotheeklasten. Deze bijdrage is maximaal EUR 170,16 per maand, daar kan een toeslag bovenop komen voor de overdrachtsbelasting.
Kijk hiervoor even op de site van het Vrom. Op de site van het Vrom staat dat de uitvoering van de koopsubsidie sinds kort is overgedragen aan Senternovem. Zie: Bevordering Eigenwoningbezit (BEW)/ Koopsubsidie op de site van Senternovem. Op deze site is ook het aanvraagformulier en een brochure te vinden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:00
Even ter info: Tot en vorig jaar bestond er naast de Huursubsidie een vangnetregeling van het ministerie van VROM dat door de gemeenten werd uitgevoegd. Dit was voor mensen die minder huursubsidie kregen doordat hun inkomen meer dan 30% was gedaald. Voor mensen van wie het inkomen wel was gedaald maar minder dan 30% was er de woonkostentoeslag, een vorm van bijzondere bijstand.

Met de Huurtoeslag, die i.t.t. de Huursubsidie op het huidige inkomen gebaseert is, is er geen noodzaak meer voor de vangnetregeling. Ook de woonkostentoelag zal minder vaak aangesproken worden. Overigens is woonkostentoeslag voor koopwoningen wel mogelijk, maar zal er wel vaak de verplichting aan worden gekoppeld om goedkopere woonruimte te zoeken.

• Snowwie
musicfreak schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 22:43:
maar zal er wel vaak de verplichting aan worden gekoppeld om goedkopere woonruimte te zoeken.
Tja, dat zal lastig zijn, ik heb mijn huis nog steeds te koop staan, en als ik me meldt bij de woningstichting voor een huis kan ik drie of vier jaar wachten.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:00
Snowwie schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 23:25:
[...]

Tja, dat zal lastig zijn, ik heb mijn huis nog steeds te koop staan, en als ik me meldt bij de woningstichting voor een huis kan ik drie of vier jaar wachten.
Dan doe je toch je best? Je verkoopt je huis en je zoekt andere (huur)woonruimte. Wat zou de gemeente nog meer van je moeten verlangen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
De gemeente zou ook niets van mij willen verwachten.

Maar ik heb inmiddels weer een baan, net sinds vorige week begonnen, dus die woonlastentoeslag is niet meer van toepassing. :)

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1