Toon posts:

raid 1 van 2 partities

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
'k zit met een vraagje:

'k heb nu 2 HDD's van 250 gb in raid 0 (software) staan. Deze is dan opgedeeld in 2 partities: 400 +100 gb

nu is mijn vraag is:

is het mogelijk om bvb die partitie van 100 gb op te delen in 2 van 50 gb en deze in softwarematige raid 1 te zetten ? en hoe doe je dit...

'k werk met windows XP Pro

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Je wilt een raid 1 maken van een volume dat al een raid 0 volume is?

Indien je software raid gebruikt, zou je gewoon een raid 0 van 400 gb kunnen maken (200 gb van iedere hd) en dan de laatste 50 gb van elke hd in raid 1 plaatsen.

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:26
Eh je hebt je harde schijven in RAID0, en wilt de partities in RAID1 zetten... Als een harde schijf kapot gaat, ben je alles kwijt

Nut ontgaat me even 8)7 , of ik lees het verkeerd

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:21
msteggink schreef op zondag 22 januari 2006 @ 01:05:
Eh je hebt je harde schijven in RAID0, en wilt de partities in RAID1 zetten... Als een harde schijf kapot gaat, ben je alles kwijt

Nut ontgaat me even 8)7 , of ik lees het verkeerd
Hij wil 400 GB in Raid 0 (1 HD kapot = alle 400 GB weg) en 100 GB in Raid 1 (1 van de HD's kapot = andere HD heeft het nog), alleen zal die 100 GB dan uiteindelijk nog maar 50 GB zijn, omdat de andere 50 GB als mirror wordt gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door Hahn op 22-01-2006 01:09 ]

The devil is in the details.

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 12:05

DaOverclocker

Overclocker for life...

Dat gaat niet denk ik.
Windows ziet de 2 hardeschijfen als 1 fysieke schijf. Windows kan dan dus geen raid gaan maken en iets verdelen over 2 schijven. Dit gaat dus niet werken.

systeem specs

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Volgens mij zoek jij iets wat aangeduid wordt met Matrix RAID.
Zie Prestaties van Intels Matrix RAID gemeten als startpunt. Welke OS-en allemaal sw matrix raid ondersteunen weet ik niet, maar sommige controllers ondersteunen het in ieder geval.
Of je "hw" raid 0 op een deel en sw raid 1 op de rest van de schijf kunt combineren weet ik ook niet; is wel interessant eigenlijk.
Ik vermoed dat WinXP dit (allebei) niet kan, maar dat moet je maar even verifieren als je wilt.
Matrix RAID komt alleen tot z'n recht als je het op de juiste manier gebruikt, dus grofweg kritische data op raid 1 deel; os, sw en niet kritische "temp" data (bv tijdens films bewerking) op raid 0. Zodoende betwijfel ik of jouw voorgestelde indeling fijn werkt (slechts 50 vd 500GB effectief beschikbaar voor "raid 1-data"), maar dat hangt dus af van wat je wilt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

RAID FAQ, neem met name het gedeelte Software vs Hardware eens door :) Het kan wél met Windows XP based SoftwareRAID, alleen moet je dan een klein hackje toepassen om Software RAID1 (en RAID5) werkend te krijgen in XP Pro.

FAQ-gevalletje, dicht dus.

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 22-01-2006 08:45 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.