Toon posts:

[Carputer] - Opstelling juist?

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
yuw, ik ga voor eindwerk een draagbare multimedia systeem maken die op alle auto's compatible moet zijn met aan boord: Gps, Mp3,DVD,...

Zou dit schema kunnen kloppen? en euh, is die sigaretten lighter al ge-aard? Dus moet ik geen rekening meer houden daarmee? En kan die sigaretten lighter genoeg stroom hiervoor trekken?

Met vriendelijk groeten!

Afbeeldingslocatie: http://img30.imageshack.us/img30/2002/carpc1ol.jpg

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10-2025

basz

Professioneel prutser

Het lillputschermpje werkt toch op 12v? dus via de DC-DC converter hoeft dan niet...

Ik weet trouwens niet of elke sigaretteaansteker het vermogen kan leveren wat je carputer gaat vragen, die draadjes zijn meestal nogal dun...

Maar verder ziet het er goed uit. Keep us posted :9

Verwijderd

Ik zou meer kijken naar de locatie waar je je carputer wilt installeren, wat daar allemaal aan voeding in de buurt zit. De sigaretteaansteker zou het vermogen an sich wel moeten kunnen leveren, dat ding is immers bedoelt als voedingspunt. Van aarding is in een auto geen sprake, in een auto heb je min of meer een + en een -. De hele auto is daarbij -.

Je voeding levert 120Watt, dat is bij 12v ongeveer 10 Ampere. Let er dus even op dat je voor de + een draad pakt waar ook minimaal een 10Ampere zekering voor zit, bij voorkeur iets meer, bv. 12 of 15.

Verwijderd

Topicstarter
Dus, ik krijg op 'male' sigaretten-connector een + en een - kabeltje. Deze 2 moet ik dus 'fusen' dan lopen deze 2 draden + en - in voeding en klaar is kees eh...

Ahja, ik gebruik DC-DC voeding om mooie 12V lijn te vormen.

Mvg!

Verwijderd

Topicstarter
Of als ik de multi-media BOX ook thuis wil gebruiken, is het dan niet beter dat ik alles voed met een AC-DC voeding van een barebone ook 120watt, en voor in de auto te laten draaien een DC-AC converter steek met stopcontacten op waar ik de BOX op kan aansluiten?

Is dit ook perfect doenbaar?

Mvg!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 20:24:
Dus, ik krijg op 'male' sigaretten-connector een + en een - kabeltje. Deze 2 moet ik dus 'fusen' dan lopen deze 2 draden + en - in voeding en klaar is kees eh...
Je hoeft alleen aan de + een zekering te zetten. In de handleiding van je auto staat wel wat er voor zekering aan de sigarettenaansteker zit, let er op dat je sigarettenaansteker voldoende vermogen kan leveren, maar dat moet haast wel goed zijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 20:43:
Of als ik de multi-media BOX ook thuis wil gebruiken, is het dan niet beter dat ik alles voed met een AC-DC voeding van een barebone ook 120watt, en voor in de auto te laten draaien een DC-AC converter steek met stopcontacten op waar ik de BOX op kan aansluiten?

Is dit ook perfect doenbaar?
Kan, maar dan zou ik eerder voor die DC-DC voeding gaan voor in de auto en dan thuis een goede 12v voeding er op aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Waar vind ik zo'n 12v voeding voor thuis? dus sigaretten -> stekker 220v?

mvg

En kun je me echt garanderen dat in de auto's 10A niet teveel is?

Verwijderd

Zoek eens op "Power station", de Lidl en de Aldi hebben die dingen vaak in de aanbieding. Lijkt een beetje op dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.lacustom.com/box04b.jpg

Daarnaast moet je niet vergeten dat die 10A het maximale is, als je computer idle is zal hij wss. op 70 watt draaien.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 02:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus gans mijn setup included het schermpje kan ik aan siga-connector verbinden.
Maar zijn die kabeltjes niet te dun van die connector?

mvg

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 14:55

B-lennium

Volvo 164 1975!

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 12:04:
Dus gans mijn setup included het schermpje kan ik aan siga-connector verbinden.
Maar zijn die kabeltjes niet te dun van die connector?

mvg
in het boekje van je auto of in het zekeringkastje kun je vinden op hoeveel je siga-connector is gezekert. meestal is dit 15A, de draadjes zijn dik genoeg dus:P

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dit is geen casemodding, maar meer (simpele) electronica. Move -> TCA dus.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Sprite_tm schreef op zondag 22 januari 2006 @ 17:29:
Dit is geen casemodding, maar meer (simpele) electronica. Move -> TCA dus.
ff wennen aan de nieuwe indeling zeker? :+ lol Wat zeg je van Electronica?

Verwijderd

Topicstarter
yuw, ik heb nu alle onderdelen, maar nog 2 vraagjes:

1) Dus als ik mijn DC-DC 120W voeding heb, hoef ik ingangen gewoon aan te sluiten op male sig-connector eh? en bij de + een fuse ertussen. Maar hoe dik moeten die kabels minimum zijn?

2) Ik heb zelf case gebouwd, maar mobo past er juist in met nog 2cm speling. MAar men VGA-kabel past er niet meer tussen:s iemand hier een trukje voor of een tussenstukje naar boven ofzo?

mvg!

Verwijderd

http://www.iec.net/m13301.html

Deze VGA-kabel is je vriend.
Pagina: 1