Resolutie scaling op 9800pro

Pagina: 1
Acties:

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 09:28
Getest met de 5.1 en de 6.1 drivers zonder CCC.
Ik wens geen gebruik te maken van de optie "Scale image to panel size".
Hierdoor zou een bijv 800*600 of 1024*768 resolutie netjes gecentreerd moeten staan op mijn 1280*1024 lcd.
Met de optie uit doen de drivers dit niet behalve voor de resoluties met width 1280, daar krijg ik zoals het hoort 2 zwarte balken, bij de andere resoluties wordt mijn beeld steeds getreched over het volledige scherm met als gevolg een foutief beeldformaat en een hoop blur door de interpolatie.

Ik wens dus een 800*600 beeld gencentreerd weer te geven op mijn scherm, op mijn laptop lukt dat prima met nVidia drivers, bij ATI blijkbaar niet.

Weet iemand een 3rd party tool waarmee ik me alsnog kan behelpen?
Ik heb al geprobeerd CCC te installeren maar dat geeft een error bij het opstarten, daarmee kan ik dus al niets doen.

Als deze optie echt niet wil werken ben ik bereid een 6600GT te halen. Uiteraard doe ik dit liever niet want die kaart is maar marginaal sneller dan mijn 431MHz pro@xt.
De centreeroptie zou heel handig zijn voor mij omdat ik dan kan spelen op resoluties <1280*1024 ivm fps. Kwestie van het beeldformaat niet te verneuken (circel w ovaal...)....

/update/

Ik ben recentelijk overgeschakeld op een 6800GT oa voor deze feature. Werkt perfect op deze nVidia. :)

[ Voor 4% gewijzigd door peke op 06-08-2006 11:26 ]

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien is je TFT degene die scaled? Je kan namelijk je videokaart laten scalen of de TFT (of geen van beide). Even kijken of de TFT niet op scalen staat. Anders kan je Rivatuner nog proberen.

• peke
Ik heb CCC toch aan de praat gekregen door .NET 1.1 ipv 2 te installeren (voor 2 had je een nieuwe versei van de windows installer nodig :r )
Daar staat de centeroptie maar die doet niks.
Mijn scherm is een IIyama ProLite E431S.
Ik zou het vreemd vinden dat een scherm zelf gaat scalen, ik vind daar nergens een instelling voor terug in het schermmenu. Zelfs 1280*720 doet het en een 4:3 dan weer niet. :(
Volgens mij ligt dat toch echt aan de ati drivers. Uiteindelijk bepaald de driver wat er op het scherm komt.
Het scherm is aangesloten via DVI btw ik weet niet of het daardoor zou voortkomen, iig wil ik echt niet terug naar vga, dat is tegen mijn pricipes. ;)
/e/
Ik lees overal dat dvi vereist is voor deze feature, ik heb dvi en het werkt niet, de mensen met vga outputs klagen ook dat het niet werkt dus het moet wel aan de ati drivers liggen, ik ga maar eens een mailtje sturen naar ati.
/e2/
Lol, ik heb geregistreerd maar vind nergens de optie om een mailtje te sturen, kan iemand mij het mailadres van de ati techsupport voorschotelen?
/e3/
Driver improvement feedback:

Hello,
In CCC the option "use centered timings" is turned on. This works for resolutions with their width equal to the native resolution (1280) of my lcd. Other resolutions however are scaled over the entire screen, ignoring the centering option. I use the DVI input on my lcd width a DVI cable.
I am somewhat dissapointed width these results because my laptop with 6600Go from nVidia can handle equal settings perfectly, there I can even choose to scale up while preserving the resolutions aspect ratios. I hope the ATI driverteam will look into this and fix this issue one day.

Het ligt weldegelijk aan de ati drivers, op het rage3d forum zijn een hoop mensen met dezelfde problemen.
Als het in de volgende driverset nog niet werkt haal ik een 6600GT of 6800XT ter vervanging van mijn pro.
;(

[ Voor 54% gewijzigd door peke op 22-01-2006 12:07 ]

• peke
it looks like that particular scaling
option is in laptop drivers. I wonder there is some hidden
registery that can be enable it on the desktop catalysts.
Iemand enig idee?
/e/
Ik vind zelf niet meteen wat.
Echter zag ik op hetzelfde rage3d forum een screenshot van een laptopdriver waar de optie "scale while preserving ratio" bijstond, het moet dus kunnen, alleen kan je het niet instellen. :O
Ook niet met de ati tray tools.

[ Voor 50% gewijzigd door peke op 22-01-2006 12:50 ]

Verwijderd

Ben je al iets te weten gekomen? Ik wil ook mijn games die maximaal 1280x960 aankunnen in een normale verhouding kunnen spelen.
Heb een Samsung 930BF via DVI op een 9800XT met Catalyst 6.2, use centered timings aangevinkt. Het is echt een probleem bij ATi iig want mijn FX5700 kon het wel.

• Soepster
  • Laatst online: 17-03 14:04
Ik heb ditzelfde probleem *nog steeds* met een X1900XTX op een Samsung Syncmaster 930BF DVI. Heb iedere maand een driver update gedaan, maar ook met 6.8 is centered op geen enkele manier aan de praat te krijgen. Heel erg storend voor in games =/

Ik heb wel een ontdekking gedaan: op een ander BenQ 19"TFT dvischerm werkte centering wel goed :?

Samsung driver is geinstalleerd, er zijn geen dubbele entries in apparaatbeheer...wat kan ik nog meer checken?

Ik hoop dat er een oplossing voor is.

Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB

• peke
Het is idd een zeer storend iets.
Ik heb zelfs met powerstrip zitten kloten ed maar niets hielp.
Ik heb destijds een bericht naar ati gestuurd over de centering optie maar ik kreeg geen reactie.

2 maand geleden was het me zo kostbeu dat ik bijna enkel hierdoor overgestapt ben naar een 6800GT (2e reden was sm3.0). Het nVidia control panel heeft hier echt prachtige mogelijkheden voor.
Zo kan je centeren, scalen full screen of scalen met behoudt van aspectratio, ik gebruik altijd de laatste en ik ben er dol op. :)

Sommige monitoren hebben zelf een scalingoptie waarmee het alsnog kan werken op een Ati.
Ofwel past de videokaart het signaal aan (vb 800*600 resizen naar 1280*1024 signaal met 2 zwarte balkjes), ofwel de monitor (vidkaart stuurt 800*600 door en scherm centerd).
Pagina: 1