Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Overzetten van een Dell dimension 9150

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11 19:45

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb hier een dell dimension 9150. De standaard kast is echter niet zo mooi. Ik wil deze overzetten in een iets mooiere kast, zoals een stacker 380.

Ik heb deze kast even opengemaakt, en opzich ziet het er allemaal wel redelijk standaard uit. Een aantal dingen kon ik niet echt thuisbrengen. Achter de videokaart zit een soort groot koelsysteem met een fan die naar buiten blaast.

De videokaart die erin zit is een behoorlijk heftig ding (7800 GTX), dus ik denk dat dat koelding echt wel belangrijk is, maar ik heb geen idee hoe ik het over zou moeten zetten.

Ik vraag me ook af of de contactpunten op het mobo ook overeenkomen met een standaard ATX kast. (zowel intern als extern)

Heeft iemand hier meer informatie over???

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

die koel oplossing kan je beter vervangen door een andere, deze is er namelijk op gebouwd dat hij direct uit je kast blaast, of je moet de fan op een andere manier bevestigen

check verder deze PDF klik en meet jouw mobo en kijk of het past, zo niet, dan zul je je backplate van je kast moeten modden maar ik denk dat het wel past, verder als je voldoende casefans hebt zal het allemaal niet z'n vaart lopen qua koeling, volgens mij heeft de GTX 'normale' koeling (hadden de kaarten in de voorganger, de dimension 8400 enzo wel)

Verwijderd

Je moet vooral uitkijken met de cooler bracket op de cpu. Die zijn in dell anders en passen mss niet in je nieuwe case. Je moet dan een nieuwe cooler kopen, zoals een zalman 7700, en daar zit een socket 775 cooler bracket bij dus heb je de oude niet nodig. Ik heb dit gedaan met een Dimension 4600, die socket 478 heeft, maar die zat niet bij de cooler, dus moest ik hem 2de hands regelen, wat dmv tweakers.net is gelukt.

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Ik heb hieronder even een foto van de pc:

Afbeeldingslocatie: http://stud.hro.nl/0771591/dell_pc.JPG

Dat zwarte blok in het midden is dus de CPU cooler.Een aantal dingen die me opvallen zijn:

- De voeding lijkt groter dan een standaard ATX voeding
- Het mobo zit "in spiegelbeeld" Dat kan denk ik problemen op leveren bij het overzetten.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

volgens mij is dit een BTX mobo, doe eens zoeken naar de specs van een BTX mobo :)

-edit- klik

[ Voor 37% gewijzigd door GoldenSample op 22-01-2006 12:32 ]

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11 12:23
het is inderdaad een BTX mobo, het zou dus zo in een CM stacker moeten passen. Je moet `m dan wel even aanpassen (is standaard ATX, maar met een schroevendraaier maak je er zo BTX van.

ziet /me P43000 daar een 7800GTX 512MB of gebruikt Dell alleen die koelers :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 21:48
Mijn ervaring is dat het niet gaat passen. Dell houdt zich (bijna) nooit aan ATX/BTX specs, maar wijken daar altijd vanaf. Dat is iets wat geld voor alle A-merk fabrikanten van complete pc's. Dell staat erom bekend dat hun grotere voedingen gebruiken dan er in een reguliere ATX kast passen. Net zoals Compaq andere pinouts gebruikt op de PSU's

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
fleppuhstein schreef op zondag 22 januari 2006 @ 15:32:
Mijn ervaring is dat het niet gaat passen. Dell houdt zich (bijna) nooit aan ATX/BTX specs, maar wijken daar altijd vanaf. Dat is iets wat geld voor alle A-merk fabrikanten van complete pc's. Dell staat erom bekend dat hun grotere voedingen gebruiken dan er in een reguliere ATX kast passen. Net zoals Compaq andere pinouts gebruikt op de PSU's
Hmm, ik laat alles maar lekker zitten om problemen te voorkomen. Systeem draait nu net zo lekker!
Bedankt voor de tips!
p43000 schreef op zondag 22 januari 2006 @ 14:18:
het is inderdaad een BTX mobo, het zou dus zo in een CM stacker moeten passen. Je moet `m dan wel even aanpassen (is standaard ATX, maar met een schroevendraaier maak je er zo BTX van.

ziet /me P43000 daar een 7800GTX 512MB of gebruikt Dell alleen die koelers :9~ :9~ :9~ :9~ :9~
't is idd een 7800 GTX, maar dan de 256mb versie. Ook ontzettend lekker natuurlijk! :)

• HetBiggie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01-2024
Mijn ervaring met Dell is dat de aansluitingen voor het front panel nogal afwijken. Ik had een Dell Dimension 8200; moederbord pastte perfect in een andere kast, maar de front aansluitingen vanaf het moederbord liepen naar een klein kaartje, die aan de binnenkant van het frontpanel vastgeschroefd moest worden. Kwam dat alleen tegen in Dell-kasten, niet in gewone kasten. Daarnaast ook idd. het fanduct vanaf de processorkoeler die niet pastte.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het is natuurlijk altijd wel passende te maken met wat modden :P Moet je alleen wat meer moeite doen als standaard erin klikken ;)

Klein tipje: Heb je de pc zelf een verse install gegeven en al die standaard Dell troep (software) eraf gelaten? Ik weet niet of ze dat bij de dimension ook doen, maar zoals je aan het volgende nieuwsbericht kan zien scheelde het een hele hoop in performance. :P
nieuws: Dell Dimension XPS 400 gewogen en te licht bevonden

Verwijderd

Idd daar heb ik ook problemen mee gehad, mijn usb front werkt nog steeds niet, kreeg kortsluiting toen ik de usb key erin deed, en toen heb ik het maar niet meer geprobeerd.
Punten die bij mij lastig waren:
- Het mobo eruithalen (eerst de proc koeler er af, dan schroefjes eronder losschroeven en toen kon die pas los)
- Proc koeler dan weer bevestigen. (zaten schroefgaatjes in de case, en die zaten niet in de nieuwe case, dus moest ik improviseren met boutjes en moertjes)
- Front panel (audio heb ik geen last van, want ik heb er voor de verplaatsing een audigy 2 zs ingezet)
- De voeding paste bij mij gewoon, maar die van jou zit er idd groot aan. Je moet dus waarschijnlijk een nieuwe voeding kopen.

Dat waren ongeveer mijn probs bij het overzetten. Enige wat belangrijk is heb je wat ervaring hiermee? Ik had dat niet maar heb bij een vriend wel met oude pc's gekloot en daarvan wist ik wat niet moest en wat wel kon :)

Edit: ik zie net dat je het niet gaat doen, zou ik ook niet doen. Die kast is best mooi en ook zeer stil! Nu is hij bij mij wat luidruchtiger omdat er een rooster zit voor de vid kaart cooler, die veel lawaai maakt 8)7 Daar gaan we dus nog ff wat aan doen als ik weer tijd heb. Ligt al wat parket vloerdemping en daar gaan we eens mee knutselen :9

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 17:27 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 23:36:
Je moet vooral uitkijken met de cooler bracket op de cpu. Die zijn in dell anders en passen mss niet in je nieuwe case. Je moet dan een nieuwe cooler kopen, zoals een zalman 7700, en daar zit een socket 775 cooler bracket bij dus heb je de oude niet nodig. Ik heb dit gedaan met een Dimension 4600, die socket 478 heeft, maar die zat niet bij de cooler, dus moest ik hem 2de hands regelen, wat dmv tweakers.net is gelukt.
Beetje offtopic, bedoel je nou dat je een 478 bracket moest kopen voor de zalman 7700? Die zit er gewoon standaard bij hoor, hij zit bij mij op een 478 :) Ik denk dat ik je verkeerd begrijp.

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
En nogmaals bedankt voor alle reacties!

Ik heb de pc allereerst helemaal leeggemaakt en zoiezo partities gemaakt. Ze hadden 2x 250gb SATA als één partitie gezet. Vond ik niet zo handig, dus ik moest toch opnieuw installeren.

Afgezien van het feit dat je 'm moeilijker over kan zetten is het een top PC! Erg snel en tot nu toe stabiel.

Meestal bouw ik m'n pc's zelf en met het overzetten van de hele mikmak heb ik ook al genoeg ervaring. Ik heb namelijk heel lang geleden op m'n oude basisschool allerlei verschillende pc's (acer, HP, compaq, tulip) overgezet in een standaard behuizing. Dit waren er zeker een stuk of 15-20.

Natuurlijk zou ik met wat modding het kunnen laten passen, maar het heeft me even iets teveel geld gekost om te riskeren dat dit systeem straks niet meer goed werkt.

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:11
fleppuhstein schreef op zondag 22 januari 2006 @ 15:32:
Dat doet compaq (overigens officieel HP) al lang niet meer. Volgens mij hadden ze op een gegeven ogenblik wel door dat het niet meer werkte, zelf een standaard verzinnen. Zolang ik compaq pc in mijn handen heb (gehad) hebben ze zich goed gehouden aan de ATX standaard. Heb zelfs een los AMD moederbord in een P2-400 kast gebouwd, en verder niets vervangen en dat ding heeft toch altijd goed gedraait.
Pagina: 1