Komen er nog nieuwe geluidskaarten

Pagina: 1
Acties:

• j.bouwmeester
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05-2023
Op dit moment is Creative de enige in het topsegment van de multi-purpose geluidskaarten. Er zijn naar mijn weten geen directe concurrenten voor de Xfi-series, die op alle fronten goed presteert (gamen, HT en muziek). De prijs van de Xfi is helaas aan de hoge kant en zal zonder concurrentie ook niet snel gaan dalen.
Ik vraag mij af of er binnenkort (half jaar) nog kaarten van concurrenten komen met vergelijkbare specificaties. Of heeft een bedrijf plannen om dezelfde chip te gaan gebruiken als de Xfi?

Of is de markt voor geluidskaarten aan het doodbloeden vanwege de onboard geluidskaarten met SPDif?

Verwijderd

Ik ben nog steeds van mening dat M-audio met zijn Revolution 7.1 een zeer competatieve kaart heeft. Hij is alleen al een beetje oud, maar dat is het enige. Zodra via met een nieuwe geluidschip komt dan hoop ik dat die net zo goed is als degene die op dit moment op de Revolution zit.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:43
Voor 90% van het volk is onboard geluid ruim voldoende. Digitaal aansluiten levert meestal nog een prima resultaat. Wat dat betreft denk ik wel dat de markt voor geluidskaarten terugloopt. De Xfi zou ik verder niet in het top-segment van geluidskaarten plaatsen. Voor de audiofiel heeft ie het probleem dat hij intern op 48khz werkt terwijl alle muziek wordt gedistributeerd op 44.1. Voor de gamer mist ie Dolby Digital live: al je hippe EAX geluid werkt alleen als je de boel analoog aansluit. Mja en voor HT doeleinden hoeft zo'n kaart alleen de AC3 stream door te passen, dat kan een willekeurige onboard met spdif ook prima.

In the end denk ik dat de toekomst voor geluidskaarten niet ligt in het allround gebeuren, daar zijn onboards doorgaans prima voor geschikt. Ik denk dat de toekomst ligt in kaarten die worden toegespitst op een specifieke markt: 8 in- en outputs met 2ms latency voor producers, kaarten met louter een 44.1/48/96 spdif uit met DDlive voor gamers en HT toepassingen en kaarten met 2 (gebalanceerde ;) ) RCA's en 150Db sn-ratio voor audiofielen.

Regeren is vooruitschuiven

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Neem het me niet kwalijk, maar de driverkwaliteit van Creative is welhaast legendarisch (in negatieve zin), net als hun marketingafdeling (in positieve zin). Dus wie weet komen er nog nieuwe geluidskaarten uit, maar met een paar loze kreetjes en leuke extraatjes maakt Creative echt geen nieuwe markt aan. Die nieuwe kaarten mogen nog zo goed of revolutionair zijn als ze beweren, mijn (bescheiden) mening is dat je voor een high-end best wel stabiele drivers moet voorzien...

[ Voor 9% gewijzigd door Borromini op 22-01-2006 03:26 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 08:33
j.bouwmeester schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 18:21:
Op dit moment is Creative de enige in het topsegment van de multi-purpose geluidskaarten. Er zijn naar mijn weten geen directe concurrenten voor de Xfi-series, die op alle fronten goed presteert (gamen, HT en muziek). De prijs van de Xfi is helaas aan de hoge kant en zal zonder concurrentie ook niet snel gaan dalen.
Ik vraag mij af of er binnenkort (half jaar) nog kaarten van concurrenten komen met vergelijkbare specificaties. Of heeft een bedrijf plannen om dezelfde chip te gaan gebruiken als de Xfi?

Of is de markt voor geluidskaarten aan het doodbloeden vanwege de onboard geluidskaarten met SPDif?
ik denk niet dat creative hun xfi chip zomaar verkopen/vrijgeven waar ze 4 jaar aan gewerkt hebben.
maar geloof mij die kaartjes zijn absoluut hun geld waard. je hoeft ook niet gelijk de elite pro te kopen, die extreme music is al genoeg en vele malen beter dan de audigy2.
ik heb zelf de Fatality edition maar of dat xram nou zoveel scheelt weet ik niet.

en by the way, er komen steeds meer games uit die Xfi ondersteunen (BF2 FEAR Q4)

eigenlijk om de 3D hoofdtelefoon modus is het al meer dan waard :9~ (true surround met boven en onder)

[ Voor 9% gewijzigd door Bulls op 22-01-2006 03:48 ]

Verwijderd

het zijn allemaal neppe truukjes om nep 3d geluid te krijgen. koop gewoon een m-audio voor mooi geluid voor al die foefjes kan je beste creative hebben. maar als producer durf ik dat merk niet eens in men mond te nemen. voor gamers ist natuurlijk helemaal anders

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 14:50

Flotter

Pelipper!

WSaeNoTSoCK schreef op zondag 22 januari 2006 @ 03:45:
[...]

eigenlijk om de 3D hoofdtelefoon modus is het al meer dan waard :9~ (true surround met boven en onder)
Alweer niks nieuws onder de zon. Ruim 5 jaar geleden kocht ik een geluidskaart met een Aureal Vortex2 chip, die kon dat dmv A3D 2.0 ook. Helaas is Aureal toen failliet gegaan en (als ik me niet vergis) heeft Creative hun techniek toen opgekocht. 't Valt me eigenlijk tegen dat ze nu pas met een kaart komen die tot zoiets in staat is...

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 08:33
Flotter schreef op zondag 22 januari 2006 @ 10:32:
[...]
Alweer niks nieuws onder de zon. Ruim 5 jaar geleden kocht ik een geluidskaart met een Aureal Vortex2 chip, die kon dat dmv A3D 2.0 ook. Helaas is Aureal toen failliet gegaan en (als ik me niet vergis) heeft Creative hun techniek toen opgekocht. 't Valt me eigenlijk tegen dat ze nu pas met een kaart komen die tot zoiets in staat is...
nou ik heb ook verschillende 5.1 hoofdtelefoons gehad, maar dat geluid was erg dof en dichtbij.
met de CMMS3D hoofdtelefoon modus heb je het geluid meer om je heen, verder van je oor af
er staat niet voor niets "you forget you wearing headphones" en het is echt zo.

en creative is gewoon een groot bedrijf waarvoor dus ook veel ondersteuning is voor games.

maar je moet het zelf maar weten, your loss...........

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:00
Het overgrote deel van de kopers gebruiken een paar stereo speakers van een 10tje en zijn daar tevree mee. Onboard chippies zijn daar prima geschikt voor.

Creative heeft een vervelend monopolie op surroundsoundextenties tbv. games, te weten EAX. Na versie 2 hebben ze geen licentie meer uit gegeven (versie 5 is de laatste) en hebben de enige concurrent (A3D) overgenomen met als resultaat maximaal EAX2 op kaartjes van derden.

Daar staat tegenover dat, afgezien van games, de meest kaartjes van derden beter zijn dan de duurste Creative. Neem bijvoorbeeld de VIA Envy chip. Mooie chips welke ook nog eens bitperfecte digitale uitgangen hebben (dus niet dat vieze interne geresample van Creative) en eigenlijk altijd gekoppeld zijn met mooie Wolfson DAC's (ook weer itt tot Creative, die zelfs op de duurste X-Fi bagger DAC's zet). Sommigen doen ook aan Dolby Digital Live, ook een leuke feature.

Dus, ben je stereogamer/muzikant/muziekliefhebber/HTPC-er, zijn er al (veel) betere (voordeligere) alternatieven. Enkel als je surroundsound wil gamen, is er haast geen andere optie dan Creative.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik ben het met Breepee eens dat het niet tijd is voor nieuwe kaarten, maar nieuwe audiostandaarden, zoals je OpenGL (en missien D3D, maar dat acht ik niet als open). Je hebt OpenAL, maar dat zit nog redelijk op zijn gat. Er moet veel meer gebeuren. Helaas zie ik dat nog niet echt gebeuren binnen afzienbare tijd. Daarnaast zal Creative dat ook allemaal een zorg zijn, ze hebben immers EAX. Zolang de game makers geen druk zetten zal hier niks veranderen.

Over de dac's van de duurste Xfi: die doen echt niet onder voor de Wolfson's hoor. Die CS dac's zijn absoluut prima. Ook het analoge van die dure Xfi's zien er goed uit. Ik denk echter dat je voor het zelfde geld ook wel beter kunt krijgen.

De Envy karten doen met aan DDlive. Bij terratec zijn ze sneaky bezig namelijk. De niewe DDLive kaarten hebben vrijwel de zelfde naam, maar de chips zijn redelijk ordinaire chipsjes, en niet een nieuwe envy oid.

Verder is die envy chip ook eigenlijk niet zo heel spannend. Het is eigenlijk gewoon een dikke stuurchip/mixer die flink veel data kan verwerken. De rest doet de software ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• markybee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 21:04
zelf ben ik ook aan het kijken voor een geluidskaart voor het aansluiten aan een denon avr 1706.
ik heb het momenteel aangesloten met spdif out van mn onboard sound (VIA vinyl), heeft het dan nog zin om bv een m-audio te kopen en deze dan aan te sluiten voor betere sound?

en zijn er trouwens kaartjes met een x1 PCI-E aansluiting dit ivm de nog eninge overgebleven aansluiting op mn mobo? of zal dit dan een externe sound card moeten zijn?

• j.bouwmeester
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05-2023
Op dit moment gebruik ik inderdaad gewoon de onboard geluidskaart met SPDif naar mijn receiver. Over een paar maanden gaat mijn receiver echter weg en komen er mono-eindversterkers voor in de plaats. Omdat een kwalitatieve voorversterker voor surround erg duur is, bedacht ik mij dat ik de eindversterkers direct ga aansturen met een goede geluidskaart.

Drie dingen zijn erg belangrijk voor mij:

- geluidskwaliteit van de analoge uitgangen, liefst zo hoog mogelijke S/N ratio.
- ik wil er een elektrisch gitaar op aan kunnen sluiten en er realtime effecten aan geven (distortion enzo)
- Hardware decoding van DD & DTS om mijn CPU te ontlasten

De creative xfi kaart heeft een hoge S/N ratio (109dB en zelfs 116dB voor de elite pro). Bovendien weet ik dat creative kaarten altijd realtime effecten kunnen genereren.
Als de M-audio hier ook in mee kan komen, wordt deze zeker een intressant alternatief voor mij.
Iemand die hier wat zinnigs over weet te melden?

• markybee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 21:04
ik moet zeggen hier staat leuk spul bij voor jouw doeleinden. linkje

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

j.bouwmeester schreef op maandag 23 januari 2006 @ 14:24:
- geluidskwaliteit van de analoge uitgangen, liefst zo hoog mogelijke S/N ratio.
S/N ratio zegt ook lang niet alles. Alles boven de 100 dB is prima. Daarnaast worden de waarden vaak direct uit de datasheet van de chips overgenomen, en dat is hoogst onrealistisch.
- ik wil er een elektrisch gitaar op aan kunnen sluiten en er realtime effecten aan geven (distortion enzo)
Voor je guitaar zul je vrijwel altijd een extra kastje nodig hebben. CPU is dan wel in staat om zonder probleem je effectjes doen.
- Hardware decoding van DD & DTS om mijn CPU te ontlasten
Acht, die 0.5% die het scheelt. Naar mijn weten zijn er ook nog niet echt karten die het doen. En de oplossingen die dat pretenderen doen het gewoon in de driver (dus gewoon software).

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Hoewel ik geen fan ben van Creative spul (als je namelijk geen gamer bent, zijn de drivers praktisch gezien bloatware), moet ik toch even zeggen dat er in dit topic een hoop onterechte uitlatingen over de X-Fi worden gedaan.

Om te beginnen: resampling is niet meer aan de orde want het kan uitgeschakeld worden (er is dus hardware-support voor 44kHz), en bovendien is de kwaliteit van de resampling nu zodanig dat je knap bent als je het hoort (zie metingen in review op digit-life.com). En de DACs zijn meer dan goed genoeg als je ze alleen gebruikt om naar speakers te streamen (want die speakers halen lang niet de kwaliteit van deze DACs). Als je een of ander analoog effectgeval hebt en dan weer door ADC gaat, dan... zijn ze waarschijnlijk ook goed genoeg als je het niet te vaak doet :) wederom: zie metingen van digit-life.

@j.bouwmeester: je kan op zich inderdaad rechtstreeks naar de eindtrappen gaan vanaf je geluidskaart, maar de resultaten daarvan zouden kunnen tegenvallen - je verliest iig veel SNR als je het volume terugschroeft... Ik heb het een tijdje gedaan (omdat de volumeregeling van de voorversterker gaar was), en als ik rustig wilde luisteren had ik geloof ik praktisch tien bits over. Het beviel me trouwens wel goed, ruis viel mee en was zo goedaardig dat je het na een paar minuten niet meer hoorde...

edit: hmmm, ook nog even wat ontopic :) - ik denk niet dat er een andere speler op de markt gaat opstaan die vergelijkbare gameprestaties zal bieden. Kijkend naar de kwaliteit van de X-Fi en de meerwaarde boven andere kaarten (met name wat gamen betreft, en voor een kleine groep mensen de real-time effects) vindt ik hem niet eens zo duur; twee tientjes verschil met een ding als de Terratec Aureon Space of M-Audio Revolution. Die kaarten hebben nu een hoop minder te bieden.

[ Voor 16% gewijzigd door John_Glenn op 24-01-2006 03:04 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

John_Glenn schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 02:45:Die kaarten hebben nu een hoop minder te bieden.
Alles beter dan Creative bloatware :P Idd kun je resampling uitzetten, maar om de zelfde alanoge kwaliteit te halen als de M-audio of terratec kaarten moet je wel degelijk meer geld neerleggen.

Daarnaast vind ik dat Creative nog steeds niet waar heeft gemaakt wat ze beloven. Ze beloven een chip die meer audio stuff zou kunnen dan een P4, maar uiteindelijk zie je daar bar weinig van terug.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ja ok, maar meer geld is dus twee tientjes ofzo. * John_Glenn bespaart zich de twee tientjes en een hoop driverzooi :P

Die chip kan volgens mij inderdaad meer audio zut dan een P4, alleen - welke software-ontwerper gaat nou dingen offloaden naar die chip, tenzij hij weet dat al zijn klanten een X-Fi hebben? Die kar zal Creative dus helemaal zelf moeten trekken...

Met andere woorden, we zijn niet heel veel beter af dan twee jaar terug. Afgezien dan van het feit dat die allerduurste X-Fi dezelfde analoge kwaliteit haalt als een veel duurdere Lynx kaart (maar iedereen voor wie dat boeit koopt toch de Lynx want voor hen boeit de driverzooi ook... :D).

Verwijderd

Het zou toch grappig zijn om eens de audio-opnamekwaliteit van de XFi te vergelijken met mijn (op zich met gedateerde Envy24) Terratec EWS88MT. Kijken of er verschil is ;)

Maar goed, dat is offtopic. Volgens mij komen er wel regelmatig nieuwe geluidskaarten uit. Maar zoals boven geschreven: De meeste MoBo's zijn met onboard uitgerust, wat voor het overgrote deel van de "computeraars" wel voldoende is.

Daarom denk ik dat de meeste innovatie meer in de hoek van de niche-producten zit; In dit geval meer in de richting van de (semi-)professionele geluidskaarten kaarten, of in de richting van kaarten die speciaal met een specifiek doel zijn gemaakt (Creative voornamelijk voor games bijvoorbeeld).

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2006 13:13 ]

Pagina: 1