Toon posts:

[Advies] High-End allround Dual Core systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het plan:
Ik ben van plan om een high-end allround Dual Core systeem aan te schaffen.
Ik heb nog nooit eerder een systeem samengesteld, maar heb er zo veel mogelijk
aan gedaan om een goed onderbouwde configuratie samen te stellen. Bronnen
waren GoT, de BBG, Ome Tom, hardware.info en menig Google zoekopdracht :)
Na 5 jaar trouwe dienst moet mijn huidige bak dus vervangen worden door een
systeem dat ongeveer even lang mee moet kunnen gaan. Mijn budget ligt rond
de 2500 euro en alleen de huidige speakerset (Logitech X-530) hou ik.

Dit is wat ik in gedachten had:
AMD Athlon 64 X2 4400+ Dual Core 2.2 GHz, 2000 MHz, Boxed € 487,00
Asus A8N32-SLI Deluxe € 196,00
Zalman CNPS9500 Led Koper € 43,99
Corsair TWINX 2048-3200C2PT 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 2, Kit Of 2 € 240,00
Cooler Master Stacker Zwart, Zilver, Geen Voeding, 2 X 120 Mm, 1 X 80 Mm € 128,00
Enermax EG495AX-VE SFMA 485 Watt € 97,00
XFX VGA GeForce 7800 GT Extreme Lite 256 MB € 304,00
Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic Retail € 103,99
2x Hitachi Deskstar T7K250 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300 € 218,00
BenQ DVDRW DW1655 Bulk, Zwart, LightScribe € 51,00
BenQ 1650P/S 16 X, 50 X, IDE, OEM, Zwart € 21,00
NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart € 10,00
Sweex 8 In 1 Multi Panel € 18,00
Samsung TFT SyncMaster 930BF 19 Inch, 4 Ms, Geen Speak, Zwart / Zilver € 366,00
Logitech S510 € 70,00
Microsoft Windows XP Professional, NL, OEM € 145,00
Assemblage € 70,00
Verzendkosten € 8,45
Totaal € 2577,43

Prijzen zijn van Salland.

Het doel:
Ik heb gekozen voor Dual Core omdat ik vaak verschillende intensieve programma's
tegelijk draai (newsleecher, azureus, quickpar, winrar, nero) en dan wil ik
ook nog een browser kunnen openen. Met de huidige pc is dit niet echt meer
werkbaar :) Maar aangezien 3d games ook tot de hobbies behoren, wil ik niet al
teveel concessies doen aan de processor. Daarom vooralsnog voor de toch ietwat
dure X2 4400+ gekozen.

Motivatie per onderdeel:

Processor:
Eigenlijk al gezegd hierboven. Daarnaast wil ik na een mooie reeks Intel's eens
een keer voor een AMD kiezen en aangezien de AMD's op dual core gebied voorlopig
de Intel's ruim achter zich laten is mijn oog op de X2 4400+ gevallen.

Moederbord:
Asus A8N32-SLI Deluxe. Komt goed uit alle reviews, ruime mogelijkheden, en de
eventuele optie om later een 2e grafische kaart bij te plaatsen staat me wel
aan.

Processorkoeler:
Zalman CNPS9500 Led Koper. De pc staat in de woonkamer en een stille koeler is
dus gewenst. De Zalman gekozen omdat ik tot nu alleen nog maar positieve reviews
gelezen heb over dit merk.

Geheugen:
Corsair TWINX 2048-3200C2PT 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 2, Kit Of 2. Dit vond ik
één van de moeilijkste keuzes. In eerste instantie gekozen voor Twinmos geheugen,
vanwege de lagere prijs, maar negatieve berichten over de combinatie Asus - Twinmos
hebben mij toch op andere gedachten gebracht. Hier en daar wordt gezegd dat het
probleem nu niet meer speelt, maar daar is nog lang niet iedereen het over eens
geloof ik. Waar ik echter niet 100% zeker over ben, is of dit geheugen compatible
is met het moederbord. Ik heb de QLV bekeken, maar er staat geen enkele 2GB module
bij. Wel bewust gekozen voor een matched pair/kit of 2, zodat ik de Dual Channel
mogelijkheid benut. De PT (platinum ipv black) versie omdat die iets beter de
warmte af schijnt te voeren. Bewust voor Cas 2 gekozen, gezien de extra snelheid
en Corsair gekozen omdat het een bekend merk is.

Kast:
Cooler Master Stacker Zwart, Zilver, Geen Voeding, 2 X 120 Mm, 1 X 80 Mm. Vanwege
de ruimte, de uitbreidingsmogelijkheden, de grote populariteit op GoT, voorbereid
op BTX en daarnaast ziet de zilveren versie er ook nog mooi uit ook!

Voeding:
Enermax EG495AX-VE SFMA 485 Watt. Hier ontbreekt bij mij nog de nodige kennis. Deze
voeding kwam ik tegen uit vergelijkbare systeemconfiguraties, dus ik heb hiervoor
gekozen. Ik denk dus dat hij zwaar genoeg is, maar een bevestiging hiervan zou
fijn zijn!

Videokaart:
XFX VGA GeForce 7800 GT Extreme Lite 256 MB. De GTX is me net iets te duur en de GT
versie schijnt een betere prijs/kwaliteitverhouding te hebben, zonder daarmee ver
achter de GTX versie te blijven. De XFX variant gekozen omdat deze lichtelijk
overklokt is.

Geluidskaart:
Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic Retail. Volgens mij zijn er geen betere
alternatieven in dezelfde prijsklasse.

Harde schijven:
2x Hitachi Deskstar T7K250 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300. Voorheen altijd
Maxtors gehad, maar te vaak met ellende, dus nu maar eens gekozen voor Hitachi. Zowel
op Tweakers als bij hardware.info in het high-end advies, vandaar deze keuze. Ik twijfel
nog over RAID 0. Het laatste heb ik nooit eerder gedaan. Ik kan moeilijk inschatten
hoeveel sneller dit systeem wordt met RAID 0. Als dit maar weinig is, dan kies ik voor
twee kleinere schijven en gebruik ik 1 voor OS en programma's en 1 puur voor data opslag.

DVD brander:
BenQ DVDRW DW1655 Bulk, Zwart, LightScribe. Alleen maar om eens te experimenteren met
LightScribe :)

DVD speler:
BenQ 1650P/S 16 X, 50 X, IDE, OEM, Zwart. Hoort erbij.

Disk drive:
NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart. Voor eventuele SATA II drivers.

Cardreader:
Sweex 8 In 1 Multi Panel. Voor het gemak.

Monitor:
Samsung TFT SyncMaster 930BF 19 Inch, 4 Ms, Geen Speakers, Zwart / Zilver. Hier ook nog
grote twijfel. Een snel, redelijk betaalbaar, vrij populair scherm, voornamelijk gericht
op het gamen. Maar aangezien ik ook veel dvd's en series (24, lost, sleeper cell, etc.)
kijk, is video toch vrij belangrijk. En Ome Tom is hier wat minder lovend over. Alleen
heb ik nog geen waardig alternatief gevonden in een gelijke prijsklasse. En als ik GoT
doorlees, ben ik niet de enige :)

Toetsenbord:
Logitech S510. Hmmm, tsja. Vanwege de afstandsbediening? :D

Software:
Microsoft Windows XP Professional. Getwijfeld over de 64 bit edition, maar daar lees ik
veel over driver problemen, dus vooralsnog het vertrouwde XP Pro maar weer.

Vragen, twijfels etc:
Ok, ik heb hier dus best lang over gedaan, ben geen expert, maar volgens mij is alles op
zijn minst compatible. Wat ik nog wil weten voordat ik op 'bestellen' klik is:

- Heb ik niets over het hoofd gezien voor wat betreft compatibiliteit? :D
- Geheugen: waarom staan er geen 2 GB modules in de QLV van Asus en heb ik de juiste keuze
gemaakt?
- Voeding: klopt het dat deze voeding zwaar genoeg is?
- Harde schijven: RAID 0 een gegarandeerde aanrader of toch gewoon 2 losse schijven?
- Monitor: de gouden tip? :D

Overige opmerkingen en tips zijn natuurlijk ook altijd welkom!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Kijk voor de ondersteunde memory lijst eens in de manual van het moederbord. De lijst die daar in staat is vaak anders dan de lijst die op de website staat. Dat is bij mijn A8N-E ook het geval waar TWINX2048-3200C2 officieel ondersteund word. Ik meen gelezen te hebben dat er ook diverse compatibiliteitsproblemen zijn tussen de X-fi en de Nforce4 bordjes van Asus maar dat zou je even moeten checken. Wat is er overigens "lite"aan die 7800GT? Lijkt me dat ze dat er niet voor niets achter plakken.

Waarom kies je een SLI bordje als je geen SLI gaat draaien?

[ Voor 43% gewijzigd door Bor op 21-01-2006 18:00 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 17:39:
Monitor:
Samsung TFT SyncMaster 930BF 19 Inch, 4 Ms, Geen Speakers, Zwart / Zilver. Hier ook nog
grote twijfel. Een snel, redelijk betaalbaar, vrij populair scherm, voornamelijk gericht
op het gamen. Maar aangezien ik ook veel dvd's en series (24, lost, sleeper cell, etc.)
kijk, is video toch vrij belangrijk. En Ome Tom is hier wat minder lovend over. Alleen
heb ik nog geen waardig alternatief gevonden in een gelijke prijsklasse. En als ik GoT
doorlees, ben ik niet de enige :)
Kijk eens naar de Philips 190X6. Prima beeld en je hebt meteen Perfect Panel garantie. Bij een dode (sub)pixel krijg je een nieuw scherm.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip! Ik zal eens kijken of ik het kan vinden in de manual. Compatibiliteitsproblemen tussen X-fi en Nforce4 borden van Asus was ik nog niet tegengekomen, maar dat ga ik ook uitzoeken.

Lite wil niets anders zeggen dan zonder de games.

SLI puur voor de toekomst gekozen. Wil zo flexibel mogelijk zijn in de uitbreidingsmogelijkheden.

Verwijderd

Zou er geen XFX kaartje in stoppen (nare ervaringen mee...neem Asus ofzo.., misschien heeft PNY ook een 7800 kaartje, kun je ff checken maar vraag het even na of die er ook goede ergvaringen mee hebben, het is namelijk een merk dat vooral Quadros maakt) en voor het geheugen idd niet dat
Corsair TWINX 2048-3200C2PT 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 2, Kit Of 2 € 240,00 geheugen nemen.
Heb zelf ervaringen met combinatie van deze twee (mobo en geheugen) en het werkt gewoon niet echt lekker. Zou zelf eerder voor GeIL kiezen.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Die floppy drive voor je SATA-drivers is niet nodig. Ik heb zelf geen floppy-drive en ook 2x die Hitachi's die jij wilt kopen.

Je moet inderdaad nog de schijven configureren als zijnde SATA-II schijven, want standaard zijn ze als SATA-I geconfigureerd.

Op de site van Hitachi kan je een bootable CDROM image downloaden.

Dus... floppy drive is geen noodzaak, maar zal verder qua prijs niet veel schelen.

[ Voor 8% gewijzigd door NaN op 21-01-2006 18:12 ]

• Bor

Bor

Sangroid schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 18:10:
Die floppy drive voor je SATA-drivers is niet nodig. Heb zelf geen floppy-drive en ook 2x die Hitachi's die jij wilt kopen.

Je moet inderdaad nog de schijven configureren als zijnde SATA-II schijven, want standaard zijn ze als SATA-I geconfigureerd.

Op de site van Hitachi kan je een bootable CDROM image downloaden.

Dus... floppy drive is geen noodzaak.
Als je in raid wilt gaan draaien met je OS op het raid volume heb je wel een driver diskette nodig bij het installeren.

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 18:03:
Bedankt voor de tip! Ik zal eens kijken of ik het kan vinden in de manual. Compatibiliteitsproblemen tussen X-fi en Nforce4 borden van Asus was ik nog niet tegengekomen, maar dat ga ik ook uitzoeken.

Lite wil niets anders zeggen dan zonder de games.

SLI puur voor de toekomst gekozen. Wil zo flexibel mogelijk zijn in de uitbreidingsmogelijkheden.
Nu SLI kopen maar niet gebruiken is als je puur met het oog op "later"kijkt onzin. Over een tijdje zijn de nieuwe GPU's zo sterk dat ze de eventuele SLI opstelling die je dan hebt er met een single kaart al wel weer uittrekken.
n voor het geheugen idd niet dat
Corsair TWINX 2048-3200C2PT 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 2, Kit Of 2 € 240,00 geheugen nemen.
Heb zelf ervaringen met combinatie van deze twee (mobo en geheugen) en het werkt gewoon niet echt lekker. Zou zelf eerder voor GeIL kiezen.
Wat werkt er niet lekker dan? Heb je de voltages wel goed gezet? Deze Corsair reepjes hebben iets meer nodig dan andere reepjes en hebben erg mooie timings (2.3.3.6).

Geil staat zeker weten niet op de goed gekeurde memory lijst.

[ Voor 29% gewijzigd door Bor op 21-01-2006 18:14 ]

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Bor de Wollef schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 18:11:
[...]
Als je in raid wilt gaan draaien met je OS op het raid volume heb je wel een driver diskette nodig bij het installeren.
Ik heb me er verder niet zo in verdiept, maar ik geloof dat ik echt geen floppydrive nodig heb, ASUS levert een bootable CDROM bij het moederbord.

[ Voor 1% gewijzigd door NaN op 21-01-2006 18:13 . Reden: Typo ]

Verwijderd

Als je toch over dat budget beschikt, waarom kies je niet voor een DFI-moederbord met die Ati radeon Xpress chipset? Heeft standaard raid5 zitten voor de data, en nog een 2de raidcontroller voor je OS in raid0 te steken.
Je heb dat geen SLI, maar als je dat nu niet plan te steken is het bijsteken naar de toekomst toch toch niet zo slim, je kan dan gewoon direct een nieuwe videokaart steken.
Dit bordje heeft trouwens Crossfire, komt dus ook een beetje overeen met SLI

• Bor

Bor

Sangroid schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 18:13:
[...]

Ik heb me er verder niet zo in verdiept, maar ik geloof dat ik echt geen floppydrive nodig heb, ASUS levert een bootable CDROM bij het moederbord.
Die kun je niet gebruiken tijdens de installatie omdat je Windows alleen drivers van diskette zal accepteren na het op F6 drukken. De cd is inderdaat bootable, je krijgt dan een menu op floppy's met drivers te maken ;)

Verwijderd

Je keuze voor Geheugen:
Corsair TWINX 2048-3200C2PT 2048 MB, PC3200
is 200mhz (DDR400) geheugen met 2-3-3-6 timings.

Ik raad aan : TWINX2048-3500LLPRO want dat zijn 2 maal 1Gb dimms van 218mhz met 2-3-2-6 T1 timings.

Corsair raadt dit setje speciaal aan voor de A8N32-sli : http://corsairmemory.com/..._Launch_XMS3500LL_PRO.pdf

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Bor de Wollef schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 18:15:
[...]

Die kun je niet gebruiken tijdens de installatie omdat je Windows alleen drivers van diskette zal accepteren na het op F6 drukken. De cd is inderdaat bootable, je krijgt dan een menu op floppy's met drivers te maken ;)
Aaaah, dat heb ik inderdaad wel eens zien staan... 8)7 Zoals ik al schreef, ik heb me er verder niet in verdiept.

Ik draai geen RAID.

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 18:15:
[...]

En voor die paar euro's hoef je het ook niet te laten :)

Wat is die Asus site trouwens traag zeg. Ben nog steeds bezig om die manual binnen te trekken |:(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 18:16:
Ik raad aan : TWINX2048-3500LLPRO want dat zijn 2 maal 1Gb dimms van 218mhz met 2-3-2-6 T1 timings.
Is wel weer gelijk een stukje duurder. Maar die hou ik wel in het achterhoofd, als ze hem daarbij aanraden.

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 17:57:
Kijk voor de ondersteunde memory lijst eens in de manual van het moederbord. De lijst die daar in staat is vaak anders dan de lijst die op de website staat.
De C2 versie staat er inderdaad in.

Verwijderd

Topicstarter
@Athmozz en Bor de Wollef
Misschien inderdaad toch verstandiger om voor een non SLI bord te kiezen. Er zit inderdaad wat in om gewoon een enkele nieuwe zware kaart erin te steken als dat later nodig is. Het geld wat ik daarmee bespaar kan ik dan eventueel in dat LL geheugen steken (als dat bij de non SLI versie past)
Ik ga hier nog even over nadenken.

@Elmer87
De suggestie voor een Asus videokaart in combinatie met een Asus bord kan ook nooit verkeerd zijn en hou ik ook in het achterhoofd.

@Exirion
Ik zal die monitor eens goed bekijken. Moet sowieso nog langs de winkel om het beeld te kunnen beoordelen en de juiste keuze te kunnen maken

Ik moet zo weg, maar ga morgen verder op onderzoek en kijk dan gelijk naar de geluidskaart. Zal alle info hier weer posten. In ieder geval alvast bedankt voor het advies!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals beloofd:

Ik blijf toch bij de Asus A8N32-SLI Deluxe. Hoewel ik het grotendeels eens ben met de stelling dat je later misschien beter de kaart door een nieuwe zware kaart kan vervangen dan een gelijke tweede kaart erbij te steken. De vorige keer heb ik bespaard op mijn mobo en daar heb ik later spijt van gekregen, dus nu ga ik voor safe.

De problemen tussen X-fi en een Asus/Nforce4 mobo schijnen verholpen te zijn in de nieuwere modellen, dus daar hoef ik me geen zorgen meer over te maken.

De XFX kaart vervang ik door een Asus op aanraden van Bor de Wollef. Dat moet sowieso matchen en het prijsverschil is minimaal.

Ik ga voor Corsair TWINX2048-3200C2, aangezien deze binnen de QLV staat. De LL versie was een goede aanrader, maar ik heb mijn budget al eenmaal flink omhoog bijgesteld, dus vandaar.

RAID 0 doe ik voorlopig niet, ik bestel wel de genoemde hd's. Heb nog getwijfeld over een Raptor voor het OS en overige programma's, maar ook die zijn vrij prijzig voor slechts weinig Gb.

Voor de monitor keuze stap ik even de winkel in, zodat ik het met eigen ogen kan ervaren.

Blijft voor mij alleen nog de vraag of de voeding zwaar genoeg is. Kan iemand me daar nog advies over geven?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

MrDrako

nep ict'er

Ik zou toch voor maxtor schijven gaan als ik jou was, De maxtor maxline III overtreft in een aantal benchmarks zelfs raptors.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2094&p=1

• Bor

Bor

Ik zou nog steeds niet voor de Maxtor schijven gaan. De reden hiervoor is dat er toch nog steeds problemen lijken te bestaan (o.a. data corruptie) van de schijven ism de asus bordjes. De kans dat je bovendien toch schijven krijgt die niet voorzien zijn van de laatste firmware is behoorlijk groot.

Pagina: 1