Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraagje over opladen van elkos

Pagina: 1
Acties:
  • 496 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb hier voor mijn coilgun project een paar grote elkos van 400V staan. Nu wil ik die opladen met een trafo.

De trafo heeft 2 400v windingen en dus ook 1 800V winding. Nu wil ik in het begin mijn elkos gebruiken op 400V maar later misschien ook op 800V (door ze serieel te plaatsen).

Ik heb een comparator circuit welke een relais bestuurt. Wanneer het voltage over de elkos boven een bepaalde waarde uitkomt zal de comparator te stroom naar de alkos afsluiten.

De spanning over een elko loopt op terwijl je hem oplaad. Kan ik 400V elkos opladen met een 800V bron als ik hem er maar uitzet als over de elko 400V staat of is de 800V bron gewoon teveel en sloop ik de elko?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43
Je trafo geeft een 400V wisselspanning af. Als je dit dubbelzijdig gaat gelijkrichten kom je op ongeveer 1.4x400=560V uit. Dat is iets te veel voor jeen 400V elco. Ik zou eerder eens op zoek gaan naar een scheidingstrafo (230V naar 230V) en die gebruiken.

Het is wel mogelijk om vanuit de 400V wikkeling een schakeling te maken waarmee je je elco langzaam kunt opladen, maar daar zit wel een risco aan. Ik weet niet of je dat zoekt.

• lemming_nl
  • Niet online
Maar wat ik tot nu toe gezien heb met opladen van elkos met labvoeding is dat het voltage oploopt totdat elko vol zit. Gebeurt dat bij een trafo niet?

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 21:04

skr

Een trafo werkt opzich alleen op wisselspanning. Hij spuugt dan ook weer wisselspanning uit. Dus je moet echt eerst gelijk richten anders doet je elco *BOEM*

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 17:04
en die te grote spanning kan je altijd nog stabiliseren , dan kan je hem bijvoorbeeld 400 volt maken

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

successor schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 17:43:
en die te grote spanning kan je altijd nog stabiliseren , dan kan je hem bijvoorbeeld 400 volt maken
560 volt terug stabaliseren naar 400 gaat je niet lukken

je moet echt zorgen voor 400 volt. je kan bv een variac voor die trafo's zetten zodat je precies op 400 volt uitkomt.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Gewoon de netspanning gelijkrichten zou ook kunnen, alleen is dat niet al te veilig... Maar 230 x 1,4 = 322 volt, dus dat zou prima kunnen met 400 volt elco's. Dikke weerstand ertussen om te voorkomen dat je je gelijkrichter opblaast en je stoppen eruit knalt, en laden maar :) (alhoewel een scheidingstrafo in dit geval wel een stuk veiliger is idd)

Last.fm

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 23:11:
[...]

560 volt terug stabaliseren naar 400 gaat je niet lukken

je moet echt zorgen voor 400 volt. je kan bv een variac voor die trafo's zetten zodat je precies op 400 volt uitkomt.
Met een paar hoogspanningstoren en wat discreet spul kun je toch echt wel een stroombegrensde lineaire regelaar maken, waarmee je de elco's met een beperkte laadstroom tot de gewenste spanning kunt opladen. De vraag is alleen of TS zoiets wil maken.

• lemming_nl
  • Niet online
jeronimo2003 schreef op zondag 22 januari 2006 @ 02:09:
[...]

Met een paar hoogspanningstoren en wat discreet spul kun je toch echt wel een stroombegrensde lineaire regelaar maken, waarmee je de elco's met een beperkte laadstroom tot de gewenste spanning kunt opladen. De vraag is alleen of TS zoiets wil maken.
Ik vind alles goed (zolang het niet al te duur is) als ik maar op 400V uitkom omdat ik er nu niets mee kan. Ik gebruik wel de 400V winden alleen komt daar 450 uit onder load van een 25W weerstand. Wat is de engelse term hiervoor? Dan kan ik even rondgooglen.

Waarom zeggen jullie allemaal dat de spanning omhoog gaat als je gelijkricht? Dat klopt toch alleen maar als je de wisselspanning aangeeft in piek spanning. 230V geeft de effectieve spanning aan. Ik heb bij wijze van testje 12V gelijk gericht en daar kwam gewoon 15.6V uit (ten opzichte van 17V wisselspanning (er zat geen load aan). Dus ik merkt er niets van dat het omhoog gaat?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

lemming_nl schreef op zondag 22 januari 2006 @ 10:24:
[...]

Ik vind alles goed (zolang het niet al te duur is) als ik maar op 400V uitkom omdat ik er nu niets mee kan. Ik gebruik wel de 400V winden alleen komt daar 450 uit onder load van een 25W weerstand. Wat is de engelse term hiervoor? Dan kan ik even rondgooglen.

Waarom zeggen jullie allemaal dat de spanning omhoog gaat als je gelijkricht? Dat klopt toch alleen maar als je de wisselspanning aangeeft in piek spanning. 230V geeft de effectieve spanning aan. Ik heb bij wijze van testje 12V gelijk gericht en daar kwam gewoon 15.6V uit (ten opzichte van 17V wisselspanning (er zat geen load aan). Dus ik merkt er niets van dat het omhoog gaat?
het gaat wel veel omhoog. dus dat merk je echt wel.

wisselstroom moet je zien als een sinus.
stel dat je gaat gelijkrichten, dan draait de onderste helft van je sinus naar boven.
er is dan een veel korter moment tussen de pulsen, waardoor je dus een hogere effectieve spanning behaalt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

McKaamos schreef op zondag 22 januari 2006 @ 10:31:
[...]

het gaat wel veel omhoog. dus dat merk je echt wel.

wisselstroom moet je zien als een sinus.
stel dat je gaat gelijkrichten, dan draait de onderste helft van je sinus naar boven.
er is dan een veel korter moment tussen de pulsen, waardoor je dus een hogere effectieve spanning behaalt.
De sinus krijgt idd een hogere effectieve spanning, maar als je die spanning af gaat vlakken (door middel van die elco) dan krijg je een spanning die gelijk is aan de top spanning van die sinus. De elco krijgt dus de piekspanning over zich heen, die 1,4 keer zo groot is als de effectieve wisselspanning.

Last.fm

• lemming_nl
  • Niet online
Als dat klopt waarom krijg ik dan (onbelast) van de trafo 464V en wanneer ik die gelijkricht 420V?

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:11
Hoe kom je bij 420V?

Het is redelijk simpel: je transfo levert onbelast 464VAC. Na gelijkrichting én afvlakking (opladen van je elco dus) kom je op 464 x wortel(2) = 656VDC.

De oplossing in jouw geval ligt in een laadweerstand die je in serie zet met de elco. Wanneer de elco ontladen is (0V) ga je de transfo niet langer kortsluiten. De waarde van de weerstand kies je zo: R = U / I. Als je transfo bv. 400V/0,1A kan leveren, dan wordt je weerstand 4000 ohm. Je weerstand moet dan max. 40W stoken.

Met zo'n laadweerstand kan je probleemloos tot 400V laden door gebruik te maken van de 800V wikkeling. Je verliest dan gewoon meer vermogen in de weerstand.

• lemming_nl
  • Niet online
subsonik schreef op zondag 22 januari 2006 @ 12:44:
Hoe kom je bij 420V?

Het is redelijk simpel: je transfo levert onbelast 464VAC. Na gelijkrichting én afvlakking (opladen van je elco dus) kom je op 464 x wortel(2) = 656VDC.

De oplossing in jouw geval ligt in een laadweerstand die je in serie zet met de elco. Wanneer de elco ontladen is (0V) ga je de transfo niet langer kortsluiten. De waarde van de weerstand kies je zo: R = U / I. Als je transfo bv. 400V/0,1A kan leveren, dan wordt je weerstand 4000 ohm. Je weerstand moet dan max. 40W stoken.

Met zo'n laadweerstand kan je probleemloos tot 400V laden door gebruik te maken van de 800V wikkeling. Je verliest dan gewoon meer vermogen in de weerstand.
Ik kom bij 420V door het gewoon te meten met de multi meter. Ik heb een fluke 25 dus ik mag hopen dat hij geen fout maakt. Of meet hij het gemiddelde voltage?

Met een laadweerstand moet ik er nog steeds voor zorgen dat hij niet boven de 400V uitkomt neem ik aan?

En weet iemand hoe ik kan bepalen hoeveel een trafo kan leveren. Het staat er niet op.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Je multimeter meet de effektieve spanning, niet de topspanning.

Verwijderd

lemming_nl schreef op zondag 22 januari 2006 @ 11:01:
Als dat klopt waarom krijg ik dan (onbelast) van de trafo 464V en wanneer ik die gelijkricht 420V?
ik denk dat je direct op de gelijk richter meet, als je hier een condensator op aansluit wordt deze opgeladen tot de topspanning.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 17:04
dus hang er eens een afvlakker (een condensator dus ) bij aan die de topspanning aankan , en dan mag je nog eens onbelast meten , en mocht je het weten , een condensator van 400 volt vindt een topspanning van 665 volt niet leuk , echt niet ...

je kan wel gaan stabiliseren naar 400 volt , alleen ga je bij simpele stabilisatie (dus met een gewone stabilisator) naar 400 volt een heel erg groot verlies hebben in vermogen (je spanningsval maal je stroom) , dus je gaat die dingen echt goed moeten koelen , maar het kan wel , en met scr's en met torren kan je nog meer doen , maar dan wordt het ingewikkeld , en van dat soort schakelingen snap ik niks , ik weet alleen dat het kan

Out of the box? What box? There is no box.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

my 2cent:
In princiepe zullen de condensators gezien worden als een kortgesloten kring zodra je de trafo aanzet. Dus de spanning zal flink dalen en de condensators laden zich zo snel mogelijk op. Naarmate ze verder opladen neemt de spanning weer toe totdat de condensators vol zijn, als ze vol zijn gebruiken ze echter nog wel stroom.maar dat zal niet zoveel zijn.

Enkele punten die je zal moeten verhelpen:
-als ze vol raken zal de trafo snel weer nagenoeg onbelast zijn en dus over de 400V gaan, hoe wil je dit controleren?
-wat als je de trafo/bestuiring uitzet en weer aanzet en je de condensators nog niet leeg gemaakt hebt?
- als ik het goed heb heeft een nagenoeg lege elko nog steeds die 400V in zich echter met weinig lading, dat betekend dus dat je geen sterk schot krijgt maar je kunt ook niet bijladen omdat de bovenstaande sturing zegt "de spanning is nog te hoog, dus je mag niet laden". Dus je moet eerst controleren wat de resterende lading is/ ontladen voordat je ze weer kunt laden.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Voor het geval je het niet weet: Condensatoren hebben de onbedwingbare neiging om te exploderen als je ze slecht behandelt. Overspanning is slechts één van de abuse-methoden.

Hoe ik dat weet? Don't ask 8)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Als je de elco's serieel zet, hebben ze nog maar halve capaciteit (bij gelijke). Weet niet of hoge spanning, of veel lading hetgene is wat je zoekt :)

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

In principe zouden condensators in serie een hogere spanning aankunnen maar dit is wel af te raden. Je gaat er namelijk vanuit dat de spanning gelijk wordt verdeeld over de condensators terwijl er verschillende redenen zijn waarom dat niet hoeft te gebeuren. Verschil tussen de condensators (fabricage, ouderdom, doorgeslagen) kan de spanning ongelijk verdelen met alle gevolgen van dien.

www.madwizard.org

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:24
_ferry_ schreef op zondag 22 januari 2006 @ 14:27:
my 2cent:
In princiepe zullen de condensators gezien worden als een kortgesloten kring zodra je de trafo aanzet. Dus de spanning zal flink dalen en de condensators laden zich zo snel mogelijk op. Naarmate ze verder opladen neemt de spanning weer toe totdat de condensators vol zijn, als ze vol zijn gebruiken ze echter nog wel stroom.maar dat zal niet zoveel zijn.
Ach kortgesloten kring... De impedantie van een capaciteit wordt gegeven door 1/jwC. w (omega) = 2*pi*f. Als je dus een capaciteit op gelijkspanning aansluit, zal deze zich gedragen als zeer hoge weerstand en zodra je de capaciteit aansluit op wisselspanning, zal deze zich gedragen als een kortsluiting.

• lemming_nl
  • Niet online
Volgens mijn vader zou ik de condensatoren gewoon op moeten kunnen laden door ze samen met een weerstand in serie te zetten. Als ik hem dan uitzet op het moment dat de spanning over de condensatoren (dmv comparator) 400v is dan zou het toch gewoon goed moeten gaan?

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:11
lemming_nl schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 21:37:
Volgens mijn vader zou ik de condensatoren gewoon op moeten kunnen laden door ze samen met een weerstand in serie te zetten. Als ik hem dan uitzet op het moment dat de spanning over de condensatoren (dmv comparator) 400v is dan zou het toch gewoon goed moeten gaan?
subsonik schreef op zondag 22 januari 2006 @ 12:44:
:z ;)

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 12:43

Bjorker

Cadillacs rule!

lemming_nl schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 21:37:
Als ik jou was zou ik toch maar erg voorzichtig zijn met wat je van plan bent. 400V gelijkspanning in een elco is geen speelgoed. Daarbij krijg ik naar aanleiding van je opmerkingen hier ook niet echt het idee dat je precies weet waar je mee bezig bent.
(Ja elco's laden zich onbelast op tot bijna de topspanning van een gelijkgerichte sinus, en dat is dus idd wortel 2 maal zo veel als jouw multimeter aangeeft!)

Nope

• lemming_nl
  • Niet online
Bjorker schreef op zondag 29 januari 2006 @ 01:33:
[...]

Als ik jou was zou ik toch maar erg voorzichtig zijn met wat je van plan bent. 400V gelijkspanning in een elco is geen speelgoed. Daarbij krijg ik naar aanleiding van je opmerkingen hier ook niet echt het idee dat je precies weet waar je mee bezig bent.
(Ja elco's laden zich onbelast op tot bijna de topspanning van een gelijkgerichte sinus, en dat is dus idd wortel 2 maal zo veel als jouw multimeter aangeeft!)
Ik weet niet genoeg van elkos om hun oplaad gedrag te voorspellen en daarom vraag ik het hier. Ik heb meer dan genoeg voorzorgs maatregelen om ervoor te zorgen dat het goed gaat.

Ik zet een grote weerstand in serie met de elkos zodat ze langzaam opladen, dan zou ik goed moeten kunnen zien hoe het opladen verloopt. Vervolgens heb ik dus een laadcircuitje erbij die de spanning eraf gooit zodra ze 400v bereiken (of een andere ingestelde waarde) dus dat moet goed gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door lemming_nl op 29-01-2006 09:50 ]

Pagina: 1