Toon posts:

[XP] Random freeze probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 457 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar weken een nieuw systeem (spec's zie sig.)
Het systeem heeft die tijd prima overclocked stabiel gelopen (prime stabiel voor 8 uur iig.)
Sinds een dag of 4 heb ik een probleem dat als ik mijn computer 's nachts laat aanstaan (voor dl'en enzo) deze 's morgens vast zit. Het bureau blad staat er nog gewoon voor maar de pc reageert op niets meer.
Als eerste heb ik het systeem weer default geclocked, dit hielp niet.
Vervolgens de chipset drivers en de gpu drivers opnieuw geinstalled, dit hielp ook niet.
Daarna de bios defaults geladen wat ook geen effect had.
Geheugenbanken gewisseld (1 voor 1 er 1 uitgehaald) ook geen effect.
De video kaarten in single vid. mode gezet (1 voor 1 er 1 uitgehaald), geen effect.

Nu kwam ik in de systeem info aan het loeren en wat me opvalt is dat bij de tab delen/conflicten irq 19 voor de sil3114 raid controller EN 1 videokaart gebruikt wordt, ik weet niet of dit een probleem is maar weet iemand of ik de irq's handmatig in kan stellen zodat deze niet gedeeld worden.
Andere ideeen zijn ook welkom.
PS: even een screen van de irq lijst:

Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/img17/8681/systeem6qy.th.jpg

[typo's]

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2006 19:53 ]

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:42

Archimond

Lopende Helpdesk

Wanneer je maar 1 videokaart in je systeem doet, gebruikt die dan ook IRQ 19?
Staat bus mastering in de BIOS aan? Probeer eens de PCI latency op 64 of 128 te zetten.

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:51
irq kan je volgens mij veranderen in de bios
test je geheugen eens met memtest
mischien een voltage/temperatuur probleem

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Topicstarter
1 Vid kaart gebruikt ook irq19.
Wat memtest betreft, ik ben wel vaker problemen tegengekomen met geheugen (na overclocken) maar dat komt er snel genoeg uit na een paar uur prime 95 op custom mode met 800MB mem gebruik per processor.
Een hitte of voltage probleem is het niet, airflow en temps zijn laag, voltages stabiel en op niveau (zie screen)
Bus mastering kan ik in mijn bios niet vinden (asus a8n sli deluxe, met bios rev.1016, de nieuwste).
Wat is het effect/nut van pci latency verhogen mbt. mijn probleem?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 18:05 ]

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

PCI latency geeft meer tijd aan de PCI onderdelen (ook o.a. Sata en IDE controllers) zodat ze de bus langer vasthouden. Soms helpt het wel bij mensen die geluidskaart problemen hebben en het zorgt soms voor prestaties met 64 of 128 latency

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik ben geloof ik weer wat verder gekomen bij toeval.
De pc komt nu na langere tijd aan te hebben gestaan met een bsod.

Afbeeldingslocatie: http://img295.imageshack.us/img295/8677/error0ww.th.jpg

Toen ik dit zo zag moest ik ineens denken aan dat ik bij t aansluiten van m'n nieuwe tft ook de usb 9:1 cardreader van de monitor mbv usb op de pc had aangesloten.
Hiervoor gebruikte ik de 4 usbpoorten die op t moederbord zaten:
1 voor usb tobo
1 voor stuur
1 voor kabelmodem
1 verlengstuk voor aansluiten camera, tel., usb stick ed.

Met de monitor kwam ik er 1 tekort en heb deze op een uitbreiding (achterin pc, pci slot) gestoken.
Sindsdien heb ik ook het spontane freeze probleem.
Nu heb ik de tft usb eruit gehaald, mijn usb stick in het uitbreidings slot gestoken en wat data heen en weer gegooid van pc naar stick en weer terug, en rara... pc freezed.
Vervolgens heb ik de usb stick in een onboard usb slot gestoken, zelfde verhaal en de pc freezed niet meer.
Ik laat de pc vannacht maar weer aanstaan en kijk morgenvroeg wel weer of t probleem verholpen is.
Ik snap alleen niet hoe een usb poort de pc kan laten freezen, iemand bekend met dit voorval?

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Waarschijnlijk dus brakke drivers van Dell, probeer eens de nieuwste drivers van hun site.
Het kan ook zijn dat de usb in de monitor telang de bus voor zichzelf wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Euhm wat brakke drivers van dell betreft, bij de monitor zaten geen drivers, de 9.1 cardreader drivers zijn door windows zelf geinstalled na het inpluggen van de usb kabel.

Ikzelf denk dat er een conflict is tussen de onboard usb poort 1 tm 4, en het 'pci' setje (5 en 6).
Vannacht heeft 't systeem goed gedraaid met alleen de 4 onboard usb poorten bezet, ik zal zometeen de 9.1 kaartreader van de monitor aansluiten op 1 van de 4 onboard poorten en kijken of dit een probleem gaat even.

@ WilhelmStroker: Dat doet ik, volledig up to date ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2006 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het probleem met het freezen in windows is opgelost.
Ik heb vannacht de 9.1 kaartreader van de monitor aangesloten op 1 van de 4 onboard usb poorten en het heeft goed gedraaid.
Probleem zit 'm toch duidelijk in de uitbreidings usb poorten.

Wat ik me nog wel afvraag en ook graag een oplossing voor wil hebben is het feit dat mijn
sil-image3114 controller en 1 van de videokaarten beide hetzelfde IRQ (19) gebruiken.
Zie ook screen in de TS.
Weet iemand of ik dit via de bios of in windows handmatig kan instellen zodat deze niet meer gedeeld zijn, bvd.

Spec's zie sig.
Pagina: 1