Toon posts:

S-curve doortrekken in een grafiek?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is nogal een "custom"-probleem, dus ik weet niet goed of het hier thuis hoort. Zo niet, mijn excuses daarvoor alvast.

Ik heb een grafiek, waarin ik graag 3 verschillende voorspellingen wil doortrekken met de volgende omschrijving:
1. Volgens de S-curve (grafiek1: http://home.student.utwente.nl/j.boeijen/total20mil.jpg):
De lijn zit op dit moment op het deel van de S-curve met de hoogste richtingscoëfficiënt, waardoor de relatieve stijging van de lijn in de toekomst alleen nog zal afnemen. In 2016 zal het aantal spelers niet meer stijgen en vanwege de symmetrie van de S-curve verdubbeld zijn ten opzichte van nu:
± 20 miljoen spelers
2. Volgens de S-curve (grafiek2: http://home.student.utwente.nl/j.boeijen/total50mil.jpg):
De toename van de richtingscoëfficiënt blijft groeien, maar uiteindelijk zal als gevolg van de S-curve deze weer dalen tot nul. Doordat de richtingscoëfficiënt zijn hoogtepunt nog moet bereiken, zal het spelersaantal in 2016 hoger uitvallen:
± 50 miljoen spelers
3. Exponentieel (grafiek3: http://home.student.utwente.nl/j.boeijen/total100mil.jpg):
De exponentiele trend zet door waardoor tot 2016 de richtingscoëfficiënt ook zal blijven toenemen. Hierdoor zal het totaal aantal spelers ook exponentieel hoog uitvallen:
> 100 miljoen spelers

Ik krijg het dus niet voor elkaar (niet in photoshop of illustrator) om een mooie rond gevormde lijn op deze manieren door te trekken in de vorm van een S-curve als deze (bovenste van de 2 plaatjes):
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/WallStreet/3960/scurve.gif

Iemand tips of die kan helpen? TNX!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Da's bijna onmogelijk dat je dat met Illustrator niet kan :). Verdiep je eens wat meer in de Pen Tool, denk ik. Wat jij zoekt is denk ik een andere benadering - meer een die Rhino gebruikt. Je geeft dan een aantal hoekpunten op en Rhino interpoleert daartussen.

Moet het echt statistisch/mathematisch verantwoord zijn of is het meer ter illustratie? In het eerste geval zou ik Illustrator denk ik overslaan - Bezier en consorten werken over 't algemeen met kwadraten ipv exponentiële curves.

[ Voor 20% gewijzigd door Yoozer op 21-01-2006 15:33 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:18
Anders kan je mss met autocad de grafiek natekenen en dan gewoon met een spline alle puntjes aanklikken en dan krijg je zeg maar psies t zelfde als die 2 plaatjes die je post.

K neem aan dat je de formule van je grafiek kent. Dan s t die invullen in je grafische rekenmachine en daar een paar punten op pakken en die kan je dan weer psies t zelfde invoeren in autocad en krijg je bijna exact dezelfde grafiek.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik denk dat je sowieso maar wat zit te gokken. De vorm van de grafiek zal eerder moeten volgen uit het achterliggende mechanisme. Je voorspelling heeft pas enige waarde als je kunt onderbouwen of je funktie een S-curve, lineair, logaritmisch, exponentieel, of één van de overige duizenden mogelijkheden zal zijn.
Dus eerst een degelijke least square curve-fitting toepassen op je data en vervolgens de gevonden funktie inteken (bijvoorbeeld MathCad)

[ Voor 22% gewijzigd door Henk007 op 21-01-2006 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, die Pen Tool moet 't zeker mee lukken, maar ik zit nu weer in de knoei met de "fill". Ik krijg witte vlakken onder/boven de getrokken lijn en de eerste keer zette ik bij colour die shit op transparant 0% en was het weg, maar nu haalt hij ook de lijn weg als ik dat doe ;(
Henk007 schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 16:22:
Ik denk dat je sowieso maar wat zit te gokken. De vorm van de grafiek zal eerder moeten volgen uit het achterliggende mechanisme. Je voorspelling heeft pas enige waarde als je kunt onderbouwen of je funktie een S-curve, lineair, logaritmisch, exponentieel, of één van de overige duizenden mogelijkheden zal zijn.
Dus eerst een degelijke least square curve-fitting toepassen op je data en vervolgens de gevonden funktie inteken (bijvoorbeeld MathCad)
Het is gelukkig een verwachting, welke verschillende kanten uit kan (3 mogelijkheden) en daarmee ook 3 scenario's met zich meedraagt.
Het ging er mij meer om dat ik dat lijntje een beetje mooi wil trekken en ik dat niet eens voor elkaar kreeg |:(

Gelukt, slotje :o

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2006 17:48 ]