Toon posts:

AMD FX 57 ->3ghz -> unstable

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi

Ik heb mijn cpu overklokt naar 3 gzh maar OCCT zegt dat hij niet stabiel loopt!
DIt zijn mijn bios gegevens:

cpu frequency : 214
pcu express clock : 100 mhz
DDR voltage auto
chipset voltage + 1.5 volt
HT voltage + 1.20 volt
cpu MP 14 X
cpu voltage 1.4625 volt (cpu-z geeft 1.456-1.472 aan)
pci clock synchronization mode auto

ram timings op 2-3-2-5 gezet ( standaard timings)

mystic

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 07:38
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:21:
Hi

Ik heb mijn cpu overklokt naar 3 gzh maar OCCT zegt dat hij niet stabiel loopt!
DIt zijn mijn bios gegevens:

cpu frequency : 214
pcu express clock : 100 mhz
DDR voltage auto
chipset voltage + 1.5 volt
HT voltage + 1.20 volt
cpu MP 14 X
cpu voltage 1.4625 volt (cpu-z geeft 1.456-1.472 aan)

ram timings op 2-3-2-5 gezet ( standaard timings)

mystic
en je vraag?

Verwijderd

Topicstarter
sorry, :p ik heb dus memtest gedaan en ik krijg na 70% zeer veel errors.
Ik wil hem dus stabiel krijgen maar hoe krijg ik die errors weg. OCCT zegt steeds dat hij unstable loopt.

mystic

• mrFoce
  • Laatst online: 30-01 07:38
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:23:
sorry, :p ik heb dus memtest gedaan en ik krijg na 70% zeer veel errors.
Ik wil hem dus stabiel krijgen maar hoe krijg ik die errors weg. OCCT zegt steeds dat hij unstable loopt.

mystic
oke, misschien handig om dan het merk geheugen + type erbij te vermelden O-)

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-02 20:13
Misschien is het een idee om de FAQ te lezen, dit is toch wel rete basic / logisch nadenken...

Gebruik andere instelling, betere cooling of een andere processor, moederbord of geheugen die het wel trekken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn sytem specs staan toch bij mij signature?

OCZ 2 GB kit (2*1GB) timings 2-3-2-5 en 400 mhz.

mystic

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je geheugen haalt de snelheid niet waarop je het nu hebt lopen, Je zou een devider kunnen proberen en zo het geheugen lager laten lopen.

Hoe je dit moet doen is te vinden in de faq's en google.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn koeler op mijn FX57 is een zalman CNPS 9500. Ik denk niet dat het aan koelings licht ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
geforce5_guy schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:26:
Je geheugen haalt de snelheid niet waarop je het nu hebt lopen, Je zou een devider kunnen proberen en zo het geheugen lager laten lopen.

Hoe je dit moet doen is te vinden in de faq's en google.
Mijn ram loopt momenteel 428 mhz. overklokt dus. Ik haal die snelheiden toch wel :|

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:27:
[...]

Mijn ram loopt momenteel 428 mhz. overklokt dus. Ik haal die snelheiden toch wel :|
Niets is zeker over overklokken. Als je het voltage nog niet hebt verhoogd van het geheuden zou je dat nog kunnen proberen. Kijk even bij de specs van je mem maker voor de max volt.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:06

charrel

Cortisol4life..

[...]

Je haalt de snelheid wel ja, maar je geeft zelf al aan dat er fouten komen in memtest. Dus je geheugen doet die snelheid dus niet stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
ja dat wel, maar hoe krijg ik het weg? volts verhogen van ram ofzo? timings veranderen?
dit is mijn eerst overlkok dus ik ben nog noob hierin.

• Egg
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-01 15:24

Egg

In der Schweiz jah!

offtopic:
why the fuck clock je een fx57 over...voor die paar frames extra, en de vracht onstabiliteit meer? damn bro' staakt het clocken, speel een game :)

MSI GX660R for the win!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:31:
ja dat wel, maar hoe krijg ik het weg? volts verhogen van ram ofzo? timings veranderen?
Inderdaad ;) Veel proberen, alle combinaties van settings uitproberen. Als het met geen ene combinaties lukt, zal je toch een memdivider moeten geruiken. Ik zou zeker al beginnen met het geheugen op CL2.5 te zetten en het voltage te verhogen.

Verwijderd

Topicstarter
volt staat op 2.80 nu

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:03

Format-C

Tracing Rays

Egg schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:36:
offtopic:
why the fuck clock je een fx57 over...voor die paar frames extra, en de vracht onstabiliteit meer? damn bro' staakt het clocken, speel een game :)
Een FX KOOP je JUIST om te overklokken. :Z

Wakker worduhhhhhh..... :o

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
als je die nou eens instelt op 33.33mhz. je pci lock staat nou uit.

Verwijderd

RappieRappie schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:44:
[...]

Waarom zou je een dure processor die toch al alles kan wat je wilt overclocken, koop dan een goedkope processor die goed over te clocken is en clock die over want dan heb je er tenminste nog wat aan.

Verwijderd

Omdat die processor zo duur is vanwege de unlockte multiplier? Zou weggegooid geld zijn er dan geen gebruik van te maken, had je net zo goed een gewone Athlon64 kunnen kopen van 1/5e van de prijs....

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
de FX is voor het overklokken. ze gaat ook meestal een heel stuk boven de 3ghz.

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:50:
[...]
Waarom zou je een dure processor die toch al alles kan wat je wilt overclocken, koop dan een goedkope processor die goed over te clocken is en clock die over want dan heb je er tenminste nog wat aan.
Dat verschilt natuurlijk per persoon dus.

Voor de TS: Als ie aangeeft dat ie instabiel is, en als ie errors geeft, dan betekent dat dat ie instabiel is :/ Welk deel begrijp je niet?

In de FAQ staan Howto's ed. Waarmee je het misschien nog eens van begin af aan kunt proberen. (stapje voor stapje, instabiel>vcore verhogen>opnieuw hoger>etc)

[ Voor 6% gewijzigd door Iet op 21-01-2006 14:59 ]

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:55:
Omdat die processor zo duur is vanwege de unlockte multiplier?
Ahja dat is waar ook. MP is unlocked. Dan is het probleem heel simpel op te lossen. HTT op 200 laten staan, en enkel de MP omhoogschroeven. Dan heb je geen last van het geheugen. :9

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:41

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:58:
[...]

Ahja dat is waar ook. MP is unlocked. Dan is het probleem heel simpel op te lossen. HTT op 200 laten staan, en enkel de MP omhoogschroeven. Dan heb je geen last van het geheugen. :9
is per 200 Mhz niet wat groote stappen dan? :Y)

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Verwijderd

Topicstarter
Heb cas op 2.5 gezet en 2.8 volt voor DDr.
memtest gedraaid geen enkele error >:) and proud.
Nu eerst OCCT proberen draaien.
Dan morgen verder proberen oc'en, straks moet ik toch weg :)

mystic

Verwijderd

DualDevil schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 15:08:
[...]

is per 200 Mhz niet wat groote stappen dan? :Y)
Zet je MP op 15. Laat testen. Gaat ie goed, zet hem dan op 16, laat testen, gaat ie goed, zet hem dan op 17, enzovoort.
Wanneer je op een MP komt waarin hij niet stabiel meer gaat, zet je hem dus een stapje terug lager. Je zit dan met een range van 200MHz waarbinnenin hij ergens onstabiel wordt. Binnen die range kan kan je dan de grens gaan opzoeken door de HTT te verhogen. De HTT zal op deze manier amper (veel minder dan wanneer je de MP niet verhoogt hebt) verhoogt moeten worden omdat je MP al wat hoger staat. Hierdoor zal je geheugen veel minder "geforceerd" worden en waarschijnlijk dus perfect stabiel meekunnen. Je geheugen zal dan ook op standaard voltage kunnen en op CL2 kunnen draaien.

Je hebt een unlocked multiplier, maak dan aub gebruik van dit "voorrecht" :X Ik wou dat mijn cpu unlocked was (MP x9 -> MP x13 :9 )

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2006 15:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 15:14:
[...]

Zet je MP op 15. Laat testen. Gaat ie goed, zet hem dan op 16, laat testen, gaat ie goed, zet hem dan op 17, enzovoort.
Wanneer je op een MP komt waarin hij niet stabiel meer gaat, zet je hem dus een stapje terug lager. Je zit dan met een range van 200MHz waarbinnenin hij ergens onstabiel wordt. Binnen die range kan kan je dan de grens gaan opzoeken door de HTT te verhogen. De HTT zal op deze manier amper (veel minder dan wanneer je de MP niet verhoogt hebt) verhoogt moeten worden omdat je MP al wat hoger staat. Hierdoor zal je geheugen veel minder "geforceerd" worden en waarschijnlijk dus perfect stabiel meekunnen. Je geheugen zal dan ook op standaard voltage kunnen en op CL2 kunnen draaien.

Je hebt een unlocked multiplier, maak dan aub gebruik van dit "voorrecht" :X Ik wou dat mijn cpu unlocked was (MP x9 -> MP x13 :9 )
Hij stond paar dagen geleden op 15X en liep onstabiel bij OCCT.
dusja ik probeer het nu zo. mP op 14 laten staan en ram rapper laten lopen. Als dit lukt ben ik er sneller vanaf dan enkel Mp omhoog.

mystic

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 15:14:
[...]

ja sure.......mp op 15 doet ie nog wel maar met 16 gaat ie gelijk uit ......thats for sure....
een fx 57 is van zichzelf al erg hoog geklokt met een kleinere "speelruimte" om te klokken, dus met een zalman op kamertemp haal je misschien net de 3150 , maar meestal nog niet eens.
mijn 57 haalt met moeite de 3280 op air als het koud is met een TT BT

maar probeer wel multi 15 en dan omhoog klokken en testen met prime /super pi/pifast, kleine stapjes omhoog en houd je temp in de gaten.

regel voor oc'en
kijk eerst max cpu, dan max mem (lage multi), daarna beide op max zien te krijgen.

zorg ook dat je ht op 3x staat i.p.v auto of 5, vcore niet hoger gaan als 1,52 omdat er dan al zoveel warmte word gegenereerd dat je koeler dat toch niet aankan (fx57 heb ik het over dus niet allemaal roepen mijn venice draait 1,7v :Y) )

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 16:58:
ja sure.......mp op 15 doet ie nog wel maar met 16 gaat ie gelijk uit ......thats for sure....
Tuurlijk, tuurlijk, ik wou maar het idee illustreren van hoe hij het best de max van zijn cpu kan zoeken door gebruik te maken van zijn unlocked MP. ;)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 17:19:
[...]

Tuurlijk, tuurlijk, ik wou maar het idee illustreren van hoe hij het best de max van zijn cpu kan zoeken door gebruik te maken van zijn unlocked MP. ;)
Ja ok, maar hij moet zijn geheugen toch laag houden, het is een 2 gb kit , die gaan over het algemeen niet echt hoog.
en met strakke timings als 2-2-2-5 of 2-3-2-5 zoals hij opgeeft kan dat geheugen alleen op 200-210mhz waarschijnlijk anders word het al gauw 2,5-3-3-7

Een fx57 is een leuke cpu hoor maar zonder phase change/dry ice/cascade koeling kom je niet zo ver ermee, dan is voor een cpu met unlockte multiplier de fx55 de beste oplossing, daar haal ik ook 3260 mee met een TT Bt koeler net als de 57 maar scheelt aardig in geld.
.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

In de startpost staat: DDR voltage Auto

Daar zit je probleem als je mem errors krijgt.. simpel.

Verwijderd

[...]

Dit geheugen is GEEN!!! OC geheugen, ik heb het zelf ook gehad dit wil ongeveer tot 210 mhz/DDRR420 stabiel lopen op 2-3-2-5, extra volt helpt niet echt en timings losser geeft ook niet veel meer ruimte.
Koop 2GB echt OC geheugen als je ook je geheugen wilt OCén, ik heb gewoon 2GB pc4000 gekocht omdat ik niet zin had om met dividers te werken, je hebt wel iets lossere timings maar het toenemen van de mhz maakt dat meer dan goed.

• m9nossie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-08-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 19:27:
In de startpost staat: DDR voltage Auto

Daar zit je probleem als je mem errors krijgt.. simpel.
niet elk geheugen heeft voordeel aan een hoger voltage.

zoals al eerder gezegt werd ligt het bij hem aan de timings van zijn geheugen. 2 x 1gb kits gaan zoiezo niet veel verder komen dan 215mhz met hele strakke timings.

dus ik zou zeggen begin de CAS op 2.5 te zetten.

http://www.image-shared.com Fast and most reliable Image Hosting

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

RappieRappie schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:44:
[...]

Inderdaad. Een CPU die top-of-the-line is, en tegen het max zit van de core, koop je natuurlijk om te overklokken... Als je wil overklokken dan koop je je een budgetcpu waarmee je sowieso een mooie overklok haalt.

@ TS: als je geheugen errors geeft, waarom zet je gewoon je multi niet op 15, en je HT terug op 1 Ghz? Dan zou je toch al van die geheugenfouten verlost moeten zijn. FX heeft een unlockte multiplier hé :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Bulls
  • Laatst online: 03-02 08:33
ik heb mn FX 57 op 3ghz draaien en zeer stabiel.

250 mhz fsb
12x multiplier
1,5 volt
verder heb ik geheugen op auto staan. (niet op 400 mhz zetten dan start hij niet door)
HTT heb ik op 3 staan weet niet of het wat uitmaakt maar op auto crashed hij ook vaak heb ook wel op 2x geprobeerd maar weet niet of hij dan wel stabiel was.

succes

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 21:55

Epsilon

Een makkelijke methode om de grens van je cpu op te zoeken is deze:

Zet je mem op "100Mhz" in de bios. De loopt dan halve snelheid. Zet je geheugen timings op de zelfde als ze zouden zijn op 200MHz (veel geheugen pakt namelijk op lagere speeds strakkere timings, en dat wil je nu ff niet hebben).

Start Prime op de torture test voor maximum FPU stress.

Open clockgen en ga langzaam je cpu speed opvoeren (ik doe dat meestal in stapjes van 3mhz). Wacht een paar seconden na elke verhoging. Springt prime eruit, heb je de grens gevonden, dan heb je dus een richtpunt :). Waarschijnlijk blijft je computer draaien en kun je de speed terug zetten. Dit kun je doen op elk voltage, zo kun je ook zien hoe goed de cpu doorschaalt.

Voor mem kun je het zelfde doen door een andere torture test aan te zetten die je ram test in prime. Zet je geheugen op 200mhz en je MP omlaag (dus geen 14 maar bijvoorbeeld 10). Timings laat je het zelfde. Zet een vast DDR votlage (bijvoorbeeld 2.9v).

Ga nu met clockgen je speeds omhoog gooien. Doe dit net zo lang tot prime eruit knalt. Hierna loopt je computer hoogst waarschijnlijk wel vast, dit is gevoeliger dan de cpu. Maar ook hier heb je dan de grens gevonden :).

suc6
Pagina: 1