Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Engine-failures van vliegtuigen

Pagina: 1
Acties:
  • 554 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Aangezien mijn profielwerkstuk over dit onderwerp gaat, wil ik graag mijn bevinden met jullie delen.
Als eerst wil ik even melden dat ik _GEEN_ hulp vraag. Ik zet dit topic op, omdat ik hoop dat dit een aantal tweakers wel intereseert.

Om alvast de aandacht te trekken :P, ik ga dit met mijn groepje ook in het echt doen, we gaan dit filmen, en deze komt ook op internet te staan.

Hoe zijn wij op dit onderwerp gekomen :?
Ik zelf wil na mijn vwo luchtvaart- en ruimtevaartechnieken in Delft gaan studeren. De 2e persoon uit ons groepje (ik moet nog even vragen of hij zijn op internet wil) is op dit moment aangenomen voor de KLS, en gaat dus in opleiding voor piloot, en dit is dus een goede aanvulling op de beide studies.
De derde persoon vind dit onderwerp interessant en wou wel meehelpen met het opzetten ervan.

Aangezien bij een profielwerkstuk een praktisch deel en een theoretisch deel horen, hebben wij dat natuurlijk ook.
Onze hoofdvraag is:
Wat zijn de gevolgen van een engine-failure op een twee-motorig vliegtuig in een rechtlijnige symetrische vlucht?

Onze deelvragen
Ik heb deze op dit moment niet bij de hand.
De deel vragen die ik op dit moment wel weet

Wat kunnen we doen om een motorstoring te voorkomen
Wat is het verschil tussen een 4 motorig en een 2 motorig vliegtuig.

Deze deelvragen zal ik in de loop van het topic uitwerken met delen uit ons profielwerkstuk, Ik ga niet de hele hoofdstukken posten vanwege het plagiaat plegen (leraren die denken dat we hem dan geheel van internet hebben geplukt ;) )
Waarom een 2 motorig vliegtuig :?
-Omdat dit de leukste vliegtuigen zijn om in uit te voeren. Als je bijvoorbeeld een vliegtuig neemt met 1 motor, en deze valt uit, dan kan iedereen raden dat het nog moeilijk word om te laden. (ik zeg niet dat dit onmogelijk is ;) )
Bij een 4 motorig vliegtuig zijn, naast dat het nog duurder is om een toestel te huren, de effecten een stuk minder. Je vliegtuig namelijk rechtdoor, omdat je momenten, die je motoren leveren, gelijk zijn. Als nu bij een 2 motorig vliegtuig de motor uitvalt heb je aan de vleugel waar de motor uitvalt helemaal geen moment meer. Je vliegtuig zal nu niet meer zijn vlucht symetrisch voortzetten, maar een beetje gedraait vliegen.
Bij een 4 motorig vliegtuig verlies je het moment van de vleugel niet helemaal, en zijn de effecten dus een stuk minder, bij de uitval van 1 motor.

Welk vliegtuig gaan wij dit uitvoeren :?
Wij vliegen in een Piper Seminole, voor de mensen die dit vliegtuig niet kennen :P
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kajdegroot/Piper%20Australia%20Pty%20Ltd.JPG
Het is een klein vliegtuigje met 2 motoren.

Wanneer gaan wij vliegen :?
Dit zou eerst op vrijdag 20 januarie gebeuren. Maar de wolken hingen te laag op dat moment. Wij mochten geen motorstoring expres opzetten. En nou niet zeggen dan doe je toch alsof het niet expres ging :P, als ze hier namelijk achter komen is onze piloot zijn brevet kwijt ;(
Onze nieuwe datum is vrijdag 3 februari, en we vertrekken vanaf lelystad airport

Wie is onze piloot :?
Onze piloot is ook meteen iemand die bij ons groepje hoort _/-\o_ , hij heeft geen eigen brevet, maar zijn vader gaat mee, die op een cargo 747-400 van martinair vliegt.

Er zijn vast nog wel dingen die erbij moeten, maar dat komt in de loop van dit topic wel.

Wat wil ik met dit topic bereiken :?
Dat weet ik zelf eigelijk ook niet helemaal. Het is voornamelijk bedoelt om jullie van informatie te voorzien over dit onderwerp, aangezien niet veel het meemaken. Ik denk dat vooral het filmpje leuk wordt.

Wat wil ik niet met dit topic :?

Het is niet bedoelt met vragen van mijn kant.
Opmerkingen, zoals kan je dit beter niet zo doen, is opzich wel handig voor mij, maar ik weet niet of de modjes O+ het zo leuk vinden, het is in ieder geval niet de bedoeling dat het hele topic hiermee vol komt te staan.
Het is ook niet de bedoeling dat het hele topic vol komt te staan met reacties als "gaaf" of "tof" oid. (ik vind dit wel leuk maar de modjes niet geloof ik :P )
Graag niet mijn spellingsfouten in het topic posten want die maak ik veel (mijn Nederlands is niet al te best :P, stuur me dan maar een mailtje

Voor degene die ons profielwerkstuk in het geheel willen lezen, ik wil deze na het beoordelen ervan, en na het uitreiken van de ,hopelijke, voldoende op het internet plaatsen. Dit doe ik i.v.m het verdenken van plagiaat, dus dat onze leraren niet gaan denken dat we ons hele profielwerkstuk van het internet gelpukt hebben.

Ik wil nog wel een paar wijzigen aanbrengen in deze topic start, dus als jullie nog tips hebben.
In de loop van het topic vul ik het nog wel aan. :)

No signature required.

Verwijderd

Ik denk dat je bij een failure van de rechter-engine gewoon verder moet vliegen met de rudder naar links.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-10 16:15
dan creeer je toch nog meer weerstand; dus dan: minder vaart -> gaat het toestel harder naar beneden :)

Opzich zou je dan wel weer recht vliegen, maar ik denk dat dat de grootste zorg niet is op zo'n moment.

• M3rcury
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:00:
Ik denk dat je bij een failure van de rechter-engine gewoon verder moet vliegen met de rudder naar links.
Ja dat klopt, je moet alleen ook je linkermotor harder zetten, je gaat langzamer vliegen, je vliegtuig vliegt niet meer recht (wel rechtdoor). Als je alleen je rudder naar links doet, verlies je snel hoogte.
-krekel- schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:07:
dan creeer je toch nog meer weerstand; dus dan: minder vaart -> gaat het toestel harder naar beneden :)

Opzich zou je dan wel weer recht vliegen, maar ik denk dat dat de grootste zorg niet is op zo'n moment.
Ik denk dat je grootse zorg is om toch nog door te vliegen, zonder hoogte verlies, en gewoon zo snel mogelijk landen.

Ik zal vanavond trouwens even een filmpje op internet zetten, met hoe ze die motor testen op vogels ed. Dan gaat er gewoon een hele kip oid doorheen :9

[ Voor 59% gewijzigd door M3rcury op 21-01-2006 14:37 ]

No signature required.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Deze case is dan vast wel interessant voor jullie:
Perhaps the most infamous instance of a DC-10 crash was the Flight 232 disaster at Sioux City, USA, in 1989. After an emergency landing with no hydraulic controls available to the crew, the aircraft was completely destroyed. The crash ironically pointed out one of the DC-10's unique safety features: it is one of the only aircraft in the world that can be flown solely by throttle, without using rudder, elevators, or ailerons. After the hydraulics failed on Flight 232, the pilots were able to crash-land the plane; although many died, over half of the passengers walked away without major injury.
Is ook wel regelmatig te zien op Discovery. Case in point; je kunt dus compenseren en sturen door de andere motor te gebruiken. Is nog redelijk (naar omstandigheden) afgelopen voor de inzittenden.

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Zoek eens op:
ETOPS (Extended Twin-Engine Operations)
En-route Alternate airports
EASA 25 (Europesche luchtvaart wetgeving voor grote vliegtuigen)
Climb performance N-1 (1 engine uitvl)
Abnormal flight procedures (per vliegtuig verschillend, Aircraft Operations Manual (AOM) is eigenlijk een must)
Abnormal checklist
Air Traffic Control (procedures)
Aircraft system (per vliegtuig verschillend, om het effect van een uitgevallen motor op vliegtuig systemen en besturing te onderzoeken)

Jullie gaan vliegen met een light aircraft, meest van bovenstaande geld voor large aircraft.

Succes!

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

Ik hoop dat je een goeie verzekering hebt :X ... Voor een test een engine uit schakelen. Brrr ik moet er niet aan denken.

Verder denk ik wel dat je met een dubble engine plane recht door kan vliegen maar dat je zeg maar "straft" vliegt. Je plane trekt naar een bepaalde kant op, en je stuurt tegen. Ik heb soort idee van drift in me kop ..... maar dat klopt zeker weer niet :P

Verder leuk topic :)

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03:40
Jullie kunnen natuurlijk ook MS Flight Simulator gebruiken, als jullie het risio wat te groot wordt tenminste :)
Verder leuk om het in het echt te doen :D

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45

Tux

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 18:38:
Ik hoop dat je een goeie verzekering hebt :X ... Voor een test een engine uit schakelen. Brrr ik moet er niet aan denken.
Het is een standaard onderdeel van de opleiding om je brevet te halen...
Verder denk ik wel dat je met een dubble engine plane recht door kan vliegen maar dat je zeg maar "straft" vliegt. Je plane trekt naar een bepaalde kant op, en je stuurt tegen
Op het moment dat bijvoorbeeld de linker motor uitvalt, ontstaat er een moment dat het vliegtuig linksom wil draaien (yaw). Daardoor draai je en gaat de rechtervleugel sneller door de lucht dan de linkervleugel, en de rechtervleugel krijgt meer lift (L = CL * 1/2 * rho * V2 * S dus V wordt groter, dus de lift wordt groter). Er ontstaat dus ook een roll beweging naar links. Deze twee effecten zijn te compenseren met rudder en aileron. Als je goed compenseert zal je rechtdoor blijven vliegen.

[ Voor 58% gewijzigd door Tux op 21-01-2006 18:58 ]

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• M3rcury
  • Niet online
ND schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 18:21:
Zoek eens op:
ETOPS (Extended Twin-Engine Operations)
En-route Alternate airports
EASA 25 (Europesche luchtvaart wetgeving voor grote vliegtuigen)
Climb performance N-1 (1 engine uitvl)
Abnormal flight procedures (per vliegtuig verschillend, Aircraft Operations Manual (AOM) is eigenlijk een must)
Abnormal checklist
Air Traffic Control (procedures)
Aircraft system (per vliegtuig verschillend, om het effect van een uitgevallen motor op vliegtuig systemen en besturing te onderzoeken)

Jullie gaan vliegen met een light aircraft, meest van bovenstaande geld voor large aircraft.

Succes!
Grotendeels van die dingen hebben wij al op papier of pc staan, maar iig bedankt
Etops is dacht ik alleen voor vluchten die verder dan 60 minuten van het dichtbijzijnde vliegveld zijn.
Maar met een hoop van de dingen gebruik je toch ook voor de korte vluchten?
b..RAM schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 18:50:
Jullie kunnen natuurlijk ook MS Flight Simulator gebruiken, als jullie het risio wat te groot wordt tenminste :)
Verder leuk om het in het echt te doen :D
Dan gaan we geen voldoende halen :P, en in het echt is het natuurlijk leuker.

[ Voor 8% gewijzigd door M3rcury op 21-01-2006 18:59 ]

No signature required.

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Extended is de verlengde van standaard twin-ops, de 60 minuten. Er gelden ontiegelijk veel regels met ETOPS, enerzijds is dat gecompliceerd maar wanneer goed benut, ben je enorm flexibel in vliegen met 2-motorige kisten. Je hebt namelijk adequate alternates en suitable alternates. Suitable zijn vliegvelden die niet alleen performance-wise (lengte baan) maar ook operation-wise (passagier voorzieningen, aanwezigheid operator agency, fuel supply etc). Je vlucht plannen moet ook gebeuren met suitable airports, maar zodra je eenmaal IN het ETOPS segment zit mag je alle adequate vliegvelden gebruiken in geval van nood. Voordat je het ETOPS segment invliegt moet je ook de TAFs van je suitable airports checken, en zijn deze bij geplande aankomst onder de ETOPS-minima dan mag je het ETOPS niet in. ETOPS minima verschillen dus ook met normale minima's. En dat is kleine greep uit het ETOPS gebeuren :|

Voor commerciële 1-motorige vliegtuigen geld, en weet ik niet 100% zeker, dat je alternates afhangen van je engine-out profile. waarbij je zonder motor al zwevend op een vliegveld terecht moet kunnen komen.

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

Ik heb vliegervaring op twee motorige vliegtuigen, dus wellicht kan ik wat hulp geven.

Jullie hoofdvraag 'Wat zijn de gevolgen van een engine-failure op een twee-motorig vliegtuig in een rechtlijnige symetrische vlucht?" is niet zo maar te beantwoorden omdat het van heel veel factoren afhangt. Er zijn boeken over vol geschreven dus hier alle factoren en nuances melden is onbegonnen werk.

Een van de belangrijkste is de plaatsing van de motoren. Hoe verder de motoren van de langsas geplaatst zijn, hoe groter het draaimoment is wanneer een motor uitvalt. Een F100 zal veel minder sterk reageren dan een 737. Er is al uitgelegd dat dit met de roeren te compenseren is, dus dat behoeft geen verdere uitleg.
Verder zul je inmiddels wel weten dat de krachten die een roer uit kan oefenen afnemen als de snelheid afneemt, en er dus een moment is waarbij een volledige uitslag van het roer niet meer genoeg is om het draaimoment bij vol vermogen te compenseren. Deze snelheid wordt Vmca genoemd (minimum control speed in the air). Deze snelheid verschilt per vliegtuig en kan zowel boven als onder de stallspeed liggen.

Verder is het belangrijk om je te realizeren dat een motor die geen stuwkracht levert, weerstand produceerd. Samen met de benodigde roeruitslagen die ook extra weerstand leveren, betekent dit dus dat een tweemotorig vliegtuig méér dan de helft van zijn performance kwijt als één motor uitvalt.
Wat er nog overblijft is soms maar net voldoende om hoogte te houden of zeer langzaam te klimmen (vooral bij kleine vliegtuigen met zuigermotoren)

Het landen met één motor is niet wezenlijk anders dan met twee. Eenmaal uitgetrimd (=de roeren een vaste uitslag geven zodat niet continu kracht op de pedalen/stuurkolom hoeft te worden uitgeoefend) kan een min of meer normale nadering worden gevlogen. Lastiger is om een nadering af te breken met één motor, omdat een groot deel van het vermogen ontbreekt en er vol vermogen moet worden gegeven (=zeer sterk draaimoment)

Alles wordt wel getrained natuurlijk, en je kunt er zeker van zijn dat iemand die een brevet heeft waarmee hij tweemotorige vliegtuigen mag besturen al tientallen naderingen en landingen op één motor heeft gedaan.

nb dat vliegtuig op je plaatje is een Piper Seminole. Piper Australia is een dealer denk ik, geen type.
Leuk vliegtuig met extreem matige climb performance op één motor. Goede trainer dus :)

• M3rcury
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 09:38:
Ik heb vliegervaring op twee motorige vliegtuigen, dus wellicht kan ik wat hulp geven.

Jullie hoofdvraag 'Wat zijn de gevolgen van een engine-failure op een twee-motorig vliegtuig in een rechtlijnige symetrische vlucht?" is niet zo maar te beantwoorden omdat het van heel veel factoren afhangt. Er zijn boeken over vol geschreven dus hier alle factoren en nuances melden is onbegonnen werk.
We beperken ons ook maar tot een klein stukje. We zitten ook nog maar in 6 vwo :+ dus om alles te gaan beschrijven word wel heel veel.
Een van de belangrijkste is de plaatsing van de motoren. Hoe verder de motoren van de langsas geplaatst zijn, hoe groter het draaimoment is wanneer een motor uitvalt. Een F100 zal veel minder sterk reageren dan een 737. Er is al uitgelegd dat dit met de roeren te compenseren is, dus dat behoeft geen verdere uitleg.
Verder zul je inmiddels wel weten dat de krachten die een roer uit kan oefenen afnemen als de snelheid afneemt, en er dus een moment is waarbij een volledige uitslag van het roer niet meer genoeg is om het draaimoment bij vol vermogen te compenseren. Deze snelheid wordt Vmca genoemd (minimum control speed in the air). Deze snelheid verschilt per vliegtuig en kan zowel boven als onder de stallspeed liggen.
Deze informatie hadden wij zelf ook al gevonden, alleen vind ik jou uitleg een stuk makkelijker. Wij gaan iig alle standen van de roeren meten, welke hoek ze maken?, ik ben hier niet de piloot dus ik weet al die namen niet, maar het zijn iig de roerstanden, en dat bij de minimum en de maximum snelheid.
Verder is het belangrijk om je te realizeren dat een motor die geen stuwkracht levert, weerstand produceerd. Samen met de benodigde roeruitslagen die ook extra weerstand leveren, betekent dit dus dat een tweemotorig vliegtuig méér dan de helft van zijn performance kwijt als één motor uitvalt.
Wat er nog overblijft is soms maar net voldoende om hoogte te houden of zeer langzaam te klimmen (vooral bij kleine vliegtuigen met zuigermotoren)
Dat klopt, en daar gaat ook 1 van onze deel vragen over. Als er bij een propeller vliegtuig een motor uitvalt gebeuren er ook andere dingen. Want op je startvlak mis je de draaiende lucht, ik had hier wat informatie van gekregen van een proffessor van delft. Ik zal dit eerdaags ook nog even in dit topic posten
Het landen met één motor is niet wezenlijk anders dan met twee. Eenmaal uitgetrimd (=de roeren een vaste uitslag geven zodat niet continu kracht op de pedalen/stuurkolom hoeft te worden uitgeoefend) kan een min of meer normale nadering worden gevlogen. Lastiger is om een nadering af te breken met één motor, omdat een groot deel van het vermogen ontbreekt en er vol vermogen moet worden gegeven (=zeer sterk draaimoment)
Het landen gaat het ons niet om, dat word te veel werk, het gaat ons echt om het rechtdoor vliegen, op dezelfde hoogte. maar het is wel handig om te weten. Ik ga wel even vragen of dat ook nog leuk is om in ons PWS uit te voeren, maar dan niet zo uitgebreid.
Alles wordt wel getrained natuurlijk, en je kunt er zeker van zijn dat iemand die een brevet heeft waarmee hij tweemotorige vliegtuigen mag besturen al tientallen naderingen en landingen op één motor heeft gedaan.
Onze piloot met brevet heeft het een x in het echt mee gemaakt met een 747, maar dan is er niet zo veel aan de hand, omdat je dan nog 3 motoren hebt, ook hier zal ik de uitleg nog van posten.
nb dat vliegtuig op je plaatje is een Piper Seminole. Piper Australia is een dealer denk ik, geen type.
Leuk vliegtuig met extreem matige climb performance op één motor. Goede trainer dus :)
Dit heb ik rechtstreeks van internet gehaalt, zo stond heb op de site heb het verbeterd :)

Ik denk trouwens dat de modjes dit te ver richting hulp gaan vinden. Ikzelf vind het wel handig. Miss dat we beter iets van een discussie kunnen opstarten.

Met bijvoorbeeld wat er tegenwoordig aan moet gebeuren, om het te voorkomen. de meeste motorstoringen komen door de vogels, dit gebeurt dan meestal tijden het landen en het opstijgen. Dus mij lijkt de beste manier om het te voorkomen door de vogels weg te jagen. Alleen dit is moeilijk voor elkaar te krijgen. Vogelverschrikkers werken maar tijdelijk, en knallen ook. Schiphol had het idee om een vliegveld wat verder uit de kust te maken zodat je minder vogels hebt, maar dan krijg je weer problemen met het vervoer van je passagiers.

No signature required.

Verwijderd

Eens geprobeerd in Flight Simulator:
-Aircraft: Boeing 777-300
-Airport: Seattle Tacoma
-Payload: 100%
-Fuel: 100%
-Realism: Hard
-Weather: Clear

Tijdens de rotatie heb ik de linkse engine uitgeschakeld en het is gelukt om een rondje te maken en te landen. Niet gemakkelijk om met 100% fuel en payload, met flaps en gear down, genoeg snelheid te behouden en toch zacht te kunnen landen. Volgende uitdaging: Hetzelfde in stormachtig weer. :P

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Hou ook rekening met de motor die je uitzet, op een 2 motorig propeller vliegtuig waarbij beide propellers dezelfde kant op draaien geeft een failure op de ene motor (zoek zelf maar uit welke :P) een veel groter effect dan de andere.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Devil schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 20:18:
Hou ook rekening met de motor die je uitzet, op een 2 motorig propeller vliegtuig waarbij beide propellers dezelfde kant op draaien geeft een failure op de ene motor (zoek zelf maar uit welke :P) een veel groter effect dan de andere.
Waarom draaien ze niet allebei in tegenovergestelde richting?

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Dat is lastiger (en dus duurder), dan hebben ze allebei een andere krukas en propeller nodig.
Maar er zijn wel fabrikanten die dat doen, volgens mij heeft de piper seneca motoren die allebei de andere kant op draaien.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Ik dacht dat de dubbele propellors bij een Tu-95 in tegengestelde richting draaien: http://www.airliners.net/open.file/791078/L/

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

de motoren van die tupolev zijn ook een van (zo niet) de meest ingewikkelde turbo-prop motoren die er zijn.