[2000] Installatie op laptop zonder cdromspeler lukt niet*

Pagina: 1
Acties:

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik heb zowel microsoft knowledge base, tweaker topics and gegoogled maar kom er nog steeds niet uit.

Ik zit met een laptop van een kennis deze heeft een kapotte cd-rom speler een werkende diskette station.

Nu heb ik het volgende gedaan.

heb dit aangepast naar het volgende:

First boot diskette
Second harddisk
Thirth cd-rom

Windows 98se diskette met smartdrive gemaakt.

Ik heb de hardeschijf uit de laptop gehaalt via een 2.5 to usb 2 convertor aangesloten op mijn pc en de schijf in 2 partities geformateerd.

partitie 1 : 4,5 gb
partitie 2 : 1 gb

Nu heb ik op bijde partities win2k folder neergezet ( complete windows 2000 cd erop gezet in die mappen ).

Na het opstarten met die diskette krijg ik de tweede partitie als invalid partition of zo te zien.

C partitie werkt perfect.

Na het opstarten van de laptop met de diskette ( met cd-rom ondersteund optie ) en het inschakelen van smartdrive ging ik vervolgens naar c:\win2k\i386\winnt.exe

Setup copy's the files to my harddisk. wanneer hij hier mee klaar is krijg ik een melding haal je diskette eruit en druk op enter om te restarten.

Nu komt het probleem. Nadat ik de diskette eruit gehaald heb en vervolgens op enter druk om te restarten, restart de laptop maar ik krijg na de memory check en zo de melding insert boot disk and press any key.

Ik heb in de bootdevice in het bios hardeschijf al op eerste gezet en diskette op tweede dit mocht ook niet baten. Ik kan wel weer opstarten maar met opstart diskette en als ik vervolgens weer c:\win2k\i386\winnt.exe intyp krijgt ik de melding : remove all earlyer installed data . en vervolgens herinstalleerd hij die data weer, waar ik vervolgens weer dezelfde melding krijg opnieuw opstarten, diskette eruit en weer die gare melding krijgen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen.

Heb ook al aan zitten denken kan ik misschien handmatig de setup na het rebooten opstarten ( hervatten met een command ). maar dan de vraag hoe doe ik dit.

alvast bedankt

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-03 00:01

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Je installatie gaat ervan uit dat je vanaf CD installeert. Als het goed is denkt hij dus dat je vanaf CD opstart, wat dus niet gaat.
Wat als je die inhoud van je diskette naar je C: kopieert en je autoexec.bat alle a: naar C: zet en je daarna normaal opstart vanaf je hdd??

[ Voor 8% gewijzigd door crzyhiphopazn op 21-01-2006 12:41 ]

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• Gatygun
Dit is de inhoud van autoexec.bat ik heb dit aangepast :

path=%RAMD%:\;c:\;%CDROM%:\

a heb ik naar c veranderd

Verder heb ik all het inhoud met copy *.* c: gekopieerd naar c schijf.

Opnieuw opgestart en nog steeds hetzelfde probleem

@ECHO OFF
set EXPAND=YES
SET DIRCMD=/O:N
set LglDrv=27 * 26 Z 25 Y 24 X 23 W 22 V 21 U 20 T 19 S 18 R 17 Q 16 P 15
set LglDrv=%LglDrv% O 14 N 13 M 12 L 11 K 10 J 9 I 8 H 7 G 6 F 5 E 4 D 3 C
cls
call setramd.bat %LglDrv%
set temp=c:\
set tmp=c:\
path=%RAMD%:\;c:\;%CDROM%:\
copy command.com %RAMD%:\ > NUL
set comspec=%RAMD%:\command.com
copy extract.exe %RAMD%:\ > NUL
copy readme.txt %RAMD%:\ > NUL

:ERROR
IF EXIST ebd.cab GOTO EXT
echo Please insert Windows 98 Startup Disk 2
echo.
pause
GOTO ERROR

:EXT
%RAMD%:\extract /y /e /l %RAMD%: ebd.cab > NUL
echo The diagnostic tools were successfully loaded to drive %RAMD%.
echo.

IF "%config%"=="NOCD" GOTO QUIT
IF "%config%"=="HELP" GOTO HELP
LH %ramd%:\MSCDEX.EXE /D:mscd001 /L:%CDROM%
echo.
GOTO QUIT

:HELP
cls
call help.bat
echo Your computer will now restart and the startup menu will appear.
echo.
echo.
echo.
echo.
echo.
echo.
echo.
echo.
echo.
echo.
restart.com
GOTO QUIT

:QUIT
echo To get help, type HELP and press ENTER.
echo.
rem clean up environment variables
set CDROM=
set LglDrv=

• Gatygun
wanneer ik de laptop opstart met de diskette omdat hij hier telkens naar vraagt en vervolgens na het opstarten op mijn c schijf de veranderde autoexec opstart. Krijg ik de melding
path not found \command
path not found \extract.exe
path not found \readme.txt

misschien doe ik iets verkeerd, of moet ik met een modded diskette opstarten. die naar mijn hardeschijf wijst. maar hoe

• Gatygun
ik heb de diskette station gedisabled maar dit mocht ook niet baten, laptop vroeg nogsteeds naar een diskette of een andere medium.

iemand nog een idee?

Verwijderd

Er staat in de BIOS en bootblock virus optie aangezet waardoor de setup geen MBR kan schrijven ?

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
Nadat je de HD geformateerd hebt, heb je toen ook een partitie al 'bootable' gemarkeerd?
Anders zal de bios geen partitie kunnen selecteren om te booten.
Probeer ook eens een bootdisk te maken (met de 'sys' utility er op), daarmee op te starten en met "sys a: c:" de opstart bestanden te kopieren naar de C

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• Gatygun
nee er staat virus control maar dat staat gewoon uit.

heb een windows 98 in plaats van 98se opstart diskette geprobeert dit mocht ook niet baten.

Bij een windows me opstart diskette will hij niet eens installeren

[ Voor 61% gewijzigd door Gatygun op 21-01-2006 14:56 ]

• Gatygun
Da Fox schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:50:
Nadat je de HD geformateerd hebt, heb je toen ook een partitie al 'bootable' gemarkeerd?
Anders zal de bios geen partitie kunnen selecteren om te booten.
Probeer ook eens een bootdisk te maken (met de 'sys' utility er op), daarmee op te starten en met "sys a: c:" de opstart bestanden te kopieren naar de C
ja ik ben na het opstarten naar fdisk gegaan en c bootable gemaakt, ik zal dat sys ultility even testen

• Gatygun
net sys a: c: gedaan en het is overgezet maar nog steeds het probleem. Ook heb ik nog even gecheckt of c wel bootable was. er stond in fdisk hier gewoon een a bij en heb dit toen ook aangegeven. dus dit moet goed zijn.

iemand nog meer suggesties

• Gatygun
ff mijn probleem nog kort uitgelegt waar ik nu mee zit.

Na de "installatie" copieren van bestanden naar de hardeschijf. Moet hij opnieuw opgestart worden.
Ik krijg nog een scherm te zien met druk op enter om opnieuw op te starten. en haal diskettes uit het diskette station.

Dit heb ik gedaan. Na het opnieuw opstarten krijg ik de melding stop de diskette in het diskette station om te booten. omdat hij niks heeft om van op te starten.

Nu heb ik nog is na zitten denken en kom ik tot de conclusie wat al een beetje eerder is vertelt. Dat wanneer je windows 2000/xp installeert krijg je altijd een soort check van hardware of iets wat hij van de cd-rom leest. Nu moet dit allemaal dus naar mijn hardeschijf verwijzen. Wat hij dus niet doet. en vervolgens om een diskette te vragen omdat hij geen cd-rom station heeft ( of aangeeft in de bios ) "cd-rom speler is defect".

kan iemand mij een floppy toe sturen van windows 98 opstart bootdisk of zo met deze gegevens erin dat hij dus van de hardeschijf de bestanden leest.

Ik heb op c een map staan c:\win2k waar alle gegevens van de cd-rom in staan. Dus dit moet hiernaartoe verwijzen. Als dit te veel gevraagt is zou ik graag uitleg willen hebben hoe dit eventueel zou kunnen. alvast bedankt.

Verwijderd

start ie na sys a: c: wel gewoon op in de kale DOS van win98 die je op de HD gezet hebt...
Nee? Dan moet je dat eerst oplossen.....

• Gatygun
ik denk dat ik wat vergeten ben iets duidelijk te melden. Maar je kon het opmerken aan de map naam win2k.

Het is windows 2000 niet 98. maar ik gebruik de opstart diskette van windows 98se en gewoon probeer beide.

en ik krijg nog steeds niet die kale dos met dat command

ik krijg gewoon dat boot gedoe zie eerdere posts

[ Voor 13% gewijzigd door Gatygun op 21-01-2006 21:01 ]

Verwijderd

Gatygun schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 20:56:
ik denk dat ik wat vergeten ben iets duidelijk te melden. Maar je kon het opmerken aan de map naam win2k.

Het is windows 2000 niet 98. maar ik gebruik de opstart diskette van windows 98se en gewoon probeer beide.

en ik krijg nog steeds niet die kale dos met dat command

ik krijg gewoon dat boot gedoe zie eerdere posts
dus heeft het geen zin verder te gaan....
Je moet gewoon zorgen dat de eerste partitie met win98 dos bootable is (ook al wil je naar w2000).
Alleen als deze basic aanpak werkt kun je naar W2000 ....
checks:
a. 1e partitie is voor het gemak een FAT32 even (je had met fdisk geformatteerd)
b. de 1e staat active (las ik), checken nogmaals....
c. heb je FDISK /MBR al gedaan om je boot mogelijk te repareren? Wel virus optie in bios uit!!!
d. dan nog een keer vanaf flop sys a: c
e. herstarten en dan zou ie het moeten doen
f, neen? Disk checken met tool van disk leverancier.....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 09:58 ]

• Gatygun
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 09:55:
[...]
dus heeft het geen zin verder te gaan....
Je moet gewoon zorgen dat de eerste partitie met win98 dos bootable is (ook al wil je naar w2000).
Alleen als deze basic aanpak werkt kun je naar W2000 ....
checks:
a. 1e partitie is voor het gemak een FAT32 even (je had met fdisk geformatteerd)
b. de 1e staat active (las ik), checken nogmaals....
c. heb je FDISK /MBR al gedaan om je boot mogelijk te repareren? Wel virus optie in bios uit!!!
d. dan nog een keer vanaf flop sys a: c
e. herstarten en dan zou ie het moeten doen
f, neen? Disk checken met tool van disk leverancier.....
antwoorden

a 1e partitie is met een windows 98 diskette geformateerd en is FAT32
b ja c partitie met de map win2k staat een a'tje voor ( dus is actief ) actief gemaakt in fdisk
c dit had ik eerst niet gedaan nu wel en het bios virus optie stond standaard uit.
d gedaan
e steeds geen resultaat
f disk doet het gewoon wanneer ik hem test via usb 2, heb geen tool

:(

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Titel ietsje aangepast:
[2000] Laptop install failure > [2000] Installatie op laptop zonder cdromspeler lukt niet*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

f disk doet het gewoon wanneer ik hem test via usb 2, heb geen tool
:(
tool bij fabrikant laptop of harde schijf (laatste meest waarschijnlijk), dus snel zelf.... aan het zoeken...

Verwijderd

heb je wel eens gekeken op www.bootdisk.com mischien heb je daar wat aan

• Gatygun
Na het formateren van de hardeschijf in ms-dos c en d partitie, krijg ik vervolgens de foutmelding dat hij de harddisk niet meer kan lezen.
Als ik hem in mijn converter stop van 2,5 naar usb 2. Krijg je hetzelfde effect als bij een cd die niet goed gelezen wordt door een speler. Hij denk de heletijd na maar reageerd niet.

Ik denk zelf dat er toch wat mis is met de hardeschijf omdat, ik hiermee helemaal doodloop.

Ik heb aan mijn kennis gevraagt of deze eventueel een nieuwe schijf aan wou schaffen dit wouden ze overigens niet en zal dit product dus op de vuilnishoop belanden :(.

Bedankt voor alle hulp stel het zeer op prijs

Verwijderd

hee Gatygun

Waar woon je als je niet zo ver woont wil ik hem wel even voor je nakijken?.

Ik los wel meer moeilijke problemen op.

Vincent

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-03 15:11

dijkmane

biertje ?

en als je nou win2k installeerd terwijl die schijf in je eigen pc hangt ?
zet je m daarna terug in laptop, geinstalleerd en wel.

dan schrikt windows wel ff van alle nieuwe hardware, maar wellicht is daar wel doorheen te komen.

of een werkende CD speler regelen ... ?

specs : wil je niet weten

Pagina: 1