Gbit Netwerk met 2 Switches + Draadloos AP

Pagina: 1
Acties:

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-03 15:01
Ik wil binnenkort een Gbit netwerk gaan aanleggen. Nu heb ik al een plan uitgewerkt hoe het zou moeten komen liggen. Als volgt: Internet komt binnen via de Wanadoo Livebox, welke ook als router fungeert (deze deelt dus de ip adressen uit met DCHP). Vervolgens gaat via een UTP5e (Cross???) kabel het internet naar een 3COM Gbit switch. Op deze switch komt 1 PC en 1 Notebook te hangen. Een derde netwerk kabel gaat verder om er in een volgende kamer weer een 3COM Gbit switch aan te hangen, hier zullen 1 of 2 Servers aan komen te hangen. Een derde (of tweede, bij 1 server) netwerk kabel zal naar een ASUS WL-500G (In AP modus) gaan.

Nu mijn vraag: Gaat dit netwerk functioneren en krijgen alle PC's, Servers en Notebooks een IP toegewezen door de Wanadoo Livebox? Zal verder elke PC, Server of Notebook op het bedraade netwerk Gbit hebben, draadloos spreekt natuurlijk voorzich dat deze dat niet haalt. Tot slot, zal elke PC, Server en Notebook op internet kunnen zonder problemen.

Voor de mensen die het verhaal niet helemaal kunnen volgen ook nog even een ondersteunende tekening.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
++++[Internet]++++(Wanadoo Livebox/Modem Router)====(3COM Gbit Switch)========(3COM Gbit Switch)====(ASUS WL-500G/Wireless AP)
                                                      ||          ||                  ||                       **
                                                      ||          ||                  ||                       **
                                                (PC Bedraad)(Laptop Bedraad)   (Server Bedraad)        (Notebook Draadloos)

Legenda:
[+]: Telefoonkabel
[=]: UTP5e Kabel
[||]: UTP5e Kabel
[**]: Draadloze Verbinding

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-04 13:27

SpamLame

niks

tim_heijt schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 11:58:

Nu mijn vraag: Gaat dit netwerk functioneren en krijgen alle PC's, Servers en Notebooks een IP toegewezen door de Wanadoo Livebox? Zal verder elke PC, Server of Notebook op het bedraade netwerk Gbit hebben, draadloos spreekt natuurlijk voorzich dat deze dat niet haalt. Tot slot, zal elke PC, Server en Notebook op internet kunnen zonder problemen.
Zie niet in waarom dit niet werken zou, tenzij je met VLAN's gaat werken ofzo.
Vraag me ineens af hoe je het NU hebt aangesloten. Lijkt me niet veel anders dan je van plan bent
te doen met de Gbit switches. Wil je overigens die snelheid halen, moet je wel de juiste kabels hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door SpamLame op 21-01-2006 12:03 ]

• tim_heijt
SpamLame schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 12:01:
[...]

Zie niet in waarom dit niet werken zou, tenzij je met VLAN's gaat werken ofzo.
Vraag me ineens af hoe je het NU hebt aangesloten. Lijkt me niet veel anders dan je van plan bent
te doen met de Gbit switches. Wil je overigens die snelheid halen, moet je wel de juiste kabels hebben.
Mijn huidige situatie verschilt niet veel, alleen heb ik nu maar 1 switch en het probleem waar ik mee zat is dus of het met 2 switches achter elkaar allemaal ging werken.
Kabels zitten wel snor, gewoon UTP5e, geschikt voor Gbit netwerken. Maar nogmaal: Die 2 switches achter elkaar is allemaal geen probleem?

Huidige Situatie
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
++++[Internet]++++(Wanadoo Livebox/Modem Router)====(Speedtouch 510 als Switch)========(PC Bedraad)
                                                       ||               ||                     
                                                       ||               ||                          
                                                  (PC Bedraad)   (Laptop Bedraad)   

Legenda:
[+]: Telefoonkabel
[=]: UTP5e Kabel
[||]: UTP5e Kabel

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-04 17:05

job

Wel een straight kabel gebruiken tussen livebox en router.
En er op letten welke kabel je tussen de switches onderling hangt.
welke kabels je nodig hebt staat in de faq.

nee 2 switches achterelkaar is geen probleem. al hang je er 10 achterelkaar.

[ Voor 87% gewijzigd door job op 21-01-2006 12:16 ]

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:52

dodo79

witte dikke tonnie

2 gbit switches achter elkaar geeft geen enkel probleem.
Ik heb hier bijna dezelfde opstelling als jij wil gaan maken en dat werkt prima.
Hou er echter wel rekening mee dat de bottlenek voor de snelheid niet meer het lan is maar je hd's.

omdat het kan!

• tim_heijt
klein schopje.

Nu blijken die 3COM Gbit switches (5 poorts) aardig aan de prijs te zijn. Ook Linksys is aardig aan de prijs, maar ik heb goede dingen gehoord over Asus Gbit switches. Voordeel: Deze zijn een stuk goedkoper. Hebben mensen hier ervaring met Asus Gbit switches? Hoe is de performance? Laatste vraag, zouden jullie mij Intel of 3COM Gbit NIC aanraden?

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-04 13:27

SpamLame

niks

tim_heijt schreef op zondag 22 januari 2006 @ 18:45:
klein schopje.

Nu blijken die 3COM Gbit switches (5 poorts) aardig aan de prijs te zijn. Ook Linksys is aardig aan de prijs, maar ik heb goede dingen gehoord over Asus Gbit switches. Voordeel: Deze zijn een stuk goedkoper. Hebben mensen hier ervaring met Asus Gbit switches? Hoe is de performance? Laatste vraag, zouden jullie mij Intel of 3COM Gbit NIC aanraden?
Over dat laatste, maakt niks uit of je 3Com of iNtel hebt.
Zal meer afhangen van het budget en beschikbaarheid.

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Welke gigabit switches van Linksys heb je naar gekeken? Ik heb laatst nog 5 gigabit desktop switches bestelt (5x SD2005) en die vielen mij reuze mee in prijs, 90 euro ex btw ofzo. Heb ze zelf niet geprobeerd maar het schijnen leuke dingen te zijn.

• tim_heijt
Ja, Linksys zitten zo rond de 85 a 90 euro voor 5 poort Gbit. Asus heeft al 5 poort Gbit voor rond de 55 euro, scheelt toch weer een slok op een borrel. Niemand met ervaringen Asus Gbit switches?
Pagina: 1