Ik wil binnenkort een Gbit netwerk gaan aanleggen. Nu heb ik al een plan uitgewerkt hoe het zou moeten komen liggen. Als volgt: Internet komt binnen via de Wanadoo Livebox, welke ook als router fungeert (deze deelt dus de ip adressen uit met DCHP). Vervolgens gaat via een UTP5e (Cross???) kabel het internet naar een 3COM Gbit switch. Op deze switch komt 1 PC en 1 Notebook te hangen. Een derde netwerk kabel gaat verder om er in een volgende kamer weer een 3COM Gbit switch aan te hangen, hier zullen 1 of 2 Servers aan komen te hangen. Een derde (of tweede, bij 1 server) netwerk kabel zal naar een ASUS WL-500G (In AP modus) gaan.
Nu mijn vraag: Gaat dit netwerk functioneren en krijgen alle PC's, Servers en Notebooks een IP toegewezen door de Wanadoo Livebox? Zal verder elke PC, Server of Notebook op het bedraade netwerk Gbit hebben, draadloos spreekt natuurlijk voorzich dat deze dat niet haalt. Tot slot, zal elke PC, Server en Notebook op internet kunnen zonder problemen.
Voor de mensen die het verhaal niet helemaal kunnen volgen ook nog even een ondersteunende tekening.
Nu mijn vraag: Gaat dit netwerk functioneren en krijgen alle PC's, Servers en Notebooks een IP toegewezen door de Wanadoo Livebox? Zal verder elke PC, Server of Notebook op het bedraade netwerk Gbit hebben, draadloos spreekt natuurlijk voorzich dat deze dat niet haalt. Tot slot, zal elke PC, Server en Notebook op internet kunnen zonder problemen.
Voor de mensen die het verhaal niet helemaal kunnen volgen ook nog even een ondersteunende tekening.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| ++++[Internet]++++(Wanadoo Livebox/Modem Router)====(3COM Gbit Switch)========(3COM Gbit Switch)====(ASUS WL-500G/Wireless AP)
|| || || **
|| || || **
(PC Bedraad)(Laptop Bedraad) (Server Bedraad) (Notebook Draadloos)
Legenda:
[+]: Telefoonkabel
[=]: UTP5e Kabel
[||]: UTP5e Kabel
[**]: Draadloze Verbinding |