[FLASH] Buttons werken niet in bewegende menubalk

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Virax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09-2022
Mensen, ik heb een probleem (en dat kan vrij snel aangezien ik n00b ben in flash, maar dit wel heel graag wil leren).

Ik heb met behulp van wat tutorials een bewegende menubalk weten te maken: xxx. Daar ben ik in principe al heel blij mee, maar het probleem is dat de buttons verder niet werken.

Achter de button had ik dit scriptje hangen:
code:
1
2
3
on (release) {
gotoAndStop("Scene 1", 25);
}

Maar ik ben geen fan van werken met scene's (wist in eerste instantie niet dat het anders kon omdat je een action in een movieclip geeft, terwijl de actie moet plaatsvinden op de maintimeline).

Toen heb ik iets gevonden waarin stond dat het beter zo kon:
code:
1
_root.gotoAndPlay("yourFrameLabelName");

Maar dat werkt ook niet.

Het tweede probleem dat ik heb is dat ik ook een over/hit graphic voor de buttons heb (heel basic nog even, het gaat me namelijk even om de techniek), alleen als je over de buttons gaat met de muis veranderen die ook niet.

Hebben jullie enig idee wat ik fout doe en hoe dit kan functioneren?

Alvast bedankt.

De FLA file kun je hier downloaden: http://www.viraxtothemax.nl/testfile.zip

Edit:
Ik twijfelde tussen dit board of die van het programmen, maar aangezien dit volgens mij zooooo ontzettend basic is was het volgens mij niet "programmers" waardig.

[ Voor 10% gewijzigd door Virax op 31-12-2007 12:00 ]

Verwijderd

wat je opzich zou doen is een andere swf inladen dmv. bij die buttons iets van
code:
1
2
3
on(release) {
loadMovie("hoofdstuk1.swf", 1);
}

en dan zou je dus een andere swf genaamd hoofdstuk inladen (je kan wat meer over die functie leren in de Help files (F1 > loadMovie)).

offtopic:
ps. is het niet slim om de balk andersom te laten gaan, als je nu naar rechts gaat gaat de balk ook naar rechts waardoor je muis in principe over dezelfde knop blijft hangen, is misschien een beetje vervelend :X

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2006 14:38 ]

• Virax
ps. is het niet slim om de balk andersom te laten gaan, als je nu naar rechts gaat gaat de balk ook naar rechts waardoor je muis in principe over dezelfde knop blijft hangen, is misschien een beetje vervelend
Je kan toch beide kanten opscrollen?

En ik ga even kijken met losse SWF files maar stel dat je alles in 1 file wilt doen? Is daar ook een oplossing voor?

• syllaz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-04 09:26
Als je van je buttons nu eens movieclips maakt. Dan kun je makkelijker met actionscript die buttons instellen. Geef elke MC een instancenaam, bv "btn_1" t/m 10 of zo.

Dan kun je met een for loop handlers toekennen aan je buttons;

code:
1
2
3
4
5
6
for(i=1; i<=10; i++) {
  this["btn_"+i].id = i;
  this["btn_"+i].onRelease = function() {
    gotoAndPlay("label_"+this.id);
  }
}

Als je de framelabels "label_1" t/m 10 aanmaakt op je tijdlijn, zal je daar naar toe springen als je button aanklikt. :-)

• Virax
Mensen, ik heb even lopen rommelen maar ik kom er nog steeds niet uit. Ik krijg eigenlijk alleen maar meer problemen.

Ik ben nu een nieuwe FLA begonnen met hoe het "echte" menu eruit moest gaan zien. Deze is in illustrator gemaakt en toen als swf in flash geimporteerd. Mijn eerste probleem is dat alles nu heel erg "genest" lijkt. Voordat ik een keer bij de knop ben, moet je al 10x geklikt hebben. Kan het kloppen dat ik het niet werkend krijg omdat alles zo diep genest zit?

Verder loopt mijn balk ook niet meer goed want als je nu naar rechts gaat beweegt hij heel langzaam en als je naar links gaat beweegt hij heel snel. Volgens mij heb ik wel de juiste formaten gebruikt in het actionscript.

(misschien dat mijn vraag nu toch maar naar het programmers board moet?).

Als iemand me zou kunnen helpen zou ik echt ontzettend blij zijn want ik kom er echt niet meer uit hier.

De file voor de nieuwschierigen: xxx

Alvast weer ontzettend bedankt.

Edit:
Het mag anders wel gesloten worden aangezien dit echt meer de richting om gaat van scripting dus dan staat het in het verkeerde board. Ik probeer mijn vraag nogmaals bij de scripters. Sorry voor de overlast.

[ Voor 13% gewijzigd door Virax op 31-12-2007 12:01 ]