[6L200M0] Supported: UMDA6, Active: UMDA5

Pagina: 1
Acties:

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:34
ik heb een maxtor diamondmax 10 S-ATA 200GB schijf. en ik ging voor de lol hd tune 2.51 ff opstarten, om te kijken hoe snel de harde schijf was.

Maar als ik dan bij het tabblad info kijk, dan zie ik staan:
Supported: UMDA Mode 6 (Ultra ATA/133)
Active: UMDA Mode 5 (Ultra ATA/100)

Dus ik meteen naar me bios toe en kijken of ik het handmatig op UMDA6 kan laten draaien, maar dat was helaas niet het geval.

Dus nu vroeg ik me af, hoe laat ik de S-ATA schijf op UMDA6 draaien? Andere kabel? Software updaten? Kan het moederbord (ASUS P5GD1) geen UMDA6 aan?

En maakt het veel uit, het verschil tussen UMDA5 en UMDA6.

Alvast bedankt,

bartosiej

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

bartosiej schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 09:23:
[..]
Kan het moederbord (ASUS P5GD1) geen UMDA6 aan?
[..]
Uhm.. Het is jouw moederbord, en mag aannemen dat je het boekje er bij hebt gekregen, als je die even inscanned en naar me mailt, kijk ik wel ff daarin om je vraag te beantwoorden.

Maar denk dat het dus idd aan je mobo ligt. Maar dat kan je zelf natuurlijk ook opzoeken in hetboekje of via google.

Ey!! Macarena \o/

• bartosiej
ik zie het nergens in mijn moederbordboekje staan, ook niet op deze website:
http://www.asus.nl/produc...=24&model=163&modelmenu=1

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:47
U-DMA6/133 is een standaard die door lang niet alle fabrikanten ondersteund wordt. Bij schijven doet bijvoorbeeld Maxtor er wel aan, en Seagate niet (U-DMA5/100). Bij IDE-controllers ondersteund VIA het wel, Intel weer niet. Kijk dus gewoon even in je mainboard boekje, want deze zal waarschijnlijk gewoon niet hoger ondersteunen. En qua snelheid maakt 't praktisch geen drol uit, aangeizen de werkelijke snelheid van een harde schijf stukken lager ligt dan de interface snelheid.

/edit: Als je even door klikt op specification op die pagina die je geeft kun je dit zien staan :
Opslag/RAID

Intel® ICH6R South Bridge:
- *1 x UltraDMA 100/66/33
- *4 x Seriële ATA met Intel® Matrix Storage-technologie met ondersteuning RAID 0 en 1
ITE IDE RAID-controller:
- * 2 x UltraDMA 133/100/66 met JBOD, RAID 0, 1 en 0+1 ondersteuning
Dus als je de schijf aanlsuit op die andere IDE aansluitingen (verzorgt door de ITE controller) zou 't wel moeten werken, hoewel je waarschijnlijk geen prestatie verschil zult merken.

[ Voor 40% gewijzigd door Nielson op 21-01-2006 10:59 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-03 14:57
Het gaat hier om een SATA schijf he, zoals in de TS wordt vermeld. Die DMA waarde moet je negeren, die slaat nergens op, want bij mij is het precies hetzelfde, terwijl ik SATA300 heb en een burstspeed heb van 200+, al ver over die DMA waarde. Voor SATA is die niet belangrijk, die kun je niet veranderen en dat is ook niet nodig want het heeft geen effect.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:17
Intel ondersteunt geen UDMA6, dus als je dat mobo hebt, welke een ICH6R heeft, is UDMA 5 het maximum. Is ook geen enkel bezwaar lijkt me? Geen schijf die zelfs maar tekort komt bij UDMA 4.

En voor SATA heeft Intel op die chipset iig een soort IDE emulatie, waardoor je geen extra drivers enzo nodig hebt. Resultaat is dat die waardes inderdaad geen hol uitmaken.

[ Voor 33% gewijzigd door Brent op 21-01-2006 12:28 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• bartosiej
ok, bedankt :)

en hoe hard hoort mijn schijf ongeveer te gaan? in MB/s

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:46

The Third Man

The Third Jellyfish

bartosiej schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 12:51:
ok, bedankt :)

en hoe hard hoort mijn schijf ongeveer te gaan? in MB/s
Dit kan je gewoon op meerdere review sites vinden, we zijn geen opzoek service hè ;)

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
in mijn pc (asus a8n-sli premium) geeft hij ook weer dat de sata schijven op udma5 werken, afhankelijk van welke sata controller ik gebruik, weet niet meer juist dewelke, heb er drie (nvidia, SI3114 en een Netcell)

dus denk dat dat normaal is, en ge gaat toch geen verschil merken tussen udma100 of 133

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

Pagina: 1