[autos] verlichtingsproblemen

Pagina: 1
Acties:
  • 541 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:34
Ik begin me er met de dag meer en meer aan te ergeren; de slechte verlichting op auto's op de snelweg. Er rijden heel veel auto's met een defecte koplamp of achterlicht. Ik begrijp deze mensen niet helemaal. Ik heb 1x een kapotte koplamp gehad en deze heb ik na een half uur vervangen omdat ik gewoon licht miste! Zijn de mensen die zo rondrijden niet in staat om een lampje te vervangen of is het gewoon gemakzucht, t komt wel, de apk volgend jaar pas...

Zo irritant die verlichting, auto's met koplampen gericht op het vogelnestje in de boom of met 80 Watt bolletjes in de achterlichten, ik snap dat echt niet... Zijn er dan echt zoveel mensen die er totaal niet naar omkijken :? Het is tegenwoordig ook een trend om met mistlampen icm stadslicht te rijden... Voor mij een reden om te toeteren en groot licht te geven. Grappig, ze seinen en zwaaien vaak terug, tja, waar zou dat nou om gaan ;) Mistlamp achter hetzelfde verhaal, "ow, dat blauwe lampje, zal vást goed zijn als t brand"

Ok er valt wat van te zeggen dat er tegenwoordig wat meer moeite voor nodig is om een lamp te wisselen in de nieuwere auto's, maar ik zou het toch regelmatig is checken. Als het niet goed is gaan er gewoon nieuwe lampen in. Vinden jullie dit nou ook niet irritant?

wmb komt er snel een boete op het rijden met een al dan niet Engelse motor met zijspan of een 4 wielige motorfiets ;)

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Volgens mij heb je vreselijk veel slaap nodig of slechte sex gehad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 13:11
Uhuh, agree, je maakt je veel te druk joh...

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mistlampen.. ik hááááát die dingen. Kan er een flinke partij over flamen hier, maar dat doe ik maar even niet O-)

Seinen doe ik wel, tis zwaar irritant..

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Dat is de taak aan de politie!

In deze tijd denk ik twee keer na voordat ik commentaar lever aan een andere weggebruiker.
Tis maar waar jij je druk om maakt. Zet een zonnebril op en klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Nou ik ben het (vooralsnog bijna als enige) met je eens.

Het is schrikbarend hoeveel mensen er met slechte of niet functionerende verlichting de weg op gaan. Zeer regelmatig zie ik auto's met alleen stadslicht, 1 dimlicht en 1 stadslicht, mistlampen (voor), grootlicht e.d. rijden. Ok, ik kan me indenken, als niet ervaren bestuurder (ik ben taxichauffeur als bijbaantje, dus dan check je sowieso je verlichting) kan je het over het hoofd zien. Die gevallen kan ik me voorstellen.
Het ergste vind ik nog wel de hoeveelheid bestuurders die zonder verlichting te voeren in de auto zitten. Het lijkt wel een soort trend...dit is de laatste tijd echt op z'n minst opmerkelijk te noemen...
Ik bedoel, dat ZIE je toch :? Je rijdt weg in het donker, of het wordt donker voor mijn part, en dan zie je opeens niet meer zoveel. DOE JE LICHT AAN FFS! Ik word hier echt een beetje simpel van maar probeer zoveel mogelijk mensen op de weg hierop te attenderen. Helaas begrijpen de meesten het gewoon niet lijkt het wel :/

Overigens IS het strafbaar om met defecte of zonder verlichting te rijden, maar dat lijkt me duidelijk verder :)

[ Voor 37% gewijzigd door Wokkels op 21-01-2006 03:53 ]

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjieB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09-2024
marccom schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 02:46:
Voor mij een reden om te toeteren en groot licht te geven.
Wokkels schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 03:44:
Ik word hier echt een beetje simpel van maar probeer zoveel mogelijk mensen op de weg hierop te attenderen. Helaas begrijpen de meesten het gewoon niet lijkt het wel :/
Dus jullie geloven echt dat jullie mensen kunnen opvoeden door lichtsignalen te geven? Wehehehehe. Het enige wat je doet is agressie uitlokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

ZjieB schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 04:42:
[...]
Dus jullie geloven echt dat jullie mensen kunnen opvoeden door lichtsignalen te geven? Wehehehehe. Het enige wat je doet is agressie uitlokken.
Ho wacht, ik attendeer alleen als er geen verlichting wordt gevoerd, en dan alleen door middel van seinen met grootlicht.
Van opvoeden is geen sprake, het is echt alleen maar wijzen op het feit dat het licht niet aanstaat. Ik heb al vaak genoeg meegemaakt (nogmaals, ik ben part-time taxichauffeur) dat ik bij het stoplicht na het seinen met grootlicht iemand gebaarde zijn/haar raam open te doen om te zeggen dat de verlichting niet ingeschakeld was. Ik heb tot nu toe nog nooit een reactie gehoord die anders was dan: "oooooh, dank je!' *klik* licht aan.
Ga jij mij maar eens uitleggen hoe dat agressie uitlokt dan...

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Iemand die doelbewust met mistlampen aan rijdt krijgt van mij hetzelfde terug. Ga er achter rijden met grootlicht of ervoor met mijn mistlamp aan. En als ze nog lekker gaan kleven, dan moet ik ook vaak mijn ramen nog even sproeien. Ik sein eerst een aantal keren, maar als daar geen reaktie op is, dan volgt het bovenstaande. Opvoeding of niet het is gewoon dat deze mense hier vaak voor de stoerheid mee rond rijden. Defect verlichting is ook een crime, maar dit vind ik minder erg dan een verkeerd gemonteerd lampje. Zeker bij achterlichten zie je nu heel moeilijk of iemand remt of niet. Je blik wordt gewoon onbewust naar het feller brandende licht getrokken.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:04

André

Analytics dude

Het seinen met groot licht naar iemand die geen licht voert bij omstandigheden waar het zicht verminderd is doe ik altijd. En heel vaak zie ik ik mijn achteruitkijkspiegel dat ze de lampen aan doen, het is vaak geen onwil maar zijn ze het vergeten.

Verder check is als ik ergens wegrij alle lampen die ik kan zien via reflecties. Op een parkeerplaats zie je vaak je rem- en achterlichten weerkaatsen in de auto die achter je staat. En bij je voorlampen zie je sowieso direct wel of ze het doen.

Vervangen doe ik altijd direct, het is bij mijn auto nog geen minuut werk: 1 a 2 klepjes open klikken, unit met lampen en uit pakken, oude lamp er uit, nieuwe er in, unit vastklikken, klepjes er weer op en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 11-05 21:23

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik attendeer andere automobilisten er altijd op wanneer ze een lamp kapot hebben, of wanneer ze teveel licht (mistlampen) op hebben.

Wat doen jullie eigenlijk met vrachtauto's? Die dingen hebben zo'n beetje allemaal altijd hun mistlampen aan. Geen beginnen aan om daarnaar te gaan seinen, maar als je 't doet seinen ze wel altijd onmiddelijk terug :-)

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Als er bij mij een lampje kapot is vervang ik hem meteen. Alleen 's winters word dat dan de eerstvolgende zaterdag omdat ik thuiskom als het al donker is, en het is al lastig genoeg om bij de koplampunits te komen als het licht is, laat staan in het donker.

Tis idd wel lastig, zeker in het donker op een onverlichte snelweg (gelukkig zijn die er steeds minder) is het erg lastig in te schatten of het nu een auto of een motor is als er maar één koplamp brand.

Snap ook niet dat ze hem niet vervangen. Record wat ik (twee weken terug) gezien heb is twee defecte achterlichten, en van de voorkant brandde er slechts één stadslichtje (zo'n miniscuul lichtpuntje dus), beide dimlichten waren ook defect (of uit, kan ik niet zien uiteraard). Lekker link bezig sjaak...

Maar om je d'r nu echt druk om te maken? Nah, slecht voor je bloeddruk, en het helpt toch geen zak (helaas).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-05 17:31
Varienaja schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 09:25:
Ik attendeer andere automobilisten er altijd op wanneer ze een lamp kapot hebben, of wanneer ze teveel licht (mistlampen) op hebben.

Wat doen jullie eigenlijk met vrachtauto's? Die dingen hebben zo'n beetje allemaal altijd hun mistlampen aan. Geen beginnen aan om daarnaar te gaan seinen, maar als je 't doet seinen ze wel altijd onmiddelijk terug :-)
Vaak zijn die mistlampen minder verblindend dan hun normale lampen. Check maar eens op welke hoogte die zitten op t moment dat je naast zo'n ding rijdt.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
Het valt me trouwens ook wel op idd, dat de wat duurdere auto's, soms stadslicht en mislampen voeren, maar is dat wel toegestaan? Of is het dan mijn taak die mensen ook op te voeden door te seinen en met groot licht gaan rijden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

RobertJ schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:27:
Het valt me trouwens ook wel op idd, dat de wat duurdere auto's, soms stadslicht en mislampen voeren, maar is dat wel toegestaan? Of is het dan mijn taak die mensen ook op te voeden door te seinen en met groot licht gaan rijden? ;)
Mistlamp in combinatie met stads/dimlicht mag niet. ;)
Mistlichten mag je alleen voeren als je zicht belemert word, dus bij mist, regen ed, achter mag het alleen als je zicht minder is als 50 meter

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:26

DinX

Motormuis

Ik erger me eigenlijk alleen aan auto's die met mistlichten aan rondrijden terwijl het niet nodig is.
Bij mooi weer, bij een beetje regen,... stadslicht icm met de voorste mistlichten.
Daar sein ik niet naar, die krijgen gewoon groot licht van ver, tot ze me voorbij zijn.
Rijdt er 1 achter me, dan gaat m'n achterste mistlicht aan.

[ Voor 12% gewijzigd door DinX op 21-01-2006 14:32 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
Wel typisch hoor, die onderlinge vergeldingsdrang van de Nederlandse automobilist. Misschien is het ook wel tekenend, we vechten voor iedere vierkante meter asfalt, en als iemand zich dan niet conformeert aan de rest, dan zal hij/zij dat ook weten ook.

Ik vraag me wel eens af of al die mensen zo lopen te seinen, bijvoorbeeld ook op straat mensen gaan naroepen als ze bijvoorbeeld een papiertje op de grond gooien, of als ze wellicht te luid aan het praten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

RobertJ schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:27:
bij mij lijkt het alsof ik met m'n mistlampen rijd maar dat is niet zo! alleen omdat me lampjes vrij laag zitten gaan mensen al toeteren en seinen. Dat is pas irritant als mensen gelijk denken "OOHHH laat ik gaan seinen want IK vind dat vervelend, die lampjes".

[ Voor 11% gewijzigd door Fietsbel op 21-01-2006 14:44 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:19
Volgens mij is het voor een groot deel dat mensen te a-technisch zijn om een lampje te vervangen. Zeker bij de nieuwe generatie auto's. Bij de nieuwe auto van mn ouders is het tamelijk prutsen om het lampje te vervangen. Ik denk dat het niet zozeer onwil is, maar onkunde van de meeste mensen.

Zelfde geldt voor mistlampen, volgens mij hebben zoveel mensen niet in de gaten hoe je de juiste verlichting in- of uit moet schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Over dat a-technisch zijn kan ik nog wel enigszins in meegaan (hoewel lampjes vervangen nu ook weer niet zó technisch is, tis soms alleen lastig bereikbaar).

Maar over dat mistlicht ben ik het niet met je eens... d'r brand toch een lampje op je dashboard zodra die aanstaat, dan *zie* je dat toch? En aangezien zo'n lamp niet vanzelf aangaat (storingen daargelaten), wist men hem ook aan te zetten. Als men dat wist, weet men ook hoe men hem aan moet zetten (namelijk het tegenovergestelde).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-05 11:55

momania

iPhone 30! Bam!

wildhagen schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 15:23:
Over dat a-technisch zijn kan ik nog wel enigszins in meegaan (hoewel lampjes vervangen nu ook weer niet zó technisch is, tis soms alleen lastig bereikbaar).

Maar over dat mistlicht ben ik het niet met je eens... d'r brand toch een lampje op je dashboard zodra die aanstaat, dan *zie* je dat toch? En aangezien zo'n lamp niet vanzelf aangaat (storingen daargelaten), wist men hem ook aan te zetten. Als men dat wist, weet men ook hoe men hem aan moet zetten (namelijk het tegenovergestelde).
Ik heb ook het idee dat veel mensen niet eens op hun dashboard kijken.

Die rijden qua snelheid al op gevoel en kijken niet op de kilometer teller. Met licht is het dan hetzelfde. Als het al begint te schemeren, dan zie je normaal gesproken je dashboard al minder goed. Maar de mensen die daar toch niet naar kijken hebben daar geen idee van en doen pas licht aan als het echt te donker wordt.

En mensen die continue met mistlampen aan rijden, moeten ze direct van de weg aftrekken en een half uurtje met een 1000W lamp bewerken, zodat ze zelf ook een tijdje geen reet meer zien....

Ook zo stom: tijdens de echte mist je mistlamp aan hebben. Maar als er dan iemand achter je rijdt, kan je die best uit doen. Zolang de achterste van een rij auto's maar z'n mistlamp aan heeft achter.
Het is nml. zo rete irritant om in dat felle licht te moeten kijken...

[ Voor 43% gewijzigd door momania op 21-01-2006 15:26 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

RobertJ schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:40:
Wel typisch hoor, die onderlinge vergeldingsdrang van de Nederlandse automobilist. Misschien is het ook wel tekenend, we vechten voor iedere vierkante meter asfalt, en als iemand zich dan niet conformeert aan de rest, dan zal hij/zij dat ook weten ook.

Ik vraag me wel eens af of al die mensen zo lopen te seinen, bijvoorbeeld ook op straat mensen gaan naroepen als ze bijvoorbeeld een papiertje op de grond gooien, of als ze wellicht te luid aan het praten zijn.
Nee maar het is lekker anoniem natuurlijk he ;)

Serieus: Het is link. Als ik een andere weggebruiker over het hoofd zie doordat iemand anders mij verblindt met zijn/haar groot- of mistlicht dan ben ik niet blij. Liever ben ik dat voor door mensen erop te wijzen dat ze gevaarlijk bezig zijn. :)

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik kan me ook onwijs ergeren aan de mensen die hun licht niet aan doen of vergeten zijn aan te doen en het niet door hebben. Ik ben er eigenlijk voor dat de auto's standaard hun licht aan hebben zoals volvo (de wat oudere). Die kunnen simpel weg niet uit, en ze gaan ook vanzelf uit, ideaal je kan het nooit meer vergeten. Zo heb je altijd je licht aan en ben je gewoon veel beter te zien. Nu moet je je lampen pas aanzetten tussen zonsopgang en zonsopkomst. Maar in het bijna donker / duister hebben heel veel mensen hun licht nog niet aan de lantarenpalen ook nog niet. Dus zijn ze gewoon slecht te zien.

Ik erger me eraan omdat ik het heel erg vaak tegenkom. Ik werk namelijk van 16:00 tot 19:00 en kom elke dag wel 2 autos tegen die in het donker hun licht uit hebben. Daarnaast nog een stuk of 10 die alleen stadslicht aan hebben. Dat vind ik eigenlijk nog gevaarlijker, die mensen weten blijkbaar niet hoe hun eigen auto werkt of weten niet dat je groot licht aan moet hebben in het donker :'( . Die stadslichten van sommige auto's zijn amper te zien op een afstandje, zeker als maar eentje het doet of wat ouder zijn (misschien een fietser?..).

Misschien komt mijn irritatie doordat ik een ander auto niet heb gezien (geen licht+dode hoek) en vervolgens een aanrijding veroorzaakte. :( (was om 17:00 december)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

waarom een bolletje niet direct vervangen?

de volgende keer als m'n pa een kapot bolletje heeft kan hij jouw dus bellen?
Met een Mitsubishi galant (98) is het in het donker niet te doen, als iemand met een zaklamp even bijschijnt is het met flink pielen wel te doen... alleen is er bij ons in 1 licht een klemmetje stuk en is die vervangen door wat ijzerdraad (home made klem :P )

verder gaan achterlichten niet zo snel stuk maar als ze stuk gaan moet je eerst de bekleding wegslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:09

Martijn02

/* No Comment */

DopdeDouwer schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 17:30:
[...]
Daarnaast nog een stuk of 10 die alleen stadslicht aan hebben. Dat vind ik eigenlijk nog gevaarlijker, die mensen weten blijkbaar niet hoe hun eigen auto werkt of weten niet dat je groot licht aan moet hebben in het donker :'( .
Ik hoop dat je hier dimlicht bedoeld :) Grootlicht vind ik nog irritanter dan stadslicht.

Ach ja, iedereen vergeet wel eens wat, soms rijd ik een tijdje in een auto waar het licht vanzelf aan gaat, en dan rijd ik weer eens in een auto met "lichtknop". Dan komt het ook wel eens voor dat ik het vergeet, en kom ik er achter als ik op mijn dashbord kijk (wat in de winter zonder licht altijd slecht af te lezen is).

Verder zie ik wel eens mensen op de snelweg met mistlicht aanrijden, ff inhalen, knippertje met mijn eigen mistlicht, meestal krijg je dan een seintje terug en klaar...

Voor de rest valt me het laatste jaar idd op dat er voor mijn gevoel relatief veel auto's met slechte verlichting rijden. Soms meld ik het wel eens iemand, als je achter een auto met 1 remlicht staat bij het stoplicht of spoor. Die mensen hebben het (nog) niet gemerkt en zijn vaak blij dat iemand het ff meldt.

Wat is mijn punt van deze post? ik heb ook geen idee... het valt me alleen op dat jullie je nogal erg storen aan dat soort dingen... Niet doen, is slecht voor je bloeddruk. Ik "help" anderen als dat kan, maar doelbewust dingen "afleren" neeh... (is trouwens ook zonde van je tijd, lukt je toch niet)

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn02 op 21-01-2006 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104562

Heb je voor de grap wat voor energie en tijd het kost om bij bijvoorbeeld een citroên een koplamp te vervangen? :X Veel mensen hebben daar de zin en tijd neit voor, dus laten ze voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Anoniem: 104562 schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 19:07:
Heb je voor de grap wat voor energie en tijd het kost om bij bijvoorbeeld een citroên een koplamp te vervangen? :X Veel mensen hebben daar de zin en tijd neit voor, dus laten ze voor wat het is.
Tot iemand ze over het hoofd ziet en tegen ze aan rijd, dan weet je waarom je tijd er in moet steken

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 23:12

Rejgun

Leven is Bier drinken

Het niet opmerken van kapotte lampen is bij moderne auto's niet mogelijk. De boordcomputer geeft namelijk meteen aan welke lamp er kapot is. Dus mensen met een nieuewe auto die zeggen dat ze het niet weten: onzin!

Verder inderdaad erg klote al die verkeerde verlichting. Om eerlijk te zijn heb ik geen last van mensen die een voorste mistlampen gebruiken. Wel van mensen die met helemaal verkeerd afgestelde lampen rondrijden. Wellicht hebben die een keer met een zwaar beladen auto gereden en toen de hoogte instelling op 4 gezet en deze nooit meer terug gezet. Ik weet het niet, maar veel mensen rijden met klote verlichting. Vooral veel after markt inbouw Xenon setjes verblinden enorm. Op deze dingen zit niet voor niets af fabriek een automatische hoogteregelaar op, die ontbreekt als je het zelf achteraf inbouwd!

Audi: Vorsprung durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Rejgun schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 19:31:
Het niet opmerken van kapotte lampen is bij moderne auto's niet mogelijk. De boordcomputer geeft namelijk meteen aan welke lamp er kapot is. Dus mensen met een nieuewe auto die zeggen dat ze het niet weten: onzin!
Ehm... mijn wagen is net iets meer dan één jaar oud (modern zat dus), maar hij geeft toch echt niet aan dat er een lamp defect is, dat moet ik toch echt met eigen ogen vast stellen... jouw bewering klopt dus niet.

Enige lamp die hij zelf 'detecteerd' is een defecte knipperlicht, dan gaat-ie twee keer zo hard ratelen. Maar dat deden wagens 10 jaar geleden ook al.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:29
Ten eerste heb ik 2 maanden rondgereden met een kapot knipperlichtglas, aanrijding gehad, was zelf niet schuld en kreeg maar geen geld van de verzekering (nog steeds niet overigens, hoop gezeur) Het knipperlicht werkte wel en was ook oranje maar er zat gewoon geen kapje meer overheen. Vorige week vrijdag naar de sloop ander knipperlicht gehaald en maandag had ik eindelijk tijd om het fatsoenlijk erin te zetten. Dat gedaan en daarna gingen we naar het thermaalbad. 3 uur nadat de lamp was gerepareerd gingen we weg bij het thermaalbad, rijdt een kameraad van me met zijn auto door de gladheid achterop de meine, resultaat linker achterlamp kapot. 3 uur later, dan sta je daar ook wel even voor aap te kijken.

Maar goed, voorlamp was bij die eerste aanrijding ook kapot gegaan en heb ik ook vrijwel direct vervangen, na de aanrijding van maandag had ik dinsdagavond mijn achterlamp weer gerepareerd.

Het is ook een kwestie van prioriteit, het kapje van mijn linkervoorknipperlicht kon ik me weinig druk om maken ook al was het niet volgens de regels, maar de koplamp en het achterlicht vond ik toch echt te gevaarlijk om mee rond te rijden.

Maar goed, ik erger mezelf helemaal aan al die dikke mercedesen, audi's, bmw's en de rest van dat spul met die blauwe xenonlampen. Die dingen produceren serieus meer licht dan mijn auto doet als ik groot licht op heb staan, ik word helemaal gek als ik er een tegen kom en nog meer als er een achter me rijdt. Het zal de veiligheid van de bestuurder wel ten goede komen, maar voor andere weggebruikers vind ik het gewoon gevaarlijk. Mistlampen heb ik nog veel minder last van want die schijnen meestal alleen heel laag. En ik ga ook echt niet in het donker met een zonnebril op in de auto zitten, dan zie ik van mijn eigen verlichting niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ

Verder inderdaad erg klote al die verkeerde verlichting. Om eerlijk te zijn heb ik geen last van mensen die een voorste mistlampen gebruiken. Wel van mensen die met helemaal verkeerd afgestelde lampen rondrijden. Wellicht hebben die een keer met een zwaar beladen auto gereden en toen de hoogte instelling op 4 gezet en deze nooit meer terug gezet. Ik weet het niet, maar veel mensen rijden met klote verlichting. Vooral veel after markt inbouw Xenon setjes verblinden enorm. Op deze dingen zit niet voor niets af fabriek een automatische hoogteregelaar op, die ontbreekt als je het zelf achteraf inbouwd!
Nee joh, niet te eigen ervaring toepassen op iedere auto. Hier staat een Golf V voor de deur, die detecteert niet als er een lamp stuk is hoor.

En als je met een zwaar beladen auto rijdt, dan stel je je lampen naar beneden, als je dan de lading kwijt bent, hangen de lampen veel te laag, daar heb jij geen last van... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

Ik ben ook zo'n "irritante verkeerdlichtgebruiker" gelijk jij het zou zeggen, en ik zal er ff mijn reden voor geven (der moet toch ook iemand voor hen opkomen nietwaar :+ )

1: Ik ben laten we zeggen helemaal niet handig in het vervangen van mijn voorlampen, ik weet zelfs bij god niet langs welke kant ik zou moeten beginnen zoeken om die lichtboxen er uit te krijgen dat ik aan mijn lampje kan. Dus als daar een lampje kapot is, kan ik dat niet vervangen, en mag dat dus wachten tot de volgende keer dat ik de auto in onderhoud steek (2a3 weken voor de technische keuring). Gebeurt zoiets een half jaar ervoor, dan rijd ik wel dat halfjaar met 1 koplamp, zo vaak rijd ik nu ook niet in het donker. Achteraan kan ik er wel aan, dus die zou ik wel vervangen

2: Lichten afstellen kan ik (naar mijn weten) niet met die auto, dus telkens dat ik met mijn bumper ergens tegen zit (lees telkens als ik parkeer :X ) is er dus kans dat mijn koplamp een beetje verschoven is of zo, en dat die niet perfect meer afgesteld is. Een half jaar later kan dit inderdaad een totaal verkeerd afgestelde lamp betekenen, maar moet ik daarvoor naar een garage lopen?

3. Grootlichten kan ik alleen mee knipperen, die weet ik niet waar ik ze kan aansteken, dus die kan ik ook niet verkeerd gebruiken :+ (denk niet dat ik mistlichten heb vooraan, achteraan wel 1tje)

ot wat is het verschil tussen een stadslicht en een dimlicht? je hebt toch maar gewoon lichten om aan te steken als je rijd en andere die je buiten de stad mag gebruiken (grootlichten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ot wat is het verschil tussen een stadslicht en een dimlicht? je hebt toch maar gewoon lichten om aan te steken als je rijd en andere die je buiten de stad mag gebruiken (grootlichten)
Dimlicht is het 'normale' licht wat je normaal gesproken voert (dus geen grootlicht).

Stadslicht is volstrekt useless, behalve als parkeerlicht dan. Zijn van die miniscule lichtpuntjes waar je eigenlijk helemaal niks aan hebt.

Het voeren van alleen stadslicht is bij mijn weten ook verboden. Correct me als het niet klopt, maar zoiets meen ik me iig te herinneren.

En groot licht mag trouwens tegenwoordig ook in de stad, zolang je niemand hindert.

[ Voor 14% gewijzigd door wildhagen op 21-01-2006 19:55 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
Anoniem: 152769 schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 19:47:

1: [..]Gebeurt zoiets een half jaar ervoor, dan rijd ik wel dat halfjaar met 1 koplamp, zo vaak rijd ik nu ook niet in het donker. Achteraan kan ik er wel aan, dus die zou ik wel vervangen[..]

2: [..]Een half jaar later kan dit inderdaad een totaal verkeerd afgestelde lamp betekenen, maar moet ik daarvoor naar een garage lopen?
1. Dat is wel wat lomp niet? Je doet het voor je eigen veiligheid en voor die van je medeweggebruikers, dus een half jaar met een kapotte koplamp rijden mogen ze wat mij betreft keihard afstraffen (bekeuren dus...)

2. Ja, daar moet je voor naar een garage gaan, is een klusje van nog minder dan 4 minuten, waar ze waarschijnlijk niet eens geld voor vragen. (Tenminste, mijn garage deed er niet moeilijk over, VW dealer Heerenveen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nee, jij lult onzin B)

Ja je kan doormiddel van een weerstand welke stroommeet bepalen of je lampen werken of niet. Dat is zo gepiept maar het is maar de vraag of de constructeur die optie wilt inbouwen.
RobertJ schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 19:36:
En als je met een zwaar beladen auto rijdt, dan stel je je lampen naar beneden, als je dan de lading kwijt bent, hangen de lampen veel te laag, daar heb jij geen last van... ;)
Automatische hoogteregeling is fijn ;) Maar men is nu bezig aan een adaptief systeem welke de omgeving leest en aan de hand daarvan de lampintensiteit regelt (in de stad heb je liever een breed spectrum dan op de autostrade)

[ Voor 34% gewijzigd door Chevy454 op 21-01-2006 19:58 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

RobertJ schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 19:53:
[...]

1. Dat is wel wat lomp niet? Je doet het voor je eigen veiligheid en voor die van je medeweggebruikers, dus een half jaar met een kapotte koplamp rijden mogen ze wat mij betreft keihard afstraffen (bekeuren dus...)

2. Ja, daar moet je voor naar een garage gaan, is een klusje van nog minder dan 4 minuten, waar ze waarschijnlijk niet eens geld voor vragen. (Tenminste, mijn garage deed er niet moeilijk over, VW dealer Heerenveen)
1. Ik rijd misschien om de 2 weken eens rond met mijn wagen als ik effectief de lichten aan moet hebben. Verder rijd ik bijna altijd in tstad, waar het perfect verlicht is (in België toch). Ik vind dus niet dat ik mijn veiligheid daardoor in het gedrang ben. Dat bekeuren ze trouwens nu al, maar ach, het is toch juist kapot gesprongen meneer O-). Ik zal het sebiet laten maken

2. En voor die 4 minuten mag ik 25€ betalen. Mijn garage start aan 25€ voor een nazicht, gelijk of er iets scheelt of niet en of ze werk hebben of niet. Zelfs een verkeerd afgestelde motor koste me nog 50€ (terug geweest binnen de week na het laten onderhoud) edit: ik weet dat dit erg is, en dat vele andere garage's zoiets gratis zouden doen, maar ik moet zeer weinig betalen als ik carosserieschade heb, en je kan moeilijk met je onderhoud naar de ene en met deuken en barsten naar een ander...

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 152769 op 21-01-2006 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
O, wacht, je bent een Belg. Je voldoet zonder enige moeite aan het stereotype :p

Nee joh, blijf jij maar lekker met 1 koplamp rondrijden omdat jij te lam bent om er iets aan te doen, een slap verhaal dat je maar eens om de 2 weken rondrij in een verlichte stad is natuurlijk een klote argument, want je zal maar net eens in die iets minder verlichte straat iemand van zijn fiets af raggen... ;)

Edit: Rij jij ook rond met beslagen ruiten, omdat je vindt dat het je veiligheid niet in het gedrang brengt en omdat je te lui bent om even te ontwasemen? Heerlijk, van die automobilisten die zo redeneren! :+

[ Voor 22% gewijzigd door RobertJ op 21-01-2006 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 152769 schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 19:57:
1. Ik rijd misschien om de 2 weken eens rond met mijn wagen als ik effectief de lichten aan moet hebben. Verder rijd ik bijna altijd in tstad, waar het perfect verlicht is (in België toch). Ik vind dus niet dat ik mijn veiligheid daardoor in het gedrang ben. Dat bekeuren ze trouwens nu al, maar ach, het is toch juist kapot gesprongen meneer O-). Ik zal het sebiet laten maken
Ik ben een groot voorstaander van datalogging. Men gaat dat binnenkort ook overal doen zodat elke wagen een testobject is voor research doeleinden. Dat in het achterhoofd is het ook maar een miniscuul iets om even langs de OBD stekker een minimale unit te ontwerpen welke kleine zaken kunnen uitlezen voor de politie. Zoals het werken van de lampen.

Ik vind dat wel een goed iets alleen zal men dan eens een ISO normering moeten maken ivm de data adressering van de lampen.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 21-01-2006 20:01 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
Chevy454 schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 20:00:
[...]

Ik ben een groot voorstaander van datalogging. Men gaat dat binnenkort ook overal doen zodat elke wagen een testobject is voor datadoeleinden. Dat in het achterhoofd is het ook maar een miniscuul iets om even langs de OBD stekker een minimale unit te ontwerpen welke kleine zaken kunnen uitlezen voor de politie. Zoals het werken van de lampen.

Ik vind dat wel een goed iets.
Het erge is, dit soort mensen rijden alleen een ander kapot, en diegene die kapot gereden wordt, die zit de rest van zijn leven wellicht met de consequenties van een dergelijke laksheid.

Als je autorijden niet kunt betalen, moet je geen auto kopen... Of een andere garage zoeken die je niet zo oplicht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Chevy454 schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 20:00:
[...]

Ik ben een groot voorstaander van datalogging. Men gaat dat binnenkort ook overal doen zodat elke wagen een testobject is voor research doeleinden. Dat in het achterhoofd is het ook maar een miniscuul iets om even langs de OBD stekker een minimale unit te ontwerpen welke kleine zaken kunnen uitlezen voor de politie. Zoals het werken van de lampen.

Ik vind dat wel een goed iets alleen zal men dan eens een ISO normering moeten maken ivm de data adressering van de lampen.
Gaat dit in NL doorgevoerd worden of in Belgie? Klinkt namelijk wel als iets erg positiefs eerlijk gezegd :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 20:03:
Gaat dit in NL doorgevoerd worden of in Belgie? Klinkt namelijk wel als iets erg positiefs eerlijk gezegd :)
De mogelijkheden zijn talrijk. We hebben al met enkele dingen mogen spelen en damn... verdomd mooi spul. Iets als chiptuning is verleden tijd sinds je daarvoor directe link moet zijn met het hoofdkantoor. De vrachtwagens van MAN bijvoorbeeld. Wil je daar iets aan het motormanagement aanpassen dan moet je een verbinding hebben met het hoofdkantoor in (ik denk) Berlijn. Zonder verbinding kan jij op je hoofd gaan staan, met elke vinger 10 mensen optillen en ik weet niet wat voor toeren uithalen... je kan dat ding niet aanpassen zonder die verbinding.

Het is allemaal geen probleem, er moet alleen vraag naar zijn. Toyota heeft een wagen ontworpen welke direct verkeersovertredingen doorstuurt en de dag erna op je deurmat ligt. Het is technisch allemaal mogelijk maar er moet ook vraag naar zijn.

Nu wil ik zo'n ingrijpend systeem zoals dat van Toyota niet maar een kleine mogelijkheid tot uitlezen van gegevens van de wagen vind ik wel goed zolang het maar over data gaat welke ter zake doen. Lampen, vermogen, kilometerstanden,...

Of het doorgevoerd zal worden: zolang er nog geen normering is vrees ik ervoor. Maar datalogging door de constructeur zal zeer zeker worden gebruikt. Momenteel heb je een window van 30 seconden waar ALLE gegevens worden opgeslagen ( in geval van een crash) maar de grote fouten worden vast opgeslagen en niet in een tijdelijk window.

[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 21-01-2006 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
Chevy454 schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 20:07:
Toyota heeft een wagen ontworpen welke direct verkeersovertredingen doorstuurt en de dag erna op je deurmat ligt. Het is technisch allemaal mogelijk maar er moet ook vraag naar zijn.
Ik vermoed dat hier niet heel veel vraag naar zal zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 17:17
mistlampen voor heb ik weinig problemen mee... zet ze zelf wel alleen aan als het zicht minder is, vergroot je ook de zichtbaarheid van jezelf.

rest van lampen, gewoon zorgen dat het werkt, zwaar irritant als er weer zon auto komt met alleen stadslicht of met 1 kapot dimlicht...
ook xenon vind ik soms gewoon irritant...

lampje vervangen kan misschien niet iedereen, maar veel garages vervangen lampje wel voor niks als je nieuw lampje bij ze koopt.
bij veel moderne autos moet je ook de meest gekke fratsen uithalen om lampje te vervangen, als je dat al zelf kan.. sommige moeten daarvoor gewoon naar de garage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Mistlicht voor mag in Nederland alleen icm stadslicht gevoerd worden, niet icm dimlicht. Die mensen waar de TS naar seint doen het dus goed. Seinen is echt voor pauperige moraalridders :w let lekker op je eigen gedrag

[ Voor 24% gewijzigd door Bigs op 22-01-2006 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bigs schreef op zondag 22 januari 2006 @ 10:18:
Mistlicht voor mag in Nederland alleen icm stadslicht gevoerd worden, niet icm dimlicht.
Helaas, je hebt niet goed opgelet bij theorie en bent gezakt voor je rijbewijs. Dimlicht+mistlicht mag wel degelijk, mits geen overlast veroorzaakt word en bij slechte weeromstandigheden.
Als er sprake van weersomstandigheden die het zicht ernstig belemmeren en u rijdt overdag, dan geldt:

dimlicht - verplicht;
grootlicht - verboden;
alleen mistlicht - toegestaan;
mistlicht in combinatie met bijv. dimlicht - toegestaan. Maar let op: de combinatie mag niet verblindend zijn!
Zie o.a. http://www.blikopdeweg.nl...fo/info__mistlampen.shtml

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Hmz.. ik dacht altijd dat het juist alleen met stadslicht moest. Er zijn ook best veel auto's (o.a. Ford) die automatisch het dimlicht uitschakelen als je je mistlampen aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Stadslicht + mistlicht is zelfs verboden:
Stadslicht mag je alleen gebruiken in combinatie met groot licht of dimlicht
Zie http://www.verkeerstheori...k_van_lichten_(auto).html

of
Dus er is geen enkele situatie waarin de combinatie stadslicht & mistlicht is toegestaan.
http://www.autoweek.nl/vu...D=1879&CAT=Licht+en+zicht

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Jaja ik had zelf ook al gegoogled :z
Pagina: 1