Ik heb een TravelMate 660 waar een Toshiba MK4025GAS harddisk in zat. Die stond op het punt van overlijden, en heb m'n laptop dus maar door Acer op laten halen. Nu heb ik hem terug en hebben ze de harddisk vervangen door een Seagate ST94019A.
Nu het probleem. Mijn gevoel zegt dat de nieuwe schijf (gewoon onder Windows applicaties) een stuk trager is als de Toshiba. Ik dus op zoek naar verschillen in de HD's. Allebei zijn ze 4200rpm, maar de Seagate heeft maar 2MB cache ipv 8MB bij de Toshiba. Toen ben ik maar eens gaan benchmarken, met HD Tune.
Dit gaf de volgende waardes:
Transfer rate:
Minimum: 8,1MB/s
Maximum: 19,9MB/s
Average: 17,7MB/s
Access time: 17 ms
Burst Rate: 20MB/s
CPU Usage: 3,2%
Nu zeiden deze cijfers me op zich vrij weinig dus ben ik naar een benchmark van HD Tune gaan zoeken van de Toshiba. Die vond ik en deze resultaten waren dat:

Die liggen dus vaak een heel stuk hoger...
Klopt mijn gevoel dus dat de seagate echt een stuk trager is?
Mag Acer dit zomaar doen? 2MB cache ipv 8MB is niet echt hetzelfde...
Nu het probleem. Mijn gevoel zegt dat de nieuwe schijf (gewoon onder Windows applicaties) een stuk trager is als de Toshiba. Ik dus op zoek naar verschillen in de HD's. Allebei zijn ze 4200rpm, maar de Seagate heeft maar 2MB cache ipv 8MB bij de Toshiba. Toen ben ik maar eens gaan benchmarken, met HD Tune.
Dit gaf de volgende waardes:
Transfer rate:
Minimum: 8,1MB/s
Maximum: 19,9MB/s
Average: 17,7MB/s
Access time: 17 ms
Burst Rate: 20MB/s
CPU Usage: 3,2%
Nu zeiden deze cijfers me op zich vrij weinig dus ben ik naar een benchmark van HD Tune gaan zoeken van de Toshiba. Die vond ik en deze resultaten waren dat:

Die liggen dus vaak een heel stuk hoger...
Klopt mijn gevoel dus dat de seagate echt een stuk trager is?
Mag Acer dit zomaar doen? 2MB cache ipv 8MB is niet echt hetzelfde...