Acer TravelMate -> Tragere harddisk na garantie

Pagina: 1
Acties:

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:59
Ik heb een TravelMate 660 waar een Toshiba MK4025GAS harddisk in zat. Die stond op het punt van overlijden, en heb m'n laptop dus maar door Acer op laten halen. Nu heb ik hem terug en hebben ze de harddisk vervangen door een Seagate ST94019A.

Nu het probleem. Mijn gevoel zegt dat de nieuwe schijf (gewoon onder Windows applicaties) een stuk trager is als de Toshiba. Ik dus op zoek naar verschillen in de HD's. Allebei zijn ze 4200rpm, maar de Seagate heeft maar 2MB cache ipv 8MB bij de Toshiba. Toen ben ik maar eens gaan benchmarken, met HD Tune.

Dit gaf de volgende waardes:

Transfer rate:
Minimum: 8,1MB/s
Maximum: 19,9MB/s
Average: 17,7MB/s

Access time: 17 ms
Burst Rate: 20MB/s
CPU Usage: 3,2%

Nu zeiden deze cijfers me op zich vrij weinig dus ben ik naar een benchmark van HD Tune gaan zoeken van de Toshiba. Die vond ik en deze resultaten waren dat:

Afbeeldingslocatie: http://hdtune.com/results/Toshiba_MK4025GAS.gif

Die liggen dus vaak een heel stuk hoger...

Klopt mijn gevoel dus dat de seagate echt een stuk trager is?

Mag Acer dit zomaar doen? 2MB cache ipv 8MB is niet echt hetzelfde...

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Ja, en waarschijnlijk ja. Je krijgt een product uit dezelfde prijsklasse. Dat de specs minder zijn maakt voor het prijsverschil waarschijnlijk niks uit. Staat vast wel iets van in in je garantie.

[ Voor 116% gewijzigd door GambitRS op 21-01-2006 01:48 ]

MechWarrior || Monsters Game

• Martijn
GambitRS schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 01:46:
Ja, en waarschijnlijk ja. Je krijgt een product uit dezelfde prijsklasse. Dat de specs minder zijn maakt voor het prijsverschil waarschijnlijk niks uit. Staat vast wel iets van in in je garantie.
Mja, misschien, maarja, de TravelMate die ik destijds kocht was echt gericht op de zakelijke markt. Daar stop je toch geen budget 2MB schijfje in?? Ze hebben niet voor niks er in eerste instantie een 8MB schijf in gestopt lijkt me zo... :S

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Inderdaad, want Word en Excel en <insert office app here> hebben gewoon een 8MB buffer nodig!

Nee hoor, voor de zakelijke markt is snelheid niet belangrijk, betrouwbaarheid en veiligheid wel. Voor spelletjes en workstations en renderfarms en weet ik veel wat nog meer is snelheid wel belangrijk. Voor Word/Excel/e.d. niet :)

MechWarrior || Monsters Game

• Martijn
Ja, als je het zo bekijkt, OK. Maar toch baal ik ervan dat alle 'laadtijden' ongeveer 33% zijn toegenomen... Is gewoon donders irritant... Enige optie is dus eigenlijk zelf een snellere harddisk kopen en inbouwen... :S

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Martijn schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 11:10:
Ja, als je het zo bekijkt, OK. Maar toch baal ik ervan dat alle 'laadtijden' ongeveer 33% zijn toegenomen... Is gewoon donders irritant... Enige optie is dus eigenlijk zelf een snellere harddisk kopen en inbouwen... :S
Nee, direct reclameren bij de leverancier/producent.

De prijs/kwaliteit van de HD is niet van belang want het vervangend moet minimaal gelijk dan wel beter zijn. Ze kunnen je niet afschepen met iets dat minder functioneert.

ARME AOW’er

• Martijn
Guardian Angel schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 11:35:
[...]

Nee, direct reclameren bij de leverancier/producent.

De prijs/kwaliteit van de HD is niet van belang want het vervangend moet minimaal gelijk dan wel beter zijn. Ze kunnen je niet afschepen met iets dat minder functioneert.
Mja, zo dacht ik er dus ook ook over... Maandag Acer maar weer bellen... :(

• Martijn
Martijn schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 13:03:
[...]

Mja, zo dacht ik er dus ook ook over... Maandag Acer maar weer bellen... :(
Ik wilde even de ervaring delen, ik ben namelijk bij het Repair center van Acer geweest in 's-Hertogenbosch, en ze hebben de Seagate vervangen door een Samsung Spinpoint 5400rpm 8MB schijf. Oftewel er uiteindelijk nog op vooruit gegaan ook.

HD Tune nu:

Transfer rate:
Minimum: 12,4MB/s
Maximum: 32,6MB/s
Average: 25,6MB/s

Access time: 17,3 ms
Burst Rate: 52,8MB/s
CPU Usage: 3,9%

Uiteindelijk nog netjes opgelost dus door Acer ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn op 24-01-2006 11:38 ]

Pagina: 1