[MCE2005] PVR500 en hoge CPU belasting

Pagina: 1
Acties:
  • 443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Probleem:
Tijdens het afspelen van TV in Windows media center loopt het beeld niet sinchroon met het geluid, na een blik in de taskmanager was het al snel duidelijk: CPU belasting maxxed out.
Ook het switchen tussen verschillende zenders gaat enorm traag.
CPU zou de belasting makkelijk aan moeten kunnen omdat de PVR500 over een geintegreede hardware MPEG2 encoder beschikt waardoor de CPU ontlast zou moeten worden, maar het lijkt alsof deze hardware MPEG encoder niet gebruikt wordt.

Dus verschillende drivers geprobeerd, maar maakt geen enkel verschil.
Ook verschillende MPEG2 codecs gebruikt, geen verschil
Drivers van moederbord en geluidskaart aangepast, geen verschil
Verschillende tweaks e.d. geprobeerd (o.a. haupage tweak)
Verschillende software pakketten geinstalleerd (zie onder)

Standaard zit er bij de haupage drivers een programmatje waarmee je ook (heel simpel) kan opnemen, als ik dit programma gebruik werkt het prima (cpu load 5 a 7%) wat gaat er mis?

Windows Media center 2005 (net geinstalleerd, alle windows updates via automatische updates binnen gehaalt)

Specs:
- Asus Pundit-R (specs)
- Intel Celeron D 325 (2,53GHz)
- 512MB DDR (Kingston Cas3)
- 300 GB Maxtor Diamondmax 10 (SATA)
- Hauppage PVR500
(spul is allemaal net nieuw)

Drivers:
- Hauppage PVR500: 3.1A (laatste) en 3.0
- Cathalyst 6.1 (IGP/Mobo driver)
- SoundMAX audio 5.12.1.3860

MPEG2 Codecs:
- WinDVD 7
- WinDVD 5
- PowerDVD 6
- nVidia codec 1.00.67

Software:
- DirectX 9.0c
- ffdshow (nieuwste)
- Windows media player 10
- Windows media codec pack 9

Na aardig wat klooien, zoeken en veranderen van drivers ben ik nog geen stap verder, heeft iemand een idee in welke richting ik moet zoeken? Zie ik iets over het hoofd?

Ohja:
Zij er mensen die een soorgelijke config (PVR500 + Media center 2005) wel goed hebben werken?
Zo ja: specs / aanpassingen / problemen?

[ Voor 6% gewijzigd door hellbringer op 21-01-2006 10:38 ]

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-02 15:52
Wat zijn HTPC's soms toch krengen om goed werkend te krijgen!

Ik gebruik zelf momenteel geen MCE (ben wel van plan om dit eens te testen) dus kan je hier misschien niet superveel mee helpen, maar misschien toch een paar dingetjes :

- Welk proces gebruikt alle processortijd wanneer je TV kijkt?
- Wanneer je een MPEG-stream opneemt en afspeelt in de afzonderlijke software : windvd, powerdvd, mediaplayer, ... dan verbruikt het veel minder cpu?
- Gebruikt een opgenomen MPEG-stream, afgespeelt door MCE, nog altijd zoveel cpu?
- Ik heb ook wel hier en daar opgevangen dat MCE zowiezo een resourcemonster is, misschien ligt het ook grotendeels hieraan?
- Hardware MPEG-versnelling aanstaan (indien beschikbaar)?
- Ffdshow al eens uitgezet want deze kan soms zelfs de meeste snelle cpu op de knieën krijgen?
- Zeker dat alle codecs correct geïnstalleerd zijn aangezien je nogal wat afspeelsoftware samen gebruikt, dit kan soms rare resultaten geven (uit je verhaal versta ik niet of telkens elke afspeelsoftware afzonderlijk probeerd namelijk)?

Dat is zowat het eerste waar ik zou gaan zoeken. Je kunt het nadien nog wat grondiger aanpakken door met graphedit of radlight filter manager te gaan zoeken welke codecs allemaal gebruikt worden en in welke volgorde.

• hellbringer
Bylie schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 01:54:
Wat zijn HTPC's soms toch krengen om goed werkend te krijgen!
Hmm inderdaad. :(
- Wanneer je een MPEG-stream opneemt en afspeelt in de afzonderlijke software : windvd, powerdvd, mediaplayer, ... dan verbruikt het veel minder cpu?
Jup, dat is het vreemde, lijkt door media center veroorzaakt te worden, maar waarom?
- Gebruikt een opgenomen MPEG-stream, afgespeelt door MCE, nog altijd zoveel cpu?
Nope, CPU op ongeveer 20%, maar geluid loopt niet synchroon met video (waarschijnlijk omdat dat tijdens het opnemen al mis gaat)
- Hardware MPEG-versnelling aanstaan (indien beschikbaar)?
Als ik dat zou kunnen instellen, in de tv-kaart driver kan ik een dergelijke optie niet vinden ook in de videokaart driver niet.
- Ffdshow al eens uitgezet want deze kan soms zelfs de meeste snelle cpu op de knieën krijgen?
FFdshow heb ik later geinstalleerd (scheen in sommige gevallen te helpen bij slechte codecs)
- Zeker dat alle codecs correct geïnstalleerd zijn aangezien je nogal wat afspeelsoftware samen gebruikt, dit kan soms rare resultaten geven (uit je verhaal versta ik niet of telkens elke afspeelsoftware afzonderlijk probeerd namelijk)?
Jup, tussendoor verwijdert en met "Microsoft Windows XP Video Decoder Checkup Utility" de verschillede codecs aangegeven.
Dat is zowat het eerste waar ik zou gaan zoeken. Je kunt het nadien nog wat grondiger aanpakken door met graphedit of radlight filter manager te gaan zoeken welke codecs allemaal gebruikt worden en in welke volgorde.
^- das een interessante

Ik ga zo denk ik mn Media center weer opnieuw installeren, miscchien heb ik iets gemist tijdens de installatie ofzo, of iets geinstalleerd dat niet geinstalleerd had hoeven worden dat nu problemen veroorzaakt.

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:53
Ik heb mijn MCE met PVR500 zeker goed draaien. CPU Load tijdens tv kijken is net aan 2%.

Draait op een MSI bordje met een AMD 3000 64Bit CPU met 1GB Geheugen.

wat jij heb heb ik ook gehad vooral dat het niet sysncroon loopt. Dit was bij mij op te lossen door Rolupdate 1 voor MCE. (krijg je niet automatich via windows update)

Daarnaast is het installeren van meerdere Codec's ook niet bevoordelijk. Ik zelf gebruik allen Power DVD 6.0 met update.

Dit draait bij mij als een trein.

enige wat niet werkt bij mij is systeem uit standby halen met de remote. Dit komt door een verkeerde keuzen MB die dit niet snapt.

EDIT:

Hier een linkje voor Rollup 1 : http://support.microsoft.com/?kbid=873369
En hier eentje voor Rollup 2 : http://www.microsoft.com/...nter/upgrade/rollup2.mspx

[ Voor 19% gewijzigd door Nelisj op 21-01-2006 10:56 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:44
Installeer maar 1 codec want MS raadt het gebruik van meerdere ook af aangezien dat snelheidsvertragingen tot gevolg kan hebben. Gebruik bij voorkeur de nvidia codec.

• hellbringer
Okay ik ben nu wat verder, heb:
- Windows MCE opnieuw geinstalleerd (SP2, volledige schijf geformatteerd)
- Daarna drivers geinstalleerd
--- Ati cathalyst 6.1 for Media center (nieuwste)
--- Hauppage 3.1a drivers (nieuwste)
--- SoundMAX audio 5.12.1.3860 (nieuwste)
- nVidia decoder geinstalleerd (NVIDIA_PureVideo_Decoder_Trial_1.02-185)
- Update rollup 2 for media center

Als ik nu ga configureren en bij TV kies voor 2 tuners loopt hij het hele proces door zenders laten instellen etc. (hoort het dat ie dan geen TV laat zien?)
Als ik dan naar live TV ga verschijnt de melding dat er teveel Signaalverlies is en er geen TV kan worden weergegeven of ik krijge helemaal geen beeld & processor belasting gaat naar 100%
Als ik kies voor 1 tuner en alles instel lijkt het allemaal wel goed te werken, audio en video lopen gelijk en ik kan ook gewoon opnemen zonder problemen.
Maar ik wil graag die 2de tuner ook gebruiken, heb ik daar een andere codec voor nodig oid?

• leonbong
Nee maar het kan zijn dat je moederbord niet helemaal goed overweg kan met PLX-bridge-chip die
ervoor zorgt dat de twee pvr-150 op een slot samenwerken.

Probeer anders je pvr500 in een ander slot op je mobo dat helpt soms. Gebruik zeker niet het slot wat het dichts naast je AGP zit. Je hebt namelijk 2 IRQ op een slot nodig. Check ook of je geen IRQ's van boven de 16 op je PVR's hebt want dat vind MCE niet leuk (Voor je PVR maakt niet uit maar MCE kan er niet mee overweg).

[ Voor 58% gewijzigd door leonbong op 21-01-2006 16:55 ]

• hellbringer
leonbong schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 16:51:
Nee maar het kan zijn dat je moederbord niet helemaal goed overweg kan met PLX-bridge-chip die

Probeer anders je pvr500 in een ander slot op je mobo dat helpt soms. Gebruik zeker niet het slot wat het dichts naast je AGP zit. Je hebt namelijk 2 IRQ op een slot nodig. Check ook of je geen IRQ's van boven de 16 op je PVR's hebt want dat vind MCE niet leuk (Voor je PVR maakt niet uit maar MCE kan er niet mee overweg).
Heb een Pundit-R, de PVR500 past hier net in als ik hem in het bovenste van de 2 PCI sloten druk, dus dat gaat niet lukken. (Laat staan hem niet te dicht bij de AGP slot te zetten want die zit er niet op)
Maar ik heb ff gekeken, de 2 tuners gebruiken allebij een apart IRQ (17 en 18) dus dat kan ik is proberen aan te passen, tnx, had ik inderdaad ook wat over gelezen.

Heb uit wanhoop maar ff geprobeerd XP media center 2004 erop te zetten, maar die kan volgens mij helemaal niet overweg met 2 tuners dus dat wordt helemaal niks. En alleen al 1 tuner werkend krijgen lukt al niet.

[ Voor 3% gewijzigd door hellbringer op 21-01-2006 17:48 ]

• leonbong
Dat had je wel even eerder moeten melden dat je een pundit hebt wat daar zijn de meeste problemen mee in combinatie met een pvr-500.
Zie hier bijvoorbeeld
http://www.hauppauge.tv/h...?showtopic=2833&hl=pundit
http://www.hauppauge.tv/h...?showtopic=3762&hl=pundit
http://www.hauppauge.tv/h...?showtopic=2794&hl=pundit
http://www.hauppauge.tv/h...?showtopic=2873&hl=pundit

Kortom zeer veel problemen met de pundit en pvr500 het bios van een pundit kan niet overweg met de plx-chip. Gevolg de tuners krijgen IRQ boven de 15 en daarmee kan mce niet overweg andere software overgens wel zoals mediaportal en GB-pvr.

Edit
Oh je had je pundit al eerder gemeld maar het valt me nu pas op. PS ik verwijs je naar het hauppauge forum omdat daar de oplossingen wel te vinden zijn bijvoorbeeld een speciaal bios van asus wat niet op de asus site staat.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 21-01-2006 22:33 ]

• hellbringer
Het werkt!

Ik heb een nieuwe (BETA) bios vanaf de ASUS site gedownload, en hiermee werkt het perfect.
Ik weet niet of het dezelfde bios is als die aangedragen werd in het hauppage topic, maar het werkt nu.

Tnx voor de goede reactie, kan ik eindelijk gaan genieten van mn mediacenter (en mn weekend :Y) )

Gebruik nu overgins de PowerDVD decoder, deze lijkt toch beter te werken.

Verwijderd

leonbong schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 16:51:

Hoe kan ik het irq veranderen? Mijn PVR500 staat volgens apparaatbeheer ingesteld op IRQ 17 en 18. Deze kan ik niet wijzigen. Op irq 17 zit ook mijn realtek ethernetkaart (onboard) en Ali PCI naar USB open host-controller. Op irq 18 mijn videokaart Nvidea 7600 GT, SB Audigy ZS 2 en wederom Ali PCI naar USB open host-controller.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2007 17:05 ]

• leonbong
Je moet pas wat aan die IRQ's doen als je ook werkelijk problemen ondervind. Dat zou dan in het bios van je PC moeten, of insteekkaarten wisselen.

De twee tuners zitten eigenlijk op een tweede PCI-bus via de PLX-chip.
Pagina: 1