Toon posts:

Voeding continu End-Of-Life

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een paar dagen geleden een pc gekregen van een vriend van me. PC was dood zei die en was toch toe aan een laptop. Ik geloofde er weinig van dat die pc dood was aangezien ik hem zelf had gebouwd :+ Inderdaad pc was niet dood. Ding liep steeds vast enzo nou goed, ik mocht hem hebben. Het eerst wat me opviel was het volgende:

http://home.wanadoo.nl/stickel/images/raaaar.jpg

Kijk even goed naar het geheugen.... :'(

Goed, ik was twee minuten helemaal van de wereld maar ja, je ziet wel meer van dat soort dingen. Wat nou het probleem is. Dat gevaarte had al een half jaar niet meer gewerkt. Goed dat EDO RAM eruit gegooid. PC deed het weer... (en nu ook stabiel, al een pc volgend mij er niet van crashen, hij zou het gewoon niet moeten detecteren volgens mij, maar goed, het zei zo..)
Voeding na 5 minuten End of Life. Next
5 minuten later voeding weer E O L Next
Begon het een beetje BEU te worden. Heb we een redelijk hoop voedingen maar als er iedere 5 minuten een door gaat gaat het wel hard hoor... Iedere voeding lijkt 12.85 volt te geven. Heel raar. Heb voor de grap even mij 'eigen' (lees: uit mijn werk pc) voeding erop aangesloten. Iets beter maar geeft alsnog 12.65 volt en dat is niet normaal hoor! Ding geeft nu weer 11.83. Stuk gezonder.

Heeft iemand een idee hoe dit kan komen? Mobo hoogstwaarschijn zo goed als de pijp uit....?

Spec: K7T Turbo V3

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 16:13
die gozer van wie je die pc gekregen hebt, heeft er dus zelf EDO ram in gezet |:( zonder te overleggen met jou...
Dat zou ik in zijn geval iig wel gedaan hebben .....

Maar mobo zou best wel eens niet helemaal koosjer kunnen zijn. Kan me niet voorstellen dat als dat EDO ram elektronisch contact gehad heeft met het moederbord, de chipset daar vrolijk van geworden is :Y)
Ik zou die EOL voedingen nog eens in een ander systeem proberen, kijken of ze het daar nog wel doen.
Probeer de (juiste) geheugen reep + processor + graka eens in een ander moederbord (mocht je die omhanden hebben :P ). Als die nog werken, ,kun je ze verkopen @ marktplaats :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door magiel op 20-01-2006 22:45 ]

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Nee helaas, voedingen zijn echt helemaal EOL. Geeft niet echt hoor, het waren maar 235 watt gevalletjes maar in theorie zou dat toch echt wel voldoende moeten zijn voor een Duron 800 8)7
Of vergis ik me nou helemaal? Nee mijn OCZ Powerstream 520 leeft godzijdank nog. Maarja, anders gevalletje RMA toch?
Maar goed, ik blijf het raar vinden het mobo steeds maar die 12.85 volt trekt. Dat hoort toch niet te kunnen? Mag een voeding meer doorgeven dan 12.1? Nee toch?
Het rare is dat mijn OCZ ook al 12.65 gaf en daar HOU IK NIET VAN :'(

Dat dat EDO ram dat heeft gedaan lijkt me zeeeer onwaarschijk, het is al eerder aan de hand geweest want na anderhalf jaar heeft de voeding het ook al begeven, maarja, ik heb daar toen maar weinig uit opgemaakt. Voeding merk stoeprand natuurlijk, standaard in kast...

Heeft iemand een idee wat ik eraan kan doen? Pc zou nog goed kunnen dienen als MP3 servertje thuis...
(Een 12 volt DUPLO koplamp aan de voeding hangen om het voltage omlaag te trekken vind ik géén oplossing!)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
wat bedoel je precies met end of life? helemaal dood?

'end of life' is namelijk een uitdrukking voor een product wat niet meer geproduceerd wordt en waar nog net de laatste artikelen van in de winkel liggen. meestal valt de support voor die producten dan ook weg.

edit: hoe heb je de voedingvoltages getest?

[ Voor 11% gewijzigd door MeMoRy op 20-01-2006 23:33 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01 15:58
Deze 2 condensatoren lijken me zo te zien aardig bol te staan/op het punt van knappen..
Klopt dat of is het gezichtsbedrog? zoja dan zou ik proberen die te vervangen indien mogelijk.

Afbeeldingslocatie: http://tinypic.com/m9ptu0.jpg

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
1. Met End of Life bedoel ik helemaal dood.
2. Voltage gemeten met digitale multimeter

Het is mij nog niet eens opgevallen maar je hebt wel helemaal gelijk. Die condensatoren staan inderdaad bol (gaan normaliter toch in de breedt bol staan en niet in hoogte?) Goed, vind het nu te laat om ze eraf te solderen om te kijken of ik nog andere heb liggen. Haal anders morgen wel nieuwe condensatoren. Is een bekend probleem voor mij bij MSI bordjes. We hebben op school 42 MSI pc's gehad waarvan er 32 (!!!) zijn dood gegaan door uitgezette condensatoren....
Bedankt in ieder geval, het zou natuurlijk de oorzaak kunnen zijn voor dit rare probleem. Weet niet waarvoor deze condensatoren dienen. Jammer dat er nooit een poster van het circuit wordt bij geleverd. Doen ze bij philips god zij dank nog steeds wel :-) Is ook de reden dat mijn philips tv na 16 jaar nog steeds in leven is.. :-)

Verwijderd

Condensatoren zijn volgens mij het probleem niet (heb zat mobo's waar de elco's er zo uitzien). Het lijkt me dat er gewoon een ic'tje ergens kapot is (misschien ook wel de geheugencontroller - north bridge) zelf. Niet de moeite waard om uit te zoeken iig (aangezien je daar zo een paar uur mee bezig bent en de kans dat je het weer kan fixen zo'n 2% is). Kortom: nieuw moederbordje kopen en hopen dat de rest nog werkt :P (vnmlk: SDRAM :P).

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 07:24

Sjod

Ik ben goed luisterend

Occy74 schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 23:39:
Deze 2 condensatoren lijken me zo te zien aardig bol te staan/op het punt van knappen..
Klopt dat of is het gezichtsbedrog? zoja dan zou ik proberen die te vervangen indien mogelijk.

[afbeelding]
Dam jij hebt goede ogen. Ik zat er naar te zoeken maar ik kon ze niet vinden.

Ik dacht al een turbo bord zonder lekkende elco's :+

Verwijderd

Topicstarter
Tja, nieuw mobo/tweede hands is natuurlijk een uitweg. Maarja, zoveeeeel stelt het ook weer niet voor, goed een 2e hands k7t kun je wel voor 15 euro op de kop tikken maar als tweakers zijnde doet dat toch pijn ;(
Condensatortjes wil ik toch even vervangen al geloof ik er zelf ook niet echt in (wat is het nut?!). Het is maar twee minuten werk is wie weet?
Tja IC's, heb ik ook aan lopen denken maar wil daar liever niet aan denken. Wordt depri van de gedachte daar een van te moeten fixen en eerlijk gezegd heb ik er ook TOTAAL geen trek in....
Zal zelf nog eens een paar dingentjes opmeten of er ergens anders nog problemen zijn maar ja, zonder iets de weten van de circuits is dat ook wel wat lastig... :?

Verwijderd

offtopic:
Sowieso even uitstoffen

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
Uiteraard afstoffen al gebeurt, heb dat brakke koelertje ook maar meteen vervangen voor iets beters maarja, bij de aanschaf moest alles goedkoop en dit is toch nog iets beter dan een boxed koeler.

Verwijderd

Topicstarter
Heb elco's vervangen en er nog maar eens een oud zielig voedinkje tegenaan gegooid. Blijbaar was deze voeding stukken en stukken beter want hij was na 15 minuten pas dood.... Alsnog wel wat aan de snelle kant maaaaar het is zeker een vooruitgang niet?
Kwam overigens een afgrijselijke geur van brandende ic's (oid) vanaf.... rook nie goed ;(

Heb een van die overleden voedingen weten te repareren, er was denk ik niet echt iets stuk alleen was een stuk van de print helemaal zwart. Na even een by-pass en wat nieuwe soldeerverbindingen was er weer leven in te vinden..... toch vind ik het heel erg raar dat een voeding sneuvelt door een moederbord. En zeker op zo'n manier. Is echt iets mis hoor.... ben overigens ook niet van plan nog meer voedingen op te blazen. Blijf deze maar gewoon repareren want zoals ik al zei heb er wel aardig wat maar dit hakt er wel in hoor... :'(

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:12
Het nut van elco's is volgens mij dat ze de spanning stabiliseren die van de voeding afkomt.
Als ze niet goed meer werken is het een logisch gevolg dat het systeem instabiel wordt.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
Ja, volgens mij heb je wel helemaal gelijk al worden elco's ook gebruikt om piekspanningen te kunnen leveren maar die heb je volgens mij niet echt veel nodig op een mobo... 500V voor je proc is volgens mij niet goed... 8)7
Maar goed, leuk en aardig, als ik het circuit (probeer) te volgens van de ATX supply op het mobo kom ik niet bij de condensatoren uit die dood waren. Inmiddels dus vervangen. Maar goed, het probleem is nog steeds dat die voedingen steeds sneuvelen. Instabliel van dode elco's oke maar dat een voeding er dood aan gaat?! T zal wel aan mij liggen maar ik blijf het idoot vinden, ben ook maar een simpele Tweaker... dus t zal wel aan mij liggen... :/
Pagina: 1