3200+, 939dual-sata2, 2x512 twinmos = slechte combinatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hfad
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-04 21:00
Hey,

Ik ben sinds paar maanden overgestapt van:

SOCKET 754
Asus k8v se deluxe
3200+ met zalman cu
512mb OEM
Geforce 6800LE @ unlocked

naar

SOCKET 939
asrock dual-sata2
3200+ met dezelfde zalman
2x 512mb twinmos dual channel kit
x800gto² -> x850xt pe

Met mijn socket 754 onderdelen heb ik 1,5 jaar lang nooit een vastloper gehad. Zonder een enkele uitzondering.
Sinds ik mijn nieuwe onderdelen heb, heb ik echt elke dag gemiddeld 10 vastlopers. Dan krijg ik of een blauw scherm met ati2dvag.dll error, dat probleem heb ik opgelost door mijn moederbord op T2 in te stellen. Echter mijn pc freezet niet normaal vaak als ik normaal aan het kopieren ben en enkele dingen onder windows aan het uitvoeren ben. Ik weet me dus echt geen raad meer!

onder spellen heb ik totaal geen problemen, en onder spellen gebruik ik meestal zeer veel geheugen, dus ik denk dat het geheugen niet defect is..., maar de processor functioneert en hij overclockt van 2,0 naar 2,4ghz op 1,45V stabiel (10 uur gamen geen probleem), dus dat lijkt me het probleem ook niet.

Ik heb nog nooit een asrock moederbord gehad, tot nu toe alleen asus en abit en daarmee heb ik ook nooit vastlopers gehad, maar sinds ik dit bord heb gekocht (op aanraden van zowel vriend als de positieve reacties in het topic van dit bord) heb ik alleen maar problemen.

Weet iemand waar het aan ligt, of zijn er tests om een vast te kunnen stellen of het moederboard ook werkeleijk de boosdoener is in deze situatie ?

tips/opmerkingen zijn zeer welkom.

Hfad

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-03 15:43
Kijk eens in het AsRock Dual Sata 2 topic, daar staat een hoop in over jouw problemen, ik gok, weet bijna zeker dat het aan je mobo ligt.. er zijn nogal wat dingen met een Dual Sata 2..

Dual Sata2 topic

[ Voor 20% gewijzigd door WillemJanJansen op 20-01-2006 22:32 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Geheugencomptabiliteit is het eerste wat er in me opkomt en daarnaast instabiliteit door de OC. Dat laatste kun je testen door op de originele standaardwaarden te draaien en het eerste door op de website van de fabrikant de QVL te lezen.

ARME AOW’er

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je niet op wat trefwoorden gezocht op Google of op GOT ? Meestal spoor ik zo naar problemen die anderen ook hebben.
1) Je hebt sneller beet
2) Meer informatie dan wat één gebruiker die hetzelfde probleem had hier je ook kan vertellen

PS: "k*tcombinatie" ? Topictitel mocht wel iets 'taalvriendelijker' hé.
edit: Een moderator was blijbkaar van dezelfde mening :D

[ Voor 59% gewijzigd door Mizitras op 20-01-2006 22:33 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• hfad
Even voor de duidelijkheid,

ik heb de topic van asrock dual sata al langere tijd gevolgd, en zonder overclock heb ik deze problemen.

ik heb de nieuwste drivers,verschillende nieuwe biossen van mijn moederbord geinstalleerd...

het is wel meestal zo, dat als ik "teveel" dingen door mijn pc laat uitvoeren dan freezet de boel soms gewoon.

dus het ligt aan het aantal processen dat de pc moet uitvoeren.

als ik bepaalde cpu stresstests uitprobeer dan is het wel in orde.. dus het is een vreemde oorzaak.

ik heb trouwens ruim 4x windows compleet opnieuw geinstalleerd etc..

ik weet het gewoon niet meer, vandaar dat ik hier om advies vraag

[ Voor 3% gewijzigd door hfad op 20-01-2006 23:59 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Maar heb je nu gecontroleerd of het geheugen überhaupt wel compatible is?

ARME AOW’er

• hfad
Guardian Angel schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 00:00:
Maar heb je nu gecontroleerd of het geheugen überhaupt wel compatible is?
ik kan de site van QVL niet vindne, zou je de link kunnen geven ?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Je hoort vaak problemen met Twinmos geheugen, maar meestal alleen bij Asus. Maar daar zou het aan kunnen liggen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

hfad schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 00:07:
[...]
ik kan de site van QVL niet vindne, zou je de link kunnen geven ?
Nee. :)

QVL betekent Qualified Vendor List. Dat is een lijst die door Asrock is opgesteld aan de hand van getest geheugen.

ASUS heeft i.i.g. zo'n lijst, bij Asrock kan ik hem niet voor je vinden. Als je ander geheugen kunt proberen zou ik dat je zeker aanraden. Corsair levert meestal geen problemen op.

ARME AOW’er

• hfad
Een vriend van mij heeft vreemd genoeg precies hetzelfde systeem(vga,mobo,ram).
Hij heeft echter een 3500+, zonder problemen en freezes :?

Wat ik dan ook niet begrijp, ik speel vaak fear, en dan gebruik ik 90-100% van mijn geheugen.. maar tijdens fear heb ik nooit vastloper/freeze gehad.. |:(

is er nog een andere waarschijnlijke boosdoener behalve het geheugen ?

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03 19:19
Probeer een keer memtest te draaien op niet overgeklokt geheugen. Als je hier geen problemen mee hebt kun je vrijwel uitsluiten dat het aan het geheugen op zich ligt. Probeer een keer met min mogelijk apparatuur aangesloten (CD-ROM, DVD-brander, extra harde schijf ed loshalen) en kijk of je het probleem nog steeds hebt. Zoniet ----> geen probleem hiermee. Wat voor voeding heb je?

• hfad
Even nog een belangrijke opmerking.

Ik weet neit zeker welke dit veroorzaakt, maar ik nog hetvolgende probleem:

Elke keer als ik de pc "aandruk" dus dat hij uit is geweest en hij gaat aan, dan begint hij ALTIJD de eerste keer dat hij geen boot kan vinden, en dat je een diskette moet invoeren om te booten.
Als ik dan ALT+CTRL+DEL in druk, dan reboot de pc en start hij normaal op.

Ik heb meerdere malen windows herinstalleerd, het heeft geen zin dit probleem blijft zich gewoon voordoen.

Als ik bij de opties van mijn moederbord de boot drive aanpas (2e had ipv 1e), dan heb ik het zelfde maar start hij de eerste keer niet, maar na ALT+CTRL+DEL dan reboot het systeem en start hij OOK op... :X

ik heb nieuwe biossen geflashed en getest.. het mocht nie baten :/

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

RoD schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 00:16:
Je hoort vaak problemen met Twinmos geheugen, maar meestal alleen bij Asus.
asrock is van asus.

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb, maar misschien het slim om te vermelden wat voor harde schijf je hebt?

Verwijderd

Ik neem aan dat je een sata schijf hebt? Wel de goede SATA drivers (F6 tijdens windows installatie) geinstalleerd? Probeer misschien een andere SATA poort (SATA1 ipv SATA2 bv)

• TheHammer
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik ben sinds een paar maanden ook overgestapt op een

Asrock 939dualsata2
AMD athlon 3200+venice + Zalman
2x512 Twinmos dual channel kit
X800xt pe

Ik heb nu nergens last van... heeeel soms loopt ie 'n keer vast. Maar ik merkte dat dit wel vaker gebeurde als ik um over de 2.2ghz oc'de. Nu heb ik um op 2.2 ghz lopen en dat werkt veel stabieler. Ik denk dus dat het daaraan ligt, en geen compatibiliteitsprobleem is.

• hackjedi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 15:27
geef mij maar weer de schuld :P (ik ben die vriend)

Ik heb ook het zelfde moederbord met 512 dual channel twinmoss geheugen, maar ik heb geen last van vast lopers.

Ik denk dat je gewoon een defect (lees: niet goed werkend) product hebt meegekregen. Ik raad je aan om hem RMA te sturen. Je geeft aan dat het niet aan de cpu @ 2,4 ligt. Wat voor voeding heb je?

ander vraagje: Hoe is het mogelijk dat je tien uur kan gamen :D zonder vastlopers en je in windows er altijd last van hebt? Wanneer heb je voor het laatst een reinstall gedaan?

• hfad
hackjedi schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 21:10:
geef mij maar weer de schuld :P (ik ben die vriend)

Ik heb ook het zelfde moederbord met 512 dual channel twinmoss geheugen, maar ik heb geen last van vast lopers.

Ik denk dat je gewoon een defect (lees: niet goed werkend) product hebt meegekregen. Ik raad je aan om hem RMA te sturen. Je geeft aan dat het niet aan de cpu @ 2,4 ligt. Wat voor voeding heb je?

ander vraagje: Hoe is het mogelijk dat je tien uur kan gamen :D zonder vastlopers en je in windows er altijd last van hebt? Wanneer heb je voor het laatst een reinstall gedaan?
je leest dat ik 10 uur heb gegamed, waarom heb je neit gelezen dat ik windows 4x heb reinstalled .. en je weet dat ik deze systeem neit lang heb :P

ik heb zoals eerder vermeld een huntkey greenstar 550W voeding, de voeding is uitstekend.. het lijkt mij sterk dat het eraan ligt iig...

verder als ik de moederbord RMA stuur, dan weet ik niet 100% zeker of het moederbord wel de schuldige is.. of zijn jullie overtuigd dat mijn probleem door het moederbord komt ?

• hfad
Laukui schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 12:02:
Het kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb, maar misschien het slim om te vermelden wat voor harde schijf je hebt?
ik heb momenteel 2x maxtor 160gb sata's...

voor de duidelijk heid:

-hd's zijn inorde, heb geen vreemde probleme gehad met kopieren (geen cyclische redundatie fouten of iets dergelijks)
-voeding is nieuw en het is een krachtige voeding met 2x +12v lijnen en alle lijnen zijn voorzien van hoge amperes.
-geheugen ligt het niet aan, ik heb memtest 2 uur gedraait geen errors.., verder als ik game met volledige bezzetting van het geheugen, dan gaat er niets mis...

moederbord en cpu blijven over...

de cpu functioneert.. maar is dat voldoende om te zeggen dat die inorde is ?
moederbord kan ik niet veel over zeggen.. behalve dat dit mijn laatste "cheape" moederbord is dat ik koop..

kan iemand mijn oplossing vinden/benaderen ?

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 13:14
ik koop bijna altijd cheape moederboards en heb er nooit problemen. Mijn enige probleem is ooit met een duur moederboard geweest.

Maar goed er is hier boven al 3 of 4x gezegt dat je je CPU moet terug klokken. Iemand anders meld dat hij niet verder kan klokken als tot 2,2 ghz met deze Combi. Jij zit op 2,4 ghz.

Probeer dat nou eerst eens :+

• hfad
thefox154 schreef op zondag 22 januari 2006 @ 09:08:
ik koop bijna altijd cheape moederboards en heb er nooit problemen. Mijn enige probleem is ooit met een duur moederboard geweest.

Maar goed er is hier boven al 3 of 4x gezegt dat je je CPU moet terug klokken. Iemand anders meld dat hij niet verder kan klokken als tot 2,2 ghz met deze Combi. Jij zit op 2,4 ghz.

Probeer dat nou eerst eens :+
sorry dat ik het niet heb duidelijk vermeld, maar onderclocken loopt hij net zo hard vast als overclocked :) en ik heb tijden met 2,2ghz getest, 2,4ghz , maar draai sinds een week 2,0 (stock)...

• NoCluE
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-05 19:08
Check je geheugen eens of er in het serienummer AJA voorkomt... Volgens twinmos is dit een brakke serie =>RMA . Ook geven wat oudere series problemen met Nforce(2) chipsets.
succes! ;)

• SuperTrooper
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-05 12:29

SuperTrooper

Weet hoe het is

Sorry dat ik dit oude topic omhoog schop, maar ik denk (uit ervaring) dat het probleem hier heel goed aan de SATA-kabels kan liggen.

Waarom moeilijk doen als het met z'n tweeën kan... | LanParty's!

Pagina: 1