Windows start niet meer, hertel zonder verlies data?

Pagina: 1
Acties:

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:10
1 van de computers doet het niet meer. Het is een dell met een 3,2 GHz P4. Hij start niet meer op. Op de C staat windows geïnstalleerd. Nu vraag ik me af of het mogelijk is windows te herstellen zonder dat de rest van de data verloren gaat. Iemand een idee?

En weet iemand toevallig of er op zo'n dell standaard een administrator wachtwoord staat?

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Booten vanaf een windows cd, daar herstel console kiezen (niet automatisch).
De volgende commando's uitvoeren, ligt er een beetja aan wat er mis is gegaan.

fixboot
fixmbr
chkdsk /p /r

Succes

• job_h
'k ga 't proberen, nog meer suggesties?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Probeer het nou eerst maar.. 8)7

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:53
Krijg je tijdens het booten een foutmelding? "Hij start niet meer op" is nogal algemeen namelijk ;)

• TheZeroorez
  • Niet online
Dat is ook zijn vraag helemaal niet;
Nu vraag ik me af of het mogelijk is windows te herstellen zonder dat de rest van de data verloren gaat. Iemand een idee?

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

matinez schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 20:57:
Booten vanaf een windows cd, daar herstel console kiezen (niet automatisch).
De volgende commando's uitvoeren, ligt er een beetja aan wat er mis is gegaan.

fixboot
fixmbr
chkdsk /p /r

Succes
Dan ben je volgens mij wel al de documenten in "mijn documenten" en outlook express mail kwijt.

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

• SyS_ErroR
TheZeroorez schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 21:05:
Dat is ook zijn vraag helemaal niet;

[...]
Het zou alleen nog mooier zijn als hij zijn data kon redden, zonder Windows te hoeven reinstallen... (logica..)
Royal schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 21:07:
[...]

Dan ben je volgens mij wel al de documenten in "mijn documenten" en outlook express mail kwijt.
Die commando's hebben geen enkel dataverlies tot gevolg hoor ;)

[ Voor 35% gewijzigd door SyS_ErroR op 20-01-2006 21:08 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Dan had hij dat moeten vragen, maar dat heeft hij niet gedaan :p

• job_h
juist, ik zou graag de data behouden... Ideeen?

EDIT:
@The_Zeroorez
Jij moet beter leren lezen.
Ik vroeg:
Nu vraag ik me af of het mogelijk is windows te herstellen zonder dat de rest van de data verloren gaat.

[ Voor 65% gewijzigd door job_h op 20-01-2006 21:10 ]

• SyS_ErroR
Heb je de ideeen die hierboven staan al geprobeerd?
En wat bedoel je precies met "hij start niet meer op", zoals ik hierboven ookal gevraagd heb..

• job_h
je ziet het laadscherm van windows, en hij herstart weer. enz.

• SyS_ErroR
Lukt opstarten in veilige modus wel? Of recente instellingen die werkten?

(F8 indrukken tijdens het booten voor dat menu)

Verwijderd

bij het opstarten f8 indrukken en dan kiezen voor automatisch opstarten na systeem crash uitschakelen, dan krijg je een bsod, misschien komen we dan verder

Verwijderd

Zo te lezen heb je nog een pc.
Hd van de dell er uit en aan ander systeem hangen als slave. Data er af wat je er af wil hebben van de C en herinstall windows.
Zoals hierboven al gezegt werd is chkdsk /p daarna /r een goeie optie.
start indien je save wil spelen de pc op in save mode (F8) bij booten.
doen dan in save mode nog even een volle check disk
eventueel het laatst geinstaleerde verwijderen.

• job_h
Veilige modus werkt niet, laatste configuratie ook niet. Ik ben niet van plan de harde schrijf eruit te slopen.

Fixboot heb ik gedaan.
Wanneer ik fixmbr doe krijg ik een waarschuwing:

Het lijkt erop dat deze computer een niet-standaard of ongeldige MBR heeft.

FIXMBR kan de patitietabellen beschdigen als u doorgaat.

Hierdoor kunnen alle partities van de actieve vaste schijf ontoegankelijk worden.

Ga niet door als u geen problemen hebt met het verkrijgen van toegang tot het station.

Weet u zeker dat u een nieuwe MBR wilt schrijven?

is dat normaal?

[ Voor 6% gewijzigd door job_h op 20-01-2006 21:20 ]

• matinez
  • Niet online
Ja, dat is normaal
Je moet deze tabel namelijk overschrijven.

Verwijderd

Meestal is zelfs een chkdsk /r in 99% van de gevallen al genoeg en is fixmbr niet eens nodig.

Btw mbr is niet stuk anders zou je nooit het windows logo zien (gok ik :+ ).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2006 21:26 ]

Verwijderd

Ik zou zeker geen FIXMBR doen, zoals die waarschuwing zegt het kan fout gaan en uit ervaring spreek ik dat het 1/20 gevallen toch wel es fout durft gaan, doe dat liever als laatste redding.
Ik zou booten van de Windows CD, naar veilige modus gaan, de gehele "Documents and Settings" map kopiëren naar de 2e partitie/HDD/USB/.. en daar boven een nieuwe Windows installeren.
Zo behoud je wel nog al je programma's en belangrijkste data maar moet je alle programma's opnieuw installeren en ben je register instellingen kwijt, ook mails e.d.
Vandaar dat je een kopie neemt van de "Documents and Settings" map, want daar zitten de belangrijkste zaken (in Application Data mails e.d.).
Als je ruimte zat hebt evt gehele C:\ kopieren naar 2e partie/HDD/USB/...

Persoonlijk zou ik opteren om de HDD eruit te halen en die als slave bij een 2e PC te hangen, zo kun je allereerst veilig alles backuppen en dan kun je aan de slag met FIXMBR, en andere tools.

Is dat echt uitgesloten dan valt er weinig te doen, kans wagen met FIXMBR of de huidige Windows installatie overschrijven.

Verwijderd

je bent NIET van plan je hd er uit te slopen... was ook maar een optie hoor.
Goed.. volgende:

Zoek even op linux live CD (knoppix)
en dan kan je booten vanaf die cd en zit je in een linux omgeving met kde of anders.
werkt netzoals windows maar in dit geval zit er een brand programma in en heb je gelijk ook toegang tot internet.

aangezien linux zoverik weet niks van de windows beveiliging aantrekt en ook geen problemen heeft met ntfs kan je je data er vandaan halen en naar een andere partitie verhuizen of branden op cd.

Als je dit ook TE veel werk is.. tja.. dan is de data niet belangrijk genoeg denk ik.

• job_h
nu beweerd hij dat de hele harde schrijf leeg is..... en dat er maar 1 partitie is.... MOEDER :'(... en nu?

Verwijderd

Spreek ik nu frans ofzo?

tu n'es pas de projettes tu hd de de démolir... as aussi été mais entendre une option. Bien.. suivant : Aussi, sur linux en direct le CD introuvable (knoppix)

et alors peut tu booten à partir de ce cd et est assis tu dans un linux entourage avec kde ou autrement fonctionne netzoals windows mais dans ce cas un incendie programme est aussi assis et ai tu raison accès à l'internet.

étant donné que linux rien attire du windows protection et avec ntfs peux, tu n'as pas aussi de problèmes les dates s'obtenir d'où et vers un autre partitie déménagent ou brûlent sur le cd. Si tu es ce aussi trop de travail.. tja non-.. est alors assez les dates important pense me.

• matinez
  • Niet online
Wat ziet de TS precies bij het huidige boot (opstart) proces?
Als je dit even kan uitleggen/posten, dan kunnen we je helpen.

Met "nu beweerd hij dat me hele harde schijf leeg is", is echt niet duidelijk hoor.

Mocht je bedoelen dat 1 van je partities niet meer te vinden zijn dat kan je deze nog altijd herstellen met een tool als GetDataBack for NTFS of Recover My Files.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
job_h hier op GoT is het de bedoeling dat je zelf uitgebreid onderzoek doet voor je een topic opent. Daarover zien we graag alle relevante info in je topicstart. Zie de Algemene gedragsregels (Netiquette) daarover.

Verder zou ik graag even willen weten welk OS je gebruikt, zodat ik dat per de Windows Operating Systems - Policy in de topictitel kan zetten :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Job: zoals die fransman ^^ zei: Knoppix gebruiken. Dat is een CD met een besturingssysteem (Linux-Knoppix). Deze installeert een klein besturingssysteempje (niet op je hdd!). Met Knoppix kan je dus je harde schijf benaderen en alles op een USB stick ofzo zetten.
Pagina: 1