HBO Technische Natuurkunde of Elektrotechniek

Pagina: 1
Acties:
  • 1.264 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 14:10
Hallo, ik zit nu in 5 HAVO met het profiel Natuur en Techniek. Ook voor mij valt op het eind van het jaar de keuze welke opleiding te gaan volgen. Natuurlijk is een opleiding kiezen iets wat je zelf moet doen, en waar anderen niets over kunnen zeggen, toch wil ik jullie vragen mij met het volgende te helpen.

Ik zit op het moment nog te twijfelen tussen:

Technische Natuurkunde: Zeer zware opleiding.
Elektrotechniek: Zware opleiding.

Ik ben iemand die van computers houdt, maar niet van programeren, maar meer van de hardwarekant. Casemodding vindt ik ook leuk, en ook het klussen met fancontrollers en lcd schermpjes. Ook robots maken en compleet uitrusten met software vind ik leuk om te doen. Bij natuurkunde op school zijn mijn favoriete onderwerpen Elektriciteit, Ioniserende Straling en Signaalverwerking. Wiskunde vind ik wel aardig, en scheikunde ligt me ook wel en vind ik ook leuk om te doen.

Ik kan dus op gevoel eigenlijk geen keuze maken tussen beide. Ik heb wel 2 tests gedaan waar de volgende volgorde uit kwam:

[img=http://img353.imageshack.us/img353/2406/hit2ib.th.jpg]

[img=http://img353.imageshack.us/img353/7586/test6dl.th.jpg]

Op mijn gevoel kom ik er niet uit, en dus zal de beslissing waarschijnlijk moeten vallen bij het toekomstvooruitzicht bij beide opleidingen.

Mijn voornaamste vraag is dan ook, of jullie weten in welke richting het meeste werk te vinden is, welke het meest verdiend, en welke het meeste toekomst heeft.

Natuurlijk zijn ook alle andere tips welkom die ervoor kunnen zorgen dat mijn keuze makkelijker word. Alvast bedankt.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:24
Het is inderdaad een lastige keuze als je beide opleidingen wel leuk vind.

Ik volg nu zelf Technische Natuurkunde in Rijswijk en het is echt heel erg leuk. Hoe moeilijk het is, dat is wel erg verschillend voor iedereen. Zelf vind ik het erg makkelijk en haal hoge cijfers maar zijn klasgenoten bij die alleen maar onvoldoendes halen.

Ik weet niet hoe goed het bij jou gaat met de exacte vakken, maar ik denk dat je beter toch wel een 8 voor natuurkunde kan hebben wil je deze opleiding gaan doen. Er zijn er veel die altijd afvallen bij deze opleiding, zo werd mij al van te voren verteld, en afgelopen semester heb ik er al best veel zien vertrekken.

Het beste kan je denk ik de open dagen bezoeken en een dag meelopen. Meeloopdag is erg leuk en je krijgt toch al een aardig inzicht in wat de opleiding is.

Ik kan je wel wat vertellen over m'n eerste semester.
Technische Natuurkunde is iig eerste jaar vooral wiskunde (5 uur per week van de 19 bij mij) en basisnatuurkunde. Verder heb je ongeveer 3 uur per week echt mechanica, hierbij behandel je
de basis van de natuurkunde, dus voornamelijk wat je op de havo heb gehad. Er komen wel wat nieuwe dingen, zoals schijnkrachten, maar meeste is toch wel herhaling en het aanleren om opgaves goed aan te pakken.

Verder heb ik ook paar uurtjes per week waarin een docent gaat vertellen over allerlei verschillende richtingen binnen de natuurkunde, van relativiteitstheorie tot kwantummechanica, van kerndeeltjes tot zwarte gaten. :P

Ook heb je een aantal uur praktijk per week. Hierbij doe je een aantal verschillende proeven om je kennis te laten maken met de apparatuur en aantal proeven die je helpen de stof beter te begrijpen. Zo heb je ook bijvoorbeeld Interactive Physics, dat is op de computer simulaties maken van bepaalde situaties, en dit kan weleens handig wezen. Je krijgt ook eerste jaar nog stukje elektrische netwerken, maar dat is nie veel, en warmteleer/thermodynamica, dat gaat over de gaswet enz.

Maar je krijg ook een ontwerpproject (krijg ik komend semester) en je moet in een groepje een literatuurstudie over een natuurkundig onderwerp doen. We hadden ook nog wel een geinige opdracht die we in delft moesten uitvoeren.

Om terug te komen op je vragen, ik weet dat je met Techische Natuurkunde erg makkelijk aan een baan kom. Ik heb gehoord bij ons op school dat de meeste kunnen blijven werken bij het bedrijf waar ze afgestudeerd hebben. Ik heb verder op internet ook eens zien staan dat 99% binnen het eerste jaar een baan had.

Je zegt zelf dat je het wel leuk vind om een beetje te prutsen met elektronica. Ik denk dat elektro dan wel een betere opleiding voor je is. Ik spreek nog best veel andere die elektro doen en die komen altijd met allerlei dingetjes die ze weer gesoldeerd hebben. Ik weet dat ik komend semester ook nog wel een inbraakalarm moet gaan maken, maar verder is elektro natuurlijk nie zo uitgebreid bij natuurkunde.

Wellicht kan je elektrotechniek gaan doen en in je hoofdfase natuurkunde en wiskunde vakken kiezen?

Hoop dat dit uhm 'stukje' een beetje helpt bij je keuze!
Succes

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:20

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik studeer elektrotechniek aan de Hogeschool Zuyd in Heerlen. (voor jou dus best ver weg, maar dat zou niet direct een beperking moeten zijn). Ik kom ook van Havo, en heb eigenlijk voor elektrotechniek gekozen, omdat mijn pa die interesse in mij had gewekt. (Hij is elektromonteur in de installatietechniek) Mijn voorkeur gaat echter uit naar het besturen van machines; ze je wil opleggen. Volgens mij moet alles te doen zijn door machines en robots, behalve denkwerk. Mijn afstudeerrichting is Industriële Automatisering, en dat is, jawel, voortgekomen uit Technische Natuurkunde. Technische natuurkunde had te weinig aanmeldingen, en toen hebben ze elektrotechniek maar wat uitgebreid met een extra richting.

Van die natuurkunde merk ik voorlopig nog niet zoveel (ik zit ook pas in het 2e jaar, en je kiest pas na het propedeuse jaar). Dwz, ik heb niet de natuurkunde zoals jij die kent, mechanica en dergelijke. De enige krachten die ik in het eerste jaar tegenkwam zijn wat Lorentzkrachten, maar dat was ook alleen maar in het eerste semester. Als IA'er heb ik wel de vakken regeltechniek en meettechniek, waarvan de laatste een beetje in de buurt komt van natuurkunde.

Verder zeggen ze dat je best veel wiskunde krijgt. Dat is niet helemaal waar. Je krijgt 95% van de tijd wiskunde, soms noemen ze het elektriciteitsleer (elektrische netwerken, op HSZuyd heet dat vak Speed, wat weer ergens een afkorting van is), maar dat is gewoon een iets andere vraagstelling dan bij wiskunde.

Als je denkt dat je veel zit te solderen op school: vergeet dat maar. Het komt wel eens voor dat je bij een projectopdracht wat moet solderen, maar verder komt dat niet voor. Je kunt natuurlijk wel in je vrije tijd zitten prutsen, met wat je op school geleerd hebt.

Er vallen idd best veel mensen af. Even wat getallen: vorig jaar begonnen we met 47 mensen, met kerstmis waren dat er nog 38, en aan het einde van het 1e jaar waren het er nog maar 31. 14 Daarvan hadden de Propedeuse op zak. Aan het einde van het 2e jaar moet je hier je P hebben gehaald, anders mag je het ergens anders gaan proberen. Er gaan dus vast nog wel wat mensen afvallen, al dan niet vrijwillig. (Zelf heb ik vorig jaar mijn P gehaald. Met moeite, maar ik heb het wel gehaald). Er zullen vast ook wel wat MBO'ers bij je in de klas komen zitten. Niks negatiefs over MBO'ers, maar veel van de afvallers zijn voormalige MBO'ers, omdat ze niet meer echt de wil hebben om te studeren. Dat kom je vast en zeker nog tegen, laat je daar niet door afschrikken. Vergeet niet dat zij al een diploma op zak hebben, waar ze direct mee aan de slag kunnen.

In het eerste jaar heb je bij ons 2 keer per week praktijklessen. Deze vallen hier ook onder het vak Speed, en de opdrachten proberen dan ook de theorie te ondersteunen. Je krijgt ook nog wat programmeren (C en C++), digitale techniek (met and en or poorten simpele probleempjes aanpakken, en met bits en bytes leren omgaan). De 2e helft van het 1e jaar krijg je ipv die digitale techniek, elektrische machines. Dan stap je eigenlijk over van de millivolts en milli-ampères, over naar de theorie van de grote machines, generatoren en motoren. Let wel, alleen theorie. De praktijk daarvan krijg je pas in het 2e jaar. 'Vonken trekken' zit er in het eerste jaar dus niet bij.

Het banenaanbod: je kunt vrij goed aan een baan komen. Als je verstand hebt van, en plezier in je vak, is de kans idd heel groot dat je bij je afstudeerstage een baan kunt krijgen. Maar, in feite is dat bij iedere HTS opleiding het geval.

Over je vraag wat het salaris betreft: dat zou ik nog echt niet weten, dat zie ik wel weer als dat aan de orde komt.

Ik denk wel dat Industriële Automatisering de toekomst heeft, want steeds meer apparatuur moet intelligenter worden. Fabrieken zullen er altijd zijn, en steeds meer high-tech. Denk in Nederland eens aan DSM, Philips, Océ. Allemaal bedrijven waar ik werk zou kunnen vinden, met deze opleiding.

Hmm, dat is ook al zo'n lang verhaal. Dat was dus niet echt mijn bedoeling, maar ja. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
Dank jullie beide alvast voor jullie uitgebreide reactie. Ik hebvan beide opleidingen inderdaad de opendag/meeloopdag bezocht en ook hier kon ik niet echt een voorkeur uit nemen. Mijn gevoel zegt me dat ik voor elektro moet gaan, maar elektro wordt op veel scholen geven in Nederland, terwijl Technische Natuurkunde slecht op 3 scholen wordt gegeven. Je hebt dan dus wel iets gedaan wat niet heel veel anderen doen. Maar dit wil natuurlijk niets zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloody NO!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-05-2020
kemphaas schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 07:34:
Dank jullie beide alvast voor jullie uitgebreide reactie. Ik hebvan beide opleidingen inderdaad de opendag/meeloopdag bezocht en ook hier kon ik niet echt een voorkeur uit nemen. Mijn gevoel zegt me dat ik voor elektro moet gaan, maar elektro wordt op veel scholen geven in Nederland, terwijl Technische Natuurkunde slecht op 3 scholen wordt gegeven. Je hebt dan dus wel iets gedaan wat niet heel veel anderen doen. Maar dit wil natuurlijk niets zeggen.
Er is sowieso een aardig tekort aan technici, dus qua werkgelegenheid zal het allemaal wel meevallen. :) Als je gevoel zegt dat je voor elektrotechniek moet gaan en de rede nog twijfelt tussen elektro- en natuurkunde waarom ga je er dan niet voor? Mocht het echt niets zijn dan is er waarschijnlijk zelfs nog wel te wisselen: Elektro- en natuurkunde hebben qua basisvakken veel overlap.

Et peut-être un siècle nouveau commence-t-il, un siècle où les intellectuels et la classe cultivée rêveront aux moyens d'éviter les utopies et de retourner à une société non utopique, moins 'parfaite' et plus libre. - N. Berdiaeff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

drooger

Falen is ook een kunst.

Je moet ook kijken naar wat voor natuurkunde/wiskunde je er krijgt. Ik weet dat je bij technische natuurkunde je veel over lenzen en dergelijke krijgt, een van de redenen waarom ik het niet ga kiezen/gekozen heb.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:53
Ik heb vroeger ook TN gedaan (fontys, EHV) en van de mensen die ik ken van de opleiding waar ik nog contact mee heb, zijn de meesten met enorme moeite aan een baan gekomen. Het was zo erg dat er zelfs bij waren die zich hadden omgeschoold richting ICT (dat kon kennelijk met een snel verkort traject). :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-07 08:15
Sovereign schreef op maandag 23 januari 2006 @ 13:48:
Ik heb vroeger ook TN gedaan (fontys, EHV) en van de mensen die ik ken van de opleiding waar ik nog contact mee heb, zijn de meesten met enorme moeite aan een baan gekomen. Het was zo erg dat er zelfs bij waren die zich hadden omgeschoold richting ICT (dat kon kennelijk met een snel verkort traject). :|
een klasgenoot van mij (elektro 2e jr fontys ehv) heeft eerst TN gedaan maar kon geen baan vinden, nu is ie ingestroomd bij mij in de klas. Hij verwacht dat ie met elektro meer kans ziet voor 'n baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
Sovereign schreef op maandag 23 januari 2006 @ 13:48:
Dat wist ik niet, dacht altijd at TN wel goed zou gaan, maar als je echt moeite hebt met het vinden van een baan, is dat niet zo ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35
Als je wiskunde niet leuk vindt moet je geen elektrotechniek gaan doen. Wat ik nog van de TU weet krijg je bij deze opleiding een flinke berg wiskunde, maar dit kan op de HTS natuurlijk anders zijn.
Volgens mij is er naar mensen met een opleiding technische natuurkunde op HBO niveau weinig vraag. Ik lees regematig de Intermediar (de vacaturekrant voor hogeropgeleiden) en zie zelden vacatures voor mensen met deze achtergrond.

Maar als je natuurkunde en scheikunde leuk vindt moet je eens kijken naar een opleiding chemische technologie. Dit is meer een combinatie van natuurkunde en scheikunde, procestechnologie heeft bijvoorbeeld meer met natuurkunde te maken dan met scheikunde. Het onderscheid tussen deze twee disciplines is dan ook een beetje vervaagd bij deze opleiding.
En met deze opleiding heb je gegarandeerd een baan met goede vooruitzichten en een aardig salaris.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12
Modbreak:Een reactie op een half jaar oud topic lijkt me weinig nuttig. Deze gaat daarom dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.