Toon posts:

moederbord fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo ,

ik heb een probleem met de fan op mijn moederbord (asus a8v-e deluxe)

soms doet hij het gewoon maar soms ook niet dan begint het met een raar geluid en dan loopt de fan vast.

nu is mijn vraag of er ook een programa is die mijn pc afsluit als die fan er mee stop.

wand als ik er niet ben en de pc staat aan dan heb ik liefer niet dat hij door brand

als het lang doorgaat zo dan bestel ik wel een nieuwe fan
ik heb het stof er al uit gehaald

ik hoop dat iemand mij kan helpen

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 21:50

Piggen

Lekker bakkie

Je zou een drupje naaimachine-olie (of andere dunne olie) kunnen proberen.
Maar ik denk niet dat hij snel zal doorbranden. Met een beetje airflow in je kast moet het heatsinkje het wel kunnen redden. Er zijn ook borden die dezelfde K8T890 gebruiken en die het met alleen passieve koeling stellen.

Verwijderd

De chipset waar hij meestal op zit kan met gemak 90 graden worden.
Dus valt het wel mee als i niet draait. Maar het is natuurlijk beter dat hij wel cooling krijgt.
Voor het gemak kan je ook een losse fan er in de buurt zetten die er overheen blaast.
Het is vrij logies als ik zeg ... VERVANG dat ding :) Tegewoordig kan dat ook passief.
Kost nog altijd minder dan dat je te lang wacht en de boel door brandt.

Verwijderd

Topicstarter
maar mijn vraag was :

of er ook een programa is die mijn computer uit zet als hij stop met draaien

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 20:06:
maar mijn vraag was :

of er ook een programa is die mijn computer uit zet als hij stop met draaien
Je kan het met in ieder geval Motherboard Monitor doen, daar heb je de optie om een programma te starten als een bepaalde fan niet meer draait of een temperatuur te hoog wordt. En er zijn op internet wel wat programmas te vinden die je systeem afsluiten, en ik dacht dat het ook met een simpele bat file kan.
Of er ook directe oplossingen zijn weet ik niet. Heb je al gezocht op Google?

[edit]
Wat theodouma hieronder iets duidelijker beschrijft dus :)

[ Voor 6% gewijzigd door .daan op 20-01-2006 23:19 ]

public void ik()

Verwijderd

Eh.. Nee niet echt.. Mischien een googletje doen op fan control of dat het asus tooltje uitkomst kan bieden? (asus probe) zit op mobo cd

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:15

Theo

moederbord

programma is er wel, ik heb het hier ook werkend draaien!

Je leest gewoon met speedfan de fanspeed uit en stel speedfan zo in dat als de fan <100 rpm gaat dat hij dan "iets.BAT" uitvoert. Dat .bat bestand bestaat enkel uit de regel "shutdown -s -t 00"

Eerst maak je ergens op de pc het .bat bestand. (bijv in C:\) door in kladblok de tekst "shutdown -s -t 00" te tikken en op te slaan als "afsluiten.bat"

Bij speedfan ga je dan naar [tabblad readings] [configure] [tabblad events] en dan de regel afmaken. [if "betreffende cooler" < 100 then execute "C:\afsluiten.bat"] [klik op ad en daarna ok]

Vervolgens vink je op het tabblad [options] even "minimize on close" aan zodat je speedfan niet afsluit als je het scherm wegklikt zodat speedfan ook makkelijk op de achtergrond kan blijven werken

Hierna moet je een snelkoppeling van speedfan plaatsen in de map "opstarten" ergens in het menu start, waardoor speedfan automatisch opstart met windows.

en dan iesh klaar 8)

je kunt op deze manier ook temprtaturen en spanningen beveiligen

en speedfan is trouwens een gratis te downloaden programma.

[ Voor 21% gewijzigd door Theo op 20-01-2006 22:51 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
heeeeeeeeeeel erg bedankt :)
Pagina: 1