Dynatron Heatsinks; passieve koeling

Pagina: 1
Acties:

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08
Bijna iedere tweaker met een stock HSF combo in zijn/haar systeem ondervindt irritatie van het geluid wat door de fan wordt geproduceerd. Meestal wordt dit opgelost door een HSF combo waarvan de heatsink groot en zwaar is. Niet alleen verpest dit de airflow voor de rest van de componenten in het systeem (imho), maar moet je ook nog eens oppassen dat 't je CPU met een deel van het moederbord er niet af rukt als je moederbord niet plat ligt.

Geld of niet, een tweaker die last heeft van geluid, gaat (alvast) op zoek naar alternatieve koeling. Liefst zo stil mogelijk en als het kan, passief. Ik dus ook, en ik vond iets zeer interessants.

http://www.dynatron-corp.com/

Mijn oog viel op de volgende heatsink:

Model D15:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/779367b39ad702791302557f7ee2c217/full.jpg
klik voor productpagina.

CPU: Intel Pentium 4 S478 t/m 3,4GHz
Dimensies: 95 x 74 x 28 mm
Gewicht: 600 gram
Materiaal: Koper

Van zoiets ga je natuurlijk meteen watertanden, een passieve gekoelde P4 is andere koek :9
Hoewel de heatsink is bedoeld voor in 1U servers waar meestal een goede airflow doorheen blaast, zou dit volgens mij ook in een tweaker zijn/haar kast met een goede airflow (4x 80mm @2500RPM bijv.) kunnen werken.

En dan nu de reden voor dit topic;

Google leverde alleen links naar buitenlandse verkoopssites en T.net en GoT leverden alleen topics op uit 2001/2002.

Dus komt het neer op gebruikers-ervaringen.
Zijn er tweakers onder ons die ervaringen hebben met Dynatron koelers in combinatie met een CPU die niet al te oud is (vanaf 2002)? En weet iemand misschien een Nederlandse winkel waar deze koelers worden verkocht?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Je zegt al 4 x 80 mm fans in je kast te hebben voor de airflow.
Waarom koop je dat blok dan niet met een losse Papst fan erbij...
Die hoor je niet als die andere 80 mm's al staan te blazen.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo'n 1u kast dwingt de lucht door het blok heen, dat is heel iets anders dan een stel 80mm fan's in je kast, de lucht zal teveel tussen de finnetjes blijven hangen. Een fan op dat blok zal sowieso nodig zijn. Tenzij je diezelfde geforceerde flow in jouw kast maakt ;) Maar dan vraag ik mij af of deze oplossing bied T.O. een coolermaster sussuro of soortgelijke koelers :)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

_ferry_ schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 19:45:
Zo'n 1u kast dwingt de lucht door het blok heen, dat is heel iets anders dan een stel 80mm fan's in je kast, de lucht zal teveel tussen de finnetjes blijven hangen. Een fan op dat blok zal sowieso nodig zijn. Tenzij je diezelfde geforceerde flow in jouw kast maakt ;) Maar dan vraag ik mij af of deze oplossing bied T.O. een coolermaster sussuro of soortgelijke koelers :)
inderdaad, of een thermaltake bigtyphoon met een stille papst 120mm fan dat koelt beter en dan heb je geen orkaan nodig aan case fans want nu zal de lucht grotendeels er omheen stromen tenzij je er een fanduct voor maakt zou ik er al niet eens aan beginnen

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• NitroX infinity
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 18:13:
Je zegt al 4 x 80 mm fans in je kast te hebben voor de airflow.
Waarom koop je dat blok dan niet met een losse Papst fan erbij...
Die hoor je niet als die andere 80 mm's al staan te blazen.
Die 4x 80mm was een voorbeeld, ik heb al geruime tijd geen casefans (meer).

Waarom er geen fan op zetten? Omdat dat niet past, tenzij je gaat knutselen.
Ik heb het D15 model als voorbeeld genomen maar er zijn genoeg actief gekoelde heatsinks van Dynatron. De vraag was dan ook of er tweakers onder ons zijn die ervaring hebben met welke Dynatron heatsink dan ook.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

ik heb even op de site gekeken en de actieve koeler hebben een geluidsniveau tussen de 30 en de 50 dB.

Dit zijn koelers voor in servers waar je geen rekening moet houden met geluid.

Als je geen casefans meer hebt dan veronderstel ik dat je kijkt voor een redelijk geluidsniveau.
Ik denk dat dit lastig wordt met deze koelers.

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

• NitroX infinity
Ja, zoveel dB is inderdaad niet gewenst. Daarom trok die D15 mij ook zo, "passieve" koeling tot 3,4GHz. Dat laatste deel maakte mij helemaal blij aangezien ik maar een 2,26GHz heb en deze een TDP van ongeveer 60Watt heeft terwijl een 3,4GHz al op zo'n 90Watt zit (beiden Northwoods, Prescott zit al op ruim 100Watt).

Verwijderd

Ik heb hier zo compleete server block liggen waar twee 8cm fans op gaan die samen 2ampere trekken op de 12volt lijn. Ik hoef zeker niet te vertellen hoeveel herrie dat maakt.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
je moet er ook aan denken dat deze koelers laag zijn door het feit dat ze in een 1u behuizing zitten , hierdoor zal de lucht langs de processor moeten , en in een 1u server maakt het geluidsniveau weinig uit , dus er zullen waarschijnlijk delta fans gebruikt worden en die maken een verschrikkelijk lawaai , maar ook een zeer goede airflow , nu hierdoor komt het effect van zon koelblok in een 1u overeen met een hsf , als je passief wilt gaan , zou ik eerder denken aan iets groot , heel groot , zoals de silent tower of de sythe ninya , of iets dergelijks , denk gewoon groot met ontiegelijk veel oppervlakte om warmte te dissiperen , met zo weining mogelijk airflow,

zon server koelblok gaat het echt niet passief redden ,zelfs niet met een goede flow ,

ter vergelijking, ik heb een arctic freezer op een sempron 3000+ (90nm) die op 2150mhz loopt, met de stock hsf , doet hij op 2700rpm zon 35° , de freezer doet er 28-29 , als ik fanloos op de hsf draai wordt de freezer 47° , maar de stock sink , ja , ik ben gestopt bij 55° , en ja das onder een }:O

en ik heb 4 120mm fans op 1000rpm in mijn case , en twee voedingen , waarvan de onderste een 120mm fan heeft die recht boven de cpu sink hangt
mijn casetemp is meestal 1 a 2 graden boven kamertemperatuur

Out of the box? What box? There is no box.

Pagina: 1