Geluidskaart voor prestatiewinst

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Pjotrski-
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hallo allemaal.

Ik bezit op dit moment een moederbord met een beruchte AC’97 soundchip.
Nu las ik dat onboard sound redelijk veel performance kan opslurpen.
Ik heb net de game X3: Reunion gekocht en nogal last van lage FPS.
Ik heb de rolling demo bench van X3 gerunt met onbard sound en zonder (in bios uitgezet).
Dit scheelde 5 fps, wat best veel is tussen 28 en 33 fps.

Ik ben nu dus op zoek naar een geluidskaart die het van mijn onboard sound kan overnemen.
Zo goedkoop mogelijk natuurlijk. Ik heb geprobeerd mij erin te verdiepen en kwam er al snel achter dat er geluidskaarten zijn die niet alles hardwarematig doen.

Ik ga geen EAX e.d. gebruiken, heb ook 2 simpele boxjes, het gaat mij om de prestatiewinst.
Zijn in dit geval de Sweex geluidkaarten van onder de 10 euro geschikt, of gebruiken die (zonder EAX) ook nog de CPU?

Groet,
Pjotrski

• -Pjotrski-
  • Niet online
Weet iemand of deze goedkope kaarten (Sweex, Trust etc) minder cpu gebruiken dan een onbaord chip en net zo weinig als bijvoorbeeld de audigy 4?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

-Pjotrski- schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 20:18:
Weet iemand of deze goedkope kaarten (Sweex, Trust etc) minder cpu gebruiken dan een onbaord chip en net zo weinig als bijvoorbeeld de audigy 4?
koop een audigy se voor 26 a 27euro

• -Pjotrski-
  • Niet online
Is dit de goedkoopste geluidskaart die alle berekeningen zelf hardwarematig doet en zo goed als geen CPU gebruikt?

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:03
Effe 'n kick.

Ik vraag me hetzelfde af als de TS, die behalve een "koop 'n Audigy" nog geen enkele zinnige reactie op zijn vraag heeft gehad...

Ik heb zelf een Audigy se, maar mijn VIA KT400 chipset heeft er moeite mee. (Schijnt 'n bekend euvel te zijn.) En 'n nieuw mobo kopen is geen optie, ik ben tevreden met mijn A7V8X-X!

Alleen dat onboard geluid mist wat kracht en helderheid...

Verdere harde waren:

AMD Athlon XP 2400+
Asus N6600 Videoplank
1024 MB RAM

Hopelijk krijgt de TS (en ik ook) nu wel een goede reactie...

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

De Sweex geluidskaarten hebben een geluids chip van C-media. Dit merk kom je regelmatig tegen met bijvoorbeeld onboard lan. Daar vanuitgaande zou ik zegen ik denk dat je onboard geluitskaart net zo veel of net zo weinig doet als een sweex kaart.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

Gewoon een simpele 24bit geluidskaart van Creatvie. Die dingen kosten maar 20euro ofzo.

• Richub
Richub schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 08:25:

Ik heb zelf een Audigy se, maar mijn VIA KT400 chipset heeft er moeite mee. (Schijnt 'n bekend euvel te zijn.) En 'n nieuw mobo kopen is geen optie, ik ben tevreden met mijn A7V8X-X!
Die Creative heb ik dus al...

Maar Teun-v gaf een duidelijk antwoord, bedankt! Ik ga die sweex ondanks dat toch proberen...

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02 15:59
Richub schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 09:13:
[...]

Die Creative heb ik dus al...

Maar Teun-v gaf een duidelijk antwoord, bedankt! Ik ga die sweex ondanks dat toch proberen...
Huh?
Je hebt al zo'n Creative, dus aan die tip heb je niets. De enige andere opmerking die je krijgt is dat zo'n Sweex waarschijnlijk niet veel uit haalt en dus ga je dat toch proberen?

Wat is dat toch, dat iedereen bij geluidskaarten niet verder wil kijken dan Creative?

Al eens gedacht aan een eenvoudige Terratec Aureon 5.1 of zoiets?

Punctuality is the politeness of kings

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 20:05
Ik vraag me sowieso af of je het merkt bij de wat nieuwere machines.
De proc. belasting van je geluidskaart is bij een 2400+ volgens mij zo klein dat je er nauwelijks wat van merkt als je er een andere geluidskaart in steekt*

VB. stel je voor dat je onboard geluiskaart 4 % van de proc. belasting betrekt. Een audigy brengt dit terug naar 2%. Wat zou dan het prestatie verschil (2%) zijn in games? Volgens mij nihil!

*Geldt natuurlijk alleen voor stereo. AEX is een ander verhaal!

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• ChojinZ
dreamscape schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 09:33:
[...]

...

Wat is dat toch, dat iedereen bij geluidskaarten niet verder wil kijken dan Creative?

Al eens gedacht aan een eenvoudige Terratec Aureon 5.1 of zoiets?
Omdat er voor games weinig kaarten beter zijn dan creative!
Terratec maakt dan wel ook mooi spul, de driver support is echt om te janken!!

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Richub
@ dreamscape:

Als je mijn eerste reactie gelezen had, wist je waarom ik die Creative niet gebruik...

Verder heb ik effe 't geld niet om een andere geluidskaart te kopen, en die sweex heb ik nog liggen, vandaar de (inmiddels beantwoordde) vraag.

En ik speel regelmatig games( WoW, Unreal 2004) , dus iedere winst is meegenomen, hoe klein ook.

_____

En geen Creative/Terratec flamewar asjeblieft! Daar ging deze vraag niet over. :+

[ Voor 36% gewijzigd door Richub op 07-02-2006 09:50 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ChojinZ schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 09:42:
[...]

Omdat er voor games weinig kaarten beter zijn dan creative!
Terratec maakt dan wel ook mooi spul, de driver support is echt om te janken!!
off topic, alsof Creative's driver support te prijzen valt... niet echt... :D
Overigens heb ik een Audigy II zs in het eene systeem zitten en een Terratec Aureon Space 7.1 in het andere... ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02 15:59
Richub schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 09:42:
@ dreamscape:

Als je mijn eerste reactie gelezen had, wist je waarom ik die Creative niet gebruik...

Verder heb ik effe 't geld niet om een andere geluidskaart te kopen, en die sweex heb ik nog liggen, vandaar de (inmiddels beantwoordde) vraag.

En ik speel regelmatig games( WoW, Unreal 2004) , dus iedere winst is meegenomen, hoe klein ook.
Ik zeg toch dat je aan die tip over Creative niets hebt, dat is waarschijnlijk wel omdat ik al heb gelezen van je VIA/Creative-probleempje.

En dat je die Sweex nog hebt liggen, had je niet echt gezegd. Dan zou ik zeggen: flans dat ding er in en kijk eens wat 'ie doet. Maar als je alleen stereo werkt zal het qua prestatiewinst niet veel doen.

En wat geluidskwaliteit betreft zal die Sweex ook niet veel beter zijn dan on-board.
Maar goed, we kunnen er lang en breed over discussieren, uiteindelijk vraag je dus gewoon of je er iets aan zou hebben als je de kaart die je nog hebt liggen in je pc duwt. Dan is de oplossing heel simpel: gewoon proberen :)

Punctuality is the politeness of kings

• ChojinZ
Richub schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 09:42:
@ dreamscape:

_____
:+
Als je dan toch zoveel geeft om minimale winsten, kijk dan ook of je dezelfde truc kan uithalen met je NIC's. Realtek meuk is over het algemeen een zwaardere belasting voor je proc. dan bv. 3Com.
Wellicht dat, mocht je realtek hebben en deze vervangen, je weer een kleine boost krijgt*.

En oja, zou je de resultaten kunnen posten? Ik ben namelijk wel benieuwd of je het merkt of niet!

suc6!

* Geldt natuurlijk alleen voor spellen waarbij de nic's ook aangesproken worden!

• ChojinZ
_Dune_ schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 09:57:
[...]

off topic, alsof Creative's driver support te prijzen valt... niet echt... :D
Overigens heb ik een Audigy II zs in het eene systeem zitten en een Terratec Aureon Space 7.1 in het andere... ;)
Helemaal met je eens. Maar dan nog, zo slecht als bij terratec kan het nooit zijn!
Btw, ben absoluut niet anti-terratec en ook niet uit op een terratec/creative discussie. Integendeel! Terratec en Creative zijn beide producenten die leuk spul uitbrengen!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 08:08

OgWok

U.N.C.L.E.

ChojinZ schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 11:30:
[...]

Als je dan toch zoveel geeft om minimale winsten, kijk dan ook of je dezelfde truc kan uithalen met je NIC's. Realtek meuk is over het algemeen een zwaardere belasting voor je proc. dan bv. 3Com.
Wellicht dat, mocht je realtek hebben en deze vervangen, je weer een kleine boost krijgt*.

En oja, zou je de resultaten kunnen posten? Ik ben namelijk wel benieuwd of je het merkt of niet!

suc6!

* Geldt natuurlijk alleen voor spellen waarbij de nic's ook aangesproken worden!
Niet op Realtek schelden; niet verstandig. Zelf nooit problemen mee gehad....

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• ChojinZ
OgWok schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 11:50:
[...]

Niet op Realtek schelden; niet verstandig. Zelf nooit problemen mee gehad....
NOFI, maaruh, veel van die realtek kaarten is gewoon meuk (meuk in dit geval = lowbudget spul)
Kheb zelf ook nooit problemen gehad met Realtek. Alleen is de proc. belasting van sommige realtek kaarten onder windows wel hoger dan bij 3Com. :P

• Richub
ChojinZ schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 11:30:
[...]

suc6!

Ik heb idd mijn realtek vervangen door een 3com, ooit.

Het verschil merk ik eigenlijk alleen bij bittorrent of andere P2P proggies. Dat gaat sindsdien wat makkelijker. WoW heb ik nooit gespeeld met 'n realtek.

En die winst is ook marginaal, maar alle beetjes helpen...

En wat betreft dat sweex kaartje: ik heb 'm even in mijn pc gehad, klonk 'n stuk beter met muziek, maar bij spellen legt-ie het af tegen mijn onboard AC97... Haperingen en meer van die ongein. Mijn onboard AC97doet het daar stukken beter!

Dus dat kaartje ligt weer stof te happen! :+

• ChojinZ
Richub schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 12:13:
[...]

Ik heb idd mijn realtek vervangen door een 3com, ooit.

Het verschil merk ik eigenlijk alleen bij bittorrent of andere P2P proggies. Dat gaat sindsdien wat makkelijker. WoW heb ik nooit gespeeld met 'n realtek.

En die winst is ook marginaal, maar alle beetjes helpen...

En wat betreft dat sweex kaartje: ik heb 'm even in mijn pc gehad, klonk 'n stuk beter met muziek, maar bij spellen legt-ie het af tegen mijn onboard AC97... Haperingen en meer van die ongein. Mijn onboard AC97doet het daar stukken beter!

Dus dat kaartje ligt weer stof te happen! :+
Tja, van een sweexkaart met (waarschijnlijk) een C-media chip moet je ook niet veel verwachten.
Wellicht dat je wel een boost merkt met de wat betere/duurdere kaaarten.

Pagina: 1