bsd firewall/router vervanging voor gnatbox

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• l.d._
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-08 23:47
Hallo,

Voor mijn huidige firewall gnatbox ben ik op zoek naar een makkelijk instelbare firewall.
Na freesco en linux router project pogingen (ze draaien wel maar niet zo als ik wil).

Wil ik nu bsd eens proberen. :)
Een avondje surfen later en erg veel lees en zoek werk op freebsd,netbsd en openbsd ben ik nog niks van het gemak van gnatboxtegen gekomen.

Ik heb een 486dx4/100 met 72MB geheugen ~500MB harde schijf 2 netwerkkaarten en een floppy (en een wazig videokaartje om op te kunnen starten)
Dit werk perfect met gnatbox meer vanwege de light versie toch te veel beperkend :'(

Dus tijd voor wat nieuws >:)
En de keuze is BSD nu de opties nog :7
Welke BSD variant ??
De eerste opzet zal alleen firewall/router zijn via NAT met een aantal tunnels.
Deze moet dus makkelijk in te stellen en te monitoren zijn. (liefst via een browser)

Later wil ik een kleine web server, proxy en dns server er bij op hebben.

Wie o Wie heeft de link naar de variant die ik zoek

l.d.

als je niks te doen hebt doe het dan niet hier

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:08
OpenBSD. Is geheel gericht op security. Dat wil je wel hebben bij een router, neem ik aan :?

Maar of NAT etc. erop zit, moet je maar zelf kijken op http://www.openbsd.org (DUH!)

Anders neem je FreeBSD :?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
OpenBSD heeft aardig uitgebreide NAT en firewall opties, bovendien is het (IMO) makkelijk te installeren en gebruikt het niet veel schijfruimte.
Enige nadeel is dat het af en toe wat trager aandoet dan FreeBSD, maar dat zal wel aan mij liggen.

• l.d._
BSD heeft NAT maar ik zoek er 1 met een makkelijk beheers tooltje zoals gnatbox dat heeft
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~lange_dweil/plaatjesmap/gnatbox-remote-acces.gif
p.s. wel wat aan het blurren geweest

l.d.

• Bigs
  • Niet online
Euhm.. waarom hou je die gnatbox dan niet gewoon?

• l.d._
regelrecht van gnatbox
A maximum of 200 concurrent connections are allowed.

A maximum of 4 different IP source addresses are allowed to make inbound connections, concurrently.

A new IP source address will be allowed to connect after a previous IP connection has been disconnected for 300 seconds.

A maximum of 2 (5 when registered) different IP source addresses from the Protected network are allowed for outbound connections.

A new IP source address that exceeds the limit will be allowed as an outbound connection after a timeout of 600 seconds.

No PSN

No VPN
euh hierom

• Bigs
  • Niet online
Ok :)

Misschien dat je wat aan WebMin hebt (icm met BSD).

• l.d._
Meer van dit :9
Op zondag 21 januari 2001 15:28 schreef Bigs het volgende:
Ok :)

Misschien dat je wat aan WebMin hebt (icm met BSD).
l.d.

• l.d._
O.K.

Na wat gekloot met de instal flop heb ik nu een werkende openBSD2.8 systm waar ik als root op kan inloggen :)

Leuk maar daar kan ik nog niks mee !!
Nu is het niet moeilijk om op Inet de nodige HOWTO's te vinden maar daar moet je wel voor kunnen Inetten en als openBSD opgestart is kan dat dus (nog) niet.

Als eerste zoek ik nu dus een goed boek voor de beginselen van BSD en dan bedoel ik ook echt de beginselen !!
**(hoe edit ik een bestand)**
**(hoe maak ik een user aan SU)**
**(hoe instaleer ik van af een ftp)**

Dus betstaat er een BSD voor Dummies ???

l.d.

Verwijderd

Je zou ook Freebsd kunnen proberen. Het is niet al te moeilijk op te zetten en is makkelijk in gebruik en superveilig.

• unixguru
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 09:28
Op zondag 21 januari 2001 21:41 schreef l.d._ het volgende:
**(hoe edit ik een bestand)**
**(hoe maak ik een user aan SU)**
**(hoe instaleer ik van af een ftp)**
Edit een bestand met vi bestandsnaam. Doe eerst maar eens een man vi om de grondbeginselen te leren :-)

Als je inlogt als root, maak je met de opdracht adduser een nieuwe gebruiker aan. su gebruik je om root te worden als je al bent ingelogd als een normale gebruiker.

Installeren vanaf ftp. Downloaden. Uitpakken in een dir. (als de extensie tar.gz is, doe je dit met tar -xvzf bestandsnaam). Meestal is er dan wel een README of INSTALL aanwezig die je verder helpt. In de meeste gevallen moet je iets uitvoeren als:
./configure
make
make install

Je moet echter ook even door de ports collectie van BSD (in /usr/ports) heenlopen. Hier staan een heleboel applicaties die je erg makkelijk kunt installeren. Wil je bijvoorbeeld pine (mailreader) installeren, dan ga je naar /usr/ports/mail/pine en geeft daar de opdracht: make install

Alle sources worden dan opgehaald (je moet dus een werkende internet verbinding hebben) en gecompileerd en geinstalleerd.

• l.d._
Pfww..

Na wat rtfm'en kan ik nu eindelijk via m'n openBSD box I'netten >:)
Het is wat wennen Als je ooit begonnen bent met dos (vooral het casesensiT. gebeuren :D )
Maar nu kan ik de HowTo's tenminste raadplegen op Inet als ik met haar aan de gang ga.

p.s. zit er nog een andere editor in bsd want van vi wordt ik een beetje maf :+
Ben een half uur bezig geweest voor dat ik er achter was dat het ZZ was i.p.v. zz :z

l.d.

• unixguru
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 09:28
vi is nu eenmaal de beste editor op Unix, kan er ook niets aan doen :-)

Je kunt uiteraard een andere gebruiken. Kijk maar eens in /usr/ports/editors. Joe wordt ook door veel mensen gebruikt.

Maar als je echt verder wilt met Unix, dan zou ik toch de vi editor gaan leren. Het is moeilijk in het begin, maar als je het eenmaal een beetje door hebt, wil je nooit anders weer.

tips:
esc :wq! (=opslaan zonder gezeur)
esc i (=insert mode)
esc a (=append mode)
shift 4 ($) (=springen naar laatste teken op je regel)
shift 6 (^) (=springen naar eerste teken op je regel)
shift g (G) (=springen naar laatste regel in je tekst)
1 shift g (1G) (=springen naar eerste regel in je tekst)
esc :r{bestandsnaam} (=tekst invoegen vanuit ander bestand ( zonder {} )
esc :w (=opslaan en verder werken)

• l.d._
Op dinsdag 23 januari 2001 10:59 schreef unixguru het volgende:

tips:
esc :wq! (=opslaan zonder gezeur)
heu .. hebben ze daar 2 cmd's voor in 1 of andere howto vond ik ZZ en werkt prima opslaan en afsluiten geen gezeur .. !!!

l.d.

Verwijderd

wat dacht je van het:
NetBSD/i386 Firewall Project

Hier te vinden:
http://www.dubbele.com/

Verwijderd

Allemaal leuk en aardig
maar aan 500mb heb je volgens mij niet genoeg
tenminste, aan de antwoorden op de vraag die ik heb gesteld gezien tenminste.
Als je met 500mb een install heb, en dan nog eens de updates moet draaien (patches) heb je wel wat meer nodig. Die src.tar.gz is uitgepakt meer dan 180mb (60mb tar.gz) (hoeveel meer weet ik niet want meer diskspace HEB ik niet vrij en kan ik ook niet krijgen) en dan loop je dus met een distributie te werken met gaten erin
of heeft iemand nu wel een oplossing

• l.d._
Op woensdag 24 januari 2001 12:40 schreef Deleon het volgende:
Allemaal leuk en aardig
maar aan 500mb heb je volgens mij niet genoeg
tenminste, aan de antwoorden op de vraag die ik heb gesteld gezien tenminste.
Als je met 500mb een install heb, en dan nog eens de updates moet draaien (patches) heb je wel wat meer nodig. Die src.tar.gz is uitgepakt meer dan 180mb (60mb tar.gz) (hoeveel meer weet ik niet want meer diskspace HEB ik niet vrij en kan ik ook niet krijgen) en dan loop je dus met een distributie te werken met gaten erin
of heeft iemand nu wel een oplossing
:)
was ik ook al achter en was erug snel opgelost >:)
Het ging iets van:
1: !@#$%^^(
2: opstaan en naar oude spullen kast lopen
3: een keuze maken tussen de aanwezige hd's *D
4: 1,2G er in en werken als een zonnetje :Z

tja als tweakert heb je meestal nog wel wat oude spullen i.v.m. upgraden
damm had beter moeten lezen die src.tar.gz heb je die ook al nodig als de 2.8 release hebt geinstaleerd.
dacht namelijk de openbsd al 1 1/2 jaar geen security lek heeft gehad in the default insteling.
daar wijk ik tot nu namelijk weinig van af.
l.d.

• Cyborg-BG-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-04-2025

Cyborg-BG-

Nu met random icon...

Ik heb sinds een weekje FreeBSD draaien en is best wel een flex systeempje...voor het editten van files vond ik vi ook er kl*te...dus na wat uitzoek werk heb ik Pine geinstalleerd, hier valt pico automatisch onder.. en das een zeer flexe editor... een andere meegeleverde en overzichtelijke editor is ee*D

wat trouwens ook zeer relaxt is en wat ik als eerste heb geinstalled is bash 2.04 een zeer relaxte shel...vergelijkbaar met een oud dos command waar ik de naam van vergeten ben.. maar deze maakt je "commands af":7

Kunt u mijn Domeinnaam renamen??

• N8w8
  • Niet online
Mijn OpenBSD install is ~600MB, inclusief apache, mysql, een ERRUG dikke sloot aan perl modules, samba, etc.etc.

En dit vind ik persoonlijk een eenvoudige beheermogelijkheid. Je kan er gewoon echt ALLES mee.

Voor mij is OpenBSD iig het ideale gateway-OS. Als t SMP ondersteunde zou ik t op mn andere bakken zetten.

• Cyborg-BG-

Cyborg-BG-

Nu met random icon...

klopt... putty is erg relaxt en vrij te downloaden:D

toch geef ik persoonlijk meer de voorkeur aan Securecrt deze is niet vrij te downen... maar daar zullen de meeste mensen hier wel een oplossing voor weten.....

• N8w8
  • Niet online
verrek, een andere vroege/late vogel!
:)

PuTTY staat bij ons op school gewoon in de NAL, lekker klein, simpel en gratis (as in: free). SecureCRT had mij iets teveel opties dus heb ik die maar achterwege gelaten :)

• Cyborg-BG-

Cyborg-BG-

Nu met random icon...

hehehe late vogel;)

maar klopt...SecureCrt heeft inderdaad meer funties...die ik nog niet gebruikt heb btw:P

• l.d._
jippie opties te over voor vi

maar voorlopig ga ik heb op windows manier proberen :+
samba er op en de /etc voor het admin acountje van m'n win2k bak openzetten.

zodra ik wat handiger ben met de cmd's doe ik het op de bak zelf 8-)

l.d.

edit edit edit |:(
dat putty werkt van af een win32 client .. met een ssh connectie weer een link er bij die ik ooit eens moet proberen

Pagina: 1