Verschil in gbit NIC's

Pagina: 1
Acties:

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-04 19:37
Voor mijn (FTP/DC) Xeon server wil ik een gigabit (koper) netwerkkaart. Het budget is zo'n €100,- , 2ehands is geen probleem.
-
Begrijp me niet verkeerd, dit is niet een 'help mij met het samenstellen van mijn nieuwe configuratie'-topic!
-
Ik heb de VA hier op tweakers bekeken en het viel mij op dat er zeer grote verschillen in de prijzen van gigabit netwerk kaarten zit.
Ik kom Intel 1000/pro kaartjes tegen voor €30,- maar ook weer 3Com 3C996-T voor €80,- een verschil van bijna een factor 3!

Kijk, tuurlijk begrijp ik dat een Realtek gbit NIC minder is dan bijvoorbeeld een 3Com, maar waar zit het verschil bij de kaarten van de grote jongens?
Ligt het grote prijs verschil tussen de diversen kaarten in zaken als ondersteuning/drivers (Linux/Unix etc..) of zit er een merkbaar verschil in snelheid? ? Ik ben zelf in het bezit van een 3Com 996SX (fiber) en ik meen dat daarop een 'grote' hoeveelheid cache zit, zal je dat terug zien in performance? Of merk je dat niet bij het server'en van grote files?

Al met al, waar komt het enorm grote verschil vandaan bij de prijsstelling van netwerkkaarten vandaan? En wat is aan te raden (type?) bij het gebruik van een DC++/FTP server.

offtopic:
Ik weet niet zeker of dit het goede gedeelte van het forum is om dit te posten, mocht dit niet het geval zijn, verplaatst dit topic dan aub modjes

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-04 20:53

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Het prijsverschil zou kunnen liggen aan het feit wat je er allemaal mee kan instellen...
Op sommige van die NIC's zit zelfs een (manageble)Firewall... ik kan me voorstellen dat ie duurder is.
Intel kaartje is een goed kaartje. En ik denk dat Realtek kaartje ook.
Op dat realtek kaartje kun je waarschijnlijk niet meer dan de duplex settings, de offload parameters testen.
Die Intel heeft software waarmee je kan teamen(in een vlan "hangen") je kunt er de kabel mee testen de beste link waarde mee bepalen etc...+ de Realtek functies.

Ik denk dat als je het verschil in performance gaat meten dit bijna niet te zien zal zijn.
Echter de duurzaamheid misschien is een ander verhaal... (misschien zal dat Realtek kaartje eerder ontploffen... ( ik zeg maar wat))

[ Voor 19% gewijzigd door Kabouterplop01 op 20-01-2006 19:31 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:25
Tja, Intel of 3Com.

Ik hoorde laatst iemand zeggen dat Intel toch beduidend minder goed is dan 3Com. Met name wat betreft drivers e.d.
Zelf heb ik een Intel PRO/1000. Maar de Linux drivers werken niet (goed). Ik heb geprobeerd tot en met de 2.6.12 kernel. De driver laadt wel, maar ik krijg geen data over de verbinding...
Onder Windows doet ie het prima, dus het ligt NIET aan de hardware... althans...

Ik maak onder Linux nu voorlopig geen gebruik van de Intel, maar van de on-board Realtek (performance is wel slechter, maar mijn hele netwerk draait 100 Mbit. Dit is de eerste Gbit PC in mijn LAN).

Uiteindelijk wil ik wel de Intel aan de praat krijgen, maar volgende keer kijk ik zeker uit naar een andere kaart....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD