Geluidsbarriere doorbreken met fan, is dat mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 740 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:45
Ik heb sinds kort bij natuurkunde een paar formules geleerd waarmee ik berekend heb hoe de uiteindes van de vleugels van een fan de geluidsbarriere kunnen doorbreken. Theoretisch is het mogelijk, maar ik vraag me af het in de praktijk ook kan. Lees eerst de berekening en geef daarna pas antwoord.

V(baansnelheid)=(2π×r)÷T
V = snelheid uiteindes fan(in meters per seconde)
r = straal fan(in meters)
T = omlooptijd(in seconden)

Omdat de uiteindes als eerste de geluidsbarriere doorbreken, stellen we dat de baansnelheid van de fanuiteindes de geluidssnelheid van lucht bij normale druk en 20° C moet doorbreken. Dit is 343 meter per seconde. Ook stellen we dat de straal 0,06 meter is (120mm fan). Hetgene wat we te weten moeten komen, is de omlooptijd in RPS(Revolutions Per Second). Dit rekenen we later om naar RPM.

Dus V(baansnelheid)=(2π×r)÷T = 343 (6,28×0,06)÷T.
T = (6,28×0,06)÷343 = 0,0011 seconde
Het aantal omwentelingen per seconde = 1÷0,0011 = 910 RPS = 910×60 = 54590 RPM.

Een fan van 120mm in diameter moet dus op 54.590 RPM draaien terwijl de lucht 20° C is bij normale druk om de geluidsbarriere te doorbreken. Om de barriere echt te doorbreken moet de fan 55.000 RPM draaien.

Is de lucht koeler en/of de diameter van de fan groter, dan doorbreken de fanuiteindes de geluidsbarriere al bij een minder aantal RPM. En is de lucht warmer en/of de diameter van de fan kleiner, dan doorbreken de fanuiteindes de geluidsbarriere pas bij een hoger aantal RPM.

Ook heeft het nut om de ruimte, waarin de fan zit, te vullen met CO2. Dit verlaagt de geluidsbarriere naar 259 meter per seconde en dan hoef je met een 120 mm fan, 0° C en normale druk nog maar 41500 RPM te draaien.

Ik heb gelezen over fans, meestal van 40 mm in diameter, die de 10.000 RPM halen. Maar is het mogelijk, door de stroomtoevoer te vergroten, wrijving en de turbulentie van de luchtstroom te verminderen, met een 120 mm fan aangesloten op je pc de geluidsbarriere te doorbereken?

Gewoon een theoretische vraag, want het effect van zo'n snelheid lijkt me duidelijk. Totale vernietiging >:) De totale energie van de bewegende fan is even groot als die van een .44 colt. Waarschijnlijk zal de fan van zijn as afschieten voordat de geluidsbarriere wordt bereikt en wegvliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52963

Ik denk eerder dat je Fan uit elkaar spat door de centrifugale krachten.
54000 rpm is veel hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

900 keer per seconde een rondje draaien is best veel, lijkt mij niet dat je dat met een normale plastic fan kan halen.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
In theorie is het mogelijk, maarja de praktijk wijst altijd anders uit. Ik had een Thermaltake Venus koeler die standaard al op 5500 rpm draaide. Daar durfde ik m'n vinger niet in te stoppen hoor, veel te link.

Wil je dit soort snelheden bereiken kan je beter wat groters nemen, maar dan heb je tegelijkertijd een grotere en stevigere installatie nodig. Een 120mm fan op 50000 rpm scheurt zichzelf helemaal aan stukken. Een normale jet engine draait geloof ik niet eens meer dan 10000rpm, laat staan propellers, die zijn vaak nog groter en doen het nog rustiger aan. Meer dan 1000 a 1300 rpm is al heel veel.

[ Voor 5% gewijzigd door Lawrentium op 20-01-2006 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-05 21:10

HeepH

Dope Rapper

jup,en is het niet slimmer om gewoon een aantal (rechte)bladen op een motortje te zetten, fans zijn juist gemaakt om als het ware wrijving te creeren...

[ Voor 3% gewijzigd door HeepH op 20-01-2006 14:12 . Reden: toevoeging ]

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-04 16:22

BruT@LysT

Fear and Loathing

Mij lijkt het absoluut onmogelijk, De wrijving wordt simpelweg te groot, de lagers gaan stuk en waarschijnlijk knalt de hele ventilator uit elkaar. Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar een simpele 120mm fan is niet geschikt. Wel kan je door de spanning te verhoger een hoger toerental bereiken, tot dat de aandrijving er simpelweg mee ophoudt,
Ik denk dat je maximaal een dubbel zo hoog toerental kunt bereiken, en dat voor een zeer korte periode.

je zou dus zelf een dergelijke ventilator moeten bouwen van carbon en titanium onderdelen oid om dit in praktijk te brengen :D

Ansich zou je dan een soort van turbine creeren, plaats en een duct achter om de lucht te compressen, steek het in de fik en je hebt een straalmotor :P

[ Voor 15% gewijzigd door BruT@LysT op 20-01-2006 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Een normale fan draait op ongeveer 5000 toeren... dit moet dus even meer dan 10 keer zo snel om tot die snelheid te komen... ain't gonna happen ;) Verder is het zo dat je geen rekening houdt met de materiaal sterktes... Een fan is 9 van de 10 keer gemaakt van plastic, dat is niet sterk genoeg om de krachten die op zo'n snelheid ontstaan nog aan te kunnen.

Ook is het zo dat de FAN erg veel weerstand krijgt doordat hij ervoor gemaakt is om lucht te verplaatsen, hoe sneller de fan draait, hoe meer weerstand hij krijgt, hoe meer kracht er voor nodig is, hoe sneller de bladen afbreken...

Dus nee, dit gaat niet lukken ;)

Verder denk ik dat dit weinig te maken heeft met normaal koelen, fans of wat dan ook omdat dit allemaal theoretisch is :) Ik zet dit dan ook naar SG omdat ik denk dat het daar ook wel tot zijn recht komt :)

Move DOC -> SG

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-02 20:17
het klinkt gaaf.. maar dan mag je fan wel van titanium o.i.d.

Met plastic knalt ie zeker uit elkaar heb ik een vermoeden.

55000 toeren per minuut is 916 toeren per seconde... dat is achterlijk veel. :D
om de 1,1ms een rondje draaien...

[ Voor 33% gewijzigd door killingdjef op 20-01-2006 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Hoeveel RPM is een dremel eigenlijk? Ik zag een keer een filmpje van een ~80 mm fan die op een dremel gezet was, die ging al belachelijk hard. Volgens mij was dat iets van 15.000 RPM, en toen stond die fan al op knappen.

Hier komt iets hips te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Misschien is het mogelijk, maar je zal een custom fan moeten ontwikkelen. Je moet ervoor zorgen dat de blades van de fan zo ontiegelijk sterk zijn dat ze niet kapot gaan. Hoe dikker hoe beter, maar natuurlijk geld ook hoe korter hoe beter, om zo min mogelijk kans te hebben op het afbreken van de blades.

Met een standaard fan is dit onmogelijk :) Zodra je een fan hebt gemaakt van een metaal of dergelijk, die bestand is de krachten aan welk het onderhevig is tijdens het draaien van het aantal RPMs dat nodig is, heb je denk wel een ontzettend grote en sterk motor nodig omdat de fanblades zelf waarschijnlijk erg zwaar zullen uitvallen.

MechWarrior || Monsters Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 17:03
Als je dit gaat doen, zou ik sowieso geen fan gebruiken. In plaats van de blades kun je een metalen schijf pakken, die kan veel meer krachten aan. Of desnoods een ring die je dmv een aantal 'spaken' aan de motor verbindt.

Sowieso zou ik de diameter verhogen. Stel je neemt een metalen schijf zo groot als een Vinyl LP. Dan haal je de benodigde snelheid al bij een veel lager toerental, EN omdat het een schijf is, zal hij veel minder snel bezwijken onder de krachten. Voordeel van een schijf is ook dat de luchtweerstand vrijwel nul wordt, er zit immers geen lucht tussen de bewegende blades.

Maar zoals hierboven ook al gezegd: Je hebt ook een (veel) sterkere motor nodig, en plastic gaat het niet overleven.

[ Voor 10% gewijzigd door Xandrios op 20-01-2006 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Joep Stoffels schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 14:04:
Gewoon een theoretische vraag, want het effect van zo'n snelheid lijkt me duidelijk. Totale vernietiging >:)
In theorie kan een propelloruiteinde sneller dan het geluid gaan. Welke theoretische reden heb je voor ogen die dat onmogelijk zou kunnen maken? Er gaan niet opeens totaal andere natuurwetten gelden als iets sneller dan het geluid beweegt. De druk op de vleugeluiteindes neemt vrij plotseling toe; dat is het wel zo'n beetje.

Gezien de rest van je post begrijp ik eigenlijk niet wat er volgens jou theoretisch is aan je vraag.

[ Voor 32% gewijzigd door Confusion op 20-01-2006 14:24 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:06
De mythbusters hebben eens zo n testje gedaan bij welk toerental CDrommetjes uit elkaar spatten. Zij gebruikten hiervoor volgens mij een bovenvrees, welke rond de 50K RPM draaide.

Alleen wat is het effect van een vlakke schijf welke door de geluidsbarriére gaat/ Hij verplaatst nauwelijks lucht, dus volgens mij gebeurd er verder weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 05-05 17:03
Ik denk dat de kleine oneffenheden op de rand van zo'n schijf al voor genoeg zichtbaar / hoorbaar effect zullen zorgen eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-05 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

HyperMan schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 14:16:
Hoeveel RPM is een dremel eigenlijk? Ik zag een keer een filmpje van een ~80 mm fan die op een dremel gezet was, die ging al belachelijk hard. Volgens mij was dat iets van 15.000 RPM, en toen stond die fan al op knappen.
Als ik me niet vergis doet de Dremel al 30.000 RPM, maar dat zal hij vast niet halen als er een fan aanhangt met zoveel weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Overigens kun je met een zweep wel de geluidsbarriere doorbreken. Als je goed met een zweep slaat, hoor je zo'n lekkere knal: doorbreken van geluidsbarriere. Dit is het gevolg dat de schokgolf door de zweep zich door een steeds kleinere diameter verplaatst en derhalve steeds sneller gaat. In het uiteinde van de zweep gaat de golf uiteindelijk door de geluidsbarriere.

offtopic:
Wow dit was behoorlijk offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Neem even aan dat de massa van de fanbladen homogeen is verdeeld, en het traagheidsmoment gelijk is aan dat van een ronde schijf: 1/2ml². Zeg dat de massa van de roterende bladen 10g is, dan is de rotatie-energie van een 120mm fan op 50krpm gelijk aan (0,5*I*ω² = 0,5*(0,5*0,010*0,060²)*(2*pi*50*10³/60)²=)2*102J. Wanneer je dat met je vingers probeert te stoppen, gaan waarschijnlijk je vingers en/of de fanbladen eraan.

De geluidsbarriere doorbreken doen sommige vliegtuigen al, je bent misschien in de war met de lichtsnelheid. Wanneer je een grote schijf hebt, en die heel hard ronddraait, zal het uiteinde eerder afbreken dan de lichtsnelheid bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 20:13

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Fan's zullen niet gauw de geluidsbarriere doorbreken. Een fan duwt de lucht naar achteren. De lucht om de bladen beweegt dus. Wanneer iets met 350m/s door stilstaande lucht beweegt gaat het harder dan het geluid, maar wanneer de lucht dezelfde kant op gaat moet je nog veel harder gaan.

Volgens mij is een ronddraaiend ding niet echt geschikt om geluidsbarrieres mee te doorbreken.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Rekening gehouden met cavitatie aan de bladen? Als je dat gaat doen: gelieve dat in een veilige omgeving te doen (dus jij in de gevarenzone, de rest erom heen in een veilige zone :+ )

Daarnaast zal een beetje lager dit nooit houden, 25000 toeren is al veel voor een lager, bij de toerentallen wat jij wilt moet je al overgaan naar een oliefilmlager.

[ Voor 34% gewijzigd door Chevy454 op 20-01-2006 15:37 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainofDeath
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 21:25

RainofDeath

DYUVSDFJ

Ik heb net is een fan aan een dremel gehangen ( 30K rpm) dat wil een beste airflow geven. :P Het was een gewone plastic 92MM fan die toch al door gesmolten was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:15

SmartDoDo

Woeptiedoe

SG -> WL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:06
FILMPJE!! :P
Heb je daarvan een beeldregistratie kunnen maken? B)

[ Voor 73% gewijzigd door frickY op 20-01-2006 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

RainofDeath schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 15:54:
Ik heb net is een fan aan een dremel gehangen ( 30K rpm) dat wil een beste airflow geven. :P Het was een gewone plastic 92MM fan die toch al door gesmolten was...
Filmpje ? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:15

SmartDoDo

Woeptiedoe

Mag ik de heren erop attent maken dat het topic in WL staat, let dan even op de inhoud van de postings :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 21:06

AvK

Ready Set Go

De propellor van een Harvard vliegtuig gaat bij het opstijgen met de punten door de geluidsbarriere. Daarom maakt dat ding zo'n tering herrie. Wel stoer overigens.
Maw: Als de fan maar groot genoeg is en hard genoeg draait kan het. Ik kan ook geen reden bedenken waarom het niet zou kunnen. Dat de krachten op de uiteinden erg groot zijn alla.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 08:13

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Joep Stoffels schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 14:04:
Ik heb gelezen over fans, meestal van 40 mm in diameter, die de 10.000 RPM halen. Maar is het mogelijk, door de stroomtoevoer te vergroten, wrijving en de turbulentie van de luchtstroom te verminderen, met een 120 mm fan aangesloten op je pc de geluidsbarriere te doorbereken?
Voor een prktijktest: stuur deze een op naar mythbusters met een sterk verhaal.

Maar kan iemand uitrekenen hoeveel kracht er op de bladen komt te staan?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainofDeath
  • Laatst online: 06-05 21:25

RainofDeath

DYUVSDFJ

Daar waag ik me niet meer aan, Hij begon op het laaste stuk te trillen als een gek, dus ik heb snel die stekker eruit getrokken. :) Maar het moet zeker te doen zijn met een kwaliteit fan, want die van mij was een 92MM €3 koeler ( cheap-ass dus :P)

EDIT: ik zie nu ook dat er een stuk van de magneet is afgebroken.... O-)

[ Voor 10% gewijzigd door RainofDeath op 20-01-2006 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Je creeert dan best een fan waarvan de fanbladen onder een hoek van 0° staan ipv een hoek van 45°. Dan vangt hij geen wind, draait hij ook ineens sneller, en gaat hij aan minder krachten onderhevig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Laatst online: 06-05 12:24

Hu9o

Schokkend

Confusion schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 14:21:
[...]

In theorie kan een propelloruiteinde sneller dan het geluid gaan.
Nou in de praktijk ook hoor! Ik heb het al een aantal keer gezien. Tijdens de opendagen van de luchtmacht komt ook ieder jaar weer zo'n geel propellor vliegtuig even langs vliegen. Helaas weet ik de naam niet meer van dat toestel, dat weet vast iemand anders wel hier. Als dat ding dus langs vliegt dan hoor je continu de geluidsgolven klappen, wat een echte rot herrie is. Het had iets te maken met de propellor - motor verbinding, dat wordt omgeroepen door over de luidsprekers, maar het fijne weet ik er niet meer van.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 21:06

AvK

Ready Set Go

Hu9o schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 16:11:
[...]

Nou in de praktijk ook hoor! Ik heb het al een aantal keer gezien. Tijdens de opendagen van de luchtmacht komt ook ieder jaar weer zo'n geel propellor vliegtuig even langs vliegen. Helaas weet ik de naam niet meer van dat toestel, dat weet vast iemand anders wel hier. Als dat ding dus langs vliegt dan hoor je continu de geluidsgolven klappen, wat een echte rot herrie is. Het had iets te maken met de propellor - motor verbinding, dat wordt omgeroepen door over de luidsprekers, maar het fijne weet ik er niet meer van.
Dat is dus de Harvard. _/-\o_
Linkje: http://www.skhv.nl/vliegtuigen/harvard.html

[ Voor 5% gewijzigd door AvK op 20-01-2006 16:17 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:50

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

leuk_he schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 16:06:
[...]

Voor een prktijktest: stuur deze een op naar mythbusters met een sterk verhaal.

Maar kan iemand uitrekenen hoeveel kracht er op de bladen komt te staan?
de mythbusters hebben al een keer cd's getest op hele hoge snelheiden maar daarvoor moesten ze een boormachine zwaar voor opvoeren. Maar stuur het in op www.themythbusters.nl!
De bladen van een helicopter gaan btw ook steeds door de geluidsbarriere....maar ik denk dat je met platte bladen makkelijker door geluidsbarriere kan met een fan moet je ook veel kracht hebben en krijgt rare luchtstromen...

[ Voor 1% gewijzigd door Mr_gadget op 20-01-2006 16:36 . Reden: link klopte niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Laatst online: 20:55

drooger

Falen is ook een kunst.

De totale energie van de bewegende fan is even groot als die van een .44 colt. Waarschijnlijk zal de fan van zijn as afschieten voordat de geluidsbarriere wordt bereikt en wegvliegen.
De colt zal wel meer schade aanrichten, vanwege de massa.

Wat dacht je van een ventilator in een vacuum ruimte?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

50k rpm is wel veel (maar met sommige setups wel haalbaar)...30-40k is voor EDF (electric ducted fan in de modelbouw) redelijk normaal. Als het kan zou ik in deze hoek gaan zoeken;

http://www.jepe.org/fan/fan.htm
http://wemotec.com/index_e.html
http://www.aero-naut.net/425.html

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Weet ik, maar ik vroeg me af waarom de topicstarter dit als een theoretische vraag beschouwde. Ik denk niet dat de topicstarter op een theoretische verhandeling over ultrasone luchtstroming zit te wachten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Laatst online: 06-05 12:24

Hu9o

Schokkend

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Intressante vraag opzich. Maar je zit denk met een aantal problemen.
Ten eerste het probleem van je ventilator bladen als je een cirkel beweging hiermee gaat maken zul je op den duur gaan zien dat je door verschillende oorzaken geen echt rondje meer hebt maar eigenlijk een ellips vormige beweging. Deze ellips vormige beweging kost weer kracht. Ook zul je je ventilator door deze beweging goed moeten vast maken en genoeg ruimte overlaten (maar dat is niet zo moeilijk optelossen.) om de bladen goed te laten draaien. De fan gaat namelijk door het ellips vormig draaien trillen en vervormen.

Volgende probleem wat denk ik een veel groter probleem is. Je zegt kan ik de spanning gewoon verhogen door de spoel van de ventilator. Ja en nee tot op zekere hoogte kan je spanning verhogen maar op den duur (niet zo heel gek veel duur en dan zit je nog lang niet op 50krpm) zal je spoel verbranden door te hoge spanning en stroom die er gaat lopen. Oplossing een andere spoel probleem daar bij is dat die weer groter wordt.

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Mijn dremel doet 35.000 toeren
ik denk dat de middelpuntvliedende krachten te zwaar zijn voor een fan of watdan ook.
hoe groter de straal hoe zwaarder t word.

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
M'n eerste topic en veel respons op m'n vraag en hypothese. Heel erg bedankt allemaal. :) Het topic is een aantal keren verplaatst, waardoor ik het uit het oog verloor, maar ik heb het gevonden en ben er weer om wat vragen te beantwoorden en stellingen te bekritiseren.
Heephstan schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 14:12:
Is het niet slimmer om gewoon een aantal (rechte)bladen op een motortje te zetten, fans zijn juist gemaakt om als het ware wrijving te creeren...
Anoniem: 144949 schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 16:10:
Je creeert dan best een fan waarvan de fanbladen onder een hoek van 0° staan ipv een hoek van 45°. Dan vangt hij geen wind, draait hij ook ineens sneller, en gaat hij aan minder krachten onderhevig zijn.
Dan zullen de uiteindes inderdaad eerder de geluidsbarriere doorbreken, maar wat heb ik er aan dat er een fan zonder luchtstroom zit te draaien op 54.000 RPM? Niks dus :P.
GambitRS schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 14:19:
Misschien is het mogelijk, maar je zal een custom fan moeten ontwikkelen. Je moet ervoor zorgen dat de blades van de fan zo ontiegelijk sterk zijn dat ze niet kapot gaan. Hoe dikker hoe beter, maar natuurlijk geld ook hoe korter hoe beter, om zo min mogelijk kans te hebben op het afbreken van de blades.

Met een standaard fan is dit onmogelijk :) Zodra je een fan hebt gemaakt van een metaal of dergelijk, die bestand is de krachten aan welk het onderhevig is tijdens het draaien van het aantal RPMs dat nodig is, heb je denk wel een ontzettend grote en sterk motor nodig omdat de fanblades zelf waarschijnlijk erg zwaar zullen uitvallen.
Het is natuurlijk een stuk leuker als een gewone 120 mm koolstofvezel-fan draait met die snelheid op je eigen mobo en door minimale aanpassingen. Ik moet echt een website maken alleen al over dit idee met een filmpje, toch? :P.
Xandrios schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 14:20:
Stel je neemt een metalen schijf zo groot als een Vinyl LP. Dan haal je de benodigde snelheid al bij een veel lager toerental, EN omdat het een schijf is, zal hij veel minder snel bezwijken onder de krachten. Voordeel van een schijf is ook dat de luchtweerstand vrijwel nul wordt, er zit immers geen lucht tussen de bewegende blades.
Als ik een schijf zou nemen, zullen zich geen luchtmoleculen ophopen achter het draaiend voorwerp. Hoe groter de luchtweerstand, hoe meer moeite, maar wel hoe harder de knal.
Confusion schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 14:21:
In theorie kan een propelloruiteinde sneller dan het geluid gaan. Welke theoretische reden heb je voor ogen die dat onmogelijk zou kunnen maken? Er gaan niet opeens totaal andere natuurwetten gelden als iets sneller dan het geluid beweegt. De druk op de vleugeluiteindes neemt vrij plotseling toe; dat is het wel zo'n beetje.

Gezien de rest van je post begrijp ik eigenlijk niet wat er volgens jou theoretisch is aan je vraag.
Als een normale 120 mm fan op 54.000 RPM draait, verwacht je dan dat de nog fan stabiel draait direct na het doorbreken van de geluidsbarriere (waarbij een immense schokgolf onstaat)? Ik denk dat de fan, als deze nog heel is bij deze snelheid, door de kracht van de drukgolf direct van z'n bevestigingspunt wordt afgeschoten en wegschiet. Het is waarschijnlijk praktisch onhaalbaar, vandaar mijn theoretische vraag.
GlowMouse schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 14:53:
De geluidsbarriere doorbreken doen sommige vliegtuigen al, je bent misschien in de war met de lichtsnelheid. Wanneer je een grote schijf hebt, en die heel hard ronddraait, zal het uiteinde eerder afbreken dan de lichtsnelheid bereiken.
Ik ben niet in de war, check m'n topicstart.
Varienaja schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 14:56:
Wanneer iets met 350m/s door stilstaande lucht beweegt gaat het harder dan het geluid, maar wanneer de lucht dezelfde kant op gaat moet je nog veel harder gaan.
De lucht volgt niet de cirkelbaan van de fanuiteindes.
RainofDeath schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 16:10:
Maar het moet zeker te doen zijn met een kwaliteit fan, want die van mij was een 92MM €3 koeler ( cheap-ass dus :P)
EDIT: ik zie nu ook dat er een stuk van de magneet is afgebroken.... O-)
Dat dacht ik al. Met een 30 euro papst moet het te doen zijn. Koolstofvezel is oersterk.
drooger schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 16:44:
De colt zal wel meer schade aanrichten, vanwege de massa.
Wat dacht je van een ventilator in een vacuum ruimte?
.44 colt kogel is niet zwaarder dan een 120 mm fan. Maar de snelheid van een .44 colt kogel is wel groter dan de geluidsbarriere, dus waarschijnlijk evenveel schade.

Als de fan in een vacuumruimte draait is de enige weerstand de rolweerstand. Maar omdat er geen lucht is zal er geen geluidsbarriere doorbroken worden. Geluid verplaatst zich door een medium.

Zover mijn kritiek. Wie wil dat ik er een website over maak en het misschien over een aantal weken ga testen met bijbehorend filmpje? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

met bijbehorend filmpje?
Als je een (normale) coolerfan op 50k rpm gaat draaien...kom maar op! Moet zeker leuk worden. :/
Zoals eerder in het topic gezegd; zo'n fan is daar niet voor gebouwd...ook weet ik niet of je weleens een fan met 35k+ rpm van dichtbij hebt meegemaakt....als die uit elkaar spat wil je niet in de buurt staan.

Overigens mag je de fan bij dit soort toerentallen ook wel gaan balanceren...

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Joep Stoffels schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 21:06:
Als een normale 120 mm fan op 54.000 RPM draait, verwacht je dan dat de nog fan stabiel draait direct na het doorbreken van de geluidsbarriere (waarbij een immense schokgolf onstaat)? Ik denk dat de fan, als deze nog heel is bij deze snelheid, door de kracht van de drukgolf direct van z'n bevestigingspunt wordt afgeschoten en wegschiet. Het is waarschijnlijk praktisch onhaalbaar, vandaar mijn theoretische vraag.
OK, je bedoelt met theoretisch 'modelmatig', niet 'zuiver theoretisch'. Je leek te bedoelen dat er een zuiver theoretische reden kan zijn waardoor een propellor-uiteinde niet sneller dan het geluid zou kunnen bewegen, maar die zijn er voorzover ik weet niet. Alle bezwaren zijn van praktische aard: de eindige sterkte en asymmetrie van de propellorbladen. Zoiets grondig modelleren, rekening houdend met eindige sterkte (en vooral de variatie daarin in de constructie) en de asymmetrie van het geheel, is lastig. Er zijn er denk ik niet veel die goede modellen hebben om dit te beschrijven. Experimenten zijn waarschijnlijk sneller :).

Misschien ten overvloede: dit soort experimenten zijn net zo gevaarlijk als spelen met vuurwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-02 09:56
Misschien eens proberen met een delta?
Heb hier een FFB0812-EHE (12v@ 5800rpm), maar met een 18v accu draait ie ook prima >:)
De hoeveelheid luchtverplaatsing is dan wel heel bizar, je houdt hem bijna niet meer vast.
Heb alleen geen idee hoe hard ie dan draait, zal wel gewoon de helft meer zijn.
Ze hebben ook 4cm versies, die draaien standaard al 13k. Ik geef je meer kans met een kleine als met een grote fan.
Wat de rest hier ook al zegt, ik denk inderdaad dat je bij de 20k al de scherven bij elkaar kan rapen.
Aangezien het fannetje die ik hierboven beschreef je vinger er al af kan hakken, weet ik ook niet of je hier wel mee door moet gaan :Y)

Het zijn stevige fans, volgens mij ook niet van gewoon plastic, gezien het gewicht van die dingen.

Linkje: http://www.delta.com.tw/product/cp/dcfans/dcfans_main.asp

Enneh, mind your fingers and your ears !

[ Voor 18% gewijzigd door Banshee op 21-01-2006 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Banshee schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 02:11:
Enneh, mind your fingers and your ears !
Als ik een experimenteren met fan's, gebeurt dat natuurlijk achter een triplexplaat met een kijkgat voor de camera. Ik zal in eerste instantie geen metalen fan's gebruiken, want daar zit teveel kracht achter. Ik ga niet met m'n vingers de fan aanraken, ook niet op een normale snelheid. Ik wil wel nog topic's kunnen blijven typen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

Mits je motor, bevestiging en fanbladen sterk genoeg zijn, ja. Is het slim en nuttig om het te doen, nee :p. Ze doen alles om het te vermijden met helicopters, daarom zal een helicopter nooit veel sneller dan 300-350 km/u gaan (met de snelheid van de tip van de rotor die vooruit gaat kom je dan al snel aan 1200 km/u). Zelfde geldt voor propellor vliegtuigen. Er zijn er maar heel weinig die een echt hoge snelheid kunnen halen met als bekendste voorbeeld de Russische bommenwerper Tu-95 en 142 Bear die M0.82 kan halen, maar dat is dan ook echt een monster met 4 motoren van bijna 18000 pk.