Ik ga er van uit dat je bij Dev-C++ kiest voor GCC als compiler (dat is namelijk niet per se noodzakelijk).
Hét argument om voor Visual C++ te kiezen was altijd en is nog steeds de uitstekende geïntegreerde debugger (en Microsoft's CRT debug library). Daar kan Dev-C++ met z'n brakke gdb-integratie niet aan tippen. Ik heb sowieso het idee dat gdb onder Windows nogal slecht werkt, vergeleken met ELF-binaries en/of POSIX-besturingssystemen (ik gebruik trouwens meestal gewoon de command line interface van gdb).
Ik begin zelf vaak met coden in Dev-C++ omdat je direct kunt beginnen zonder eerst te hoeven klooien met projects en solutions/workspaces (dat was vooral in Visual Studio 7 ellendig), maar als er wat te debuggen is, schakel ik toch over op het wat loggere Visual Studio. Nu Visual Studio gratis verkrijgbaar is, is er eigenlijk niet echt een reden om met gdb te blijven werken.
Verder zijn er nog twee technische aspecten. Ten eerste worden third-party C++ libraries vaak aangeleverd voor Visual C++ en die kun je dus niet gebruiken met GCC (hoewel het ook regelmatig voorkomt dat alleen libraries gecompileerd voor Visual C++ 6 of 7 aangeleverd worden en die kun je dan ook niet gebruiken met Visual C++ 8 - aka 2005). Die libraries zijn vaak ook ontwikkeld in Visual C++ waardoor je ze wel makkelijk kunt hercompileren met Visual Studio (via een workspace/solution of met nmake) maar niet zomaar met GCC. In het gunstige geval dat dat wel kan moet je vaak nog een halve POSIX-omgeving opzetten (shell, make, binutils, etc.) om onder Windows te kunnen compileren met GCC.
Tenslotte is het me wel eens opgevallen dat GCC onder Windows bij bepaalde libraries nodeloos grote bestanden genereert. Executables vallen, geloof ik, meestal wel mee. Ik moet bekennen dat ik het niet uitgebreid onderzocht heb, dus het is waarschijnlijk de moeite om dit even uit te zoeken.
offtopic:
@oisyn hieronder:
Ik denk dat je gewoon te veel met Visual C++ werkt. Als je een tijdje een andere IDE gebruikt ga je 'm vanzelf wel missen.

[
Voor 24% gewijzigd door
Soultaker op 20-01-2006 17:46
]