Een korte inleiding:
Daar ik binnekort, na aardig wat 'gefreelanced' te hebben, een eigen videoproductie-bedrijfje op ga zetten ( spannend
),
heb ik o.a. een indexering gemaakt van de benodigde computerhardware.
Reeds aanwezig:
P4-2,3 Ghz
512mb RD-ram
GF6800 128mb
Deze gaat voornamelijk dienst doen als internet- / email-bak, en voor een eventuele game.
Dual Xeon 2,2 Ghz.
1024mb DDR-ram
GF4-ti4400 128mb
Pure renderbak.
Nog aan te schaffen:
Wat ik beoog is een nieuwe pc, waarop ik video kan editten, en die mbv netwerk-rendering ook de rendertijd wat in kan korten.
Voornaamste software die erop moet draaien:
Premiere Pro 2.0
After Effects 7.0
Maxon Cinema 4D
Audition 2.0
Wanneer het een en ander op poten staat en er, in verband met de hoge licentie-kosten, afdoende inkomsten zijn, dan ben ik ook van plan om
Eyeon Fusion 5
en 3Ds Max 8
te gaan draaien.
Alles dus onder Windows XP / Vista.
Wat had ik zelf in gedachten?
Zaken als een muis en keyboard zijn al aanwezig, evenals een boxenset en een firewirekaart.
Ook de monitor is reeds voorhanden:
Dell 2005FPW ( 20,1" widescreen TFT )
Wat nog rest is de pure systeemkast ( met inhoud uiteraard
):
Intel Pentium D 840 Dual Core ( boxed )
Asus P5WD2 Premium
Enermax EG495AX-VE SFMA 485 Watt
De systeemkast zelf.
2x 1GB Ram of 4x 1GB Ram
Geforce 7800GT 256mb
NEC ND-4550A
Maxtor 300 GB, 7200 Rpm S-ATA/150
Verantwoording:
De belangrijkste redenen om voor Intel / nvidia te kiezen zijn ervaring en betrouwbaarheid.
Dit in de zin dat ik er al jaren mee werk en gewend ben aan de drivers, support, etc en ik er simpelweg een goed gevoel bij heb.
Ik weet het; het is irrationeel, maar ik heb nu eenmaal liever een volledig intel-park staan dan dat ik er een Athlon 64 x2 tussen steek.

De keuze voor zo'n redelijk zware videokaart zitten hem vooral in het feit dat de 6800-serie geen HD-decodatie ondersteund en er een HDTV-out ontbreekt, waarvan ik allebei veel gebruik wil gaan maken.
Temeer daar ik alle video ook op 720p danwel 1080p schiet.
Ook met Asus heb ik niets dan goede ervaringen dus in de keuze qua moederbord heb ik me laten leiden door de laatste T.net Best-Buy Guide
Deze vlag gaat ook op voor de brander.
Enermax voedingen hebben me nog nimmer in de steek gelaten dus deze keuze valt me ook niet zwaar.
Overigends lijkt het qua HD ruimte wat krapjes met zulke datastromen, maar dat valt mee aangezien ik een hele zwik firewire HD's heb die voor opslag & uitwisseling dienen.
Wat zit me nog dwars?
Wel, zoals de oplettende lezer al aan het lijstje heeft kunnen zien; 2 zaken.
-De systeemkast
-Het ram-geheugen
Daar ik bij beide door de bomen het bos niet meer kan zien,
zou ik graag jullie licht hier over laten schijnen.
Welke afwegingen moet ik maken en wat raden jullie me aan?
Excuses trouwens voor de forse lengte van deze post
, maar ik wilde het even helder op 'papier' zetten.
Alvast bedankt.
Daar ik binnekort, na aardig wat 'gefreelanced' te hebben, een eigen videoproductie-bedrijfje op ga zetten ( spannend
heb ik o.a. een indexering gemaakt van de benodigde computerhardware.
Reeds aanwezig:
P4-2,3 Ghz
512mb RD-ram
GF6800 128mb
Deze gaat voornamelijk dienst doen als internet- / email-bak, en voor een eventuele game.
Dual Xeon 2,2 Ghz.
1024mb DDR-ram
GF4-ti4400 128mb
Pure renderbak.
Nog aan te schaffen:
Wat ik beoog is een nieuwe pc, waarop ik video kan editten, en die mbv netwerk-rendering ook de rendertijd wat in kan korten.
Voornaamste software die erop moet draaien:
Premiere Pro 2.0
After Effects 7.0
Maxon Cinema 4D
Audition 2.0
Wanneer het een en ander op poten staat en er, in verband met de hoge licentie-kosten, afdoende inkomsten zijn, dan ben ik ook van plan om
Eyeon Fusion 5
en 3Ds Max 8
te gaan draaien.
Alles dus onder Windows XP / Vista.
Wat had ik zelf in gedachten?
Zaken als een muis en keyboard zijn al aanwezig, evenals een boxenset en een firewirekaart.
Ook de monitor is reeds voorhanden:
Dell 2005FPW ( 20,1" widescreen TFT )
Wat nog rest is de pure systeemkast ( met inhoud uiteraard
Intel Pentium D 840 Dual Core ( boxed )
Asus P5WD2 Premium
Enermax EG495AX-VE SFMA 485 Watt
De systeemkast zelf.
2x 1GB Ram of 4x 1GB Ram
Geforce 7800GT 256mb
NEC ND-4550A
Maxtor 300 GB, 7200 Rpm S-ATA/150
Verantwoording:
De belangrijkste redenen om voor Intel / nvidia te kiezen zijn ervaring en betrouwbaarheid.
Dit in de zin dat ik er al jaren mee werk en gewend ben aan de drivers, support, etc en ik er simpelweg een goed gevoel bij heb.
Ik weet het; het is irrationeel, maar ik heb nu eenmaal liever een volledig intel-park staan dan dat ik er een Athlon 64 x2 tussen steek.
De keuze voor zo'n redelijk zware videokaart zitten hem vooral in het feit dat de 6800-serie geen HD-decodatie ondersteund en er een HDTV-out ontbreekt, waarvan ik allebei veel gebruik wil gaan maken.
Temeer daar ik alle video ook op 720p danwel 1080p schiet.
Ook met Asus heb ik niets dan goede ervaringen dus in de keuze qua moederbord heb ik me laten leiden door de laatste T.net Best-Buy Guide
Deze vlag gaat ook op voor de brander.
Enermax voedingen hebben me nog nimmer in de steek gelaten dus deze keuze valt me ook niet zwaar.
Overigends lijkt het qua HD ruimte wat krapjes met zulke datastromen, maar dat valt mee aangezien ik een hele zwik firewire HD's heb die voor opslag & uitwisseling dienen.
Wat zit me nog dwars?
Wel, zoals de oplettende lezer al aan het lijstje heeft kunnen zien; 2 zaken.
-De systeemkast
-Het ram-geheugen
Daar ik bij beide door de bomen het bos niet meer kan zien,
zou ik graag jullie licht hier over laten schijnen.
Welke afwegingen moet ik maken en wat raden jullie me aan?
Excuses trouwens voor de forse lengte van deze post
Alvast bedankt.