Cursus fotografie volgen (of niet)

Pagina: 1
Acties:
  • 6.169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murmandamus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:40

Murmandamus

(OO (|||)(|||) OO)

Topicstarter
Ik heb nu sinds een tijdje een dSLR. Ik ben er tevreden mee, maar zit eigenlijk voornamelijk nog hangen in een test/uitprobeer-fase (vol overgave overigens). Ik heb een helder idee van waar ik met deze hobby in verder wil én wat voor mij persoonlijk niet bijzonder ver uitgediept hoeft te worden. Dat zal voor iedereen wel weer anders zijn, daarom som ik het ook maar niet op...

Nu heeft een vriend zich opgegeven voor een cursus fotografie voor beginners. En hij heeft inmiddels zijn eerste les ook al gehad. In hoofdlijnen komt het bij de cursus erop neer dat hij geschoold wordt (in techniek, basistechnieken etc), hij huiswerk moet doen en de cursisten samen het huiswerk beoordelen en bespreken.
Ik hink eigenlijk op twee gedachten als het gaat om een dergelijke cursus:
• Van de ene kant krijg je wel training van iemand die duidelijk weet waar hij over praat. Je leert waar je op moet letten tijdens het maken en bewerken en andere "do's en don'ts"... Je praat en leert van medecursisten.• Van de andere kant dit zijn zaken welke je op fora, boeken en andere media kunt vinden en leren, zij het langzamer. En je kunt het geld wat de cursus kost in een goede lens of image tank steken.

Nu mijn volgende vragen:
• Hoe zijn jullie tot jullie huidige niveau gekomen (trial-and-error, veel lezen of cursus)?
• Is dit nu een keuze waar je, terugkijkend, tevreden mee bent of anders had gedaan als je het over kon doen?

After all is said and done, there is more said than done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 10:53

Ursamajor

Astrofotograaf

Zelf heb ik boeken erover gelezen, veel gefotografeerd, op fora gekeken, mn eigen foto's streng beoordeeld enz enz.
Heb er geen spijt van, maar een cursus of opleiding is wel gezelliger en werkt misschien inspirerender.
Het is eigenlijk maar net waar je je goed bij voelt.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring met een fotocursus is dat het begon bij het aan en uitknopje van je camera. Uiteindelijk wist ik veel meer van de technologische kant (de camera) van fotografie dan de docent. Hij daarentegen wist meer van lichtmeten e.d. maar kon dat maar matig onder woorden brengen. Ik heb er spijt van gehad dat ik niet direct heb ingeschreven voor de gevorderden cursus. Mijn tip: vraag van tevoren duidelijk wat de cursus inhoudt en wees kiritisch of je hier wat aan hebt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:09
Sommige mensen vinden het nodig, anderen niet.
Sommige mensen vinden een boek voldoende, anderen niet.

Ik vind dat je beter leert fotograferen door:
- veel te fotograferen
- opbouwende kritiek te krijgen op het werk dat je geleverd hebt, en waar je in het vervolg moet op letten, etc...

Dat laatste kan je niet uit een boekje halen.
Ik heb me vorig jaar zelf ingeschreven in een cursus fotografie, en ik heb daar nog altijd geen spijt van. (Een 3 jarige cursus, waarin de basis behandeld wordt, analoge z/w opnamen, doka-technieken, digitale fotografie, studio- en model fotografie en architectuur fotografie).
Dit wordt gegeven door een aantal professionele fotografen, en ik moet zeggen dat ik er toch al super-veel heb van opgestoken.
Veel hangt natuurlijk ook af van de leraar die die cursus geeft, en hoe eerlijk hij/zij jouw werk beoordeelt, en dat hij ook daadwerkelijk zegt waarom je dit niet goed gedaan hebt, en dat wel. Waar je in het vervolg moet opletten, etc....

Het is een keuze die je voor jezelf moet maken (hoeveel vrije tijd heb ik en wil ik eraan besteden), etc... Echter, vind ik dat een opleiding zeker een toegevoegde waarde heeft tov enkel een 'boekje' waarin enkel de 'technische dingen' (relatie diafragma - scherptediepte, etc.... ) uitgelegd worden.
Het voordeel van een cursus is ook het sociaal contact, wat je op een forum toch niet zo hebt. Plus het feit dat je je kennissenkring uitbreidt en, als dat je doel is, meer mensen leert kennen die zich met fotografie bezighouden, waardoor je een netwerk aanlegt, bij bepaalde mensen gekend wordt, en misschien wel hier en daar eens een opdrachtje mag doen).

[ Voor 13% gewijzigd door whoami op 20-01-2006 13:07 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murmandamus

Murmandamus

(OO (|||)(|||) OO)

Topicstarter
@mig29 Ja hier heb ik ook aan gedacht. Ik ben redelijk ingelezen in de technieken van fotografie. Ik ben alleen bang dat als ik begin met een cursus voor gevorderden dat ik alsnog wordt overrompeld.
@whoami Een drie-jarige cursus? Da's een beste cursus. De kameraad waar ik het over had heeft een twee-wekelijkse cursus van 10 of 12 sessies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Murmandamus schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 13:11:

@whoami Een drie-jarige cursus? Da's een beste cursus. De kameraad waar ik het over had heeft een twee-wekelijkse cursus van 10 of 12 sessies...
Eh ja... Een drie-jarige cursus; 2 avonden per week. Iedere avond 4 uur.
Ik heb 2 modules per semester, en op het eind van het semester ook examen over die modules (zowel theoretisch als het werk dat je gemaakt hebt. In het laatste jaar moet je ook een soort eindwerk maken dat door een externe jury van prof-fotografen beoordeeld wordt.
Als je dat allemaal doorspartelt hebt, krijg je een erkend diploma 'fotograaf'. Maar goed, ik doe het voor de hobby en uit interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:39

MBV

Volgens mij heb je er niks aan, van het geld kan je beter een leuke lens kopen ofzo ;). Ik heb van Rob Doolaard, huisfotograaf van 6 dierentuinen ofzo, een 1-daagse cursus gehad. Ik heb er 2 dingen geleerd: je hebt meer scherptediepte achter je scherpstelafstand dan ervoor (of was het andersom :X), en flitsen naar glas is niet erg, als je het maar onder een hoek doet.
Verder heb ik 10x de uitleg van het diafragma gehoord, principe van een polarisatiefilter (1 van de cursisten: 'ik weet wat je bedoelt, maar ik zie het niet 8)7'), enz, maar de dingen die ik had gehoopt (compositie e.d.) bleven onderbelicht.

Degenen die daar op af waren gekomen waren niet echt geinteresseerd in fotografie, maar wilden 'iets beter dan klik-en-klaar' kunnen. Uiteraard lijdt ik aan chronische zelfoverschatting, maar ik voelde me in bepaalde opzichten 'beter' dan de rest...

Volgens mij kan je beter naar /FG-meets gaan om wat te leren, dan zo'n cursus als ik heb gekregen. Niet dat ik naar een /FG-meet ben gegaan, maar mijn inschatting van wat daarvan terug komt hierzo :)

@Whoami: da's een ander soort cursus, meer een opleiding. Een zweefvliegcursus is ook niet altijd voor een brevet, soms gewoon een paar lesjes voor mensen die het leuk vinden :)

[ Voor 10% gewijzigd door MBV op 20-01-2006 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:59:
Mijn ervaring met een fotocursus is dat het begon bij het aan en uitknopje van je camera. Uiteindelijk wist ik veel meer van de technologische kant (de camera) van fotografie dan de docent. Hij daarentegen wist meer van lichtmeten e.d. maar kon dat maar matig onder woorden brengen. Ik heb er spijt van gehad dat ik niet direct heb ingeschreven voor de gevorderden cursus. Mijn tip: vraag van tevoren duidelijk wat de cursus inhoudt en wees kiritisch of je hier wat aan hebt of niet.
Ik zie dat je in Delft woont, heb je die cursus ook gevolgd aan het Cultureel Centrum van TUDelft?? Ik zat daar namelijk laatst ook te kijken. Die instapcursus lijkt me niks (Als je er al te veel van af weet is het én pure geldverspilling, en saai), maar ik zat nog wel te kijken naar die cursus voor gevordereden.

vervolg
Instapniveau
Als je vorig seizoen de cursus voor beginners hebt gevolgd of op andere manier al meer ervaren bent kan je deelnemen aan de vervolgcursus. Je wordt geacht over een goede camera te beschikken en daarmee goed overweg te kunnen en je kan zelfstandig in DOKA en op computer te werken. Uiteraard fotografeer je ook buiten de vaste lestijden. Neem bij de eerste les zo mogelijk enkele zelfgemaakte foto’s mee.

Inhoud
Je werkt gedurende de cursus aan een serie, aan de hand van een zelf geschreven opdracht. In de eerste helft van de cursus leer je wat een reeks beelden tot een serie maakt en schrijf je jouw opdracht. In de tweede helft van de cursus werk je deze opdracht uit en ontdek je meer waar jouw fotografische belangstelling ligt.

20 weken (?) voor 175 euro (studenten)/350 euro

Geen idee wanneer die begint, zal nog wel even duren ...

Er is ook nog een portret en model cursus, maar ik ben daar (nu) niet echt in geinteresseerd

portret en model (gevorderden)
Instapniveau
Je bent een al meer ervaren fotograaf en je beschikt over een goede camera. Zelfstandig werken in DOKA en op de computer vormt geen enkel probleem voor je. Uiteraard fotografeer je ook buiten de vaste lestijden. Neem bij de eerste les zo mogelijk enkele zelfgemaakte foto’s mee. Inhoud
Een intensieve workshop rond portret- en modelfotografie; mensen in geënsceneerde situaties. Naast de zes avondlessen bestaat deze cursus uit twee extra dagen. De cursus is inclusief het gebruik buiten de cursustijden van de DOKA om je lessen voor te bereiden.

95 euro voor studenten, 190 euro voor niet-studenten

Begint op 12 april

En ze hebben nog een wellicht leuke pinhole-cursus:

_pinhole
Photography is overal in onze wereld aanwezig. Wij worden constant beinvloed door foto's in tijdschriften, kranten en reclame uittingen. Vrijwel iedereen heeft ervaring in het maken van foto's hoewel door de huidige stand van de technologie het grootste deel van het proces voor de maker verborgen blijft en gereduceerd is tot het drukken op het knopje en het wegbrengen van het rolletje naar de Hema. Terwijl fotografie rijk is aan natuurkundige en chemische processen. Pinhole fotografie is een manier om hier mee in aanraking te komen en leert de principes van de fotografie in al zijn rijkdom. Fotografie met de pinhole camera is een haast magische ervaring! Doordat we de pinholecamera zelf bouwen (ontworpen insamenwerking met I.O.) (in twee lessen) en vier lessen besteden aan fotografie en doka ben je zeer betrokken bij de lessen. Het concept van pinhole werd al in de middeleeuwen toegepast.

45 euro/90 euro

Begint op 3 maart

Heeft iemand hier ervaring mee? Die gevorderden cursus is wel veel werk, en die portretfotografie moet je van houden, pinhole is wellicht een keer leuk om te proberen, maar goed...

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-07 20:58
Ik ben zelf net begonnen op de fotovakschool met de basiscursus, ik heb nog maar 1 dag gehad, maar het is echt leuk en leerzaam om met een groepje te gaan fotograferen enzo.

De dag begint dan dus met een stuk uitleg en het bespreken van foto's, en s'middags ga je zeg maar met de groep buiten of in de studio fotograferen. Bij mij ontbrak de kennis niet echt aan de technische kant, wat bij de meeste cursisten wel zo was, maar het gaat mij er meer om hoe ik betere composities kan krijgen, en dit word ook uitgebreid besproken en de de praktijk gebracht.

Wel een duure cursus (€800 alles bij elkaar) maar ik hoefde het gelukkig niet zelf te betalen dan ;) Maar ik is iig de moeite waard vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ inquestos: check, de fotocursus van het CC inderdaad. De gevorderdencursus hoeft van mij niet zo ivm het wat meer gedwongen karakter. De beginnerscursus is in ieder geval een afrader :)

De portretcursus is wel leuk denk ik (check even welke docent). Ik vind studiofotografie echter zeer lastig aangezien jij het te fotograferen onderwerp zo moet plaatsen zoals jij wilt. Daarnaast moet je diverse poses uitproberen en dan ook nog je belichting goed hebben. Mij teveel werk. Ik vind het leuker om een onderwerp spontaan te fotograferen (uiteraard wel wachten totdat compositie en licht goed zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is maar net waar je je goed bij voelt, de een heeft liever een internetforum als bijvoorbeeld photosig en of DPZ, de ander vind het groepseffect van een cursus geweldig en weer een ander heeft het liefst een privé docent....

ik denk dat als je voor een cursus kiest je iig wel heel critisch moet kijken naar wat je van de cursus verwacht en wat het daadwerkelijke cursusaanbod is. ook de doelgroep is belangrijk, als jij klaarzit om zaken als diafragma, sluitertijden, FEC enz enz te leren terwijl 99% van je medecursisten een compactcamera met alleen full-automatic heeft zul je je niet heel erg gelukkig voelen denk ik..

dus kijk goed om je heen en besluit dan zelf wat je doet..
mij bevalt het samen met anderen leren in een cursus goed, maar het is wel iets waar je goed naar moet kijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inquestos schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 13:46:
[...]
Verhaal over fotocursussen bij de TU-Delft...
Ik zat laatst ook te kijken bij de gevorderde cursussen, aangezien ik ook in Delft studeer. Vooral de portret en model cursus lijkt me wel wat. :)

Heeft iemand hier wellicht ervaring mee???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:51
whoami schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 13:05:

Ik heb me vorig jaar zelf ingeschreven in een cursus fotografie, en ik heb daar nog altijd geen spijt van. (Een 3 jarige cursus, waarin de basis behandeld wordt, analoge z/w opnamen, doka-technieken, digitale fotografie, studio- en model fotografie en architectuur fotografie).
Dit wordt gegeven door een aantal professionele fotografen, en ik moet zeggen dat ik er toch al super-veel heb van opgestoken.
Veel hangt natuurlijk ook af van de leraar die die cursus geeft, en hoe eerlijk hij/zij jouw werk beoordeelt, en dat hij ook daadwerkelijk zegt waarom je dit niet goed gedaan hebt, en dat wel. Waar je in het vervolg moet opletten, etc....
Mag ik vragen waar die cursus is ? C.Q. je meer info kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Die cursus volg ik in Oudenaarde - Belgie.
http://www.pcvodenderenschelde.be/oudavondfotografie.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 19:40
Een cursus kan handig zijn om je te helpen beginnen.

Doka werk kan wel handig zijn. Je weet dat in iedergeval wat voor soort processen je dslr aan het doen is in die kleine camera. Daarbij kom je ook te wetenwat dodge en burn nou werkelijk zijn ipv het alleen te gebruiken in photoshop. Het is niet echt nodig dokawerk maar het maakt je wel wijzer

Verder hoef je het niet alleen bij fotocursussen te houden. Schilder en kunst lessen kunnen ook van pas komen. Ik heb al mijn ervaring van compositie, licht inval kleurgebruik (of het juist niiet gebruiken ervan), zelf eigenlijk uit het tekenen meegenomen. Maakt dat uit? mwa niet echt principes blijven nagenoeg hetzelfde. Daarbij is het ook gewoon veel ervaring wat er bij komt kijken. dus de beginselen zullen je wel helpen, maar op een gegeven moment heb je er een beetje een oog voor.

wel moet ik zeggen dat het wel aan te raden is om je dslr eens een keertje op manual te zetten. Gewoon helemaal niets van de boordcomputer gebruiken. Alles zelf scherpstellen etc... dan ga je echt waarderen dat er functies zijn die het overnemen en weet je ook precies wat ze doen.

[ Voor 9% gewijzigd door justice strike op 21-01-2006 10:17 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:39

MBV

zelf scherpstellen, zelf belichten, zelf de sluiter doen, zelf naar RAW vertalen... ;)

Camera op manual zetten is eigenlijk niet genoeg. Pak ergens een Olympus OM-10 o.i.d. vandaan: halfautomaat zonder AF. Daar leer je veel meer van dan met een willekeurige automatische body proberen te focussen, door het prisma in de zoeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
dat bedoelde ik, alleen niet iedereen wil een mf kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Laatst online: 26-07 06:43
justice_strike schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 10:15:
Een cursus kan handig zijn om je te helpen beginnen.

Doka werk kan wel handig zijn. Je weet dat in iedergeval wat voor soort processen je dslr aan het doen is in die kleine camera. Daarbij kom je ook te wetenwat dodge en burn nou werkelijk zijn ipv het alleen te gebruiken in photoshop.
Het werk in de doka is echt overbodig geworden. Digitaal kan er zoveel meer, zoveel sneller. Wat een dslr doet, heeft bovendien niet te maken met wat je in een doka doet?

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

mercarra schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 10:42:
[...]

Het werk in de doka is echt overbodig geworden. Digitaal kan er zoveel meer, zoveel sneller. Wat een dslr doet, heeft bovendien niet te maken met wat je in een doka doet?
Als je het echte doka werk kent, dan weet je heel snel hoe je beter de foto´s moet maken.

Als je net zo als veel mensen met een digitale camera weg klikt en thuis wel de leukere eruit zoekt loopt film en doka werk aardig in de papieren qua kosten.
Aka je leert eerst te kijken en dan te klikken.

Een cursus is heel goed imho. Op voorwaarde dat de cursus een behoorlijk nivo heeft (bijv hard genoemde einddoelen van wat moet je kunnen qua theorie, nivo van fotografie.
Het mooiste van een cursus vind ik nog het praten met andere tijdens het maken van de foto´s en achteraf bespreken waarom de ene visie juist wel werkte en de andere niet... Dit is volgens mij bijna niet op een forum te doen. (op locatie mis je een computer meestal) :)

Voor mij geld dat als ik met mensen praat over mijn foto´s dat ik eventuele kritieken me veel meer van aantrek dan op een forum. Maar veel makkelijker vraag waarom zij het juist zo zouden doen. (en da´s met een digicam idd veel makkelijker toonbaar)

De uurtjes die ik doorgebracht heb in de doka samen met anderen hebben mij meer geleerd dan ik uit alle boeken die ik gelezen mij verteld hebben.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
[...]

Mwah, niet mee eens.
Door het werken in de doka, snap je wat de principes zijn die je in Photoshop ook gebruikt. Je snapt de achterliggende gedachte beter.
Als je de digitale beelden die je gemaakt hebt, in photoshop bewerkt en je hebt kennis van doka-technieken, dan weet je wat je doet en waarom je het doet.

Trouwens, ik blijf erbij dat een 'analoge' z/w foto 1000x beter is dan een goede digitale z/w foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Laatst online: 26-07 06:43
whoami schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 11:32:
[...]

Mwah, niet mee eens.
Door het werken in de doka, snap je wat de principes zijn die je in Photoshop ook gebruikt. Je snapt de achterliggende gedachte beter.
Als je de digitale beelden die je gemaakt hebt, in photoshop bewerkt en je hebt kennis van doka-technieken, dan weet je wat je doet en waarom je het doet.

Trouwens, ik blijf erbij dat een 'analoge' z/w foto 1000x beter is dan een goede digitale z/w foto.
De achterliggende gedachte van photoshop is dat ik een matrix heb met getallen die een afbeelding voorstelt waar ik vervolgens allerlei wiskunde op kan loslaten.

Ik ben niet echt overtuigd, ik weet niets van de doka, maar wel precies wat ik doe in photoshop. Kan je met voorbeelden komen van technieken die, als je ze kent uit de doka, beter toe te passen zijn in photoshop?

Dat de dodge en burn worden gebruikt in photoshop snap ik niet (ik zag de termen hierboven weer langskomen) want deze zijn destructief. Adjustment layers met masks niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Mercarra op 21-01-2006 11:50 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
In photoshop gebruik ik ook de dodge en burn tools niet. :)

Wat er wel bij komt kijken, is als je met kleuren werkt: als je foto te magenta is, weet je dan waarom je er meer groen gaat insteken, of dat je met het verhogen van cyaan en yellow je hetzelfde effect verkrijgt.

Ik zeg niet dat ze beter toe te passen zijn, maar je weet de achterliggende gedachte.

Jouw voorstelling van die achterliggende gedachte slaat als een tang op een varken, want dat is de 'achterliggende' gedachte niet. De metafoor achter photoshop is niet de 'digitale matrix'. De metafoor achter photoshop is de doka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
whoami schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 12:00:
In photoshop gebruik ik ook de dodge en burn tools niet. :)

Wat er wel bij komt kijken, is als je met kleuren werkt: als je foto te magenta is, weet je dan waarom je er meer groen gaat insteken, of dat je met het verhogen van cyaan en yellow je hetzelfde effect verkrijgt.

Ik zeg niet dat ze beter toe te passen zijn, maar je weet de achterliggende gedachte.

Jouw voorstelling van die achterliggende gedachte slaat als een tang op een varken, want dat is de 'achterliggende' gedachte niet. De metafoor achter photoshop is niet de 'digitale matrix'. De metafoor achter photoshop is de doka.
Dodge en burn zijn voorbeelden. Ze zijn overigens niet destructief je moet alleen weten hoe je ermee omgaat. (overlay layer maken kan ook, heeft hetzelfde effect.)

Vergelijk het met schilderen en photoshop. Schilderen kan je best wel gebruiken als basis om photoshop te gebruiken. Als je goed kunt tekenen of schilderen zal je ook beter kunnen tekenen of schilderen in photoshop (mbv wacom tablet ofzo). Ben je dan beter door je ervaring? ik vind van wel. Moet je kunnen tekenen of schilderen om met photoshop om te kunnen gaan? nee dat hoeft niet.

[ Voor 8% gewijzigd door justice strike op 21-01-2006 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontcare
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024

dontcare

Nomen est Omen

Ik heb ooit de fotovakschool gedaan , handig maar het meeste wist ik al.
[...]

True maar ik heb nog geen goede Cibachrome / Ilfochrome photolab gevonden die ook digitaal doen.
(Ik laat ze analoog nog steeds in Canada doen, moet binnekort eens testen bij een photolab in de UK die zegt digitaal goed te kunnen ) ,

[ Voor 79% gewijzigd door dontcare op 22-01-2006 04:11 ]

.Quod me nutrit me destruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:40

rapture

Zelfs daar netwerken?

justice_strike schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 10:27:
dat bedoelde ik, alleen niet iedereen wil een mf kopen :)
Afbeeldingslocatie: http://www.photographyreview.com/channels/photographyreview/images/products/product_84484.jpg
Ik gebruik deze MF SLR icm een Nikon negatievenscanner en overdatum-rolletjes van ongeveer € 2. Totaalkost per rolletje is € 6 (gewone consumenten negatieven) en sommige durven weleens boven € 10 gaan (Fuji Provia). Zolang ik geen 50+ rolletjes per jaar vol trek, dan is er geen nood voor een DSLR en blijft een analoge SLR betaalbaarder voor een student. Vooral goedkoop lichtsterk glas spreekt mij aan.

Manueel "eenvoudig" alles instellen en focussen blijft voor mij gemakkelijker, dan een digitaal toestel met de teveel menutjes. Met een geleende Nikon digitale compact productfoto's te trekken onder een tl-lamp en flitsen is niet te doen. Witbalans op gewoon gezet, dan flipt de autofocus. Dan witbalans op tl-lamp gezet en de foto's zien erg blauw/koud eruit. Toch maar de ouwe SLR bovenhalen, rolletje erin en focussen door aan de ring van de objectief te draaien.

Tijdens mijn opleiding Graduaat MCT (een soort CMD-achtige opleiding) was er een basis-fotografie-cursus. Toen had ik problematische foto's (ik had niet door dat je moest focussen 8)7 ) getrokken en ingediend. Daarna af en toe voor eigen gebruik foto's trekken, vanalles en nog wat erover lezen en uitproberen.

Begin februari ga ik concertfoto's proberen trekken, ouwe toestellen zonder een grote tas glaswerk laten ze meestal door. Allereerste keer concertfoto's trekken op Graspop was niet goed gelukt omdat ik alleen een 50mm objectief mee had. Tweede keer op een kleine onbekende festival kon ik probleemloos fototoestel + objectieven meenemen. Moshpitten zijn niet bepaald fototoestelvriendelijke plekken.

[ Voor 44% gewijzigd door rapture op 22-01-2006 05:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontcare
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024

dontcare

Nomen est Omen

rapture schreef op zondag 22 januari 2006 @ 04:56:
[...]

[afbeelding]
Ik gebruik deze MF SLR icm een Nikon negatievenscanner en overdatum-rolletjes van ongeveer € 2. Totaalkost per rolletje is € 6 (gewone consumenten negatieven) en sommige durven weleens boven € 10 gaan (Fuji Provia). Zolang ik geen 50+ rolletjes per jaar vol trek, dan is er geen nood voor een DSLR en blijft een analoge SLR betaalbaarder voor een student. Vooral goedkoop lichtsterk glas spreekt mij aan.
Zowiezo leer je imo veel meer van analoog fotograferen al is het alleen maar omdat je veel beter moet nadenken ipv *click *check *delete *click *kut weer niet *delete *etc
Gebruik nog steeds mijn analoge Eos'en naast mijn digitaal en zo nu en dan mijn oude vertrouwde ae1 programm.

.Quod me nutrit me destruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murmandamus

Murmandamus

(OO (|||)(|||) OO)

Topicstarter
@dontcare je refereert nu naar een natuurlijke vorm van gemakzucht van de mens?

Ik heb besloten toch een basis-cursus te beginnen. Het idee van alles horen ipv lezen, gaf mij het idee dat de leercurve beduidend sneller zou zijn... Het begon met de techniek. Diafragma, sluitertijd ISO/ASA, stops. Flauw gezegd, maar ik lees enige tijd mee op dit forum en ik ben bang dat ik, door de hier opgenomen kennis, op een bepaald moment bijna de les overnam. :O
Het mooie van de cursus is ook dat je huiswerk moet doen, en dan discussieert over de diverse foto's, nog niet zozeer over composities. Want dat is nog niet behandeld, maar wel over of de foute het gewenste resultaat heeft (drukke foto, rustige foto bijvoorbeeld)

Niet oninteressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07 18:48
justice_strike schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 12:32:
[...]

Dodge en burn zijn voorbeelden. Ze zijn overigens niet destructief je moet alleen weten hoe je ermee omgaat. (overlay layer maken kan ook, heeft hetzelfde effect.)
Hoe doe je zo iets, heb even geprobeerd, maar krijg het nog niet voor elkaar.

Facebook :: Twitter :: PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
riotrick schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 12:24:
[...]

Hoe doe je zo iets, heb even geprobeerd, maar krijg het nog niet voor elkaar.
dodge en burn gebruik je gewoon op de foto. of je maakt een nieuwe layer aan met neutral grey. daar kan je ook op dodgen en burnen en dan als overlay gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Murmandamus schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 13:11:
@mig29 Ja hier heb ik ook aan gedacht. Ik ben redelijk ingelezen in de technieken van fotografie. Ik ben alleen bang dat als ik begin met een cursus voor gevorderden dat ik alsnog wordt overrompeld.
Ik heb circa 6 maanden terug ook een EOS350D aangeschaft, nu heb ik daar al aardig wat foto's mee geschoten, maar voor mijn idee haal ik nog lang niet alles uit de camera wat er in zit... onlangs sprak ik iemand die een fotografiecursus volgde en daar zeer tevreden over was. Het is een cursus van ca. 9 theorielessen en 5 praktijkavonden/-ochtenden (euri 220,-) van een gepensioneerd fotograaf. Volgens haar was het via de club Spectrum in Roosendaal/Etten Leur, deze kan ik alleen niet vinden via google en andere sites etc... :r
Weet iemand wellicht welke cursus dit is (beginnend) eof heeft die een andere goede ervaring (niet al te duur aub eur 300...+) :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmmz... tsja... een goede fotografeer-cursus is denk ik wel makkelijk. Voor mezelf kan ik dat niet zeggen. Ik heb al spelenderwijs met fotografie kennisgemaakt (zeg maar bijna geboren met de camera in de hand).
De enige fotocursussen waar ik mezelf voor had opgegeven om te volgen (met name voor t doka-gebruik), heb ik zelf gegeven. Ergens een tekort aan cursus-gevers... ofzo. Op die momenten ging t voor mij voornamelijk om de gezelligheid, een leuke manier om weer nieuwe mensen te leren kennen!

Ik ben een praktische fotograaf, als je alle theoretische weetjes wilt weten, dan kun je beter aan zo'n cursus deelnemen, denk ik. Leerzaam en vooral gezellig!
De laatste paar jaren probeer ik via trial and error t 1 & ander uit. O.a. ook voor t geven van een fotografeer-cursus... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 21:53
Een oog voor compositie hebben is een van de belangrijkste aspecten van fotografie imo dat je moet hebben en dat kan je niet even met een boek of cursus leren, dat moet gewoon in je zitten.

Alle technische achtergronden kan je ook wel op internet vinden.

Enige waar een cursus imo misschien goed voor kan zijn is om te oefenen in een fotostudio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hertog_Martin schreef op maandag 01 mei 2006 @ 01:39:
Een oog voor compositie hebben is een van de belangrijkste aspecten van fotografie imo dat je moet hebben en dat kan je niet even met een boek of cursus leren, dat moet gewoon in je zitten.

Alle technische achtergronden kan je ook wel op internet vinden.

Enige waar een cursus imo misschien goed voor kan zijn is om te oefenen in een fotostudio.
Niet mee eens, oog voor composities kun je leren/trainen. :)

edit:
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:00:
Ik heb circa 6 maanden terug ook een EOS350D aangeschaft, nu heb ik daar al aardig wat foto's mee geschoten, maar voor mijn idee haal ik nog lang niet alles uit de camera wat er in zit... onlangs sprak ik iemand die een fotografiecursus volgde en daar zeer tevreden over was. Het is een cursus van ca. 9 theorielessen en 5 praktijkavonden/-ochtenden (euri 220,-) van een gepensioneerd fotograaf. Volgens haar was het via de club Spectrum in Roosendaal/Etten Leur, deze kan ik alleen niet vinden via google en andere sites etc... :r
Weet iemand wellicht welke cursus dit is (beginnend) eof heeft die een andere goede ervaring (niet al te duur aub eur 300...+) :z[/quote]

Alle ins & outs van je camera + fotografische technieken in 6 maanden? Mmmm... dat kun je enigzins wel vergeten :+ Fotografie is veel breder dan de ins&outs van je camera ;)

Tsja... cursus... je kunt ook lid worden van een fotoclub, en al spelenderwijs de boel leren aan de hand van ervarenere fotografen. Sommige fotoclubs hebben ook een fotografeer-cursus in hun clubactiviteiten meegenomen.
Daarnaast zijn er mogelijkheden bij de kunstinstellingen van je woonplaats, of fotografen die op die manier iets bij proberen te verdienen.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Uiteindelijk leer je fotograveren door je te verdiepen in de techniek en goed om te gaan met de feedback op je foto's. Vooral dat laatste kan je natuurlijk tegenwoordig overal krijgen. En ouders vrienden die alles geweldig vinden heb je niet veel aan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Frogmen schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 12:18:
Uiteindelijk leer je fotograveren door je te verdiepen in de techniek
vergeet de techniek, fotograferen leer je door veel te fotograferen en veel naar foto's te kijken. techniek is geen doel, maar slechts middel. als je een technisch perfecte foto heb, maar de compositie is ruk, dan boeit ie voor geen meter. een technisch slechte foto, met een goede compositie daarentegen kan bijzonder mooi zijn.

een fotocursus kan zeker wel heel handig zijn, zeker op een goede fotocursus leer je kijken en dat is toch iets wat veel mensen moeten leren.
Pagina: 1