Training VB6 OF .Net

Pagina: 1
Acties:

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:50
Mensen,
Voordat iedereen het antwoord ".Net natuurlijk" post. Zal ik even mijn situatie schetsen.

Ik ben nu ongeveer een jaar werkzaam bij mijn werkgever waar ik het applicatie/database beheer en applicatie ontwikkeling uitvoer. Een groot deel van mijn tijd besteed ik aan het programmeren van een zelf ontwikkeld ERP achtige applicatie. Deze applicatie bestaat al tijden, is geschreven door drie verschillende personen. Veel spagetti code en in het verleden zijn er vreemde keuzes van aanpak gemaakt.

Nu ben ik geen hardcore programmeur maar wat ik wil maken krijg ik redelijk voor elkaar. Mijn programmeer werk bestaat voornamelijk uit het ophalen van data uit de database (sqlstring in recordset), weer te geven in formulieren of grid, mogelijkhied tot muteren en weer terug schrijving (sql string). Ik maak gebruik van procedures, functies, loopjes, if then else, een eigen dll voor crystal rapporten en daarmee houd het eigenlijk wel op.

Nu wil met mijn kennis wat meer de diepte in. In eerste instantie om ontwikkeltijd te besparen zodat ik me bezig kan houden met andere zaken (ik besteed veel tijd aan het testen/veranderen/testen van de app) en daarnaast om een beter product te maken. Ik heb het idee dat ik een gebrek aan theoretische basis kennis heb. Ik heb niet, of nauwlijks kennis van classes, COM, ActiveX, enz.

Nu kan ik twee kanten op VB6 of .Net

Het voordeel van VB6 is dat ik hier al wel kennis van heb en ik echt de diepte in kan. Wanneer ik voor .Net kies zal ik eerst dit moeten leren en onze applicatie conterteren naar .Net (wat voor nogal wat problemen kan zorgen) en daarna eventueel nog een tweede cursus volgen voor de wat uitgebreidere mogelijkheiden van .net progammeren. Een tweede cursus zit er (denk ik) niet in voor dit jaar.

Wat zouden jullie doen? En nog veel belangrijker, waarom?

Kan iemand mij daarnaast uitleggen hoe de .Net omgeving is opgebouwd? Ik zie door alle termen
(.Net 1.0/2.0, Visual studio 2003/2005, .net framework, asp.net, enz.) het ms bos niet meer

If it does not kill u, it makes u stronger

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-04 16:14
Ondanks dat je op het moment meer aan VB zult hebben om de applicatie waar je het over hebt te onderhouden en uit te breiden, zul je waarschijnlijk toch ooit de overstap naar .Net willen maken.
Eigenlijk zou ik je liever willen aanraden om C# te leren in plaats van VB.Net, maar weet niet of dat ook een optie is.

Ik vind C# een veel volwassenere taal. Ander vorodeel van met C kunnen werken is dat je meteen de basis hebt voor een stapel andere talen. Java, PHP, Perl en weet ik veel wat, vinden hun oorsprong in C.
Ik heb eens wat simpele applicaties in VB6 gemaakt, waarvoor het prima geschikt was. Onlangs heb ik een ASP.Net pagina in VB.Net moeten maken, maar ik miste het hele idee van VB.
VB vond ik namelijk een simpele taal waar je simpele dingen mee kon doen. VB.Net is echter veel groter, waarbij zijn simpliciteit juist complexiteit veroorzaakt. Ondanks dat de stap VB6 > VB.Net misschien logisch klinkt, vond ik dat niet echt het geval.

[ Voor 21% gewijzigd door frickY op 20-01-2006 10:38 ]

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
* pjonk is het eens met frickY
Ik heb heel lang in VB6 en VBA geprogrammeerd. Daarna heb ik veel in Java gedaan en sindsdien is bij mij een afkeer ontstaan tegen de VB syntax.

Bij het bedrijf waar ik nu werk heb ik gepleit om van VB6 naar C# te gaan ipv VB.NET en tot nu toe bevalt dat uitstekend. Een ander heel groot voordeel voor ons was dat C# XML commentaar ondersteunt waardoor je zeer eenvoudig beschrijvingen van Classes, methods, properties etc. kunt opnemen.

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:50
Bedankt voor jullie advies! Ik weet dat C# meer gedragen wordt in de development wereld. Toch wil ik het bij VB houden. De formulieren die ik maak zijn relatief eenvoudig en dit moet met gemak kunnen in VB. Ik wil een cursus volgen om tijd te besparen. Als ik nu de stap maak naar C# dan ben ik nog veel verder van huis. Daarnaast lijkt het me bijna onmogelijk om de huidige app te converteren naar C#.

Wanneer ik nu voor .Net ga, kan ik de geleerde kennis dan toepassen in VB6?

En heeft er iemand antwoord op mijn 2e vraag:
Kan iemand mij daarnaast uitleggen hoe de .Net omgeving is opgebouwd? Ik zie door alle termen
(.Net 1.0/2.0, Visual studio 2003/2005, .net framework, asp.net, enz.) het ms bos niet meer

If it does not kill u, it makes u stronger

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:42
Je bestaande app naar VB.NET converteren, zal even moeilijk zijn als deze naar C# te converteren.

VB.NET en C# schelen enkel in syntax, en in een paar dingen die in c# mogelijk zijn, en niet in vb.net (bv operator overloading).

Hoe het .NET framework is opgebouwd: ik zou zeggen, ga eens kijken op MSDN. Het is nogal uitgebreid, en ik heb niet echt zin om er een heel verhaal over te tikken.
(.NET 1.0 / 1.1 / 2.0 -> verschillende versies v/h framework; vs.net 2003 / 2005 -> verschillende versies van de IDE (2003 werkt met .NET 1.1; 2005 met .NET 2.0), ASP.NET is een onderdeel van '.NET', etc.... )

https://fgheysels.github.io/

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-04 11:22

TeeDee

CQB 241

Redbull4u schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:46:
[...]
.Net is het Framework.
Daarin kan je C#, Vb.net applicaties maken. Deze applicaties kunnen Webforms (asp.net) en/of Winforms zijn.
1.0 = de 1e versie.
1.1 = de 2e versie.
2.0 = de 3e versie.

Met visual studio 2003 kan je werken tot aan 1.1. Met visual studio 2005 kan je tot aan 2.0 gebruiken.

Verder ben ik het pjonk en frickY eens. De overstap zal je ooit eens moeten maken. Ik kom persoonlijk uit de VbScript (asp) kant. In den beginne heb ik ook met Vb.net gewerkt. Vervolgens aan C# begonnen, en ik wil niets anders meer. ;)

Ik ben zelf ook op zoek naar een basis cursus, omdat ik de elementaire basiskennis mis. Voornamelijk op OO gebied.

Wat betreft het converteren van je huidige project naar C#. Dat moet imho te doen zijn. En anders heb je er een mooi leertraject voor.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 10:55
whoami schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:53:
Je bestaande app naar VB.NET converteren, zal even moeilijk zijn als deze naar C# te converteren.

VB.NET en C# schelen enkel in syntax, en in een paar dingen die in c# mogelijk zijn, en niet in vb.net (bv operator overloading).

Hoe het .NET framework is opgebouwd: ik zou zeggen, ga eens kijken op MSDN. Het is nogal uitgebreid, en ik heb niet echt zin om er een heel verhaal over te tikken.
(.NET 1.0 / 1.1 / 2.0 -> verschillende versies v/h framework; vs.net 2003 / 2005 -> verschillende versies van de IDE (2003 werkt met .NET 1.1; 2005 met .NET 2.0), ASP.NET is een onderdeel van '.NET', etc.... )
VB.net kan prima een operator overloaden hoor sinds 2005, en er zijn ook dingen wel in vb.net mogelijk en niet in C#.

Verwijderd

Redbull4u schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 10:29:
.NET is een framework gebaseerde taal net zoals Java. In elk framework is ondersteuning voor een flinke partij voorgeschotelde basis classen zoals file I/O, database connecties, tekenen op het scherm enzovoorts. Momenteel zijn er eigenlijk 2 standaard frameworks namelijk v1.1 en v2.0. .NET 2.0 is recentelijk geintroduceerd met Visual Studio 2005. Voorzover ik weet kan je met Visual Studio 2005 alleen .NET 2.0 applicaties schrijven, wat inhoud dat je dus de nieuwste voorgeschotelde basis classen en dergelijke kan gebruiken (waarin nieuwe functionaliteit is toegevoegd en waarbij eventuele bugs verholpen zijn of nieuw geïntroduceerd worden ;)).

Visual Studio is je ontwikkel omgeving waarin je programmeerd. Daarnaast moet je een keuze maken of je wilt beginnen in .NET 1.1 (moet je werken met VS 2003) of .NET 2.0 (moet je werken in VS 2005). Je kan met beide frameworks ontzettend veel maar in VS 2005 zijn nieuwe zaken gekomen zoals een DataGridView (een zege) vergeleken met de DataGrid in .NET 1.1.

Ik kan uren lullen over .NET maar het komt er opneer dat .NET is bedacht om alles consistent te houden (dus bijvoorbeeld alles 0-based te doen i.p.v. met VB dat soms iets op 1 begint en de andere keer op 0). En het moet allemaal snel en efficiënt kunnen. Een simpel projectje zou niet veel tijd moeten kosten (mits je natuurlijk weet hoe alles in elkaar zit).

Ik zou inderdaad ook voor C# gaan echter wat je zegt is het nogal een leercurve qua syntax. Ik vind het een super taal vergeleken met VB.NET omdat wat iemand eerder al zei, de simpliciteit zorgt gewoon voor zware problemen die je misschien nu niet ziet maar als je geavanceerde zaken wilt doen zeker tegenkomt (wat een lange zin :P).

Ohja als je een .NET applicatie wilt draaien bij een klant dan MOETEN die het .NET framework geinstalleerd hebben waar jij hem in gemaakt hebt. Ze moeten dan een framework redistributable applicatie draaien voor v1.1 of v2.0. Deze installeerd dan alle nodige zaken om je applicatie überhaupt op te kunnen starten. Deze file is rond de 20 / 30 mb.

EDIT: Door dit verhaal te tikken zijn er al een flink aantal posts boven gekomen toen ik hem poste }:O

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2006 13:04 ]

Pagina: 1