[XVID --> DVD] Welke convertie instellingen aan te houden?

Pagina: 1
Acties:
  • 738 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Ik tracht een film (geen film waar Brain bezwaar tegen zal hebben). Op een DVD te branden in het formaat dat hij normaal in een DVD speler afgespeeld kan worden. Hiervoor zijn diverse programma's beschikbaar en heb er al diverse geprobeerd, echter kan ik nu niet echt bepalen wat de standaard is die ik moet instellen in het programma. Voor AC3 format op 384 kb/s (6 ch) CBR @ 48000Hz hanteer ik gewoon diezelfde format. Voor MP3 audie zet ik om naar mp2 audio in dezelfde bitrate. Maar nu heb ik bijvoorbeeld XviD (1487 kb/sec, 23,97) duur 45-50 minuten. Het programma suggereerd dat ik die maar op 9999 kb/sec moet gaan zitten onzetten. Dit lijkt me niet helemaal goed. Dan zou op 1 dvd slechts 45 minuten aan video kunnen. Wat is ruwweg een beetje de factor dat je moet toepassen voor vergelijkbare kwaliteit met XviD in de MPEG2 format? (1487 kb/sec in dit geval, moet dat echt 9999 kb/sec worden?)

Station van Gerwin Prins op Apple Music

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:44

tijmeng

Panasonic 7J

ik dacht dat de meeste dvd spelers tm 5000kb per sec kunnen hanteren. Ik zet m altijd op 4000 VBR

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
tijmeng schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 01:34:
ik dacht dat de meeste dvd spelers tm 5000kb per sec kunnen hanteren. Ik zet m altijd op 4000 VBR
En bij 5000kb heb je dan nog altijd dezelfde kwaliteit of ben je dan echt die 9999kb nodig die mijn convert programma als suggestie geeft?

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Helemaal niemand?

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Er zijn nu wel heel veel topics gaande over dit onderwerp.
Anyway, check dit tooltje: Bitrate-calculator

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Afhankelijk van de lengte van de film, de kwaliteit van het origineel en de kwaliteit van de encoder, kan je tot twee films op één DVD kwijt. Dat is gewoon een kwestie van proberen. Als je het er te slecht uit vind zien, doe je er maar één op. Hoed er hierbij rekening mee dat de kwaliteit op de DVD altijd slechter wordt. Dat is een gevolg dat recoden altijd met zich meebrengt. Onder andere daarom raad ik je ook aan de MP2 bestanden altijd één stapje in bitrate hoger te maken dan de MP3 was (128kbps MP3 naar 160kbps MP2, 160kbpsMP3 naar 192kbps MP2 enz.). Een tweede reden is dat de compressie van MP2 slechter is dan die van MP3 (meer verlies bij gelijke bitrate).

De bitrate op een DVD mag in geen geval hoger zijn dan 9800kbps. Om tot de maximale bitrate van de video te komen, moet je hier dus die van de geluids- en ondertitelsporen aftrekken.
De gemiddelde bitrate kan je dan ook eenvoudig uitrekenen. Je weet namelijk het aantal kilobits* en het aantal seconden (lengte van de film), dus door deze op elkaar te delen, heb je het aantal kilobits per seconde.

* De ruimte op ene DVD minus de ruimte in beslag genomen door de menu's, audio- en ondertitelsporen en een mux (samenvoegen) overhead van 2 à 5%.

Neem ook eens een kijkje tussen Doom9's Format conversion guides.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Ok hier kom ik verder mee. Het is dus gewoon een kwestie van dvd grootte pakken en bitrate berekenen op basis van die grootte, maar niet hoger dan die 9800kb. Benader ik het dus van de verkeerde kant. Ik tracht om te achterhalen hoeveel minuten XviD je op een dvd kunt zetten zonder dat er kwaliteitsverlies is. Wat dus eigenlijk de conversie rate is van de bits. Wat ik begrijp is dat het wel iets hoger te zetten, maar niet al te veel hoger. Het geluid converteer ik niet. Video gaat van XviD naar mpeg2. Heb nu geprobeerd om met 9800kb (50 minuten op 1 dvd) te branden en met een 5000kb (100 minuten op 1 dvd). Beide gevallen zijn toch slechter dan het orgineel. Dit zou dus inhouden dat de orginele XviD kwaliteit nooit met mpeg 2 te behalen is?

DeeD2k2 je zegt dat er twee films aan XviD op 1 dvd zouden moeten kunnen, wat is dat in termen van minuten. Ik lees dat 120 minuten gangbaar is voor een DVD zonder echt in te leveren op kwaliteit. Maar dit houd dus in dat XviD --> mpeg 2 ook iets van 120 zou moeten zijn (maar zoals hierboven de kwaliteit is slechter).

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Gerwin schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 12:23:
(...) Beide gevallen zijn toch slechter dan het orgineel. Dit zou dus inhouden dat de orginele XviD kwaliteit nooit met mpeg 2 te behalen is?
Klopt. Dat is het gevolg van conversie. Beide compressie methoden zijn niet lossless, er wordt dus informatie weggegooid om het bestand kleinder te maken. De twee technieken die dit allebei op een andere manier, waardoor het verschil (in theorie) het kwaliteitsverlies is.
DeeD2k2 je zegt dat er twee films aan XviD op 1 dvd zouden moeten kunnen, wat is dat in termen van minuten. Ik lees dat 120 minuten gangbaar is voor een DVD zonder echt in te leveren op kwaliteit. Maar dit houd dus in dat XviD --> mpeg 2 ook iets van 120 zou moeten zijn (maar zoals hierboven de kwaliteit is slechter).
Ik stel voor niet te veel naar de minuten te kijken. Zet eens op een rijtje wat je op de DVD wilt hebben, reken de maximale en gemiddelde bitrate uit en experimenteer daarmee. Let dan vooral op de encoder die je gebruikt. Er zijn slechts twee die echt goed zijn voor DVD: CCE en HC. QuEnc doe ook een serieuze poging. Met de eerste uit het rijtje is het mij gelukt zonder storend verlies twee films op één DVD te zetten. Dan heb ik het over ruim 3 uur.
Met de encoder en de instellingen valt of staat het resultaat, verdiep je daar dus eens in. :)

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Heb je zeker iets in at programma ingesteld dat ie de bitrate zo hoog moet zetten als maar kan zolang de film nog op 1 DVD zet. Vandaar dat ie op 9999 kb/s uitkomt

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 23:11
Ik denk dat het niet zozeer de bitrate is maar meer de gebruikte MPEG2 encoder.

Ik heb zelfs laatst 118 minuten op 1 DVD gebrand, het encoderen (VBR) duurde 33 uur op mijn centrino laptop. Dat was op 4600kbit/sec, met tmpgenc 2.5 plus.
De kwaliteit was erg goed.
Pagina: 1