[Pentium D840] tweede core wordt niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

• SICK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-03 20:07
Na een reinstall van windows xp (sp2) wordt de tweede core van m'n D840 niet meer herkend
Afbeeldingslocatie: http://www.markesteijn.demon.nl/tweakers/cpuz.JPG
zoals te zien is op deze screenshot (geen core selection).

Ook in de taakbeheer en de game quake4 werkt de 2de core niet. In deze game zit een command om een dual core aan te zetten, namelijke "r_useSmp 1" en die geeft ook een fout als ik die instel.

Het gekke is dat in apparaatbeheer deze core wel gezien wordt:

Afbeeldingslocatie: http://www.markesteijn.demon.nl/tweakers/apparaat.JPG

Ik heb wel gisteren een bios update gedaan. Toen werkte de core nog (volgens mij) heb een paar uur gedraaid zonder problemen. Maar later wou windows niet meer booten en daarom heb ik em opnieuw geinstalleerd. Na deze installatie kwam ik er achter dat er maar 1 core gebruikt wordt. Ik heb voor de zekerheid de bios weer terug geflashed naar de vorige versie maar nog steeds maar één core die aangeroepen wordt. Daarna heb ik windows nog eens geinstalleerd ( en updates uitgevoerd) maar nog steeds maar één core.

Specs:
Pentium D840 S775
Epox 5NVA + SLI
2x512mb DDR2 transcend
XFX 7800GT
WD 120GB Sata

Misschien dat iemand hier weet waar het aan kan liggen en/of hoe je het oplost?
Dacht zelf dat misschien een core kapot is (ik weet niet eens of dit wel kan)

[ Voor 6% gewijzigd door SICK op 20-01-2006 00:58 ]

Verwijderd

CPU-Z geeft ook een érg laag voltage aan zie ik in de screenshot, of is dat normaal?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:53

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 08:46:
CPU-Z geeft ook een érg laag voltage aan zie ik in de screenshot, of is dat normaal?
Die waardes bij CPU-Z kloppen niet altijd. Waarschijnlijk een slecht ingestelde of niet compatible sensor ;)

Overigens dient SICK eens te kijken met andere tools of er wél dual-core herkent wordt. Intel® Desktop Utilities kunnen hierbij misschien wel helpen.

Misschien dat je hier ook iets mee kunt.
Bekijk overigens ook eens de BIOS instellingen. Bepaalde instellingen m.b.t. energiebesparing (EIST) zou je kunnen checken :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• SICK
Thandor schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 09:10:
[...]

Overigens dient SICK eens te kijken met andere tools of er wél dual-core herkent wordt. Intel® Desktop Utilities kunnen hierbij misschien wel helpen.
Is die utility niet voor intel boards only? Ik heb namelijk een nforce 4 sli chipset.
In de taakbeheer zie ik ook maar één core normaal kon je er ook nog kiezen welke core je wou gebruiken voor een bepaald programma.
Misschien dat je hier ook iets mee kunt.
Bekijk overigens ook eens de BIOS instellingen. Bepaalde instellingen m.b.t. energiebesparing (EIST) zou je kunnen checken :)
Thnx even proberen.

Mijn bevindingen:
Ik zie wel 2 cpu's. Het valt me alleen op dat HyperThreading op NO staat. Ik heb nog in de bios gezocht maar kon geen optie vinden om HT te enablen.

Hier screenshots:
Afbeeldingslocatie: http://www.markesteijn.demon.nl/tweakers/intel1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.markesteijn.demon.nl/tweakers/intel2.JPG
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 08:46:
In de bios bij PChealth geeft ie 1.3v aan dus ik denk dat cpu-z het niet goed kan lezen.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04 22:36

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

SICK schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 00:47:
Na een reinstall van windows xp (sp2) wordt de tweede core van m'n D840 niet meer herkend
[afbeelding]
zoals te zien is op deze screenshot (geen core selection).

Ook in de taakbeheer en de game quake4 werkt de 2de core niet. In deze game zit een command om een dual core aan te zetten, namelijke "r_useSmp 1" en die geeft ook een fout als ik die instel.

Het gekke is dat in apparaatbeheer deze core wel gezien wordt:

[afbeelding]

Ik heb wel gisteren een bios update gedaan. Toen werkte de core nog (volgens mij) heb een paar uur gedraaid zonder problemen. Maar later wou windows niet meer booten en daarom heb ik em opnieuw geinstalleerd. Na deze installatie kwam ik er achter dat er maar 1 core gebruikt wordt. Ik heb voor de zekerheid de bios weer terug geflashed naar de vorige versie maar nog steeds maar één core die aangeroepen wordt. Daarna heb ik windows nog eens geinstalleerd ( en updates uitgevoerd) maar nog steeds maar één core.

Specs:
Pentium D840 S775
Epox 5NVA + SLI
2x512mb DDR2 transcend
XFX 7800GT
WD 120GB Sata

Misschien dat iemand hier weet waar het aan kan liggen en/of hoe je het oplost?
Dacht zelf dat misschien een core kapot is (ik weet niet eens of dit wel kan)
Kijk ook even in apparaatbeheer onder "computer" die moet daar op multiprocessor pc staan en niet op uniprocessor pc
als het laatste het geval is kan je dat wijzigen door update driver te doen.
Heb je wel je ,mobo drivers geinstalleerd, nf4 intel edition driver?
.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:53

Thandor

SilverStreak

SICK schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:14:
Mijn bevindingen:
Ik zie wel 2 cpu's. Het valt me alleen op dat HyperThreading op NO staat. Ik heb nog in de bios gezocht maar kon geen optie vinden om HT te enablen.
Jouw processor heeft geen HyperThreading. Van de Intel Pentium D 800 Serie heeft enkel de 840 'eXtreme Edition' support voor HyperThreading.

Het lijkt erop dat er wel 2 cores gevonden kunnen worden maar er slechts één softwarematig ondersteunt is. De tips van Rol-co kunnen hier misschien uitkomst bieden :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• SICK
Apparaat beheer noemt het een "ACPI-pc (Advanced Configuration and Power Interface)". De laatste nforce voor intel drivers heb ik geprobeerd en ook de drivers die meegeleverd zijn op cd.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-04 12:06
kijk eens in taakbeheer, als het goed is hoor je daar op de tab prestaties twee keer een cpu te zien

PSN: djmurcielago

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-05 12:45
Idd, en wat zegt SiSoft Sandra of Aida32/Everest Home Edition?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

• SICK
Ja die zie ik maar 1 keer (had ik al gemeld ;))
Henkie-Jan schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 13:03:
Idd, en wat zegt SiSoft Sandra of Aida32/Everest Home Edition?
Ik zou SiSoft Sandra even installeren

[ Voor 71% gewijzigd door SICK op 20-01-2006 13:07 ]

• Henkie-Jan
Wel gaaf ding die Pentium D.
Als ik ooit genoeg geld hebt lijkt me dat ook de ideale processor :)

• SICK
Henkie-Jan schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 13:12:
Wel gaaf ding die Pentium D.
Als ik ooit genoeg geld hebt lijkt me dat ook de ideale processor :)
Sarcasme ? :)
Nee hij heeft altijd wel perfect gewerkt hier tot dit gebeurde :D.

Hier is de cpu info van sisoft:
Afbeeldingslocatie: http://www.markesteijn.demon.nl/tweakers/sandra2.JPG

Vergelijking met dezelfde processor. Mijn prestaties zijn gelijk aan een singlecore p4 3.2ghz.
Afbeeldingslocatie: http://www.markesteijn.demon.nl/tweakers/sandra1.JPG

[ Voor 4% gewijzigd door SICK op 20-01-2006 13:26 ]

• Henkie-Jan
Hmm die prestatie's lijken toch niet zo lekker dacht ik.
Bij de processor geeft ie wel aan dat ie over 2 cores beschikt (4e regel van boven).
Tis wel een beetje vaag allemaal...

Nee, is trouwens geen sarcasme :P

[ Voor 11% gewijzigd door Henkie-Jan op 20-01-2006 13:35 ]

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-03 18:31
Het lijkt er inderdaad steeds meer op dat één van de twee cores defect is, of tenminste uitgeschakeld. De vraag is dan of het aan de proc of het mobo ligt.

Gezien het feit dat de de BIOS weer hebt teruggeflashed, XP opnieuw geinstalleerd hebt (meer dan 1 keer heb ik gelezen) denk ik dat er toch echt 'iets' defect is.

De eenvoudigste manier om verdere diagnose te stellen op dit moment is de proc op een ander mobo te plaatsen, waar een dual core wel aantoonbaar goed op werkt, en de goed werkende dual core proc op jouw mobo te plaatsen.

Ik zie in je profiel dat je in Arnhem zit, dus da's wel een eindje naar Hilversum (waar ik zit), maar ik bied je toch aan om het het hele systeem hierheen te komen, zodat je dat swappen van proc's hier ter plaatse kan doen. Ik heb voldoende systemen met dual core procs om dit te kunnen doen.

Als je zoiets niet zelf wil of kan doen zou ik naar de leverancier(s) teruggaan, die het dan voor je kunnen uitzoeken.

• SICK
Ja ik ga eerst contact op nemen met de leveranciers en even of ik iemand in m'n naaste omgeving weet met een dualcore s775 systeem.

In ieder geval erg bedankt voor je aanbod Eldee.
Pagina: 1