Makkelijk van 110 volt naar 220

Pagina: 1
Acties:
  • 1.707 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurret
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09-2021
Goeden Nacht,

Ik heb een probleem. Laatst heb ik via ebay een camera gewonnen en ontvangen. Nu blijkt deze zon rare 110volt stekker te hebben uit de USA. Ik heb even op internet gekeken en op het forum, maar het blijkt vaak dat je zon dure adapter nodig hebt.

Ik heb even de adapter voor de cameraa bekeken en kwam erachter dat de input tussen de 110 en 240 volt kan liggen. Ik zat te denken om zelf iets van een omvormertje te maken waar je de amerikaanse stekker induwt (female), deze gaat dan via een draadje over naar een Nederlandse stekker hier een voorbeel hij de.

Ik heb hier een afbeelding gemaakt van de adapter met wat erop staat en wat ik in gedachte had:

[img]hthttp://img62.imageshack.us/img62/3862/stroom16km.jpg[/img]

Is dit mogelijk, en kan ik dit doen zonder mn hele camera op te blazen?
Ik vroeg me af of mensen zoals ik (die weinig van elektro afweten) zo'n snoertje zelf kunnen maken? Wat heb ik ervoor nodig? Wellicht is iemand in staat deze voor mij te maken ? ;)

[ Voor 10% gewijzigd door nurret op 20-01-2006 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76570

Wat dacht je van het afknippen van de stekker en er gewoon een nl netstekker aan solderen / schroeven?

Oke, nu ik het plaatje zie is dat idd wat moeilijk :). Je kunt dan idd het beste ergens een amerikaanse contra-stekker vandaan halen en er een nl stekker aanzetten. Wellicht dat je de adapter trouwens gewoon in zo'n universeelstekkerblok van de blokker (3 euro oid) kunt steken.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 76570 op 20-01-2006 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 19:51
Zat er geen frequentieverschil tussen het NL en het USA systeem? Staat me iets vaag van bij namelijk, dat die adapters daarom zo duur waren of blaat ik nou maar wat? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mja, dit is inderdaad wel heel simpel: je apparaat kan 230V aan; je kan dus hetzij naar de electronicawinkel gaan en een verloopje kopen hetzij je knipt fijn de stekker eraf en epibreert er een nederlandse stekker aan. Dat kan je prima zelf; vraag desnoods in yer olde elektronica/onderdelenshop hoe het moet.

Martinator: Stopcontacten in Nederland zijn 230V, 50Hz, wat binnen de grenzen van die adapter ligt. Dat is dus geen probleem.

[ Voor 18% gewijzigd door Sprite_tm op 20-01-2006 00:31 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76570

Martinator schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 00:29:
Zat er geen frequentieverschil tussen het NL en het USA systeem? Staat me iets vaag van bij namelijk, dat die adapters daarom zo duur waren of blaat ik nou maar wat? :X
Klopt, maar hier is de adapter op gemaakt. Bovendien is het sowieso niet zo'n probleem, aangezien de spanning waarschijnlijk toch gelijkgericht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurret
Sprite_tm schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 00:29:
Mja, dit is inderdaad wel heel simpel: je apparaat kan 230V aan; je kan dus hetzij naar de electronicawinkel gaan en een verloopje kopen hetzij je knipt fijn de stekker eraf en epibreert er een nederlandse stekker aan. Dat kan je prima zelf; vraag desnoods in yer olde elektronica/onderdelenshop hoe het moet.

Martinator: Stopcontacten in Nederland zijn 230V, 50Hz, wat binnen de grenzen van die adapter ligt. Dat is dus geen probleem.
Je kan de stekker er niet afknippen, want dan knip je meteen heel de adapter eraf :P

Je hebt namelijk het adapterblok, en daar zitten direct de pinnen (van de stekker)

Het moet dus weldegelijk met een female stekker van deze 110volt plug (kijk goed naar t plaatje)

[ Voor 8% gewijzigd door nurret op 20-01-2006 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-06 21:26
Tenzij je er goed in bent is het je geld en moeite niet waard. Voor 2.50 koop je bij de blokker een wereldstekker. Krijg je 7 van die dingen, waaronder eentje voor de VS...Nou mooi toch, ook gelijk voor de rest van de wereld, mocht je ooit daar op vakantie gaan.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dash_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-01-2024
Shailesh schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 00:33:
Tenzij je er goed in bent is het je geld en moeite niet waard. Voor 2.50 koop je bij de blokker een wereldstekker. Krijg je 7 van die dingen, waaronder eentje voor de VS...Nou mooi toch, ook gelijk voor de rest van de wereld, mocht je ooit daar op vakantie gaan.
Die zijn juist andersom, daar kan je nederlandse stekkers in steken.

Kan je niet gewoon een nieuwe (Europese) adapter kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurret
Shailesh schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 00:33:
Het probleem ligt anders: Ik heb dus een 'vrouwtjesstekker' nodig om hem in te duwen en zo via een draadje naar die 220 stekker te leiden.

Is er een andere mogelijkheid? Wellicht kan een vakman zon dingetje voor mij maken voor een leuek prijs ? :9
Dash_ schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 00:36:
[...]

Die zijn juist andersom, daar kan je nederlandse stekkers in steken.

Kan je niet gewoon een nieuwe (Europese) adapter kopen?
Als ik die had gevonden had ik dit topic niet gestart :) . Er zijn toch wel vrouwtjespluggen te koop in een elektronicazaak of is dat te luxe voor Nederland :P ?

[ Voor 26% gewijzigd door nurret op 20-01-2006 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Wat dacht je hiervan: KLIK!
Artikelnr: 52-2779569
De omschrijving is niet zo duidelijk maar aan het plaatje te zien is dat wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Als je het vriendelijk vraagt in de lokale DHZ zaak, bestellen ze wel ff zo'n stekker voor je hoor (daar waar ik nog vakantiejob gedaan heb toch, "we hebben alles, en hebben we het niet liggen dan kunnen we het bestellen" heb ik daar meerder keren horen zeggen :+ ) Ook je lokale electroboer zal dit met plezier voor jou willen bestellen, als je belooft ervoor te betalen.

Over het maken: neem een stekker van hier (eventueel al met een snoer aan, anders zelf een aan hangen van de gewenste lengte), de 2 pennen die uit de stekker steken zijn voor de 220V, die gaan normaal naar een blauw en bruin draadje in je snoer (er zit ook een geel/groen draadje meestal, dat heb je hier niet nodig). Die 2 draadjes moeten dan ook naar de 2 pennen van je amerikaanse stekker, welkeen blauw en bruin is maakt niet uit. Eventueel vraag je iemand in je omgeving die iets van elektriciteit kent om het ff na te kijken, maar je kan bijna niet missen. Klaar.

[ Voor 45% gewijzigd door naftebakje op 20-01-2006 01:06 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurret
Stamgastje schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 00:44:
Wat dacht je hiervan: KLIK!
Artikelnr: 52-2779569
De omschrijving is niet zo duidelijk maar aan het plaatje te zien is dat wat je zoekt.
De kop van de 220v stekker heb ik dus al.
naftebakje schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 00:57:

Over het maken: neem een stekker van hier (eventueel al met een snoer aan, anders zelf een aan hangen van de gewenste lengte), de 2 pennen die uit de stekker steken zijn voor de 220V, die gaan normaal naar een blauw en bruin draadje in je snoer (er zit ook een geel/groen draadje meestal, dat heb je hier niet nodig). Die 2 draadjes moeten dan ook naar de 2 pennen van je amerikaanse stekker, welkeen blauw en bruin is maakt niet uit. Eventueel vraag je iemand in je omgeving die iets van elektriciteit kent om het ff na te kijken, maar je kan bijna niet missen. Klaar.
Dus je bedoelt dit:

Geen female voor die 110volt stekker maar gewoon een soort ijzertjes erover schuiven en die doortrekken naar een 220 stekker?

En het maakt dus niet uit welke op welke pin komt?

(ik ga btw slapen ik kom morgen terug op dit topic :) , fijne nacht iedereen!)

[ Voor 57% gewijzigd door nurret op 20-01-2006 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:21
Wisselspanning dus wanneer het wel uit zou maken zou je heel snel moeten wisselen ;)... Je kan gewoon een Nederlandse stekker halen met een stuk draad eraan. Hier knoop je dan de female-Amerika-stekker aan vast. Ik vermoed dat dit is wat naftebakje bedoelt. Je kan ook iets van clipjes gebruiken en dan die netjes afwerken met krimpkous, maar ik vermoed dat die female-Amerika-stekker wel redelijk verkrijgbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

of je gaat op zoek naar een adapter die 11v bij 1a gelijkspanning kan leveren (met het juiste plugje)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
Jeetje, wat doe je nou moeilijk? Ga gewoon naar de blokker (wat Emiel al zei) of naar een tankstation. Zoek(/vraag) daar naar zo'n verloop blokje.

Afbeeldingslocatie: http://www.koopelektro.nl/prod_images%5Ctn_52-2779569.JPG
Artikelnr: 52-2779569 wat Stamgastje al gepost heeft.

Als je goed kijkt, zie je twee steepjes, waar mooi je US stekkertje inpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
miniK0bo schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 03:23:
Jeetje, wat doe je nou moeilijk? Ga gewoon naar de blokker (wat Emiel al zei) of naar een tankstation. Zoek(/vraag) daar naar zo'n verloop blokje.

[afbeelding]
Artikelnr: 52-2779569 wat Stamgastje al gepost heeft.

Als je goed kijkt, zie je twee steepjes, waar mooi je US stekkertje inpast.
idd 8)7 en in de US gebruiken ze 60 Hz dus dat gaat ook geen problemen geven omdat er ook 50 Hz op de adaptor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurret
Beste mensen. Bedankt voor alle info.

Ik ben even verder gaan zoeken op deze verloopstekkertjes. En bij toeval vond ik deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.astelectronica.nl/AstCatalog/Images/Big/342175.jpg

lekker basic en nog geen 2 euro :D .

Ik kan ervanuit gaan dat de 0.3A (op de adapter) en de 10A (op de verloopstekker) veilig in elkaar over gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja

de stekker kan 10A aan, en je cam heeft maar 0.3 nodig.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
nurret schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 10:40:
Beste mensen. Bedankt voor alle info.

Ik ben even verder gaan zoeken op deze verloopstekkertjes. En bij toeval vond ik deze:

[afbeelding]

Ik kan ervanuit gaan dat de 0.3A (op de adapter) en de 10A (op de verloopstekker) veilig in elkaar over gaat ?
Die zijn goed natuurlijk, ik bedoelde dit, maar dan met een stukje draad tussen (amerikaans vrouwelijk stopcontact -----(draad)----- europees stopcontact).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurret
naftebakje schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 11:05:
[...]

Die zijn goed natuurlijk, ik bedoelde dit, maar dan met een stukje draad tussen (amerikaans vrouwelijk stopcontact -----(draad)----- europees stopcontact).
klopt, dit had ik ook in gedachte.( zie de afbeelding) Ik wist alleen niet dat het ook zo makkelijk kon. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
nurret schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 10:40:

[afbeelding]

En illegaal (want gevaarlijk). Bij platte stekkers (dus geen ronde) moet het bovenste gedeelte van de pennen (dus het dichtst bij de stekker) afgeschermd zijn met een isolator (meestal plastic) zodat je bij het insteken of uittrekken van zo'n stekker de pinnen niet per ongeluk kan aanraken. En dat is hier dus niet het geval. Dus volgens mij mag deze stekker niet eens verkocht worden hier in Nederland. Vergelijk jouw stekker:
Afbeeldingslocatie: http://www.astelectronica.nl/AstCatalog/Images/Big/342175.jpg
maar eens met deze stekker:
Afbeeldingslocatie: http://www.steeniselektro.nl/b_131.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-03 17:06

Gamo

Research Before You Buy

Stamgastje schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 15:05:
[...]

En illegaal (want gevaarlijk). Bij platte stekkers (dus geen ronde) moet het bovenste gedeelte van de pennen (dus het dichtst bij de stekker) afgeschermd zijn met een isolator (meestal plastic) zodat je bij het insteken of uittrekken van zo'n stekker de pinnen niet per ongeluk kan aanraken. En dat is hier dus niet het geval. Dus volgens mij mag deze stekker niet eens verkocht worden hier in Nederland. Vergelijk jouw stekker:
[afbeelding]
maar eens met deze stekker:
[afbeelding]
Klopt ^^ Ik heb een theewarmer uit het jaar 0 met dit stekkertje, en ik ben elke keer dat ik het in het contact steek, bang voor een schokje :P Het is echt povere kwaliteit en zker niet veilig :)

Maar het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 13:22
Meestal kun je die stekker uit de adapter trekken en dan met dat uiteinde naar de dichtsbijzijnde dhz lopen en vragen voor een europese stekker daarvoor (meestal een Compaq (met aarding) of "scheermachine" (zonder aarding) aansluiting). Je adapter kan ons 220v systeem aan blijkbaar dus dat zou geen probleem mogen zijn.

Anders ga je naar de Wibra of iets gelijkaardig en daar kun je een volledig "travel set" kopen die alle soorten aansluitingen naar andere kan omvormen of enkel de europese->amerikaanse aansluiting. Kost: tussen de 50c en 3euro.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
@Guru Evi: of je leest het topic eerst even voordat je post om er dan achter te komen dat:
1) de stekker vast zit aan de adapter
2) een reisstekker geen oplossing biedt omdat dat een converter is waarmee je nederlandse stekkers in een buitenlands stopcontact kunt steken en niet andersom
|:(

@TS: Ik zou dus gewoon even naar een elektronikaboer bij jou in de buurt lopen, deze heeft vast wel zo'n stekker of kan 'm anders voor je bestellen. Koop in geen geval zo'n onafgeschermde verloopstekker, dit om ongelukken te voorkomen. Die winkel waar jij naar verwees mag 'm niet eens verkopen...

[ Voor 42% gewijzigd door Stamgastje op 21-01-2006 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122565

conrad ?
Display ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henneo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 01:12
Denk dat je camera ook wel een 12V === stroompje lust en die kan je overal krijgen.

Lian-Li PC-65 / Asus P6T Deluxe / Core i7 920 / 6GB Corsair 1333 / Sapphire Radeon 4870X2 / 2 x 1TB Samsung / OCZ Gamestream 700W / Logitech G15 / Logitech G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62340

als je een amerikaanse aansluiting zoekt kan je ook op de achterkant van een oude computer voeding kijken, daar zit soms ook een female op voor je scherm
; moet je wel een behuizinkje maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
Stamgastje schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:58:
een reisstekker geen oplossing biedt omdat dat een converter is waarmee je nederlandse stekkers in een buitenlands stopcontact kunt steken en niet andersom
|:(
Ik heb anders in de Wibra in Belgie wel een setje gekocht (stapeltje van 5) waar je zowel van europese-amerikaanse-afrikaanse-engelse-asiatische naar amerikaanse of europese kunt overschakelen. Er zitten naast de 2 gaten die jullie gebruiken ook 2 platte in verwerkt die wij gebruiken. Ik heb hier in de states een ander setje gekocht die zowel europese als amerikaanse aansluitingen voor het stopcontact hebben alsook aansluitingen voor europese of amerikaanse stekkers aan de verbruikerskant hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Voeding meenemen naar winkel, juiste adapter stekker uitzoeken en vragen of men even erin kan schuiven. Dan ben je klaar en uit.

Of universele adapter kopen (als stekker van camera universeel is) en dan erin prikken. Die zijn niet echt duur dan originele adapter. Gewoon kijken voor 11V setting op universele adapter.

Zo niet, dan is er nog een optie, in de midden van de snoer doorknippen, nieuwe stekkers (1 man, 1 vrouw - standaard voedingstekkers) ertussen zetten zodat je weer aan elkaar koppelt. Vervolgens pak je universele voeding, en prik je dan in net gemaakte stekker en je hebt weer stroom. De originele adaper kun je nog steeds gebruiken als je wilt.

De makkelijkste is natuurlijk de adapter voor de 230V gedeelte. Dus die maar zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-12-2023
Het is maar een idee, maar je kunt ook, zoals hierboven ook ergens wordt geschreven, 2 draadjes aan de platte metalen stripjes van de adapter solderen, deze afwerken met krimpkous. andere kant een "gewone" stekker er aan zetten, en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
EHofman schreef op zondag 29 januari 2006 @ 11:47:
Het is maar een idee, maar je kunt ook, zoals hierboven ook ergens wordt geschreven, 2 draadjes aan de platte metalen stripjes van de adapter solderen, deze afwerken met krimpkous. andere kant een "gewone" stekker er aan zetten, en klaar ben je.
Zou ik toch niet aanraden zoiets. Het is hier wel met 220V dat we bezig zijn welk potentieel dodelijk is. Als iemand niet zo goed is met krimpkous/soldeerbout zou dat wel eens lelijk kunnen aflopen.

De optie erboven kan ik ook wel aanraden indien niets anders: afknippen en nieuwe aansluiting eropzetten eventueel met een contactblokje (zoeen waar je de draden inschuift en vastschroeft - ook wel suikerblokje genoemt). Hier ook oppassen dat je geen bloot koper hebt en deftig isoleren met tape nadien.

Pagina: 1