Klopt het dat de ADSL-uitgang op een splitter eigenlijk onzin is? Ik bedoel het in de trand van dat je de telefoon ook op ADSL-uitgang kan aansluiten en internet op de Phone-uitgang. Klopt dat? De splitter zorgt niet voor een vertaalslag klopt dat? Alleen het modem zorgt daarvoor. Zie ik dat goed?Heb dit forum gezocht en op google. Anwoord op deze specifieke vraag kon ik niet vinden. Maar ben wel benieuwd hoe dit technisch gezien in elkaar zit.
Een splitter filtert de frequencies voor spraak en de frequencies voor data van elkaar. Volgens mij kan je niet bellen op de adsl uitgang en internetten op de phone uitgang.

POTS = spraak verkeer dacht ik

POTS = spraak verkeer dacht ik
[ Voor 26% gewijzigd door Tutti-frutti op 19-01-2006 22:48 ]
Splitter heeft wel degelijk nut. Ik ga je geen technisch verhaal geven, maar hij heeft nut, neem dat van me aan.
Waarom probeer je het niet gewoon eens (maar kom niet bij mij uithuilen als je het één en ander opgeblazen hebt
).
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ten eerste: probeer het uit
Ten tweede: Waarom zou je je over zulke dingen druk gaan maken? Zonde van je tijd. Ze (splitters) doen niks anders dan ze beweren dat ze doen. En met zulke simpele dingen gaan de fabrikanten het echt niet ingewikkelder maken dan nodig is. Als het zo zou zijn als jij denkt, dan zouden ze geen ADSL en PHONE op de uitgangen zetten, maar helemaal niks. Voorkomt ook weer wat eventuele verwarring en vergissingen bij de gebruikers.
Dus ga er maar van uit dat het zin heeft.
edit:
spuit 11
spuit 11
Ten tweede: Waarom zou je je over zulke dingen druk gaan maken? Zonde van je tijd. Ze (splitters) doen niks anders dan ze beweren dat ze doen. En met zulke simpele dingen gaan de fabrikanten het echt niet ingewikkelder maken dan nodig is. Als het zo zou zijn als jij denkt, dan zouden ze geen ADSL en PHONE op de uitgangen zetten, maar helemaal niks. Voorkomt ook weer wat eventuele verwarring en vergissingen bij de gebruikers.
Dus ga er maar van uit dat het zin heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door weebl op 19-01-2006 22:49 ]
Plain Old Telephone Service
En het heeft inderdaad zin omdat zoals eerder gezegd het signaal in twee delen gesplits wordt. Soms kan het werken zonder splitter maar dat gaat meestal ten nadele van de snelheid, tijdens een telefoongesprek kan je niet internetten of wordt de verbinding gewoon verbroken, enz...
[ Voor 44% gewijzigd door D-Three op 19-01-2006 22:53 ]
Ik betwijfel dit eigenlijk, waarom zou men anders aanduiden welke uitgang wat is, en waarom zou men een splitter toepassen als je modem en telefoon toch met alle signalen kunnen omgaan. Als je jou beredenering zou volgen, betekend dat op beide uitgangen van de splitter beide signalen (internet en telefonie) beschikbaar zijn, aangezien het allebij volgens jou mogelijk is. En dan heeft een splitter dus geen zin eigenlijk.
Volgens mij wordt in de splitter het signaal "gesplit", telefoonsignalen richting telefoon, en je internetsignaal richting je modem.
Om het zeker te weten, zou je het gewoon moeten proberen, door de draden om te wisselen, en tijdens het internetten even moeten bellen, waarschijnlijk ga je dan iig de verbinding kwijtraken, voorzover je al verbinding hebt gekregen. Kapot gaan zal er weinig, aangezien het te makkelijk is om een foutje te maken met aansluiten.
Beetje veel getypt, daarom komt mijn reactie net iets later dan de anderen
Volgens mij wordt in de splitter het signaal "gesplit", telefoonsignalen richting telefoon, en je internetsignaal richting je modem.
Om het zeker te weten, zou je het gewoon moeten proberen, door de draden om te wisselen, en tijdens het internetten even moeten bellen, waarschijnlijk ga je dan iig de verbinding kwijtraken, voorzover je al verbinding hebt gekregen. Kapot gaan zal er weinig, aangezien het te makkelijk is om een foutje te maken met aansluiten.
Beetje veel getypt, daarom komt mijn reactie net iets later dan de anderen
[ Voor 7% gewijzigd door Lolhozer op 19-01-2006 22:51 ]
Waarom? Omdat het kan!!
Als een splitter echt niets zou doen, zouden we al die 'mijn adsl werkt niet tijdens het bellen, goh moet die splitter toch vooraan?'-topics niet hebben.
{signature}
Verwijderd
De splitter zorgt ervoor dat het lage en hoge signaal gescheiden worden.
Laag voor telefonie en hoge voor dsl.
Volgens mij is het enige wat de splitter doet het signaal afkappen op 4KHZ zoals ook in bovenstaande grafiek te zien is. Het POTS gedeelte (alles onder die 4KHz dus) gaat naar de telefoonuitgang. De ADSL uitgang op je splitter is volgens mij gewoon direct doorverbonden met de ingang van de splitter. Daar hoeft in principe niks aan gefilterd te worden. En indien hier toch een filter op zit is dat om juist alles onder die 4KHz weg te filteren.
Zonder splitter kan je ook rustig internetten, maakt niks uit. Maar zodra je de kabel zelf splitst (zonder dus een splitter te gebruiken, maar met een kroonsteentje oid) en er een adsl modem en een telefoon aan knoopt zal je op je telefoonlijn storing krijgen ten gevolge van die frequenties boven die 4KHz die door de ADSL modem gebruikt worden.
Zonder splitter kan je ook rustig internetten, maakt niks uit. Maar zodra je de kabel zelf splitst (zonder dus een splitter te gebruiken, maar met een kroonsteentje oid) en er een adsl modem en een telefoon aan knoopt zal je op je telefoonlijn storing krijgen ten gevolge van die frequenties boven die 4KHz die door de ADSL modem gebruikt worden.
[ Voor 7% gewijzigd door Bergie op 19-01-2006 23:03 ]
Yamaha MT-09
Dat een splitter nut heeft in de zin van signaal splitten dat wist ik. Topictitel komt eigenlijk niet echt overeen met hetgeen wat ik wil weten. Ik vroeg me af of zowel de Phone- als de ADSL-uitgang technisch dezelfde aansluiting was. Dit puur het nieuwsgierigheid. Want ADSL-modem kan je namelijk wel als enige aansluiten op een telefoonlijn. Maar blijkbaar wat ik begrijp uit jullie verhaal filtert die splitter wel. Bedankt voor jullie info. Verhaal is geheel duidelijk.
Zo ingewikkeld zijn de posts hier toch niet? De splitter splitst (what's in a name..) het telefoon signaal. het hoge signaal gaat naar je modem, het lage naar je telefoon. Deze twee apparaten kunnen hier zelf geen onderscheid in maken en krijgen dus ruzie met elkaar omdat ze zonder splitter elkaars frequentieband gaan gebruiken.Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 23:04:
Dat een splitter nut heeft in de zin van signaal splitten dat wist ik. Topictitel komt eigenlijk niet echt overeen met hetgeen wat ik wil weten. Ik vroeg me af of zowel de Phone- als de ADSL-uitgang technisch dezelfde aansluiting was. Dit puur het nieuwsgierigheid. Want ADSL-modem kan je namelijk wel als enige aansluiten op een telefoonlijn. Maar blijkbaar wat ik begrijp uit jullie verhaal filtert die splitter wel. Bedankt voor jullie info. Verhaal is geheel duidelijk.
Technisch zitten er filters in je splitter, deze filtreren de hoge frequenties voor je adslmodem en lage frequenties voor je telefoon eruit. Als ze de adslmodem en telefoon verwisseld, dan zou allebei geen signaal krijgen. Je mag het om eigen risico uitproberen.Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 23:04:
Kan je uit ervaring vertellen dat 't niet werkt als je je modem op de TEL aanlsuiting van je splitter prikt.
Verwijderd
Ik werk via een onderaannemer voor KPN, en instaleer oa adsl. hoe die splitter werkt durf ik je niet te zeggen, maar ik weet wel dat als je de splitter niet gebruikt op een analoge lijn, dat het idd zo is dat de adsl verbinding er uit knikkert als je belt of gebeld wordt. Achter de adsl-uitgang van de oudere versie van de splitter (kleine versie zonder gaten om hem op te schroeven) werkt de telefoon trouwens wel gewoon.
wat isdn betreft: ook op de adsl-uitgang van de splitter staat +- 90V. ik heb vaak meegemaakt met storingorders dat mensen de kabel VOOR het nt1tje gesplit hadden zonder de adsl-splitter... het modem werkt dan wel goed, en het lampje op de NT1 brandt dan ook wel groen, maar het NT1tje kan zichzelf dan niet meer initialiseren, en dus werkt het hele telefonie gedeelte erachter niet.
wat isdn betreft: ook op de adsl-uitgang van de splitter staat +- 90V. ik heb vaak meegemaakt met storingorders dat mensen de kabel VOOR het nt1tje gesplit hadden zonder de adsl-splitter... het modem werkt dan wel goed, en het lampje op de NT1 brandt dan ook wel groen, maar het NT1tje kan zichzelf dan niet meer initialiseren, en dus werkt het hele telefonie gedeelte erachter niet.
't Is eigenlijk een 'telefonie filter' en geen splitter.Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 22:58:
De splitter zorgt ervoor dat het lage en hoge signaal gescheiden worden.
Splitter zorgt inderdaad dat van en naar de phone poort geen signalen gaan met >4KHz. De ADSL poort is meestal gewoon doorgelust inderdaad.Bergie schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 23:01:
Volgens mij is het enige wat de splitter doet het signaal afkappen op 4KHZ zoals ook in bovenstaande grafiek te zien is. Het POTS gedeelte (alles onder die 4KHz dus) gaat naar de telefoonuitgang. De ADSL uitgang op je splitter is volgens mij gewoon direct doorverbonden met de ingang van de splitter. Daar hoeft in principe niks aan gefilterd te worden. En indien hier toch een filter op zit is dat om juist alles onder die 4KHz weg te filteren.
Bij ISDN is het een hogere frequentie natuurlijk dan bij PSTN/POTS.
Je hebt geen splitter nodig als:
• Je geen linesharing hebt (dus alleen DSL) op de koperlijn.
• Je geen telefonie gebruikt en dus ook geen toestel(len) hebt aangesloten. Onder toestellen vallen ook alarmsystemen, nummermelders, faxen, analoge inbelmodems etc!
Hem laten zitten of toch aansluiten kan helemaal geen kwaad als koppelstukje.
Kroonsteentjes en ander koppelmateriaal (neem er nog een stuk speakersnoer bij voor de gezelligheid) verprutst je DSL signaal. De koppelingen op deze manieren geven kaatsingen in signaal en wordt het niet beter van op je DSL verbinding.Zonder splitter kan je ook rustig internetten, maakt niks uit. Maar zodra je de kabel zelf splitst (zonder dus een splitter te gebruiken, maar met een kroonsteentje oid) en er een adsl modem en een telefoon aan knoopt zal je op je telefoonlijn storing krijgen ten gevolge van die frequenties boven die 4KHz die door de ADSL modem gebruikt worden.
Net als een aftakking naar een ongebruikt aansluitpunt of zelfs afgeknipte kabel van een meter die is aangesloten voor je splitter of voor je modem (als je geen splitter gebruikt en alleen DSL) kan al verstoring geven.
Dit is een hele andere discussie en zal er eens een keer een FAQ over schrijven.
[ Voor 11% gewijzigd door bjck op 19-01-2006 23:29 ]
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.
Pagina: 1