[XP] Van het een op het andere moment in PIO modus

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mijn pa heeft een pc (athlon 2200+ Asus K7V meen ik, iig VIA chipset).

Er zitten 2 maxtor 200GB DM10 ATA133 disks in, een primary master en secondary master.

Nu is de bootdisk van het een op het andere moment in windows in PIO modus gesprongen en is er niet meer af te krijgen, ook niet als je gaat switchen. HDTACH geeft 3MB/s en 100%cpu usage en alles is supertraag (logisch).

Het gekke is dat de 2e schijf wel gewoon op ATA draait. Ook in de BIOS draaien ze beiden op ATA.

Nu heb ik de disk in mijn systeem getest, deze is 100 in orde. Ik heb alle IDE devices en PCI kaarten al uit het systeem verwijderd en kaal geboot. Ook dit heeft geen effect.

Nu hebben we Windows 2003 er naast geïnstalleerd om te kijken of het mobo misschien defect is, omdat ook de muis bij het opstarten ineens zomaar uitvalt en pas na een reboot weer werkt.

Onder Windows 2003 werkt alles als een zonnetje, dus de hardware is OK.

Hebben jullie nog tips om deze Windows XP installatie weer nieuw leven in te blazen zonder volledig te reinstallen?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Andere drivers pakken is altijd een optie, maar kijk eerst even naar enige SMART problemen :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Fairy
  • Niet online
SMART check heb ik gedaan, evenals Hyperion drivers geüpdate.

Sorry voor het niet vermelden ;)

O PS handig te vermelden:

In ATA modus met hdtach de 2e disk haalt maar 20MB burst terwijl die 133MB/s moet zijn. Op mijn eigen PC draaien ze gewoon burst op 133 en is de sequentiele doorvoer ook heel hoog.

[ Voor 53% gewijzigd door Fairy op 19-01-2006 21:15 ]

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Misschien staat hier wat voor je bij??
Ze hebben het wel over een DVD maar DMA PIO probleem lijkt me het zelfde.

Heb het probleem ook gehad. Simpel IDE controler verwijderen EN in de registry de waardes wijzigen hielp voor mij. Kijk maar eens op de site.

[ Voor 60% gewijzigd door Sumuhtsop op 19-01-2006 21:18 ]

• Fairy
  • Niet online
Postjuh schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 21:16:
Misschien staat hier wat voor je bij??
Ze hebben het wel over een DVD maar DMA PIO probleem lijkt me het zelfde.

Heb het probleem ook gehad. Simpel IDE controler verwijderen EN in de registry de waardes wijzigen hielp voor mij. Kijk maar eens op de site.
Thanx,

Ik heb de driver keihard verwijderd, nu komt ie wel terug met UDMA, maar de burst is 18MB/s en de leessnelheid ook. Een test met Sisoft Sandra kom ik niet eens doorheen, die draait nu al 20 minuten en ik vrees dat ie er ook niet meer uitkomt.

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hmm mja dan ben ik toch geneigd te *denken* dat het IDE kanaal niet geheel lekker meer is...
Ik heb even geen andere verklaring meer ...

Verwijderd

en in server 2003 wat haal je daar als snelheden???

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:01
Test je schijven eens met Powermax, als Windows fouten dedecteerd zal deze namelijk je u-dma in stappen terugschakelen naar uiteindelijk pio modus. Kijk ook eens in je log-files of daar wat staat.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:39
^^^^ Met slim.

Ik had hetzelfde, een 200 GB maxtorschijf die terug ging naar PIO. Voor de rest deed ie het prima (geen datacorruptie of SMART-meldingen ofzo). Maar powermax gaf toch een errorcode, dus toch maar rma gestuurd (en ik kreeg ook nog een 250 GB schijf terug, dus mijn 10 euro verzendkosten haalde ik er ook nog uit :) )
Pagina: 1