[HDD] - DriveLock op laptop 2.5" harddisk verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Beste tweakers,

Ik ben aan een oude laptopschijf gekomen van Toshiba, maar het probleem is dat deze beveiligd is met een DriveLock. :/
Deze techniek zet een wachtwoord in de 'bios' van de schijf, en geeft pas toegang tot de inhoud als het juiste wachtwoord ontvangen is.
Op dit topic werd al eerder een vraag hierover gesteld, alleen dit was een IBM. Googlen levert ook niets op...

Ik heb atapwd.exe geprobeerd, dit programma kan de lock uitzetten mits het wachtwoord bekend is.

Op de schijf zelf bestaan twee wachtwoorden: een USER-password, geschikt voor het dagelijks unlocken, en een MASTER-password, wat de fabrikant instelt voor recovery.
De schijf kan in 'high-mode' beveiligd zijn, of in de 'maximum-mode'. In maximum wordt het masterpassword uitgeschakeld, bij high is het nog geactiveerd.

Mijn schijf staat dus op de high-securitymodus, en met het juiste masterpassword kan ik mijn schijf unlocken.
Weet iemand waar ik dat wachtwoord zou kunnen vinden, of hoe ik hem kan unlocken? _/-\o_

Hier nog enkele gegevens van de schijf in kwestie:
Toshiba MK6411MAT 2.5" Laptopschijf
Typenummer HDD2143

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• DarthPlastic
* DarthPlastic schopt dit topic weer eens flink naar boven in de hoop dat iemand iets weet...

Heeft echt niemand ervaring met deze beveiligingen?

Zou het graag willen weten, aangezien er ongeveer 200 schijven anders weg moeten.. ;(

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Lijkt mij dat je met de fabrikant even moet contact opnemen. Het probleem voorleggen dat je 200 van die dingen hebt en ze ergens anders voor wilt gebruiken.

Kun je niet in het apparaat waaruit ze vandaan komen de schijven unlocken in de bios?

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Nee, unlocken gaat niet. Je moet 'm terugbouwen in de notebook waar ie inzat. Dan zijn er mogelijkheden om de lock eraf te halen: de software is hard-to-find.

De Xbox van m$ heeft bv. dezelfde locking mogelijkheden .. harddiskfabrikanten zullen (bijna nooit) meewerken.

Modbreak:Trolls zijn hier niet gewenst. Zie ook de Algemene gedragsregels (Netiquette). Het bedrijf uit Redmond dat o.a. Windows levert heet Microsoft :)

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 14-02-2006 07:19 ]

• DarthPlastic
De XBOX maakt idd ook gebruik van deze beveiliging, alleen is dat minder slim bedacht, want er zat overal hetzelfde wachtwoord op.
Ik heb wel al een programma gevonden, 'atapwd.exe', die de schijf kan unlocken zodra je het (user) wachtwoord weet, en waarmee je de schijf ook kunt unlocken als je het masterpassword weet, (userpasswords zijn allemaal verschillend, komen uit hele lading laptops).

Toshiba ontkent dit echter, zij zeggen dat er geen password is. |:(
Op internet staat er dat het masterwachtwoord voor Toshiba schijven 'all spaces' is, dus alles leeglaten.

Helaas is mijn 2.5">3.5" converter gesneuveld (voedingsdraden afgebroken :() dus moet ik even wachten, terwijl ik al een kort lijstje heb met mogelijke wachtwoorden.

Het probleem is dus niet dat ik geen wachtwoorden kan intikken, maar dat ik nergens het juiste masterpassword vind om ze te 'overriden', en dus te unlocken.

• DarthPlastic
-Harde schop-

Ik heb een andere HDD, een IBM Travelstar 8GS, (DYLA-28100 serie), op dit topic werd al eerder een wachtwoord voor een ander type verteld, maar niet de DYLA-serie.
Na écht lang zoeken heb ik nog niets gevonden, zelfs niet na 4 telefoontjes richting IBM... :|
Kan iemand mij helpen met dit wachtwoord?

• DarthPlastic
Nog een schopje, * DarthPlastic begint moe te worden :|

Een tijdje geleden had ik een Toshiba MK6411MAT, deze is met veel moeite geünlocked.
Nu heb ik andere schijven aangeboden gekregen, namelijk de IBM Travelstar, serie DYLA-28100, en de DCXA-208100, beiden met HD Lock.
Nu heb ik het lijstje uit het andere topic er eens bijgehaald, maar alle wachtwoorden werken niet.
Weet iemand hoe dit wachtwoord te achterhalen is, of waar dit te verkrijgen is?

Mails naar IBM USA werken niet, wordt geweigerd, en bellen/mailen naar NL heeft ook niet gewerkt, een medewerker daar heeft alles nagezocht, maar het nergens kunnen vinden.
Als ik zeg dat ik al 'eerder een wachtwoord heb ontvangen' bij IBM USA, en een kort stukje ervan opneem, krijg ik meteen als antwoord dat het absoluut niet de bedoeling was, en ze dit niet mogen geven.
Maar misschien werkt iemand bij IBM, of heeft het ooit op internet gevonden...

Het zou écht fijn zijn, aangezien ik redelijk hopeloos begin te worden met die 150 (DYLA) en 50 (DCXA) schijven hier....

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
DarthPlastic schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 14:55:
De XBOX maakt idd ook gebruik van deze beveiliging, alleen is dat minder slim bedacht, want er zat overal hetzelfde wachtwoord op.
I
op elke xbox hetzelfde password ? Dat is feitelijk niet waar ... was het maar zo simpel, had me een hoop geklooi gescheeld :)

• DarthPlastic
Mitch schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 18:27:
[...]

op elke xbox hetzelfde password ? Dat is feitelijk niet waar ... was het maar zo simpel, had me een hoop geklooi gescheeld :)
Jawel, mss niet het userpassword, maar ze hebben (als het goed is) allemaal hetzelfde masterpassword. Maar die XBOX-hd is in vergelijking met deze 2.5"-laptopkrengen nog een eitje...

Pagina: 1