HD uit Linux verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik heb een paar dagen geleden uit mijn Linux machine een harde schijf verwijderd. Tijdens het opstarten kwam linux met het bericht de SWAP partitie die op de HD stond niet te kunnen vinden. Logisch. Na de HD uit de fstab te hebben verwijderd werkte het weer prima. Echter probeert linux de harde schijf tijdens het opstarten nogsteeds te benaderen, en in de hardware info van YaST is de HD ook nogsteeds te vinden. Problemen doen zich niet voor, maar ik heb het natuurlijk liever verwijdert. Is er nog iets naast fstab dat ik moet verwijderen om de HD uit de linux configuratie te verwijderen? Oplossing zal waarschijnlijk wel simpel zijn, maar ik zou het niet weten :S.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02 16:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik ben nog maar een beginner, maar ik denk dat je de mounts uit /etc/fstab moet verwijderen..
edit:
Domme ik, volgende keer beter lezen :|

[ Voor 21% gewijzigd door Demo op 19-01-2006 21:33 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Lawrentium
Demoniac schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 18:38:
Ik ben nog maar een beginner, maar ik denk dat je de mounts uit /etc/fstab moet verwijderen..
Ik ben ook nog niet zo lang bezig met Linux, maar als je goed leest zie je dat ik 't al uit de fstab heb verwijderd.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:02

Cyphax

Moderator LNX
Het is niet zozeer een kwestie van Linux die je HD probeert te benaderen, maar Linux die ziet dat die HD in je PC zit. :)
Als dat echt niet mag, dan moet je 'm uit je PC halen. :P
Zolang je 'm niet mount, komt je OS echt niet op je schijf verder, oftewel: lekker zo laten, kan geen kwaad. :)
Het is me verder niet duidelijk wat je bedoelt met "Echter probeert linux de harde schijf tijdens het opstarten nogsteeds te benaderen", misschien staat er ergens iets in een bootscriptje ofzo maar dat zal toch wel niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Cyphax op 19-01-2006 19:28 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:34
Als ik het goed begrijp is die schijf dus ook uit het systeem verwijderd...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• JeRa
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
Stond de harde schijf ook ingesteld in de BIOS van die machine? Wellicht dat je daar even moet kijken :)

Verwijderd

JeRa schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 19:46:
Stond de harde schijf ook ingesteld in de BIOS van die machine? Wellicht dat je daar even moet kijken :)
Daar trekt Linux zich bijzonder weinig van aan. :P

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

ik denk dat er idd iets met de scripts is, een link naar /dev/hdcX mss ofzo :)

| Hardcore - Terror |

• Lawrentium
De harde schijf is gewoon verwijderd uit het systeem, waarna ik linux heb opgestart. Tijdens het opstarten kwam linux met de melding dat het filesystem op /dev/hdc niet te bereiken was. Heb dus handmatig fstab verbouwd, waarna de melding verdween. Hierna kwam linux tijdens het opstarten met de melding 'looking op hard drive /dev/hdc'. Deze wordt dus niet gevonden waarna linux gewoon doorgaat met opstarten. Opzich geen problemen dus, maar het geeft toch aan dat er iets niet helemaal klopt.

Ik bedenk me net dat het er misschien aan ligt dat linux nu geen SWAP partitie meer heeft. Deze stond namelijk op de verwijderde HD. Geheugen zat dus dat is geen probleem, maar misschien dat linux er toch niet helemaal happy mee is? :?

[ Voor 25% gewijzigd door Lawrentium op 19-01-2006 21:27 ]

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07-2025

iGadget

Wowsers!

Lawrentium schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 21:24:

Ik bedenk me net dat het er misschien aan ligt dat linux nu geen SWAP partitie meer heeft. Deze stond namelijk op de verwijderde HD. Geheugen zat dus dat is geen probleem, maar misschien dat linux er toch niet helemaal happy mee is? :?
Daar kon je wel eens heel erg gelijk in hebben. Als ik jou was zou ik gaan zoeken naar info over hoe je een nieuwe swap-partitie kan aanmaken en activeren voor gebruik (iets met swapon staat mij bij - heb er zelf nog nooit iets mee gedaan, dus kan je er helaas niet meer info over geven).

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:36

M-ThijZ

Riding on Rails

Het kan nooit kwaad om toch een swap partitie te hebben, dus misschien helpt het als je er toch nog een aanmaakt.

Eerst moet je een partitie van het type swap aanmaken, ik neem aan dat dat niet zo'n probleem voor je is.
Dan gebruik je het commando 'mkswap /dev/hdXX' en 'swapon /dev/hdXX'.
(XX natuurlijk wel veranderen in iets wat op je systeem van toepassing is.)
Dan aan '/etc/fstab' de volgende regel toevoegen:
code:
1
/dev/hdXX none swap sw 0 0

Hopelijk helpt dit je iets verder.

• Lawrentium
M-ThijZ schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 21:56:
Het kan nooit kwaad om toch een swap partitie te hebben, dus misschien helpt het als je er toch nog een aanmaakt.

Eerst moet je een partitie van het type swap aanmaken, ik neem aan dat dat niet zo'n probleem voor je is.
Dan gebruik je het commando 'mkswap /dev/hdXX' en 'swapon /dev/hdXX'.
(XX natuurlijk wel veranderen in iets wat op je systeem van toepassing is.)
Dan aan '/etc/fstab' de volgende regel toevoegen:
code:
1
/dev/hdXX none swap sw 0 0

Hopelijk helpt dit je iets verder.
Hier kan ik idd wat mee. Toch nog een vraagje: waarvoor dienen de commandos 'mkswap' en 'swapon'? Is dit om Linux op de hoogte te stellen van een nieuwe SWAP partitie omdat het anders niet zou werken?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lawrentium schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 22:19:
[...]

Hier kan ik idd wat mee. Toch nog een vraagje: waarvoor dienen de commandos 'mkswap' en 'swapon'? Is dit om Linux op de hoogte te stellen van een nieuwe SWAP partitie omdat het anders niet zou werken?
Dit is bij uitstek iets wat in een manpage staat lijkt me :)
Met de gegeven tips moet je wel verder kunnen nu volgens mij :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.