Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 17:44:
Ik zou graag wat uitleg hierover willen.
naar wat ik weet heb ik een AMD 64 3500+ S939 BOXED.
Geen idee Venice / Winchester , etc..
Venice denk ik , maar is er enige manier om erachter te komen hoe ?
En hoe ver kan je deze overclocken ? Zonder dat er veel risico's zijn op Air cooling.
Ik zal maar eens proberen om je vraag te beantwoorden dan, aangezien ik een 3500+ Newcastle hebt die je wel redelijk kunt vergelijken met jouw Venice denk ik ...
Je temps blijken dus geen probleem te zijn aangezien je idle al op 28 graden draait. Wat je nu het beste kunt doen is HTT @ je BIOS (welk mobo heb je iegenlijk) te verlagen naar 800. Dan je geheugen divider 1 stapje verlagen zodat je geheugen ook geen bottleneck meer is, en dan langzaam je FSB met 2-4MHz tegelijk verhogen. Na elke verhoging een paar bench's (Prime 95 > SuperPI > 3dmarkXX, etc. etc.) draaien om te kijken of de handel nog wel stabiel loopt. Plus kijken of je temps nog oké zijn ...
Als op een gegeven moment errors komen (Prime 95 bijv. binnen 2 mins al) is er een grote kans dat je CPU meer voltage nodig heeft >> weer de BIOS in en je voltage met 0.25Volt verhogen. Maar dit verhoogt wel weer je temp.
Zo zou je in principe net zo lang door kunnen gaan totdat je systeem onstabiel begint te raken ongeacht je CPU voltage...
Mijn 3500+ kwam tot 2550MHz stabiel op 1.575Volt, kon wel hoger gaan maar dan zou ik @ 2600MHz al 1.7Volt moeten trekken wat me een beetje te gortig werd...
Dus ik blijf maar lekker stock (2200MHz) met 1.275Volt
(Mijn stock voltage is eigenlijk 1.5Volt maar ik ben na wat geklooi met m'n voltages erachter gekomen dat m'n CPU ook nog perfect draait met 'maar' 1.275Volt, > scheelt 5-7 graden @ stressed, misschien een tip voor jou als je toch maar niet gaat overclocken. Voltage verlagen, kijken of je 5 mins prime95 kunt draaien, zo ja > weer stapje lager. Net zo lang tot er een error komt @ prime binnen 5 minuten.)
[
Voor 16% gewijzigd door
EyeWitness op 19-01-2006 23:32
]