Toon posts:

[LAN]Zal deze opstelling werken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een lanparty organiseren bij mij thuis en ik heb onderstaand bedacht. Ik heb geen switches, maar wel routers, een mooie sitecom met wireless en bipac billion. Ook heb ik nog 2 3com 24 poorts hubjes. Er zullen ongeveer een man of 14 komen, maar aangezien de servers meer bandbreedte nodig hebben denk ik die op de routers/switch aan te sluiten.

Onderstaand schema dacht ik dus te gebruiken. zou iemand mij kunnen vertellen of dit ook daadwerkelijk gaat werken? En of ik het misschien efficienter kan doen?

Afbeeldingslocatie: http://www.norseman-media.com/Graphics/lank.JPG

Bvd!

Verwijderd

Zo doen wij het ook, alhoewel we switches gebruiken ipv hubs. Prima setupje dus.
Let wel ff op stroomverbruik: 14 pc's op één stop gaat geheid te mist in. Game-ze :)

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
volgensmij tel ik te weinig mensen??
verder moet je even kijken of er extreme download freaks zijn. dus niet alle mensen die veel mooie dingen (films bv.) hebben op 1 hub zetten, en ook niet alle downloaders (mensen die geen films kunnen downloaden..) een beetje verspreiden om de beste snelheid overal te halen.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:54
Opperhoof schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 17:32:
verder moet je even kijken of er extreme download freaks zijn. dus niet alle mensen die veel mooie dingen (films bv.) hebben op 1 hub zetten, en ook niet alle downloaders (mensen die geen films kunnen downloaden..) een beetje verspreiden om de beste snelheid overal te halen.
Voor dat diagram is het niet echt verduidelijkt om er nog een zooi gebruikers bij te tekenen natuurlijk, en de toelichting bij de hub's lijkt me voor zich spreken. :)

Edit: Tekening lijkt me MS Visio.

[ Voor 4% gewijzigd door Jesse op 19-01-2006 17:48 ]

Verwijderd

/offtopic welk leuk programma gebruik je daarvoor

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-04 11:28
Visio ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 17:27:
Zo doen wij het ook, alhoewel we switches gebruiken ipv hubs. Prima setupje dus.
Let wel ff op stroomverbruik: 14 pc's op één stop gaat geheid te mist in. Game-ze :)
Ok, dat is mooi, ik was met name een beetje onzeker over die extra lijn van de billion naar de eerste hub.

En ik heb een heel huis tot mijn beschikking hoor, dus de stroom zal wel lukken :)
Opperhoof schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 17:32:
Zou net mijn msnlijst worden met iedereen erop ;)
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 17:46:
/offtopic welk leuk programma gebruik je daarvoor
En zoals gezegd, het is Visio (Office 2003)

Verwijderd

Gigabit switch/hubs nemen :)

zeker als er veel mensen tegelijk op zitten.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2006 12:25 ]

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:24:
Gigabit switch/hubs nemen :)

zeker als er veel mensen tegelijk op zitten.
Ik denk niet dat de TS zin / geld heeft om nieuw spul te kopen.
Zijn vraag is duidelijk of deze opstelling werkt.

Wel kan het handig zijn om even bij je deelnemers na te vragen of misschien iemand een switch kan meenemen, dan kan je het netwerk al wat sneller maken ipv hubs gebruiken.

Deze opstelling zal zoals anderen ook al hebben gezegd denk ik wel werken, alleen twijfel ik over die extra lijn tussen B en H1 dit kan een loop veroorzaken die een simpele switch al helemaal onderuit trekt en zeker een hub

Verwijderd

Topicstarter
Berik schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:42:
[...]

Ik denk niet dat de TS zin / geld heeft om nieuw spul te kopen.
Zijn vraag is duidelijk of deze opstelling werkt.

Wel kan het handig zijn om even bij je deelnemers na te vragen of misschien iemand een switch kan meenemen, dan kan je het netwerk al wat sneller maken ipv hubs gebruiken.

Deze opstelling zal zoals anderen ook al hebben gezegd denk ik wel werken, alleen twijfel ik over die extra lijn tussen B en H1 dit kan een loop veroorzaken die een simpele switch al helemaal onderuit trekt en zeker een hub
Die extra lijn, is ook mijn grootste angst, maar ben niet bang het even te proberen })

Misschien dat mensen dit al geprobeerd hebben mij even kunnen vertellen wat er precies gebeurt? Maar aan de andere kant lijkt het mij niet zo erg, want de billion, zou toch maar het pakketje 1 keer versturen?
Als dit zo is, dan zou het over 2 wegen gaan en bij de hub samen komen, maar nu ik er over denk, zou het kunnen zijn dat er dan een verkeerde volgorde ontstaat, of sla ik nu helemaal de plank mis?

Verwijderd

De extra lijn heb ik even gemist inderdaad. Dat KUN je doen maar ik vind het niet handig. ik weet namelijk nu al zeker dat die hubs collisions gaan maken. als er iet smis kan gaan in en ntwerkconfig, en er zitten hubs in het stuk dat het probleem zou kunnen veroorzaken, dan gaat het ook mis, want hubs volgens Murphy's Law.

Hang dan liever de switches aan elkaar en hang je router aan één van de twee switches. Je internet verkeer zal nooit woest zijn (je dsl link is de limit) en de bandbreedte van je routertje zal niet fantasitsch zijn... sowieso langzamer dan direct van switch op switch.
Bovendien hebben HTK routertjes vaak een hubje ipv een echte switch aan boord.

Sorry, dat had ik even over het kopke gezien.

(stroom gebruik: als een PC inclusief scherm en randmeuk 300 watt trekt is het wel een beetje op (tenzij d'r mensen met hele vette Pcs komen, misschien) dus je moet ongeveer 10 PCs op een stop kunnen prikken zonder dat het donker wordt als je de stereo of de lampen aan doet. de frietpan is een ander verhaal, dus niet uit de keuken tappen tenzij je geen keuze meer hebt)

Verwijderd

Topicstarter
De router heeft zeker te weten een switch in zich, hij geeft namelijk 100mb full duplex link, dus lijkt mij vrij duidelijk dat het om een switch gaat (correct me if I'm wrong).
Dus het lijkt mij vrij overbodig om die aan een switch te gaan hangen... Ik denk dat ik die extra lijn even ga testen thuis en dan zie ik wel even hoe het allemaal loopt.

over het stroom, ik zat te denken aan 16 ampere per stop en ongeveer 1.5 tot 2 per persoon, maar dan zit je vrij ruim dacht ik zo. Ik heb het hele huis, dus zat te denken om 2 "kampen" te maken. Op verschillende verdiepingen. Ik heb 6 groepen in huis, dus mocht het niet gaan kan ik altijd uit de garage pakken waar ook de vetpan staat :Y)

Verwijderd

Goed!

Om antwoord te geven op je vraag, ja dit gaat werken (zonder die extra lijn, niet doen! spanning tree gaat dat niet leuk vinden). Zo klaar.

Nu het advies:

Luister niet naar mensen die een gigabit hub adviseren. :P Maar er komen 14 mensen, das mooi. Hoeveel poorten heb je op die router + 2 switches bij elkaar?? Want als dat er 14 die over zijn, zijn. Gooi die hubjes het raam uit. Of gebruik anders 1 hub om de poorten die je te kort komt te realiseren.

Kortom, hang alle servers aan die copperjet en laat hem ook DHCP spelen (ik schat ook in dat DHCP op het plaatje geen echte apparte server is), En daar de 2 switches aan, mocht je maar 4 poorten hebben dan moet de server met het minste verkeer 1 niveau omlaag. Hang je switches vol. Kom je plek tekort? Als het er 5 zijn laat er 2 gebruik maken van een SSID op de sitecom en 3 op die copperjet.

Voordeel: geen babbelende hubs meer in je netwerk.

Verwijderd

Topicstarter
dat had gekunt, maar... Die server is een losse server met DHCP, WINS, DNS, IIS. Dus die wou ik wel laten draaien. Ook hangt er aan de copperjet een WAP54G. Dat zijn al 2 poorten, die WAP kan er af, maar dacht dat het niet nodig was omdat ik de mensen op de hubs zou aansluiten.

In totaal heb ik op de router/switches (3*4) 12 poorten Gaat dus niet lukken om de servers en mensen daarop te gooien.

Dus denk nog steeds dat ik de hubs moet gebruiken...

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:08
Ik weet niet wat je servers allemaal gaan draaien maar als er een file server bij zit zou ik die direct aan je router hangen. Gameservers hang je aan een switch, maar als er meer servers over 1 100 Mbps draadje moeten communiceren is dat niet zo'n probleem, alleen collisions wil je dan niet te veel hebben dus we hangen 1 van je switches ook direct aan je router en hangen daar de gameservers aan. Je hebt nu nog 2 poorten over op je router en daar hang je beide hub's aan. Verdeel vervolgens de gebruikers goed over de 2 hub's dus niet alleen in aantal maar ook in gebruik van het netwerk.

Als je overigens bijvoorbeeld 2 fileservers hebt en 1 gameserver zou ik toch dezelfde setup gebruiken maar het is imo toch minder goed.
Pagina: 1