[Radio] Waarom met radio A wel ontvangst en radio B niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Goed, ik hoop dat ik het juiste subforum te pakken heb :) Op de fiets luister ik vaak naar de radio. Mijn woon-werk is 25km; ik kom o.a. door de Botlek en door Schiedam. Het liefst luister ik onderweg naar Radio 1 (98.9 hier).

Het gekke is nu dat ik met de ene radio (Philips digitale FM/AM-ontvangerd) in Schiedam hele slechte ontvangst heb en in de Botlek goeie ontvangst, en met mijn Nokia 6310 precies andersom! Ter hoogte van Spijkenisse verwissel ik dus mijn radio...

Ik verwacht niet dat er een oplossing voor is, maar ik vind het zó'n curieus verschijnsel...!

Ik heb wel op internet gezocht en zo, maar dan kom je voornamelijk meer te weten over hoe het komt dat je met dezelfde radio op de ene plek een betere ontvangst hebt dan op andere, en dat is natuurlijk niet wat ik bedoel.

Iemand enig idee hoe het zit?

Bloed, zweet & koffie

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Weet niet of je in de buurt van een grote radio/tv toren fietst? (met in de buurt bedoel ik enkele kilometers ervanaf).
Sommige radio'tjes, met name de draagbare, zijn niet bedacht op een veldsterkte van een olifant en kunnen daardoor heel erg slecht gaan ontvangen, juist als precies radio 1 niet in die betreffende mast zit.
Mischien heb jij zo'n radiotje en misschien heeft de ander daar geen last van en presteerd die op een ander gebied slechter.

Verder gebruiken de betreffende radiotjes vaak de hoofdtelefoon draad als antenne, iets wat nooit echt goed werkt.
Ik zou als oplossing aandragen: bouw een autoradio op je fiets + accu en zet AF aan, zodat hij zelf van zender wisseld als dat nodig is.
Of koop een nieuw radiotje waar RDS in zit gebouwd, zodat je ook daar AF in kan schakelen.

Alles kan stuk.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Hoofdtelefoon als antenne: dat lijkt me niet het probleem aangezien je dan op dezelfde plek storing zou verwachten.

Radio-/TV-torens zijn voor zo ver ik weet niet in de buurt. Maar zo ver ik het weet is niet echt ver :P

Een autoradio is wel een interessante oplossing! Ik ben niet echt een electroknutselaar en veel van mijn oplossingen omvatten het gebruik van plakband en paperclips, dus ik vrees dat ik dat niet ga doen. Maar toch interessant want dan kan ik misschien ook eindelijk een oplader voor m'n Nokia en m'n iPaq inbouwen :)

Ik heb even opgezocht wat RDS betekent, en dat lijkt me inderdaad een mooi systeem. Zou dat ook in kleine radio's worden aangeboden? Of is dat alleen voor autoradio's en stereotorens?

Hoe zit het eigenlijk met digitale radio in Nederland? Daar heb ik al een poosje niks meer van gehoord.

[ Voor 11% gewijzigd door CmdrKeen op 20-01-2006 12:57 ]

Bloed, zweet & koffie

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-02 11:29
Klinkt een beetje als dat je hopt van de ene zendmast naar de andere en dat de frequenties niet exact hetzelfde zijn.

Verwijderd

GH45T schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:59:
Klinkt een beetje als dat je hopt van de ene zendmast naar de andere en dat de frequenties niet exact hetzelfde zijn.
Probeer is in een slecht gebied de freq. iets te veranderen. Het zou goed kunnen dat je tussen 2 zendmasten hopt.

• remco_k

remco_k

Ehm, dat is nooit zo. Dat kan helemaal niet.
Even de Nerd vergelijking: Zet eens 2 access points neer, beide op hetzelfde channel.
Ik geef je de garantie dat het niet zo best zal gaan werken. :)
Vorkbaard schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:56:
Hoofdtelefoon als antenne: dat lijkt me niet het probleem aangezien je dan op dezelfde plek storing zou verwachten.

Radio-/TV-torens zijn voor zo ver ik weet niet in de buurt. Maar zo ver ik het weet is niet echt ver :P

Een autoradio is wel een interessante oplossing! Ik ben niet echt een electroknutselaar en veel van mijn oplossingen omvatten het gebruik van plakband en paperclips, dus ik vrees dat ik dat niet ga doen. Maar toch interessant want dan kan ik misschien ook eindelijk een oplader voor m'n Nokia en m'n iPaq inbouwen :)

Ik heb even opgezocht wat RDS betekent, en dat lijkt me inderdaad een mooi systeem. Zou dat ook in kleine radio's worden aangeboden? Of is dat alleen voor autoradio's en stereotorens?

Hoe zit het eigenlijk met digitale radio in Nederland? Daar heb ik al een poosje niks meer van gehoord.
Er zullen vast en zeker wel draagbare radiotjes zijn die RDS (opletten: ook AF (Alternative Frequency) erbij) aan boord hebben. Bijkomend voordeel is dat deze ontvangertjes over het algemeen een stuk beter gemaakt zijn.
Ik denk dat je er echt op vooruitgaat, omdat je radio zelf naar een andere frequentie overschakeld van dezelfde omroep als de huidige frequentie te slecht word.

Wat betreft het ontvangen met je hoofdtelefoontjes; ik neem aan dat je 2 setjes hoofdtelefoontjes hebt? Dan heb je daar al een verschil. De lengte van de kabel, de vorm van de kabel, de manier waarop de kabel naar je ontvanger loopt, hoe ze in je oren zitten, of het waait, de zon schijnt, regent, dynamo aan, veters los/vast... hebben allemaal invloed op zulke 'antennes'.
Wat ik eigenlijk duidelijk probeer te maken: tussen de 2 setjes kan een groot verschil in ontvangst zitten. Op de ene plek heb je kans dat setje 1 het prima doet en setje 2 niet. En op een andere plek kan het andersom zijn.
Dit is een van de redenen waarom een radio met gewone, echte, antenne de aanbeveling heeft.

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

Heb nog even op de kaart gekeken, je fietst feitelijk in de buurt van Rotterdam, daar staat een ding met de naam euromast. Hangen een paar zendertjes in.
In en om rotterdam heen is er in ieder geval nog 1 punt op een gebouw waar een zender staat van (volgens mij) yorin. Er zullen er meer zijn maar die weet ik niet uit m'n hoofd.
Best kans dat je radio'tje daar niet tegen kan (wees niet bang: dat is de normaalste zaak van de wereld).

Alles kan stuk.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je zou daar 3 zenders moeten kunnen ontvangen als het een beetje meezit:
Afbeeldingslocatie: http://www.nozemaservices.nl/content/images/radio1.jpg
Lopik: 98.90
Rotterdam: 98.60
Goes: 104.40
bron
[edit]
Ik in de TS dat je nu naar 98.9 luisterd, dan zou je met 98.6 toch wel wat meer succes moeten hebben. Die zender staat daar speciaal om de ontvangst in en om Rotterdam wat op te krikken.

[ Voor 27% gewijzigd door Coen Rosdorff op 22-01-2006 01:31 ]

Verwijderd

Nokia 6310?
Volgens de spec's heeft deze geen radio.

Philips digitale FM/AM-ontvangerd
Ik neem aan digitaal ontvanst of een standaard digitale radio?

Zou deze vragen graag beantwoord zien voordat we met ze allen op een dwaalspoor komen.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Nokia is niet 6310 maar 6230i, sorry!
Philips is een analoge radio maar met digitale afstemming, dus met knoppies ipv draaiknop voor de afstemming. "Digitale FM/AM receiver" is wat er op het apparaat staat, maar dat is dus niet zo.

98.9 geeft in beide delen ontvangst maar met de Nokia in de Botlek erg slechte ontvangst (zender wordt bijna onverstaanbaar door ruis en andere zenders erdoorheen) en in Schiedam (en omstreken) met de Philips (zelfde symptonen).

Ik heb mijn Philips-radio al met een andere koptelefoon geprobeerd (1,5 meter snoer), zonder resultaat.

98.6 en andere zenders (ook de genoemde steunzenders in de buurt van Rotterdam) geven geen beter resultaat; R1 ontvang ik enkel en alleen via 98.9. De kaart die je laat zien, had ik inderdaad al uitgeplozen ;).

[ Voor 8% gewijzigd door CmdrKeen op 23-01-2006 13:16 . Reden: typo's ]

Bloed, zweet & koffie

• GH45T
remco_k schreef op zondag 22 januari 2006 @ 00:55:
[...]

Ehm, dat is nooit zo. Dat kan helemaal niet.
Even de Nerd vergelijking: Zet eens 2 access points neer, beide op hetzelfde channel.
Ik geef je de garantie dat het niet zo best zal gaan werken. :)
Die vergelijking die je maakt klopt dus juist helemaal niet.
Vergelijk het een beetje met dat je 2 accespoints hebt welke dezelfde ssid hebben maar welke allebei op 1 ander kanaal zitten. Dus 1 accespoint op channel 11 en 1 op channel 12. Dan zul je bijvoorbeeld met 1 netwerkkaart op accespoint a komen omdat hij zo daarvoor is ingesteld en de ander zal op accespoint b kunnen omdat die daarop is ingesteld.

Bij radio's zul je echter nog altijd iets aan ontvangst oppikken omdat dat analoog gebeurd en dus niet gewoon weg wordt gegooid omdat het overbodige data is.

• remco_k

remco_k

GH45T schreef op maandag 23 januari 2006 @ 13:28:
[...]

Die vergelijking die je maakt klopt dus juist helemaal niet.
Waarom niet?; je typt zelf:

Je bedoeld toch: 2 zenders in dezelfde regio op dezelfde frequentie of lees ik verkeerd?

Als die 2 zenders (te) dicht bij elkaar staan, dekkingsgebieden grotendeels overlappen en/of naast elkaar staan, dan zijn er maar weinig radio's die er wat van kunnen bakken (waarschijnlijk werken ze alleen dicht bij 1 van de zenders) en werkt het neerzetten van een extra zender niet erg mee aan de uitbreiding van de dekking. (2 AP's, zelfde kanaal, zelfde ssid, volledig of groot deel dekking overlapping :P, werkt echt niet goed )
Die 2 zenders zullen elkaar voor een groot deel tegenwerken. Het neerzetten van 1 zender op dezelfde frequentie en 1 zender elders op een andere frequentie is handiger, dat snappen radio's.

Wat wél kan (zie plaatje iets naar boven) is meerdere dezelfde frequenties (98.6) die ver genoeg van elkaar afstaan. 2 'stations' met een andere ssid op verschillende channels, zijn 2 verschillende stations, niet dezelfde. (dus bijv radio 1 en radio 2 ipv radio 1 en radio 1) (ander kanaal, ander ssid, overlapping nvt (voor het gemak, is het wel maar dat word iets te technisch), dit werkt wel goed)
Echter, als je tussen 2 van deze zenders doorfietst/rijd, heb je ergens een plek waar je moet overschakelen naar 98.9 omdat de andere 2 zenders (98.6) het niet tot elkaars grenzen kunnen dekken.
Vergelijk het een beetje met dat je 2 accespoints hebt welke dezelfde ssid hebben maar welke allebei op 1 ander kanaal zitten. Dus 1 accespoint op channel 11 en 1 op channel 12. Dan zul je bijvoorbeeld met 1 netwerkkaart op accespoint a komen omdat hij zo daarvoor is ingesteld en de ander zal op accespoint b kunnen omdat die daarop is ingesteld.

Bij radio's zul je echter nog altijd iets aan ontvangst oppikken omdat dat analoog gebeurd en dus niet gewoon weg wordt gegooid omdat het overbodige data is.

Alles kan stuk.

• GH45T
remco_k schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 08:27:
[...]

Waarom niet?; je typt zelf:

[...]

Je bedoeld toch: 2 zenders in dezelfde regio op dezelfde frequentie of lees ik verkeerd?

Als die 2 zenders (te) dicht bij elkaar staan, dekkingsgebieden grotendeels overlappen en/of naast elkaar staan, dan zijn er maar weinig radio's die er wat van kunnen bakken (waarschijnlijk werken ze alleen dicht bij 1 van de zenders) en werkt het neerzetten van een extra zender niet erg mee aan de uitbreiding van de dekking. (2 AP's, zelfde kanaal, zelfde ssid, volledig of groot deel dekking overlapping :P, werkt echt niet goed )
Die 2 zenders zullen elkaar voor een groot deel tegenwerken. Het neerzetten van 1 zender op dezelfde frequentie en 1 zender elders op een andere frequentie is handiger, dat snappen radio's.

Wat wél kan (zie plaatje iets naar boven) is meerdere dezelfde frequenties (98.6) die ver genoeg van elkaar afstaan. 2 'stations' met een andere ssid op verschillende channels, zijn 2 verschillende stations, niet dezelfde. (dus bijv radio 1 en radio 2 ipv radio 1 en radio 1) (ander kanaal, ander ssid, overlapping nvt (voor het gemak, is het wel maar dat word iets te technisch), dit werkt wel goed)
Echter, als je tussen 2 van deze zenders doorfietst/rijd, heb je ergens een plek waar je moet overschakelen naar 98.9 omdat de andere 2 zenders (98.6) het niet tot elkaars grenzen kunnen dekken.

[...]
Ik bedoel dus inderdaad 2 zenders die elkaar niet of niet veel overlappen en welke allebei op een iets andere frequentie zitten. Als radio 1 dan voor de ene zender is afgesteld en radio 2 voor de andere zender dan heb je een logische verklaring maar dan moet het ook nog ongeveer uitkomen met de plaatsing van de zendmasten en dat is zover ik in dat kaartje kan zien het geval.
Pagina: 1