Kapotte monitor herstellen

Pagina: 1
Acties:

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 08:34

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Topicstarter
Hoi,
ik heb hier een Samtron 78E staan die alleen maar wat vreemde kleurgradienten produceert.
Zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://img297.imageshack.us/img297/57/monitor7zj.th.jpg

Uiteraard heb ik al een reset gedaan zoals in de manual staat(geen enkel resultaat).
Het ligt ook niet aan de videokaart aangezien dit hetzelfde resultaat geeft op 2 pc's en met de kabel los.
Garantie is er niet meer, en dit (budget)toestel laten herstellen is geen optie. Een schatting laten maken van wat er stuk is kost al de helft van de nieuwprijs van dit ding, en dan is er nog geen enkele garantie dat dit goedkoop hersteld kan worden. Aangezien mij tijd gratis is en ik wel het een en ander ken van elektronica wil ik een poging doen om dit zelf te herstellen.
Nakijken van de print levert geen uitgebrande onderdelen en dergelijke op, en ik heb alle soldeerverbindingen al opnieuw gemaakt om een slecht contact uit te sluiten.

Hopelijk kan iemand me vertellen waar ik dit probleem moet zoeken :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Dit soort effecten krijg je ook vaak als je een magneet tegen de CRT aan houd. Lijkt erop dat dat beeldkanon wat er achterin zit defect is of op een verkeerde plaats zit op t moment.

Verwijderd

kan ook zijn dat er een torrertje kapot is , of die geveolig is op warm of koud.

moet je hem even open maken , en doormeten , maarja dan moet je wel tekening van het printje erbij hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2006 14:44 ]

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 08:34

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Topicstarter
Een schema of repair manual heb ik nog nergens kunnen vinden voor deze monitor. Vandaar dat ik nu tips zoek in welk onderdeel ik de fout moet zoeken. Als het inderdaad aan de beeldbuis ligt houdt het verhaal hier op, voor zover ik nu zie valt daar niets aan te veranderen, en een nieuwe beeldbuis is niet de moeite voor dit scherm...
Een kapot transistortje zou kunnen, maar er zitten er een hoop in een monitor, als ik die allemaal moet gaan testen (terwijl ik niet weet wat voor waarden ik zou moeten hebben bij een goede monitor) ben ik volgend jaar nog bezig. Als ik iets gerichter zou kunnen gaan zoeken is dat wel mogelijk, maar allemaal is ondoenbaar...

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

sowieso oscilloscoop nodig , meet aperatuur etc. zuigstation en soldeer station. en dan echt de tekeningen. Denk dat je beter naar een nieuwe kan gaan zoeken of bij een winkel na laten kijken.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Vaak worden dit soort problemen veroorzaakt door de afbuigjuk, of de beeldbuis zelf.
Valt weinig aan te doen, of je moet deze nieuw kopen, wat vaak duurder is dan een nieuwe monitor.

Tevens moet je erg oppassen... een beeldbuis gebruikt hoogspanning rond de 10.000V tot 25.000V
Deze spanning staat er ook op wanneer de stekker niet in het stopkontakt zit! De beeldbuis is een grote condensator welke dagen tot weken geladen blijft!

Ik denk dat je beter op marktplaats een andere monitor kan kopen... Voor E 75,- heb je tegenwoordig al een hele mooie IIyama 19" daimontron monitor.

Afbeeldingslocatie: http://www.kuleuven.ac.be/admin/lp/niv3p/s_2h.gif

[ Voor 22% gewijzigd door jhead22 op 20-01-2006 13:38 ]

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 20:15
werkt een "degaus" niet?
Pagina: 1