[Debian] IP aanpassen + KDE installeren

Pagina: 1
Acties:

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-02 21:37

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Ik heb onlangs de Netinstall van Debian geinstalleerd.
Nu had ik blijkbaar niet echt veel opties bij de setup ( of ik ben er eentje overgekeken ), met als gevolg dat de PC geen vast IP adres heeft, wat wel zou moeten.
Tevens zou de subnetmask en gateway moeten ingesteld worden.

Welk commando doet dit binnen Debian ?

En ik zou graag ook de grafische omgeving : KDE installeren.
Als ik bij KDE.org echter op hun FTP kijk ( ftp://ftp.kde.org/pub/kde/ ), dan kom ik in een map terecht met een boel extra mappen en files.
Iemand een flauw id wat ik daar van moet downloaden, en hoe dit installeren ?

Er wordt altijd wel gezegd dat Linux poepsimpel is te installeren. Maar om te beginnen zijn de meeste Linux installs momenteel al Netinstalls, dus zoek zelf al maar om de rest te installeren, waardoor je dus al niet standaad in een KDE omgeving terecht komt.
En dan mag je gaan zoeken naar de dingen die je nodig hebt om KDE te installeren, wat ook nog eens een warboel is :/
Is niet als flame bedoeld ofzo, maar veel Linux fans zeggen dat het poepsimpel is, geef mij toch eerlijk gezegd momenteel maar de Windows installatie CD.

Mare dus ontopic : help anyone ? :)

-| Hit it i would ! |-

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Over die netwerkinstellingen weet ik niets in debian, maar dingen instaleren in debian gebeurt bij bekende pakketten meestal met het apt-get programma.

dus tik in de console in:
code:
1
apt-get install kde*

ik weet niet zeker hoe de standaard kde installatie heet, maar met kde* install je alles wat met kde begint.
dus behalve als je bepaalde dingen niet wil, werkt dit best aardig

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Ik weet niet meer zeker of hij met apt-get install kde ook je window manager etc installeert, ik doe het altijd met:

apt-get install kde kdm xserver-xfree86/xserver-xorg x-window-system-core

(ik durf niet met zekerheid te zeggen of debian nog steeds xfree gebruikt of ondertussen al over is op xorg) But this should do the trick, en je krijgt vanzelfs prompts over het instellen van je resolutie e.d. :)

//edit: Tja en als jij het poep-simpel wil, waarom installeer je dan debian? De difinitie van poepsimpel binnen linux is www.opensuse.org, daarbij krijg je idd een next-next-next-finish installer :) Have fun!

[ Voor 21% gewijzigd door domi235 op 19-01-2006 14:13 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Verwijderd

Falcon10 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 13:57:
Nu had ik blijkbaar niet echt veel opties bij de setup ( of ik ben er eentje overgekeken ), met als gevolg dat de PC geen vast IP adres heeft, wat wel zou moeten.

Is niet als flame bedoeld ofzo, maar veel Linux fans zeggen dat het poepsimpel is, geef mij toch eerlijk gezegd momenteel maar de Windows installatie CD.

De vragen die je stelt zijn allemaal basis Linux-kennis. Koop een goed boek, lees de documentatie van Debian zelf door. En googlen maar. Veel succes!

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2006 14:11 ]

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
ik zal je op weg helpen met de ip adressen
man interfaces kom je al een heel eind volgens mij

And this !! Is to go even further beyond!!!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

in /etc/network/interfaces staat de config van de netwerkkaarten man interfaces geedt inderdaad de handleiding hiervan.
Verder is debian mischien niet het meest geschikt als beginnersdistro. Ubuntu is dan makkelijker schijnt is wel gebaseerd op debian

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Met google kan je eigenlijk alles vinden, maar ik kan je wel op weg helpen.
Een vast ip adres stel je alsvolgt in:
code:
1
ifconfig eth0 {vast ip} broadcast {eerste deel vast-ip}.0 netmask 255.255.255.0 up

Daarna moet je ook de route naar de default gateway nog geven als je een gateway gebruikt.
code:
1
route add default gw {ipadres gateway}

Als je bovenstaande commando's gebruikt werkt alles, maar alleen totdat je reboot. Om alles vast te zetten, raad ik je aan op de site van debian te kijken naar docs. Er staan er genoeg.
Tip kijk [url=http://http://www.debian.org/releases/stable/i386/index.html.en]hier[/url] en hier eens.
Veel succes met je debian install.

Edit: Ik kom net in een andere thread een hele mooie uitspraak tegen over het installeren van software onder linux voor (ex)windows gebruikers. De credits zijn voor Smokalot.
OK, les 1 linux-voor-mensen-die-windows-gewend-zijn:
software installeren is in principe een taak van de packagemanager, bij kubuntu dus apt-get. Omdat iedere distro zijn eigen manier heeft van dingen doen moet je niet zoeken op de site van de fabrikant van de software, maar op de site van de maker van jouw distributie.

[ Voor 29% gewijzigd door koffiedrinker op 19-01-2006 15:32 ]

Koffie werkt echt!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

domi235 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 14:10:
//edit: Tja en als jij het poep-simpel wil, waarom installeer je dan debian? De difinitie van poepsimpel binnen linux is www.opensuse.org, daarbij krijg je idd een next-next-next-finish installer :) Have fun!
Zeker geen Debian geinstalleert de laste tijd.
hij heeft waarschijnlijk next next next gedaan.
en bij de vraag wat voor soort zooi hij op de server wilt.
Mail Server
Desktop system
nog 3 /4 opties

Desktop system niet ingetikt. anders had hij gnome en kde.

Veel sucess met je debian systeem laat je niet wijsmaken. debian > *

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

Falcon10 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 13:57:

En ik zou graag ook de grafische omgeving : KDE installeren.
Als ik bij KDE.org echter op hun FTP kijk ( ftp://ftp.kde.org/pub/kde/ ), dan kom ik in een map terecht met een boel extra mappen en files.
Iemand een flauw id wat ik daar van moet downloaden, en hoe dit installeren ?

Er wordt altijd wel gezegd dat Linux poepsimpel is te installeren. Maar om te beginnen zijn de meeste Linux installs momenteel al Netinstalls, dus zoek zelf al maar om de rest te installeren, waardoor je dus al niet standaad in een KDE omgeving terecht komt.
En dan mag je gaan zoeken naar de dingen die je nodig hebt om KDE te installeren, wat ook nog eens een warboel is :/

Linux installeren is inderdaad poepsimpel, als je tenminste een klein beetje bereid bent om je erin te verdiepen. Dat heb je overduidelijk niet gedaan anders had je op zijn minst van apt gehoord waarmee je in een handomdraai heel KDE kan installeren. Blijf jij maar lekker bij windows want met linux wordt het niks. Waarom heb je trouwens voor debian gekozen als je een totale n00b bent? :?

En dat van die ipadressen: daar heb je inderdaad over heen gekeken want bij de Debian setup zit ook een deeltje "network configuration" waar alles in te stellen is. Naderhand je netwerk instellen kan ook natuurlijk, google maar eens op "linux networking howto".
Pagina: 1