[PHP] 2 buttons in 1 pagina -> meegeven aan andere pagina

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96874

Topicstarter
Ik ben bezig met het maken van een kalender.
2 frames (links.php en rechts.php)

in links.php heb ik een maandkalender, dit idee:
Afbeeldingslocatie: http://www.earthhealing.info/calender%20mar.gif
en een dropdownlistje met medewerkers
Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/china/msdn/Archives/technic/images/webforms08.gif

in rechts.php heb ik een weekoverzicht van de week waarin de dag valt die in links.php is gekozen.

Nu kan ik links een medewerker aanklikken of een datum en dan laat ie rechts de juiste week of juiste medewerker zien.
Alleen omdat het 2 links zijn, reset ie bij kiezen medewerker de datum en bij kiezen datum de medewerker.
Zodra ik dan andere datum of medewerker kies, moet ie rechts alleen de gekozen variabele updaten.

Mijn probleem: ik zoek een functie oid die de 2 variable continue onthoudt en die ik kan meegeven in de URL ?week=1&medewerker=hans.
De data van de maand hebben nu links met de juiste week en de medewerkerlijst kan de juiste medewerker meegeven. Maar ze zitten gescheiden dus nu kan ik er maar een tegelijk meegeven.
Ik hoop dat het duidelijk is zo....

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 96874 op 19-01-2006 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
Met sessions moet dit te doen zijn. Met sessions kan je variabelen bijhouden op de server (in tegenstelling tot cookies die op de clients staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96874

Topicstarter
Dat heb ik beetje uitgezocht en dat moet lukken,
nu is mijn probleem dat ik wil dat ie zoiets doet van:

<input typ="button" OnClick="$_SESSION['medewerker'] = "jansen";">

maar dit is dus javascript met php, kan dit op andere manier?

Wat wel kan ik php schrijven met daarin javascript, andersom niet.
Kan ik dus een functie schrijven in php en die oproepen met een button??

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 96874 op 19-01-2006 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht Laitem
javascript met daarin PHP kan dacht ik wel. Aangezien eerst de HTML en de javascript aangemaakt wordt op de server, die HTML doorgestuurd wordt naar je browser en daar op de client de javascript wordt gedraait zie ik niet in waarom php in javascript niet kan.

Wat je dus moet doen is het volgende

PHP:
1
<input typ="button" OnClick="<?php print($_SESSION['medewerker']); ?> = "jansen";">

(iets in die aard, of begrijp ik je verkeerd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 20:17

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Het verschil tussen clientside (javascript) en serverside (PHP) moet je wel snappen natuurlijk. Alle PHP code wordt door de server uitgevoerd en die krijgt de client kant (de webbrowser) nooit te zien.
Maar vanuit de PHP code kan je de complete links volledig laten genereren (dus inclusief variabelen), of je kan bijv. hidden form fields genereren of zelfs complete javascript code.

Maar uit een beetje PHP tutorial i.c.m. met forms zul je denk ik een hele hoop informatie kunnen halen.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88197

Brecht Laitem schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 14:08:
javascript met daarin PHP kan dacht ik wel. Aangezien eerst de HTML en de javascript aangemaakt wordt op de server, die HTML doorgestuurd wordt naar je browser en daar op de client de javascript wordt gedraait zie ik niet in waarom php in javascript niet kan.

Wat je dus moet doen is het volgende

PHP:
1
<input typ="button" OnClick="<?php print($_SESSION['medewerker']); ?> = "jansen";">

(iets in die aard, of begrijp ik je verkeerd?)
Dit slaat nergens op. De gegenereerde onclick zou iets kunnen worden als "jansen =" jansen"; "

Leg maar eens uit wat dit betekent :)

Het hoeft niet in PHP, je kunt met javascript de variabelen ook uit de url halen :)

Of idd hidden var's die je set m.b.v. php.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 88197 op 19-01-2006 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:45

MBV

Dat werkt dus duidelijk niet op die manier. Je kan client-side (Javascript) geen serverside (PHP) variabelen wijzigen. Gelukkig maar...
Wat je dus moet doen: in een SESSION je gegevens bijhouden. Dan, als je een wijziging aanroept met het linkerscherm, moet je alleen de nieuwe gegevens wijzigen, en de oude bewaren.

Je krijgt dus een linkje als rightside.php?name=[newname] en een linkje als rightside.php?date=[newdate], waarbij [newname] en [newdate] worden vervangen door een echte waarde.

Bovenin rightside.php staat er dan zoiets:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
<? if(isset($_GET['date'])) 
{
  $_SESSION['date']=$_GET['date'];
}

$date = $_SESSION['date'];
?>

Ja ik weet dat ik spuit 11 ben, maar 'k heb niet voor niets zo'n lang verhaal getypt :P Er kwam even iets tussendoor zeg maar :)

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 19-01-2006 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht Laitem
Anoniem: 88197 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 14:16:
[...]

Dit slaat nergens op. De gegenereerde onclick zou iets kunnen worden als "jansen =" jansen"; "

Leg maar eens uit wat dit betekent :)

Het hoeft niet in PHP, je kunt met javascript de variabelen ook uit de url halen :)

Of idd hidden var's die je set m.b.v. php.
Dit slaat natuurlijk nergens op ;), maar uit het stukje code dat TS poste wilde hij blijkbaar zoiets.

Waarschijnlijk dat hij meer iets wil van onclick="doSomething(<?php print($_SESSION['medewerker'] ); ?>" waardoor de javascript functie doSomething iets afhandeld met de medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88197

Ja, dat ziet er wat beter uit :)

Vind het nogal een wazige TS, denk dat een basiscursus zoals de mod al aangeeft een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143019

Pagina: 1