Toon posts:

[XP] Soms extreem trage boot*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk kan iemand mij helpen dit probleem op te lossen:

ik heb een nieuw systeem met o.a.:
AMD 64 San Diego core (2.2 GHz)
Asus a8n-sli deluxe mobo
corsair xll ram (1GB)
1 E-IDE dvd brander
2 SATA2 schijven

Edit: Ik vergat de videokaart. Een Asus GeForce 7800 GT, met de laatste drivers.

Na windows xp pro (een van de eerste uitgaves) geïnstalleerd te hebben bootte het systeem goed snel. Het bekende balkje kwam soms tot een kwart, soms zelfs maar 1 blokje in beeld. Na alle updates en SP2 geïnstalleerd te hebben is het al ietsje langer, zeg 1x rond ofzo.

Echter, soms duurt het booten ontzettend lang. :'( Het windows logo komt dan in beeld en het duurt dan 1 tot een paar minuten voordat er eindelijk eens doorgestart wordt. Het bewegende balkje stopt ook op dn duur, om een tijd later pas weer te gaan bewegen.

Ik kan geen duidelijke oorzaak vinden voor dit probleem. Na flink wat gegoogle heb ik o.a. de file and printer sharing drivers uitgeschakeld. Ook las ik dat het aan een DHCP request probleem kon liggen (origineel een win98 bug), maar een vast IP mocht ook niet baten. Bovendien staat in de bios alle hardware die niet gebruikt wordt uitgeschakeld.

Het lijkt er haast op dat dit iedere keer voor komt als ik iets nieuws installeer.

De primaire HDD is opgedeeld in 2 partities. 1 van 10 GB voor Windows, en 1 voor al het andere. Deze 10gig partitie is goed gedefragmenteerd en moet niet voor lange tijden zorden.

Waar kan dit door komen, en hoe kan ik het oplossen?

Alvast bedankt

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2006 13:23 ]

• Kenx
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Wat voor harde schijven heb je?

Ik heb een A8N Premium en ik had precies hetzelfde probleem. Maar het lijkt voorlopig opgelost doordat ik mijn IDE harde schijven heb vervangen door SATA.

Mijn config:
- AMD Athlon 64X2 4400
- A8N premium
- XFX 6600
- Maxtor Diamondmax 10 250GB sata
- Maxtor Diamondmax 10 300GB sata
- Pioneer DVR-106 IDE dvd brander

Ik had het probleem toen ipv de 300GB SATA Maxtor er een 120GB IDE Maxtor in zat, en ook toen er een 120GB Seagate in zat.

Wat gebeurt er als je je IDE controllers uit zet in de bios?

[ Voor 7% gewijzigd door Kenx op 19-01-2006 13:09 ]

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 Seagate Barracuda's van 160 GB (niet in raid).

Als ik de IDE controllers uitzet dan raak ik mijn dvd drive kwijt?

In ieder geval, ik kan het lastig testen omdat het dus niet iedere keer voorkomt. Zojuist startte het systeem (redelijk) snel op. Balkje van het bootscherm ging 3x rond ongeveer.