Toon posts:

Bestaan er slimme fan controllers?

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een fan controller welke de case-fans automatisch harder laat lopen als de temperatuur ergens oploopt. Leukste zou zijn als het ook nog een beetje programmeerbaar was.

Als ik echter rond ga zoeken kom ik dit nergens tegen.
Temperatuursensoren vaak aanwezig bij de verkrijgbare producten.
Fan controller is aanwezig.
Enige wat dan nog mist is een stukje software om de twee te linken.

Waarom kan ik dit nog nergens vinden? Mijn p4p800 mobo kan het al dmw Q-fan voor de proc-fan. Waarom is zoiets er nog niet voor de casefans op een mooie 5,25"-bay fancontroller??

nb. ik weet dat er case-fans zijn die dit zelf doen maar zie hier niet zo het effect van in omdat het bij mij de beeldkaart is welke oververhit raakt. Voor dat deze de hele kast heeft verwarmt en die fan eens harder gaat lopen crashed het ding allang. Ik wil er een temperatuur sensor meteen naast hebben om zo een snelle reactie van de casefans te krijgen.

Wie heeft er een goed idee / wie kent er een goed product?

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
cooler master aerogate 2 .. die heb ik zelf ook werkt perfect, en je kunt hem zo instellen dat ie naarmate de temperatuur hoger wordt, de fans harder laat draaien of zachter als de temperatuur minder wordt

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
experience_ik schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 12:39:
cooler master aerogate 2 .. die heb ik zelf ook werkt perfect, en je kunt hem zo instellen dat ie naarmate de temperatuur hoger wordt, de fans harder laat draaien of zachter als de temperatuur minder wordt
Ik heb er 2 van in mijn systeem zitten, maar nu vertel je me toch iets nieuws...

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat voor videokaart heb je? Als je een kaart ala 9800XT en hoger hebt, kun je met de ATi tray tools je fans op de temperatuur laten reageren zodat hij ook niet meer de rest van je kast verwarmd. Misschien een andere koeler op je videokaart als je niet een dergelijke kaart hebt die ik hierboven noem?

Verwijderd

Topicstarter
De kaart is een 9800PRO en een andere koeler daarop zou misschien ook wel een oplossing zijn. (heb me eigenlijk nog niet verdiept in de mogelijkheden daarvoor)
Maar dat verandert niets aan het feit dat mijn fan controller wens technisch gezien toch makkelijk zou moeten kunnen?

Ik heb even ge'googled' op de Aerogate II maar kom daar bij specifications alleen maar de melding: "Monitoring all 4 fans' speeds (RPM) and their components' temperature simultaneously." tegen. Dit duid mij erop dat hij het alleen in de gaten houd maar niet de fanspeed erop aanpast?
Weet je wel zeker dat hij dit doet Experience_ik?

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-02 10:57

r0b

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 12:59:
De kaart is een 9800PRO en een andere koeler daarop zou misschien ook wel een oplossing zijn. (heb me eigenlijk nog niet verdiept in de mogelijkheden daarvoor)
Maar dat verandert niets aan het feit dat mijn fan controller wens technisch gezien toch makkelijk zou moeten kunnen?

Ik heb even ge'googled' op de Aerogate II maar kom daar bij specifications alleen maar de melding: "Monitoring all 4 fans' speeds (RPM) and their components' temperature simultaneously." tegen. Dit duid mij erop dat hij het alleen in de gaten houd maar niet de fanspeed erop aanpast?
Ik weet het inderdaad niet 100% zeker, maar volgens mij deed mijn Aerogate II dat ook.
Even wachten op iemand die hem nog heeft dan maar (ik dus niet). :)

• TranceSetter
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 12:59:

Met AtiTool kun je de fanspeed op de radeon kaart laten aanpassen, met temperaturen enzo... misschien is dat een idee

Verwijderd

Topicstarter
TranceSetter schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 13:06:
[...]

Met AtiTool kun je de fanspeed op de radeon kaart laten aanpassen, met temperaturen enzo... misschien is dat een idee
9800PRO heeft geen temperatuur sensor standaard. (Het is nog de oude 9800PRO, niet de nieuwere met een XT pcb) Daarnaast ga ik ervanuit dat de fan full speed draait als je hem niet regelt en hij raakt nog over verhit, casefans zullen dus moeten bijspringen.

Maar terug naar het orginele onderwerp!!
- Wie bevestigt dat de Aerogate 2 de fans automatisch harder aanstuurt als de temperatuur oploopt?
- Wie noemt er eventueel nog een andere fan controler welke dit kan?

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
(jarig!)
mCubed heeft de T-Balancer

http://www.mcubed-tech.com/eng/produkt_tban_merkmale.htm

Deze heb ik in mijn PC hangen en daarmee kan je dmv curves al je fannetjes netjes aansturen :)
Resultaat: Erg stille PC

Ik heb hem bij www.ikbenstil.nl gekocht:

http://www.ikbenstil.nl/index.php?cPath=102_100

• TranceSetter
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 13:15:
[...]

9800PRO heeft geen temperatuur sensor standaard. (Het is nog de oude 9800PRO, niet de nieuwere met een XT pcb) Daarnaast ga ik ervanuit dat de fan full speed draait als je hem niet regelt en hij raakt nog over verhit, casefans zullen dus moeten bijspringen.

Maar terug naar het orginele onderwerp!!
- Wie bevestigt dat de Aerogate 2 de fans automatisch harder aanstuurt als de temperatuur oploopt?
- Wie noemt er eventueel nog een andere fan controler welke dit kan?
Ok dat wist ik niet van die temp.sensor.

Maar ik kan wel bevestigen dat de Aerogate 2 dit niet kan. je kunt wel een alarmtemperatuur instellen en handmatig de toeren regelen, maar dus niet dat als hij warmer wordt, dat hij dan harder gaat draaien. helaas.

Verwijderd

De temps van een 9800Pro met standaard cooler zijn inderdaad aan de hoge kant. Ik heb er zelf een alternatieve cooler opgezet (Zalman) waarmee het probleem was opgelost.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-02 10:57

r0b

TranceSetter schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 13:23:
[...]

Ok dat wist ik niet van die temp.sensor.

Maar ik kan wel bevestigen dat de Aerogate 2 dit niet kan. je kunt wel een alarmtemperatuur instellen en handmatig de toeren regelen, maar dus niet dat als hij warmer wordt, dat hij dan harder gaat draaien. helaas.
Q: What does "Automatic Fan Activation Temperature" mean?
A: Automatic Fan Activation Temperature means that when the thermal sensor reach the default temperature degree, it will tune the fan to the highest speed.
For CPU/VGA, default temperature degree is 65C/149F.
For HDD/CASE, default temperature degree is 65C/149F.

Q: Can I change the default set on the Automatic Fan Activation Temperature?
A: No. This will be adjustable in our upcoming upgrade version.
Dus toch een "soort van" automatisch aanpassen. :)

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
http://www.coolermaster-e...le=+ALD-V02+Aerogate%20II

@ trancesetter .. misschien dat je is beter naar je speelgoed moet kijken !

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

Verwijderd

Topicstarter
Merijn70 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 13:15:

Deze heb ik in mijn PC hangen en daarmee kan je dmv curves al je fannetjes netjes aansturen :)

Dit kan inderdaad alles waar ik naar opzoek was! Nu alleen nog inpakken in een mooie 5,25"bay controller.

Wat betreft die aerocooler: Hij doet het inderdaad maar wel op de meest basic manier die je maar kan verzinnen. Naar hun eigen zeggen wordt het in de volgende versie allemaal meer uitgebreid.
Weet er iemand eigenlijk hoe warm zo'n 9800PRO wordt? Want mijn proc haalt misschien net 50graden onder full load maar nooit geen 65.

• TranceSetter
  • Nu online
experience_ik schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 13:40:
http://www.coolermaster-e...le=+ALD-V02+Aerogate%20II

@ trancesetter .. misschien dat je is beter naar je speelgoed moet kijken !
er zijn dus 2 revisies van die fancontroller. de eerste heeft dat dus duidelijk niet. en ik heb ook een 2e revisie en die zal dat wel hebben, maar dat staat dan absoluut niet of niet duidelijk in de handleiding...

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:52

drooger

Falen is ook een kunst.

Het lijkt mij dat je wel een behoorlijke slechte airflow in je kast moet hebben, wil hij oververhit worden.

Ik heb het zelf ook gehad met m'n md8080. Uiteindelijk kreeg ik artifacts, had er nog garantie op en krijg gratis een vervanging. :D

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• TranceSetter
  • Nu online
de 9800 pro's en xt's hebben niet voldoende koeling aan boord. Ik heb al eens een lan moeten doorbrengen met een ventilator (zo'n grote) op mijn videokaart gericht omdat hij te warm werd. Zelf heb ik nu een arctic silencer erop zitten, en nergens meer last van...

• Twido
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-01-2021

Twido

Eens een ALFA, altijd een ALFA

Merijn70 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 13:15:

Ik heb veel interesse om zo een T-balancer aan te kopen maar ik heb hieromtrend nog enkele vragen.
Eerst even vertellen over mijn systeem. Ik zou hem enkel als temperatuur meter willen gebruiken omdat ik een ZERO FAN systeem heb dat door een extern waterkoelingsysteem wordt gekoeld.(processor,NB,Videokaart,HD, de voeding is fanloos)
Voor mij zijn dus enkel de temperatuur uitlezingen van zelfgeplaatste tempsensors van belang.

Zijn er standaard bij de T-balancer tempsensoren bij (analoge) en hoeveel. Wat zijn die digitale sensoren (hoe werkt dat)
Volgens de winkel moet ik een T-balancer SL4 kopen en er een
mCubed T-Balancer Sensor-Hub op aansluiten. Hierop kunnen 6 analoge tempsensoren aangesloten worden.
Nog een vraag , doet de software aan continuemetingen die opgevraagd kunnen worden want er is geen diplay en dus kan men tijdens het gamen geen temperaturen bekijken.

Bestaan er LCD panels die enkel voor weergave van al dit fraais kunnen dienen zonder dat er zelf nog aansluitingen opzitten voor fancontrol en tempmetingen (L.I.S.) die simpelweg op je bureau kan geplaatst worden met een USB aansluiting.

Alvast bedankt!

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Misschien is de fan van de videokaart vuil en/of artic silver die ertussen zit moet vernieuwd worden.

t-balancer is zeer goed hier kun je 4 fans mee aansturen(je kan meerdere fans aan 1 kanaal doen)
Zelf heb ik de cpu niet gedaan, dit loopt dmv speedfan.
t-balancer wordt door software geprogrammeerd en dan sluit je de software af, dan regelt de t-balancer de fans dus zonder dat er software loopt.

Verwijderd

de thermaltake hardcano 12 of 13 kan dit.

Ik heb 2 x een hardcano 13 besteld. voor elke comp 1. Krijg ik volgende week binnen.

Voor de hobby hebben we een pwm controller na gebouwd, werkt perfect en is geheel instelbaar. Werkt met een pic processor. Enige nadeel is dat het een pwm controller is, en je dus de pwm ratel krijgt.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:33

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

De meeste nieuwe moederborden kunnen dit zelfs regelen. Bij mijn DFI Ultra-D zijn de threshholds zelfs zelf in te stellen. Asus heeft een optie die Qfan heet en zo zijn er meerdere. Op die manier heb je helemaal geen losse fancontroller meer nodig :)

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb een Antec TruePower II 550W die 2 fan-only connectoren heeft.

De voeding heeft een aparte regeling voor die dingen: als de belasting zwaarder wordt gaan de ventilatoren die daar op aangesloten zijn harder draaien.
Geen feedback (wordt warmer -> fans harder laten draaien), maar feed-forward (meer belasting, gaat dus warmer worden -> laat de fans vast harder draaien.

*kaapt topic*
Ik zou ook graag een intelligente fancontroller willen hebben, maar dan 1 die via USB met de computer communiceert, die als het ware van de processorbelasting af laat hangen hoe hard de cpu koeler draait, en minder van de temperatuur.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Eventueel kan je, als je iets van microcontrollers kent, een PIC of AVR nemen, die temperaturen laten meten en fans laten aansturen, en seriëel of via USB kan je nog ingrijpen. Je moet wel alles kunnen programmeren, maar dan is je verbeelding de limiet :)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Bor
  • Laatst online: 11:33

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wat is het voordeel aan een losse controller (en eventueel weer een extra stuk software dat actief moet zijn) boven het gebruik van de mogelijkheden die in veel biossen van de huidige moederborden aanwezig zijn? Ik kan er geen bedenken namelijk behalve eventueel een groter aantal te regelen fans.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:29
Wellicht meer controle? Ik weet uit ervaring dat de opties van bijv. de A8n-e niet al te uitgebreid zijn mbt fancontroll, bovendien hebben veel mobo's maar 'n beperkt aantal fanpoorten zoals je zelf al aangaf.

• JakeNL
  • Laatst online: 03-01 17:13
Vorige week heb ik van Crystalfontz mijn fancontroller binnen gekregen.
- 4 fan aansluitingen
- tot 32 digitale temp. sensors (daisy chain)
- software gestuurd, met failsafe (fans 100% in geval van 'out of range' temperaturen of vastlopen software)

Het grote voordeel is dat het mogelijk is om bijv de fansnelheid te regelen op het verschil tussen twee temperatuursensors. zie voorbeeld in manual
Dit heb ik dus toegepast op de sensors die de temperatuur van de binnenkomende en uitgaande lucht meten. Is het verschil tussen die 2 sensors kleiner dan x, dan heeft het niet veel zin om veel flow te hebben. Het mooie is dat dit dus 's zomers en 's winters werkt. Bij hoge kamertemperatuur hoef ik dus niet de software aan te passen. De temperatuur <>fansnelheid van de CPU werkt WEL op 1 sensor. Mocht die door de geringe flow in de kast toch warmer worden, dan gebeurt het volgende:
- De fansnelheid van de CPU wordt hoger en koelt daardoor de CPU beter
- De temperatuur van de uittredende lucht uit de kast zal hierdoor stijgen, waardoor de flow door de kast weer toeneemt.

Het werkt tot nu toe uitstekend en het lawaai van voorheen is gereduceerd tot een nauwelijks hoorbaar gefluister ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.crystalfontz.com/software/crystalcontrol2/manual/images/ft17.gif

Verwijderd

die crystalfontz controller ziet er erg mooi uit, is het een pwm controller of gewoon analoog ?

en wat heb je er voor betaald om hem te krijgen in nederland ?

• JakeNL
  • Laatst online: 03-01 17:13
Het is inderdaad een PWM controller. Ik heb een pakket genomen:

Display (groen) + zwart front
4x digitale sensor
4x fan aansluiting verlenger
1x interne usb kabel
1x externe usb kabel (laten vervangen door 1 extra temp. sensor)
1x power splitter kabel (floppy drive kabel)

Het pakket kost $97 dollar, 8% TAX en $9 verzendkosten BINNEN de US. Iemand uit Nederland die in Amerika op zakenreis was, heeft hem mee terug genomen naar Nederland :)

Alles bij elkaar $116 US

De service is in ieder geval uitstekend. Een paar temp. sensors bleken verkeerde waarden aan te wijzen. Binnen een week hadden ze gratis nieuwe sensors toegestuurd (en nu naar mijn Nederlandse adres ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door JakeNL op 24-04-2006 20:16 ]

Pagina: 1