Dataverkeer stoort tv

Pagina: 1
Acties:

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Mijn ouders hebben kabelinternet via chello, en in Nijmegen waar ik op kamers woon(de) hadden we ook kabelinternet via chello. In principe hadden we nooit echt problemen; internet lag er soms uit of was erg langzaam (zowel bij m'n ouders als in Nijmegen), verder nergens last van. Op een gegeven moment, omstreeks de laatste snelheidsverhoging van chello, merkte ik ineens dat er een storing op m'n tv in Nijmegen was als iemand in huis aan het internetten was; en als iemand bezig was met kazaa/emule of op een andere manier veel data overpompen dan kon ik geen tv meer kijken. (Althans, kon het wel kijken maar niet zien wat er nou eigenlijk was.)

Nou ja, omdat ik toch internetter nummer 1 was maakte het me niet zoveel uit; dan maar niet downloaden en internetten tegelijk. Ik had geen idee wat het was ook, want het was echt van de ene op de andere dag. Nu bleek echter dat rond die periode die storingen ook begonnen zijn bij mijn ouders. Nu ik wegens omstandigheden weer thuis woon vind ik het dus wel lastig, want ik kan dus niet downloaden als m'n ouders televisie willen kijken.

Ik heb al gezocht op het forum, maar de enige verklaring die hier te vinden is, is dat de bekabeling niet goed zou zijn. Het probleem is alleen dat het tijdenlang (c.q anderhalf jaar) op beide locaties prima gewerkt heeft, en dat het ineens allerhande storingen gaf. Heeft iemand enig idee of dit een huis tuin en keuken-probleem is (kan zijn) en of de oplossing daar ook naar is, of moet chello iets regelen? Als het nou alleen bij m'n ouders was, of alleen in Nijmegen, maar het is dus op beide locaties (en ik hoor het van sommige andere mensen ook) rotzooi, en het is in principe aangesloten volgens de richtlijnen van chello. Iemand een idee?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Verwijderd

Tsja het kan natuurlijk toeval zijn dat het beide tegelijk gebeurd, maar misschien een idee om alle kabeltjes ff los te trekken en weer overnieuw aan te sluiten? Dan ligt het daar in ieder geval niet aan?

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-02 11:33
Ik zou geen moment twijfelen en meteen Chello lastig vallen ;)

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 12:02:
Tsja het kan natuurlijk toeval zijn dat het beide tegelijk gebeurd, maar misschien een idee om alle kabeltjes ff los te trekken en weer overnieuw aan te sluiten? Dan ligt het daar in ieder geval niet aan?
Computer staat boven, het modem beneden. Als ik iets aan het downloaden ben, en beneden stoort de tv, dan stopt de storing op het moment dat ik het modem uitzet. Kansberekening is niet m'n sterkste kant, maar dat het toeval is lijkt me vrijwel uitgesloten ;)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik zou gewoon vragen om een monteur omdat mogelijk de signaalsterktes niet meer helemaal goed zijn. Vooral omdat dit na een bandbreedte verhoging is gebeurt. Is hier ook gebeurt, alleen werdt het internet vreselijk onstabiel, monteur installeerde meteen betere splitters.

[ Voor 15% gewijzigd door Lawrentium op 19-01-2006 12:06 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gokje:

Om de hogere snelheden toe te staan moest de downstream modulatie verhoogd worden (64-QAM -> 256-QAM). 256-QAM heeft hogere signaaleisen dan 64-QAM (logisch, er gaat meer data over dezelfde bandbreedte), waardoor vermoedelijk het downstream signaal opgekrikt is om dat aan te kunnen. Iig woon ik zelf in Nijmegen en heb ik in mijn modem http://192.168.100.1 kunnen zien dat de modulation op 256-QAM overgegaan is; dat wordt per downstream kanaal bepaald, dus goede kans dat anderen in Nijmegen er ook last van hebben.

Maar...

Bij een goede splitter en goed afgeschermde kabels binnenhuis zou dit geen probleem mogen geven. Als die slecht zijn is er wel kans dat het 'opeens' problemen gaat geven, terwij het wel degelijk aan de eigen kabels ligt :o

Geef eens even een exacte beschrijving van waar de kabel het huis binnenkomt (meterkast AOP of woonkamer WCD) en wat daaraan hangt (zowel de splitters en evt versterkers als de kabels (welke connectoren, hoeveel dB afscherming etc.)).

Bij mijn moeder in Rotterdam zijn er bij installatie van chello vergelijkbare storingen opgetreden. Het bleek bij haar te gaan om een waardeloze coaxkabel die tussen de chello splitter en haar TV hing. Dat ding had blijkbaar totaal geen afscherming - om te testen heb ik het vervangen door een slap dun geval dat met de videorecorder meegeleverd was. Gelijk is het beeld veel beter geworden. Daarop een fatsoenlijke 85dB afschermende kabel gekocht met Hirschmann (volledig metalen) stekkers en beeld is zuiverder dan het ooit geweest is...

Overigens is opgeschroefde downstreamsignaalsterkte niet de enige mogelijke oorzaak, het kan ook zijn dat de modem zelf te hoog moet uitzenden - dat doet het op een lage frequentie, in Nijmegen rond de 30 a 40MHz, maar het kan bij te hoge sterkte storen op harmonische frequenties (veelvouden van die basisfrequentie). Dit kun je makkelijk genoeg bekijken - surfen naar http://192.168.100.1 en daar kijken naar het return path/upstream (exacte naam verschilt per modem type) signal level. Alles onder de 55dBmV is toelaatbaar, vanaf 56dB overschrijdt het de EuroDOCSIS specificaties en houden de filters het niet meer volledig. 75% van te hoge signal level wordt veroorzaakt door binnenhuisproblemen (te lange kabels of een tweede splitter tussen modem en AOP, of gewoon niet op AOP aangesloten), sluit dat dus uit - heb je dat gedaan en blijft het te hoog uitzenden, dan kan het zijn dat er collectief iets niet fris is, bel dan de helpdesk.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1